jente 93 Skrevet 8. april 2018 #21 Skrevet 8. april 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kobberspiral er det TS vil insistere på. Du skriver at du selv bruker hormonspiral, men du bruker også gjentatte ganger "spiral" og mener TS har rett til å få legemidler, og jeg prøver å forklare deg at verden ikke fungerer sånn. Om du mener hormonspiral bør du i grunn skrive det og ikke skrive "spiral". Jeg skriver forøvrig på mobilen jeg også. Du skal få synes jeg er så usympatisk du bare vil, men nå er du på et diskusjonsforum og må tåle ulike meninger. Anonymkode: 473a9...4cf Det virka ikle på ts som om hun nødvendigvis kjente til hormonspiral, siden den kan fungere godt til problemene hun nevner. Lol, jeg tåler ulike meninger. Skjønner likevel ikke hvorfor du absolutt skal diskutere en vilt fremmed jente sitt ønske om å velge prevensjon selv. Det er hennes kropp, skjerp deg.
jente 93 Skrevet 8. april 2018 #22 Skrevet 8. april 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kobberspiral er det TS vil insistere på. Du skriver at du selv bruker hormonspiral, men du bruker også gjentatte ganger "spiral" og mener TS har rett til å få legemidler, og jeg prøver å forklare deg at verden ikke fungerer sånn. Om du mener hormonspiral bør du i grunn skrive det og ikke skrive "spiral". Jeg skriver forøvrig på mobilen jeg også. Du skal få synes jeg er så usympatisk du bare vil, men nå er du på et diskusjonsforum og må tåle ulike meninger. Anonymkode: 473a9...4cf Du tar for øvrig feil, du må ikke ha født for å få hverken kobber- eller hormonspiral. Virker som om det er veldig lenge siden du har fått info om spiral, nå er det ihvertfall ikke slik lenger. Tåler ulike meninger, men når du skal være så påståelig i møte med en ung og usikker person bør du vite hva du snakker om. Jeg tok spiral i gjor og fikk velge helt selv hva jeg ville ha av hormon eller kobber og jeg har aldri vært gravid. Les deg opp.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #23 Skrevet 8. april 2018 5 minutter siden, jente 93 skrev: Det virka ikle på ts som om hun nødvendigvis kjente til hormonspiral, siden den kan fungere godt til problemene hun nevner. Lol, jeg tåler ulike meninger. Skjønner likevel ikke hvorfor du absolutt skal diskutere en vilt fremmed jente sitt ønske om å velge prevensjon selv. Det er hennes kropp, skjerp deg. Igjen, du er på et diskusjonsforum. Jeg vet ikke om du forstår at det innebærer at man kommer med ulike innspill. Om du ikke tåler det uten å komme med stråmannsargumentasjon som du gjør i dette innlegget har du faktisk ingenting her inne å gjøre. Skjerp deg. Anonymkode: 473a9...4cf
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #24 Skrevet 8. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Slutt å spre feilinformasjon, det er faktisk mulig å få kobberspiral selv om man ikke har født. Det anbefales ikke da det anses som et litt "utdatert" prevensjonsmiddel siden det kan gi større blødninger og smerter, og det finnes andre prevensjonsmidler som passer bedre for kvinner flest og gir lettere menstruasjoner. Men dersom en ung kvinne som aldri har født, kommer til lege og ber om kobberspiral for å unngå hormonprevensjon, er det ikke noe som heter at man ikke får det fordi man må ha født. Man blir henvist til gynekolog og får kobberspiral om man ønsker det. Det finnes mange som ikke tåler hormonprevensjon og det finnes mange som ikke ønsker å tilføre kroppen sin hormoner, og da er kobberspiral et godt alternativ som også kan benyttes av unge kvinner som aldri har født. Til TS: jeg skjønner at du er nervøs for man høres så mange skrekkhistorier, men tenk på at det er nettopp dem som får blodpropp som forteller historien i blader og aviser og det er jo også disse tilfellene som blir fortalt om blant folk. Trøst deg med at det er et stort antall kvinner som går på ulike typer hormonprevensjon og som aldri får blodpropp, men disse står selvfølgelig ikke frem i media og forteller om det. Det blir heller ikke fortalt historier i vennegjengen om den dama som gikk på p-piller til hun var 40 og aldri fikk blodpropp. Man hører bare om de tilfellene der det går galt. Greit å følge litt med på kroppen, men ikke tenk så mye på det. Sjansen er størst for at du aldri får blodpropp. Jeg gikk på en av verstingene på markedet men fikk ikke blodpropp. Ingen av vennene mine har fått blodpropp heller. Jeg foreslår at du går til legen og ber om blodprøve for å se om du har genmutasjon som gir økt risiko for blodpropp. Dersom du ikke har noen genetisk forhøyet risiko, synes jeg du skal slå deg til ro med det og slutte å bekymre deg. Du kan selvsagt bytte til Cerazette minipille men da risikerer du som du vet å få blødningetull. Jeg mistet mensen på dem og syntes det var greit, men psyken min ble helt ødelagt (gled nesten inn i en depresjon) og syklusen min ble aldri helt den samme etter at jeg sluttet på dem. Men, alle reagerer ikke som meg, så du kan gjerne finne ut at Cerazette er et godt valg for deg. Og ikke minst: hvis du ønsker kobberspiral så kan du be legen om det og så får h*n henvise deg videre om h*n synes det blir for vanskelig å sette den inn selv. Du kan også gå til privat gynekolog dersom du har råd og mulighet. Anonymkode: b36f9...eeb Tusen takk for at du gidder å svare ordentlig! Det setter jeg veldig pris på. Det er sant det du sier, at man hører mest om det værste som skjer og jeg har nok lest litt for mye på nett og gjort meg selv alt for nervøs. Jeg skal ringe fastlegen i morgen og høre om jeg kan komme å ta blodprøve. Jeg tror jeg da kunne klart å slappe av litt mer. Det er vel mer det at jeg ikke vet som uroer meg.. Jeg har ikke gått på pillen lenge nok til å finne ut hva slags symptomer jeg får, så om jeg finner ut at det fungerer fint og blodprøven ikke indikerer noe så kan jeg vel fortsette. Jeg leste imidlertid om en kobberspiral som har utviklet for de som ikke har født så det er jo muligheter.. Har alltid vært litt skeptisk på å tilføre kroppen hormoner som du sier.. Utenfor piller har jeg veldig regelmessig syklus, og har ikke lyst til å ødelegge den heller.. Anonymkode: ae07d...3e5 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #25 Skrevet 8. april 2018 Alternativt kan du slutte å pule. Anonymkode: 2ef7a...f63
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #26 Skrevet 8. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Alternativt kan du slutte å pule. Anonymkode: 2ef7a...f63 Ja, dette er jo det beste innspillet i denne tråden jeg har fått hittil. Tusen takk, det skal jeg virkelig vurdere. Anonymkode: ae07d...3e5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #27 Skrevet 8. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, skal ikke nekte for at jeg har litt helseangst nå. Men jeg tror også at jeg har det fordi det er nytt for meg, og jeg fikk aldri noen reell informasjon om p-pillen da jeg var god gynekologen. Så da leste jeg kanskje litt for mye, og når man gjør det på nettet så virker det som om man har større sjanse for å få noe enn det i realiteten er. Det er dumt, og det vet jeg. Skal ta meg en telefon til fastlegen i morgen og høre om jeg kan bytte. Jeg ville jo egentlig ikke det, fordi man mister vel mensen med cerazette? Anonymkode: ae07d...3e5 Det er veldig dumt å lese om ting på internett om det ikke er pålitelige kilder. Jeg tenker du heller burde oppsøke legen (og gjerne lege på helsestasjon for ungdom da de gjerne har litt mer peiling på prevensjon enn vanlige allmennleger) og få mer informasjon. Noen mister menstruasjon med cerazette og noen ikke. Det er uansett slik at når man går på hormonprevensjon så er det ingen grunn til å ha menstruasjon. Blødningen man har er ikke for å støte ut et egg, fordi hormonprevensjon skal fungere sånn at man ikke får eggløsning i utgangspunktet. Jeg har i alle fall hørt at de som går på cerazette er VELDIG fornøyd. Anonymkode: 473a9...4cf
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #28 Skrevet 8. april 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt å spre feilinformasjon, det er faktisk mulig å få kobberspiral selv om man ikke har født. Det anbefales ikke da det anses som et litt "utdatert" prevensjonsmiddel siden det kan gi større blødninger og smerter, og det finnes andre prevensjonsmidler som passer bedre for kvinner flest og gir lettere menstruasjoner. Men dersom en ung kvinne som aldri har født, kommer til lege og ber om kobberspiral for å unngå hormonprevensjon, er det ikke noe som heter at man ikke får det fordi man må ha født. Man blir henvist til gynekolog og får kobberspiral om man ønsker det. Det finnes mange som ikke tåler hormonprevensjon og det finnes mange som ikke ønsker å tilføre kroppen sin hormoner, og da er kobberspiral et godt alternativ som også kan benyttes av unge kvinner som aldri har født. Til TS: jeg skjønner at du er nervøs for man høres så mange skrekkhistorier, men tenk på at det er nettopp dem som får blodpropp som forteller historien i blader og aviser og det er jo også disse tilfellene som blir fortalt om blant folk. Trøst deg med at det er et stort antall kvinner som går på ulike typer hormonprevensjon og som aldri får blodpropp, men disse står selvfølgelig ikke frem i media og forteller om det. Det blir heller ikke fortalt historier i vennegjengen om den dama som gikk på p-piller til hun var 40 og aldri fikk blodpropp. Man hører bare om de tilfellene der det går galt. Greit å følge litt med på kroppen, men ikke tenk så mye på det. Sjansen er størst for at du aldri får blodpropp. Jeg gikk på en av verstingene på markedet men fikk ikke blodpropp. Ingen av vennene mine har fått blodpropp heller. Jeg foreslår at du går til legen og ber om blodprøve for å se om du har genmutasjon som gir økt risiko for blodpropp. Dersom du ikke har noen genetisk forhøyet risiko, synes jeg du skal slå deg til ro med det og slutte å bekymre deg. Du kan selvsagt bytte til Cerazette minipille men da risikerer du som du vet å få blødningetull. Jeg mistet mensen på dem og syntes det var greit, men psyken min ble helt ødelagt (gled nesten inn i en depresjon) og syklusen min ble aldri helt den samme etter at jeg sluttet på dem. Men, alle reagerer ikke som meg, så du kan gjerne finne ut at Cerazette er et godt valg for deg. Og ikke minst: hvis du ønsker kobberspiral så kan du be legen om det og så får h*n henvise deg videre om h*n synes det blir for vanskelig å sette den inn selv. Du kan også gå til privat gynekolog dersom du har råd og mulighet. Anonymkode: b36f9...eeb Jeg har vært hos 20 forskjellige gynekologer og de har alle sagt at kobberspiral er uaktuelt hos kvinner som ikke har født, og det er legene som bestemmer hvilken behandling man skal få og ikke noe man kan bestemme selv. Anonymkode: 473a9...4cf
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #29 Skrevet 8. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette er jo det beste innspillet i denne tråden jeg har fått hittil. Tusen takk, det skal jeg virkelig vurdere. Anonymkode: ae07d...3e5 Jeg bare sier det. Istedenfor å dundre kroppen full av dritt, er dette et alternativ. Om du liker det er en annen sak. Anonymkode: 2ef7a...f63
SlemUlv Skrevet 8. april 2018 #30 Skrevet 8. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt å spre feilinformasjon, det er faktisk mulig å få kobberspiral selv om man ikke har født. Det anbefales ikke da det anses som et litt "utdatert" prevensjonsmiddel siden det kan gi større blødninger og smerter, og det finnes andre prevensjonsmidler som passer bedre for kvinner flest og gir lettere menstruasjoner. Anonymkode: b36f9...eeb Det er kommet en ny kobberspiral, som IKKE gi større blødninger og smerter.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #31 Skrevet 8. april 2018 Aldri gått på p piller men fikk enda blodpropp pga graviditet. Helseangst er ikke greit å ha. Snakk med legen om det. Du vil nok igjennom et liv måtte ta medisiner med bivirkninger man blir redd av å lese. Men nå er det slik at få får bivirkninger. Og derfor viktig å få bearbeidet helseangsten. Anonymkode: 05b6a...3bc
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #32 Skrevet 8. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alternativt kan du slutte å pule. Anonymkode: 2ef7a...f63 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare sier det. Istedenfor å dundre kroppen full av dritt, er dette et alternativ. Om du liker det er en annen sak. Anonymkode: 2ef7a...f63 Alternativt kan du slutte å blande deg inn i seriøse diskusjoner for å komme med helt idiotiske svar. Du kan jo tenke deg hvordan det hadde blitt om alle damer hadde tatt rådet ditt. Da hadde det kun blitt pulings på menn om de gikk med på å bli far. 3 minutter siden, SlemUlv skrev: Det er kommet en ny kobberspiral, som IKKE gi større blødninger og smerter. Ja der ser man. Desto større grunn til å ikke påstå at kobberspiral er helt umulig å få før man har født De 20 gynekologene som AB4cf har vært hos må jo ha vært Norges mest utdaterte og vrange gynekologer. Anonymkode: b36f9...eeb 1
jente 93 Skrevet 8. april 2018 #33 Skrevet 8. april 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igjen, du er på et diskusjonsforum. Jeg vet ikke om du forstår at det innebærer at man kommer med ulike innspill. Om du ikke tåler det uten å komme med stråmannsargumentasjon som du gjør i dette innlegget har du faktisk ingenting her inne å gjøre. Skjerp deg. Anonymkode: 473a9...4cf Hahaha slutt å sutre om stråmenn og argumenter når det eneste du faktisk gjør er å komme med utdaterte påstander. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #34 Skrevet 8. april 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært hos 20 forskjellige gynekologer og de har alle sagt at kobberspiral er uaktuelt hos kvinner som ikke har født, og det er legene som bestemmer hvilken behandling man skal få og ikke noe man kan bestemme selv. Anonymkode: 473a9...4cf At alle du har vært hos har vært lite oppdatert er likevel ikke grunn for å påstå at kobberspiral er noe man ikke får når man ikke har født. Kobberspiral er i utgangspunktet for alle, og i de tilfellene der noen ikke kan få kobberspiral handler det om andre ting. https://www.lommelegen.no/medisiner/artikkel/kobberspiral/69022456https://www.emetodebok.no/kapittel/prevensjonsmidler/hormonfri-prevensjon-2/kobberspiral/https://www.jordmorklinikken.no/kobberspiral/https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/kobberspiral/ Anonymkode: b36f9...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #35 Skrevet 8. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: At alle du har vært hos har vært lite oppdatert er likevel ikke grunn for å påstå at kobberspiral er noe man ikke får når man ikke har født. Kobberspiral er i utgangspunktet for alle, og i de tilfellene der noen ikke kan få kobberspiral handler det om andre ting. https://www.lommelegen.no/medisiner/artikkel/kobberspiral/69022456https://www.emetodebok.no/kapittel/prevensjonsmidler/hormonfri-prevensjon-2/kobberspiral/https://www.jordmorklinikken.no/kobberspiral/https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/kobberspiral/ Anonymkode: b36f9...eeb Ja, jeg leste en del om kobberspiral før jeg dro til gynekologen og var fast bestemt på at det var det jeg ville ha. Men da jeg kom dit, så sa hun at det ikke var anbefalt. Lurer på om de fleste leger/gynekologer i det hele tatt er oppdatert om dette. Vil mye heller ha kobberspiral enn å gå på hormoner. Jeg skal bestille legetime i morgen, sånn at jeg kan forhøre meg om dette, eventuelt kontakte en privatklinikk om han er vrang. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg har blitt frarådet dette når det står overalt at det er et av de beste prevensjonsmidlene.. Anonymkode: ae07d...3e5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #36 Skrevet 8. april 2018 Jeg brukte kobberspiral ganske lenge og hadde stadig småblødninger og smerter. Dessuten luktet det ofte betennelse så ikke veldig opphissende. P-piller får jeg ikke pga litt høyt blodtrykk, men ville aldri gått på det heller. Har lest altfor mye om det og sett venninner på det og de problemene de opplever. Anonymkode: 970b0...2fb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #37 Skrevet 8. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alternativt kan du slutte å blande deg inn i seriøse diskusjoner for å komme med helt idiotiske svar. Du kan jo tenke deg hvordan det hadde blitt om alle damer hadde tatt rådet ditt. Da hadde det kun blitt pulings på menn om de gikk med på å bli far. Ja der ser man. Desto større grunn til å ikke påstå at kobberspiral er helt umulig å få før man har født De 20 gynekologene som AB4cf har vært hos må jo ha vært Norges mest utdaterte og vrange gynekologer. Anonymkode: b36f9...eeb Det forutsetter at "alle" hadde vært like redd som TS og at "alle" ikke tåler kondomer. Ser du det som sannsynlig? Anonymkode: 2ef7a...f63
SlemUlv Skrevet 8. april 2018 #38 Skrevet 8. april 2018 Link til den nye kobberspiralen, som ikke skal gi mer blødninger og smerter: http://www.hormonfritt.no/hormonfri-prevensjon/kobberspiral/gynefix-hormonfri-kobberspiral/ 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå