Lita84 Skrevet 20. februar 2005 #21 Skrevet 20. februar 2005 Jeg tror det avhenger hovedsakelig av din interesse, og til dels det grunnlaget du får fra lavere skole (barne-/ungdomsskole). Om du lærer god studieteknikk, får et godt grunnlag til å fortsette læringenen, skal du jo teoretisk sett klare å kare deg gjennom et studium. Jeg selv fikk gode karakterer på Ungdomsskole og VGS, men nå på Universitetet sliter jeg. Jeg mangler totalt grunnlaget for den matten og kjemien jeg har (som jeg må ha, ikke noe jeg har valgt selv) , og dette trekker så klart ned karakterene. Selfølgelig er jo interessen for fagene laber og, så jeg klager ikke. Men for å svare på spørsmålet; Jeg vil ikke si jeg er mindre smart fordi jeg sliter med enkelte fag nå. Og karajterene igjen mener jeg har mye med grunnlaget ditt, hvordan forhold du har hatt med lærerne, måte du har tilegnet deg stoff på, hvor mye positiv tilbake melding du har fått, hvor mye du har fått slite osv. Noen lærer jo veldig lett, mens andre, som meg f.eks., gjerne må lese setninger fleere ganger for å få ut essensen..
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2005 #22 Skrevet 20. februar 2005 Det siste der kjenner jeg meg igjen i. Da jeg studerte ved et tradisjonsrikt universitet i utlandet (juss og internasjonal politikk), fikk jeg svært gode karakterer. Jeg syntes det var gøy å studere i utlandet, hadde mange venner, var sosial, mye ute og endel reising rundt omkring- helt annerledes enn i Norge..som student der hadde jeg en god dialog med seminar-professorene. De snakket til meg som om jeg var et medmenneske og en samtalepartner. Jeg følte meg godtatt og at hva jeg mente var viktig. Jeg fikk tilbakemeldinger på mitt arbeid: gode og ting som kunen forbedres. Jeg har aldri hatt det så flott, utfordrende og morsomt før. Karakterene ble deretter: absolutt blant de beste. Tilbake ved universitetet i Oslo bel det en aldri så liten nedtur igjen. Ingen professorer som var åpne og utadvendte. Ingen professorer som underviste på mindre seminargrupper. Ingen professorer å slå av en prat med om hva som helst fra fag til andre ting. Ingen medstudenter som var som de i utlandet..og måten det ble undervist på og eksamensopplegget var helt annerledes. Det visste jeg jo fra før, men du så skuffet jeg ble likevel! Karakterene i Oslo og senere Bergen ble deretter: middels og verre.
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #23 Skrevet 23. februar 2005 Hei! tror ikke det er noen stor sammenheng mellom iq og resultater på skolen. Selv har jeg en målt iq på 134 (mensa-medlem), men har aldri gjort det spesielt bra på skolen. Tror det har mere med interesse og læringsformer å gjøre, enn iq. Jeg studerte ting jeg ikke hadde interesse for, og det gikk ikke spesielt bra. dette sikkert fordi jeg visste jeg ikke ville få bruk for det, og jeg hadde da heller ikke selvdisiplin nok til å pugge ting jeg fant unyttig og uintressant. Trivdes heller ikke på vgs, og fikk ikke topp-karakterer der heller. men i forbindelse med ny jobb som jeg elsker har jeg hatt litt utdanning, og har vært beste i kullet hver (!) gang!! Så finn noe du trives med, det er da du vil gjøre det bra, uavhengig av karakterer. Men det er nå min mening.. :-)
Gjest TomKrus Skrevet 23. februar 2005 #24 Skrevet 23. februar 2005 Hva er det som gjør at noen er i stand til å utnytte evnene sine bedre enn andre? Hva er det som gjør at noen orker å sitte på en kjedelig og grå lesesal i mange timer hver dag, mens andre vil lese hjemme og feste mer, f.eks.? Hvorfor er noen mer utholdende og disiplinerte enn andre? Hva bestemmer dette? Hvis mange kunne ha fått gode karakterer- hvorfor er det da de færreste som faktisk har topp-karakterer? Motivasjon, fokus og klare mål. De vet hva de vil og hvor de skal. De vet hva som skal til for å komme dit. Det er ikke mange som skal kunne få toppkarakterer. Bare de beste.
*melis* Skrevet 23. februar 2005 #25 Skrevet 23. februar 2005 Jeg tror karakterer sier mer om arbeidsmoralen enn de gjør om intelligensen. På skolen min (videregåande) er det veldig mange av skolelysene som enten mangler en god porsjon sosial intelligens eller som rett og slett er mindre intelligente - men LESER seg til gode karakterer. Selvsagt er det mange av skolelysene som er intelligente, men det finnes nok av eksempler på de som leser og leser, men ikke ville hatt så mye å fare med på en praktisk oppgave der man ikke fikk bruke skolebøkene. Kjenner også veldig mange intelligente mennesker som ikke har så gode karakterer rett og slett fordi de ikke gjør lekser. Så selv mener jeg at karakterene sier lite om intelligens, men heller om arbeidsmoralen. (Men så har vi jo de som får gode karakterer uten å gjøre allverden med lekser også da )
*melis* Skrevet 23. februar 2005 #26 Skrevet 23. februar 2005 Hei! tror ikke det er noen stor sammenheng mellom iq og resultater på skolen. Selv har jeg en målt iq på 134 (mensa-medlem), men har aldri gjort det spesielt bra på skolen. Tror det har mere med interesse og læringsformer å gjøre, enn iq. Jeg studerte ting jeg ikke hadde interesse for, og det gikk ikke spesielt bra. dette sikkert fordi jeg visste jeg ikke ville få bruk for det, og jeg hadde da heller ikke selvdisiplin nok til å pugge ting jeg fant unyttig og uintressant. Trivdes heller ikke på vgs, og fikk ikke topp-karakterer der heller. men i forbindelse med ny jobb som jeg elsker har jeg hatt litt utdanning, og har vært beste i kullet hver (!) gang!! Så finn noe du trives med, det er da du vil gjøre det bra, uavhengig av karakterer. Men det er nå min mening.. :-) Skriver under på denne.
Gjest Ninakanin Skrevet 24. februar 2005 #27 Skrevet 24. februar 2005 Jeg vil påstå at jeg er utstyrt med en ganske skarp hjerne. Men den ble kvalt og lite satt pris på av skolesystemet helt til jeg kom på videregående, og hun med tannlegepappa og hun som gikk i kirken ikke lengre fikk klassens beste karakter. Takk og pris for at jeg har både sosial og "teoretisk" intelligens, samtidig som jeg har kreativ intelligens. Hm, saft suse, høres jo nesten ut som et supermenneske!!
Cronos Skrevet 7. mars 2005 #28 Skrevet 7. mars 2005 Edison sa at suksess er 5% inspirasjon og 95% transpirasjon (les: intelligens vs. hard jobbing). Der ligger det noe. Endel av de som får best karakterer får det som et resultat av hard jobbing. Selvfølgelig hjelper det bra med talent/intelligens. Og kombinasjonen av disse er uslåelig. Men man kan flyte lenge på intelligens alene. Selv har jeg bare flytt igjennom alle studier på et middels nivå uten å gjøre noen stor innsats. Er kanskje litt for lat. Men det har holdt bra for meg. Og når det virkelig har vært snakk om innsats (særemne, eksamen, hovedoppgave) har det ofte endt med topp karakter.
Gjest lilletroll Skrevet 7. mars 2005 #29 Skrevet 7. mars 2005 Et lett spørsmål kanskje men har det bare ett svar? Hvorfor er det alltid noen som får strålende karakterer helt fra gymnaset og ut hele studietiden på høyskoler og universitet, mens andre får middels eller dårlige? Er det de med gode karakterer mer intelligente enn de med dårlige eller middels? Hva mener dere om dette? Hvordan henger dette sammen? Jeg mener det ikke er noen automatisk sammenheng mellom intelligens og gode karakterer. (Og det kommer fra meg som faktisk har gode karakterer hele veien )
Gjest Moonshadow Skrevet 7. mars 2005 #30 Skrevet 7. mars 2005 Jeg har alltid hatt dårlige karakterer på skolen. Men jeg tror ikke jeg er mindre intligent av den grunn. Har bevist innimellom at jeg kan få 5og 6ere om jeg klarer å henge med. Jeg har vist AD/HD og det har gjort at jeg ikke har klart å konsentrere meg i lengere perioder, men med medisiner og rett støtte, så er jeg overbevist om at karaktererne mine blir høyere. Som de sa da jeg gikk på skolen, Jenta er ikke dum,men hun orker ikke. Nå har det kommet opp en grunn til at jeg ikke klarte selv om jeg kunne da..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå