Gå til innhold

Blinker du inn i/ ut av rundkjøringa?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg irriterer meg grenseløst over folk som ikke blinker seg ut av rundkjøringene. Men enda mer pussig er det at folk driver og blinker seg inn i dem! Flyttet nylig fra Oslo til Stavanger, og der man på kjøreskoler i Oslo lærer at det er feil å blinke seg INN, lærer man tydeligvis i Stavanger at man skal blinke INN men ikke UT?

Noen som vet hva som egentlig er regelen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk i Stavanger kan ikke blinke i rundkjøringer. Det er et kjent faktum. Du skal blinke ut' date=' og ikke inn.[/quote']

Og jeg forholder meg til vegtrafikkloven og gjeldende trafikkregler, ikke lokale tilpasninger. Det er ikke et kjent faktum for meg selv om jeg faktisk har bodd i Stavnger.

Til Trådstarter: jeg blinker selvsagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

min bror tok lappen i høst og lærte at han godt kunne blinke inn i rundkjøringer.

jeg hadde samme kjørelærer for 4år siden, da lærte vi ikke det.

jeg blinker ut.

(i sverige blinker man både inn og ut, og det er jo endel svensker blitt i norge, så...? :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kenneth

Nå er det vel sjelden at blinking er negativt, men min erfaring er at det i små rundkjøringer ofte er overflødig. Unntaket er vel kanskje hvis man skal til høyre (90 grader), da kan man vel blinke i forveien, ettersom biler bak kan dra nytte av denne informasjonen.

Riktig plassering vil vel i mange tilfeller være minst like nyttig som bruk av blinklys.

I eksempelvis Sinsenkrysset (og andre store kryss) er vel begge deler å anse som mycke praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å blinke til høyre eller venstre når jeg kjører inn i rundkjøringen. Men nå er jo de fleste rundkjøringene her ganske små og da.

Noen er faktisk så små at de fleste bare kjører rett over de :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unntaket er vel kanskje hvis man skal til høyre (90 grader), da kan man vel blinke i forveien, ettersom biler bak kan dra nytte av denne informasjonen.

Enig. Jeg blinker UT av rundkjøringen, aldri inn - bortsett fra hvis jeg skal ut første til høyre, da er det jo hensiktsmessig å blinke allerede i det man kommer inn i rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Blinker selvsagt UT, begynner å blinke idet jeg passerer utkjørselen før den jeg skal til.

Folk som blinker til venstre når de skal til venstre i forhold til der de kommer fra, er det jeg irriterer meg mest over. Når jeg ser en bil i rundkjøringen som blinker til venstre, kan jo ikke jeg lukte hvor han skal, og langt mindre hvor han kom ifra! Man kan jo ikke se på ALLE bilene i en stor rundkjøring., heller.

Her i Trondheim synes jeg folk er flinke til å blinke ut, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blinker UT av rundkjøring, ja... har lagt merke til at det er flere og flere som blinker til venstre - altså INN - i rundkjøring, og jeg syns det ser for dumt ut, vi lærte også på kjøreskolen at det ikke var riktig.

Da jeg til slutt spurte kjørelæreren hvorfor folk blinker inn, sa han at de sannsynligvis ser for seg rundkjøringene som et stort kryss, og hvis de skal til venstre så blinker de til venstre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg pleier å blinke til høyre eller venstre når jeg kjører inn i rundkjøringen. Men nå er jo de fleste rundkjøringene her ganske små og da.

Noen er faktisk så små at de fleste bare kjører rett over de :roll:

Hehe...og anbefalingen blir som følger: Bruk kollektivt i Stavanger"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe..

Det er ikke så ille. Har inntrykk av at de fleste blinker på denne måten her i byen. Går greit det. Jeg syns det er litt greit å vite på forhånd om folk skal til venstre eller høyre. De fleste rundkjøringene her er ikke så store heller.

Har forøvrig sett at flere politibiler har blinket på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker selvsagt ut.

Men, til siddisenes forsvar, Stavanger har mange små rundkjøringer, rett og slett bare en liten rund flekk på bakken (i praksis bare et vanlig veikryss). Da er det umulig å blinke ut, og mye mer praktisk å blinke inn. Kanskje ikke helt korrekt i henhold til veitrafikkloven, men veldig logisk hvis man har kjørt i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hehe..

Jeg syns det er litt greit å vite på forhånd om folk skal til venstre eller høyre. De fleste rundkjøringene her er ikke så store heller.

*Kremt* Blir da feil å blinke til venstre i det man kjører inn i en rundkjøring - man kjører da alltid til høyre inn i en rundkjøring. "Frem for kollektivtransport i Stavanger". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe i vegtrafikkloven som sier at man ikke har lov til å blinke inn i en rundkjøring, men det betyr ikke at man kan la være å blinke ut. Det er nemlig påbudt å blinke ut. Så man kan altså velge om man vil blinke både inn og ut, eller om man bare vil blinke ut. Begge deler er like riktig. Selv blinker jeg bare ut, var det jeg lærte hos kjørelære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...