Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er muslimer og vurderer noen «moderne» navn, men som likevel kan fungere som muslimske navn. Navn med noe historie bak, mening og betydning. 

Til gutt er min favoritt Gabriel eller Noah. Far foretrekker Noah. 

Til jente derimot har jeg ingen forslag. Ønsker ikke Sara, Aisha og typiske Midtøsten navn da vi ikke bor i Midtøsten lenger. Vurdert Camilla som er et navn der vi er fra, men føler det er kjedelig... Hjelp! 

Vet ikke kjønn før om noen uker til! 

Anonymkode: e5c34...2a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mina? 😊

Anonymkode: eef9d...a78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noah er fint! 

Navn med historie... - det et jo mange fine navn på bibelske personer som jeg tror også dukker opp i koranen. Som Dina, Esther, Hanna, Julia, Marta og Ada. Og guttenavn: David, Adam, Jonatan, Markus og Thomas. 

Andre historiske jentenavn: Alexandra, Caroline, Katrine, Helena, Maud, Sofie, Henriette, Victoria og Elisabeth

Guttenavn: Arthur, Albert, Alexander, Edvard, Georg, Harald, Sigurd, Ludvig, Filip, Rikard, William. 

Hvis du tenker noe litt mer traust/norsk kan jeg jo forslå Saga, Tyra, Sunniva, Runa, Siv, Eira og Embla - Birk, Sindre, Brage, Espen og Vegard

Lykke til med valget :)

Anonymkode: 31ee5...0df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Naya

Anonymkode: 8a8ec...cca

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noah er fint! 

Navn med historie... - det et jo mange fine navn på bibelske personer som jeg tror også dukker opp i koranen. Som Dina, Esther, Hanna, Julia, Marta og Ada. Og guttenavn: David, Adam, Jonatan, Markus og Thomas. 

Andre historiske jentenavn: Alexandra, Caroline, Katrine, Helena, Maud, Sofie, Henriette, Victoria og Elisabeth

Guttenavn: Arthur, Albert, Alexander, Edvard, Georg, Harald, Sigurd, Ludvig, Filip, Rikard, William. 

Hvis du tenker noe litt mer traust/norsk kan jeg jo forslå Saga, Tyra, Sunniva, Runa, Siv, Eira og Embla - Birk, Sindre, Brage, Espen og Vegard

Lykke til med valget :)

Anonymkode: 31ee5...0df

Her var det mange gode forslag! :) skal lufte noen for mannen, høre hva han tenker! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så flott at dere tenker på dette! Jeg har et erkenorsk navn som er helt umulig å uttale i alle andre land. Jeg har reist veldig mye og bodd i 3 andre land utenom Norge. Det var jo ikke en veldig stor belastning, men jeg ble veldig lei av at navnet mitt ble så feil og så stygt og hardt, pluss uttalt som et norsk guttenavn veldig ofte, alle andre plasser jeg bodde. På jobb ble det vanskelig også da jeg følte det rart og skulle tiltales ved et guttenavn og svare til det. Uansett, mine foreldre kunne jo ikke vite at jeg skulle bli en "globe trotter", men vi skal i hvertfall velge et navn som fungerer godt i flere land for gutten vi venter! 

Hva med Miriam, Mirjam, Mariam, Milena, Lena? Eller Elias, Aron, Kerim? Det kan for min del gjerne være navn med klart eksotisk preg, så lenge det går helt fint å uttale dem riktig på mange språk :) Selv går vi for Arthur, det er både internasjonalt og oppkalling på en gang :) 

Anonymkode: 63cbe...218

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at dere tenker på dette! Jeg har et erkenorsk navn som er helt umulig å uttale i alle andre land. Jeg har reist veldig mye og bodd i 3 andre land utenom Norge. Det var jo ikke en veldig stor belastning, men jeg ble veldig lei av at navnet mitt ble så feil og så stygt og hardt, pluss uttalt som et norsk guttenavn veldig ofte, alle andre plasser jeg bodde. På jobb ble det vanskelig også da jeg følte det rart og skulle tiltales ved et guttenavn og svare til det. Uansett, mine foreldre kunne jo ikke vite at jeg skulle bli en "globe trotter", men vi skal i hvertfall velge et navn som fungerer godt i flere land for gutten vi venter! 

Hva med Miriam, Mirjam, Mariam, Milena, Lena? Eller Elias, Aron, Kerim? Det kan for min del gjerne være navn med klart eksotisk preg, så lenge det går helt fint å uttale dem riktig på mange språk :) Selv går vi for Arthur, det er både internasjonalt og oppkalling på en gang :) 

Anonymkode: 63cbe...218

Det er en av grunnene til at vi ønsker mer moderne navn, som samtidig ikke er langt unna oppgaver vårt. Vi har begge navn som er vanskelig å uttale på norsk i forhold til opprinnelsen, og det er fryktelig kjedelig. Ønsker heller ikke at noen ser navnet og lurer på om det er jente eller gitt de skal møte 🙊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Melindez :) 

Anonymkode: dabc7...285

AnonymBruker
Skrevet

Nora? Jeg heter det selv og har mye kontakt med muslimer i jobben min. Jeg blir som regel møtt med et smil når jeg presenterer meg fordi de kjenner igjen navnet Nor :)

Anonymkode: 99e3d...e53

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nora? Jeg heter det selv og har mye kontakt med muslimer i jobben min. Jeg blir som regel møtt med et smil når jeg presenterer meg fordi de kjenner igjen navnet Nor :)

Anonymkode: 99e3d...e53

Nora er så fint, men bestevenninnen min fødte for to uker siden sin lille Nora og da «stjeler» jeg navnet fra de :( føler jeg da! Men Nora/Noora er nydelig! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fullstendig oppslukt i "Hedwig" for tiden 

Anonymkode: 0c224...4b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...