Gå til innhold

Influensa

Har du fått influensa ennå?  

1 stemme

1. 1. Har du fått influensa ennå?

• Ja
      11
    • Nei
      19
    • Regner ikke med å få det - siden jeg er vaksinert
      1

Fremhevede innlegg

Skrevet

Influensa:

Sykdomstegn

Symptomene begynner plutselig. Du får feber, hodepine og vondt i muskler og ledd. Tett nese, sår hals, hoste og sviende ubehag i brystkassa bak brystbeinet er også vanlig. Matlysten forsvinner, og noen får magesmerter og oppkast, særlig barn.

Hva er forkjølelse?

Forkjølelse er et fellesnavn for godartede akutte betennelser som fører til irritasjon og hevelse av slimhinnene i nese, svelg, strupe og øvre luftrør. Forkjølelse skyldes forskjellige virus. Forkjølelse er den vanligste infeksjonssykdom i verden.

.. forskjellen ligger hvertfall i smertene i muskler og ledd.. og så er det veeeeldig mye mer synd på oss som har influensa enn de som bare er forkjølet :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har hatt "infuensa" snart i 3år jeg... (hværtfall influensafølelse)

Skrevet

ikke for å sutre, men folkens, dere lever nok over den uka (evt. to) tenker jeg :wink:

Skrevet

Hovedforskjellen er at en forkjølelse kommer snikende (vondt i halsen, snufsete osv), mens en influensa kommer kastet på deg (veldig syk med en gang). Man får feber, vondt i hodet og vondt i ledd/muskler (det får man ikke ved en vanlig forkjølelse) i tillegg til sår hals, hoste, rennende nese. Altså, en forkjølelse er mye mildere enn influensa.

Gjest Anonymous
Skrevet

Så dersom jeg har feber er det influensa, hvis ikke er det forkjølelse? Snørr og tårer, tett nese, vondt i halsen, hoste så man blir sår i halsen, det er jo likt ved begge?

Forresten så synes jeg at man er syk når man har feber, hvis man ikke har feber er man bare dårlig og har ikke grunn til å holde seg borte fra jobb/skole.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Vet forskjell og har nok hatt begge deler. Hadde min runde med influensa før jul.

Skrevet
ikke for å sutre' date=' men folkens, dere lever nok over den uka (evt. to) tenker jeg :wink:[/quote']

Det gjør vi helt sikkert .. men kan det ikke få være litt synd på oss noen få dager likevel..

:wink:

Gjest Friskus?
Skrevet

Jeg har aldri hatt influensa. Er 35 år gammel. Er vel forkjølet maks to ganger i året. Hva i all verden er det jeg gjør/ikke gjør som medfører at jeg ikke blir syk? Jeg bor midt i Oslo så nye mennesker møter jeg tidt og ofte. Jeg vaksinerer meg ikke, ikke spiser jeg tran eller noe annet kosttilskudd og jeg spiser ikke frukt hver dag heller, selvom jeg ellers lever ganske sunt.

Gjest Catwoman
Skrevet

jepp. jeg syns veldig synd på dere. Får jeg husker to uker tilbake i tid hvor grusomt det var. Kan faktisk ikke huske å ha vært så elendig før noen gang, kan være det var første gang jeg hadde ordnetlig influensa kanskje.

Skrevet

Så når jeg ble plutselig syk i løpet av dagen i dag (frisk klokka 12, syk klokka 17), har 38,9 i feber, alle muskler og ledd verker som besatt, og jeg har vondt i halsen, så burde jeg se for meg et par uker på sofaen? :-?

