AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #1 Del Skrevet 10. april 2018 Noen sprer om seg med ordet kondolerer i tråder på forumet, i alle mulige sammenhenger og til mennesker de knapt nok kjenner. Flere har nylig skrevet Kondolerer i en tråd her inne. Jeg måtte ut og kaste opp, ordet byr bare på vemmelse. Hvorfor bruke fremmedord, uten den monste innlevelse, fremfor å si; jeg føler med deg i sorgen? Kondolerer oppfatter jeg som en floskel folk strør om seg uten den minste anelse om betydningen av ordet eller innlevelse av hva de sier. Anonymkode: baf0d...9d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 10. april 2018 #2 Del Skrevet 10. april 2018 Kanskje du kan forklare oss den korrekte bruken av ordet da? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #3 Del Skrevet 10. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Noen sprer om seg med ordet kondolerer i tråder på forumet, i alle mulige sammenhenger og til mennesker de knapt nok kjenner. Flere har nylig skrevet Kondolerer i en tråd her inne. Jeg måtte ut og kaste opp, ordet byr bare på vemmelse. Hvorfor bruke fremmedord, uten den monste innlevelse, fremfor å si; jeg føler med deg i sorgen? Kondolerer oppfatter jeg som en floskel folk strør om seg uten den minste anelse om betydningen av ordet eller innlevelse av hva de sier. Anonymkode: baf0d...9d6 Hvorfor går du inn og leser på sorgforumet da? Anonymkode: 97015...eeb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #4 Del Skrevet 10. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor går du inn og leser på sorgforumet da? Anonymkode: 97015...eeb Jeg har ikke lest på sorgforumet. Jeg har lest i andre tråder. Og det er ikke bare i dag jeg har lest men over tid. Tråden ligger på sorgforumet fordi kondolerer brukes i sammenheng med sorg, eller folk oppfatning av at andre sørger. TS Anonymkode: baf0d...9d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #5 Del Skrevet 10. april 2018 Siden ordet kondolerer "er en gest eller hilsen som gis til etterlatte etter dødsfall for å vise medfølelse og empati i sorgen og savnet" så tenker jeg at det må være ditt problem, først og fremst. Særlig hvis du må ut og spy når du leser det. Anonymkode: 0b4b6...02f 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 10. april 2018 #6 Del Skrevet 10. april 2018 Hvis du må ut og spy bare fordi du leser ordet "kondolerer", så må man nesten spørre seg om det ikke er noe galt med deg. Sliter du psykisk på noen måte? Har aldri hørt noen ta så på vei fordi noen uttrykker det normale og høflige "kondolerer" til noen i sorg. Det er det samme som det motsatte; å si gratulerer til noen som feirer noe. Et ord. Ikke til å spy av. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 10. april 2018 #7 Del Skrevet 10. april 2018 Jeg har sett eksempler på at flere ikke har den fjerneste anelse om hva "kondolerer" betyr. For eksempel om noen har mistet en gjenstand eller et eller annet som kanskje uerstattelig. Kondolanser hører ikke hjemme i slike tilfeller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #8 Del Skrevet 10. april 2018 kasta du opp på ordentlig? Anonymkode: 2682f...06f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 10. april 2018 #9 Del Skrevet 10. april 2018 Det er vanlig å si. Som å si gratulerer 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 14. april 2018 #10 Del Skrevet 14. april 2018 For meg er det positivt når noen sier kondolerer. I møte med folk som nylig har mistet en nær person, er det lett å føle seg usikker på hva man kan si. Da kan et enkelt ord som kondolerer være god å ha. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #11 Del Skrevet 14. april 2018 Kondolerer er vel ikke ett fremmedord??? Anonymkode: 50e4b...f95 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #12 Del Skrevet 14. april 2018 (endret) 19 minutter siden, Perelandra skrev: For meg er det positivt når noen sier kondolerer. I møte med folk som nylig har mistet en nær person, er det lett å føle seg usikker på hva man kan si. Da kan et enkelt ord som kondolerer være god å ha. Da sier man heller det man mener enn å komme med floskler som kondolerer Men folk har vanskelr med å uttrykke følelser, være privat og derfor blir de lett overfladisk og sier kondolerer. TS. Anonymkode: baf0d...9d6 Innlegget er ryddet ihht til regelen om å respektere moderatorene. Endret 14. april 2018 av Papirfly 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #13 Del Skrevet 14. april 2018 På 10.4.2018 den 20.00, Arabella skrev: Jeg har sett eksempler på at flere ikke har den fjerneste anelse om hva "kondolerer" betyr. For eksempel om noen har mistet en gjenstand eller et eller annet som kanskje uerstattelig. Kondolanser hører ikke hjemme i slike tilfeller. Flott. En som har forstått noe. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kondolanse Kondolanse betyr i følge linken føle med, og har sinmopprinnelse fra latin. Altså er det et fremmedord. Anonymkode: baf0d...9d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #14 Del Skrevet 14. april 2018 Jeg har aldri likt ordet, kondolerer. Synes det er et kaldt, hardt og lettvint ord å bruke. Liker mye bedre ord som, ‘tenker på deg/dere’, et godt håndtrykk med et medfølende blikk. Og/eller en god klem. Anonymkode: 4edf9...0e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #15 Del Skrevet 14. april 2018 Jeg oppfatter ikke «kondolerer» som mer fremmedartet enn «gratulerer». Og det er vel like personlig / upersonlig som gratulerer. Når jeg selv har vært i sorg har jeg satt pris på kondolanser, både i form av ordet kondolerer, eller andre ord og setninger, eller en klem eller en blomst. Har aldri tenkt at det er noe galt med å kondolere (eller å gratulere, for den saks skyld). Anonymkode: d9f31...2f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papirfly Skrevet 14. april 2018 #16 Del Skrevet 14. april 2018 Tråden er ryddet for svar til slettet innhold. KGs moderatorteam består av vanlige brukere som kan delta i diskusjoner på lik linje med alle andre. Papirfly, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #17 Del Skrevet 14. april 2018 Ja alt man skal henge seg opp i. Fremmedord? Det er et heøt vanlig ord, akkurat som gratulerer. Anonymkode: d1240...9ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #18 Del Skrevet 14. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja alt man skal henge seg opp i. Fremmedord? Det er et heøt vanlig ord, akkurat som gratulerer. Anonymkode: d1240...9ff For deg er det det, men for meg er det et kaldt og intetsigende ord. Anonymkode: 4edf9...0e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 14. april 2018 #19 Del Skrevet 14. april 2018 Jeg er enig i at ordet brukes for mye. Om noen har et konkret spørsmål om begravelse eller arv, er det upassende å slenge på et automatisk "kondolerer" til innsenderen. Ordet betyr "føler med deg", og det gjør en selvfølgelig ikke. Ikke med ukjente og anonyme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 93 Skrevet 14. april 2018 #20 Del Skrevet 14. april 2018 Det er det dummeste jeg har hørt. Det er mye bedre at folk sier "Kondolerer" etter et dødsfall enn ting som "Jeg føler med deg i sorgen". For det første er det ikke alle som finner det trøstende at du "føler med de", det indikerer også at du har en forståelse for hva de går gjennom, og det er ikke nødvendigvis sikkert. For det andre retter uttrykket fokus mot deg selv og dine egne følelser heller enn den døde og de pårørende. Det beste er å si kondolerer, som er et mer verdig uttrykk til en erfaring hvor ord føles å ikke strekke til. Det er bare tull å på død og liv skulle skille seg ut i akkurat denne sammenhengen. Hadde du enda kritisert at det har blitt vanligere blant ungdom å skrive hjerte-emoji eller gråte-emoji i stedet for "kondolerer" når feks familiemedlemmer av venner dør hadde du vært inne på noe, for DET er dumt det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå