Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på dette, far er muslim jeg er kristen og barnet får et navn som er muslimsk som mellomnavn går det an?. Jeg synes navnet var nydelig og er selv kristen men fant ut nå i ettertid at navnet er ganske «muslimsk» og har en muslimsk betydning som datter (av Allah / Mohammed profeten eller noe..) så jeg er jo ikke med barnefar og med det navnet på passet kan hun bli oppfattet som muslim? Og er det imot den kristne tro?

Anonymkode: 5a222...c28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går fint an med et norsk og et muslimsk fornavn etter hverandre. Hva mener du med at du ikke er med barnefar, er dere skilt? Med begge navn på passet er det ikke nødvendigvis grunn til at hun oppfattes som muslim, men heller som en med navn/foreldre fra to ulike land/kulturer. Hvis du/dere synes navnet er fint så er det jo bare å bruke det

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Millimani said:

Det går fint an med et norsk og et muslimsk fornavn etter hverandre. Hva mener du med at du ikke er med barnefar, er dere skilt? Med begge navn på passet er det ikke nødvendigvis grunn til at hun oppfattes som muslim, men heller som en med navn/foreldre fra to ulike land/kulturer. Hvis du/dere synes navnet er fint så er det jo bare å bruke det

Har et europeisk fornavn og muslimsk andre navn, synes personlig det er fint jeg! Vi er ikke skilt.. bare vært iforhold,

Anonymkode: 5a222...c28

Skrevet

Hvorfor ikke ta navnet fra en person som både er å finne i bibelen og koranen, og bruke en tradisjonell norsk variant av navnet?

Det burde fungere som helgardering.

AnonymBruker
Skrevet

Som over,det er jo mange navn som går igjen i begge religionen. Mange av de samme personene fra gamle testamentet og koranen. Og mange muslimske navn er jo veldig fine, spesielt jentenavn. Mellomnavn er det ellers ingen som tenker mye på. 

Mange typiske muslimske jentenavn som Asha, Amina, Samira, Saira, Nadia, Leyla osv er jo fine på norsk og. 

Anonymkode: b7ebc...50d

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Allah betyr bare Gud og Gud betyr allah. Det er den samme gud både kristne og muslimer tror på. 

Anonymkode: 4a669...f96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det går helt fint. Allah betyr bare Gud og Gud betyr allah. Det er den samme gud både kristne og muslimer tror på. 

Anonymkode: 4a669...f96

Samme gud, men religionene tillegger guden ulike egenskaper og vektlegger ulike ting. Derav to ulike religioner :)

"Muslimske" navn er stort sett bare vanlige arabiske navn, mange av de som er fine med betydning som går på blomster og egenskaper og ikke har noe med gud å gjøre. Det er kun ett kvinnenavn som er nevnt i koranen, Maria/Maryam, mor til Jesus,og hun er jo viktig i Kristendommen også,og det er et jødisk navn. 

Den mest kjente kona til Muhammed het Aisha. Det er et veldig vanlig og fint navn og betyr "levende" på arabisk. 

Anonymkode: b7ebc...50d

• Liker 1
Skrevet

Bruk de navnene du syntes er fine. Det er ingenting uvanlig med å ha navn fra forskjellige kulturer og religioner (lenger!).

AnonymBruker
Skrevet

Er bare fint da:) ♡ 

Hos oss er både jeg og min mann muslimer, vi valgte et navn som tilhører en sentral person i både kristendommen og islam:) ikke pga det, heller at det var nydelig;) 

Anonymkode: f98e7...0fa

AnonymBruker
Skrevet

Hvem bryr seg om hun heter Fatima til mellomnavn. (Fatima = datter av profeten) Om noen kristne blir opprørt over det, viser det jo bare igjen hvor irrasjonell religion er. Tror ikke du skal bekymre deg for reaksjoner. De ville isåfall ha kommet når du ble sammen med/fikk barn med en muslimsk mann.

Om hun blir oppfattet som muslim er jo det ganske sneversynt av de som oppfatter det sånn. Venninnen min heter Kristine, men er ikke kristen i det hele tatt.

PS. Barn er verken muslimer eller kristne. Religion er ikke noe man blir født med, i motsetning til hudfarge. Det er noe man velger å tro på som voksen.

Anonymkode: b9766...26c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...