Skrevet

"Det gjør vi helt sikkert .. men kan det ikke få være litt synd på oss noen få dager likevel.. "

selvfølgelig, det er ikke behagelig selv om det er to uke elr 10 :-) :-)

Å takk for medfølelse :-) :-)

(litt overdrevet med influensa i 3år kanskje, men influensasymptomer m lett feber i nå å da i 1,5 av åra stemmer i hvertfall :-? )

Så var det meg som ikke skulle sutre da :tunge1:

Skrevet
Jeg har aldri hatt influensa. Er 35 år gammel. Er vel forkjølet maks to ganger i året. Hva i all verden er det jeg gjør/ikke gjør som medfører at jeg ikke blir syk? Jeg bor midt i Oslo så nye mennesker møter jeg tidt og ofte. Jeg vaksinerer meg ikke' date=' ikke spiser jeg tran eller noe annet kosttilskudd og jeg spiser ikke frukt hver dag heller, selvom jeg ellers lever ganske sunt.[/quote']

Sånn er jeg også. Er aldri syk annet enn en lett forkjølelse en gang i året. Bor også i Oslo og som student er jeg jo i nærheten av mange folk nærmest daglig. Vi har nok godt immunforsvar.

Skrevet

Jeg har ikke fått influensa, og er ikke vaksinert. Jeg har hatt influensa en gang i mitt liv, og det var for noe over ett år siden. Det var med hånda på hjertet den verste uka i mitt liv! Jeg hadde feber som var høyere enn jeg noensinne har hatt før, og jeg kunne verken ligge eller sitte pga smerter i muskler og ledd. Stå gikk jo heller ikke så bra, siden det bare svartnet for meg :ler:

Men jeg var ikke tett, hadde ikke sår hals eller noe annet, det var bare vondt. Og jeg hadde minimalt med matlyst i to måneder...

Men siden det har jeg vært 100% frisk! Bank i bordet!

Og jeg er sjelden forkjølet, kanskje en gang annethvert år. Jeg er heldig, rett og slett.

Skrevet

Jeg lå hjemme med kraftig forkjølelse hele forrige uke, men jeg hadde ikke merkbar feber og ikke vondt i muskler og ledd. Nå ligger "alle" med influensa, så jeg kan vel regne med å bli syk en gang til...??!! :roll:

Det virker som det "går" både forkjølelse og influensa.

Skrevet

ja blæh jeg har fått influensa. bortsett fra en liten pause med kg, tilbringes dagene nå i senga, nesa er tett, hodet er tungt, kroppen er vond, halsen er sår, jeg hoster slim og sist jeg målte var temperaturen 39,3... men jeg blir snart frisk igjen :)

god bedring til alle syke!

Skrevet
Forøvrig er det mange som går rundt og kaller det de har influensa' date=' mens egentlig har de bare en forkjølelse. Influensa og forkjølelse er to vidt forskjellige ting og det er forskjell på symptomene.[/quote']

Hør, hør! :D Alminnelig friske mennesker får influensa ca hvert tiende år eller sjeldnere, har jeg lært.

Selv har jeg hatt influensa én gang, og da var jeg syk i to uker. Måtte avlyse bursdagen min, til og med, noe som er ganske leit når man er ni år eller deromkring.

Det er forresten over ti år siden jeg hadde influensa, så kanskje jeg burde forvente noe snart... :-?

Skrevet

men influensan er mildere i år enn i fjor har jeg hørt.. Søstersen har hatt den,var sengeliggende i 3-4 dager. Syk en uke til sammen tror jeg...

Man får vel influenan litt oftere enn ti år da vel?

Skrevet

Jeg sa alminnelig friske mennesker - selvfølgelig vil det alltid være noen som får influensa oftere.

Skrevet
Så når jeg ble plutselig syk i løpet av dagen i dag (frisk klokka 12' date=' syk klokka 17), har 38,9 i feber, alle muskler og ledd verker som besatt, og jeg har vondt i halsen, så burde jeg se for meg et par uker på sofaen? :-?[/quote']

Ikke nødvendigvis. Mannen min fikk det som deg i forrige uke. Han var fin på jobb og gikk på trening rett etter jobben. Plutselig så jeg at han satt på gulvet i treningssalen helt blek i ansiktet. Da vi kom hjem hadde han feber, som steg til 38,8 ganske fort. Men dagen etter var den bare 38 og dagen etter det igjen var han på jobb. Litt susete i hodet var det eneste som hang igjen da.

Skrevet

Da krysser jeg det jeg har for at det går over like fort for min del!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...