AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #21 Del Skrevet 14. april 2018 Jeg sier som oftest"jeg tenker på deg/dere". Men i de settingene jeg ikke kjenner pårørende så godt, sier jeg kondolerer. Anonymkode: fc3c9...9cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #22 Del Skrevet 14. april 2018 6 minutter siden, jente 93 skrev: Det er det dummeste jeg har hørt. Det er mye bedre at folk sier "Kondolerer" etter et dødsfall enn ting som "Jeg føler med deg i sorgen". For det første er det ikke alle som finner det trøstende at du "føler med de", det indikerer også at du har en forståelse for hva de går gjennom, og det er ikke nødvendigvis sikkert. For det andre retter uttrykket fokus mot deg selv og dine egne følelser heller enn den døde og de pårørende. Det beste er å si kondolerer, som er et mer verdig uttrykk til en erfaring hvor ord føles å ikke strekke til. Det er bare tull å på død og liv skulle skille seg ut i akkurat denne sammenhengen. Hadde du enda kritisert at det har blitt vanligere blant ungdom å skrive hjerte-emoji eller gråte-emoji i stedet for "kondolerer" når feks familiemedlemmer av venner dør hadde du vært inne på noe, for DET er dumt det. Du verden.. Anonymkode: 4edf9...0e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #23 Del Skrevet 14. april 2018 5 minutter siden, GauteS skrev: Jeg er enig i at ordet brukes for mye. Om noen har et konkret spørsmål om begravelse eller arv, er det upassende å slenge på et automatisk "kondolerer" til innsenderen. Ordet betyr "føler med deg", og det gjør en selvfølgelig ikke. Ikke med ukjente og anonyme. Jo det kan en godt gjøre! Jeg kan få ekte empati med andre som skriver her inne. Mest når jeg virkelig skjønner hva de går igjennom på grunn av egne opplevelser. Det er ikke like vanskelig for alle å ha innlevelse og forståelse. Jeg satt pris på kondolanser. Det er ikke et hardt eller overfladisk ord for meg. Det er å vise respekt også. Anonymkode: beb3c...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 14. april 2018 #24 Del Skrevet 14. april 2018 Til dere som ytrer avsky til bruk av ordet kondolerer, har dere selv vært nærmeste pårørende noen gang? Eller deltatt i en begravelse i det hele tatt? Både å gi og ta i mot kondolanser etter bisettelse er en tung nok stund i seg selv. Ord er tunge å si, i likhet med stunden. Kondolerer, er et presist, kort og rikholdig ord som så enkelt uttrykker noe som for noen er svært vanskelig å ordlegge. Mange - både avsender og mottager - er så preget av stunden at ordforrådet hemmes. Den kondolerte svarer oftest med et enkelt takk. At du TS spyr av at folk bruker det riktige og mest brukte ordet i korrekt kontekst sier desverre mer om din manglende kunnskap om ordet og mennesker som bruker det, enn ordet du vemmes av. Det sagt, det er slettes ikke feil å bruke flere ord for å uttrykke sorg og medfølelse slik du skisserer, det kan være godt med variasjon, men den dagen du selv står midt i den tyngste sorgen - på egne eller andres vegne - vil du kanskje selv sette pris på at ordet kondolerer finnes og brukes. Forøvrig stammer hele det norske språket fra latin, så å hevde at kondolerer er fremmedord fordi det har opprinnelse fra latin, er et feilslått argument. Vi hadde hatt et mye fattigere språk om alle ord som stammer fra latin skulle klassifiseres som fremmedord. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 14. april 2018 #25 Del Skrevet 14. april 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da sier man heller det man mener enn å komme med floskler som kondolerer Men folk har vanskelr med å uttrykke følelser, være privat og derfor blir de lett overfladisk og sier kondolerer. TS. Anonymkode: baf0d...9d6 Innlegget er ryddet ihht til regelen om å respektere moderatorene. Synes du ordet gratulerer er floskler også? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 14. april 2018 #26 Del Skrevet 14. april 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da sier man heller det man mener enn å komme med floskler som kondolerer Men folk har vanskelr med å uttrykke følelser, være privat og derfor blir de lett overfladisk og sier kondolerer. TS. Anonymkode: baf0d...9d6 Innlegget er ryddet ihht til regelen om å respektere moderatorene. Ja, folk har vansker med å sette ord på følelser når de står der i den dypeste sorg. Derfor er kondolerer slik et flott ord - det uttrykker så mye med så lite. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #27 Del Skrevet 14. april 2018 Måtte du virkelig kaste opp helt bokstavelig? Da har du en ekstrem fobi mot ord - i dettetilfellet kondolerer. Det er et ord som nettopp brukes av respekt når man ikke er den aller næreste de som har opplevd et tap ifbm dødsfall. Det blir feil å bruke endel andre mulige ord for mange, og «kondolerer» er en kombinasjon av å vise empati på en respektfull måte - kall det på «respektfull avstand». Det er jo ikke noe man nødvendigvis sier til en bestevenn, fordi ordet er mer formelt. Anonymkode: f2437...526 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 93 Skrevet 14. april 2018 #28 Del Skrevet 14. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du verden.. Anonymkode: 4edf9...0e1 ja, jeg kjeder meg i dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skadeskutt Skrevet 15. april 2018 #29 Del Skrevet 15. april 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri likt ordet, kondolerer. Synes det er et kaldt, hardt og lettvint ord å bruke. Liker mye bedre ord som, ‘tenker på deg/dere’, et godt håndtrykk med et medfølende blikk. Og/eller en god klem. Anonymkode: 4edf9...0e1 Samme her. Jeg pleier ikke å si kondolerer. De gangene jeg har prøvd på det så har det føltes falskt og ukomfortabel. Sier heller at det var utrolig leit å høre, gi klem, oppfordre vedkommende til å si fra hvis det er noe jeg kan gjøre (Kommer jo an på hvilken relasjon jeg har til vedkommende) etc. Føler det er mye mer ektefølt enn å si kondolerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå