Gå til innhold

Redd konstant på p-piller

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg begynte for første gang på p-piller (microgynon) for en uke siden. Jeg klarer ikke slappe av, jeg er livredd for å få blodpropp/slag/hjerteinfarkt. Føler at jeg har vondt og symptomer hele tiden, men vet ikke om dette er noe jeg innbiller meg.. Valgte kombinasjonspiller fordi jeg ville ha regelmessig blødning. I utgangspunktet så spurte jeg gynekologen om kobberspiral, men hun sa at det ikke var lurt ettersom jeg ikke har født, og har endel mensensmerter.

Jeg klarer ikke slappe av, jeg ligger å tenker på det når jeg legger meg på kvelden, søker opp erfaringer, og leser om folk som har hatt blodpropp. Jeg har prøvd å ikke tenke på det, men jeg klarer ikke. 

Er det noen her som har hatt blodpropp? Burde jeg slutte, og insistere på kobberspiral?

Jeg er forsåvidt i et fast forhold, hvor vi alltid har brukt kondomer, men det siste året har jeg begynt å oppleve smerte under samleie (det svir), og jeg klarer ikke nyte det. Har også prøvd lateksfrie kondomer, og det var ikke noe bedre enn vanlige kondomer. 

Håper noen kan svare meg! 

Anonymkode: ae07d...3e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det symptomene du kjenner på kalles angst. Du burde vel heller insistere på psykolog enn på spiral. Microgynon er den p-pillen som er anbefalt for unge kvinner internasjonalt fordi den inneholder lite hormoner og har derfor en veldig lav sannsynlighet for blodpropp. 

Anonymkode: 473a9...4cf

Skrevet

Du trenger ikke insistere på spiral, du kan bare snakke med legen din og forklare at du heller vil ha det. Din kropp, ditt valg. Forklar at du plages med tanken på de alvorlige bivirkningene av p-piller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt blodpropp og jeg har vært av og på p-piller fra jeg var 15 og til nå 30:) Sjangsen for å få blodpropp er vel veldig lav, særlig når man er frisk og rask. Husker ei jeg gikk i klasse med ikke fikk p-piller fordi hun var plaget med migrene og som innebærer problemer med sirkulasjon. Jeg sjekker også blodtrykket mitt jevnlig. Og jo lenger du er på p-piller jo mindre blir vel sjangsen.

Anonymkode: 1a2a3...353

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på p-piller i 26 år og røyker 20 for dagen. Jeg har ikke hatt blodpropp. 

Anonymkode: cb511...f4a

AnonymBruker
Skrevet

Dette er irrasjonell frykt. 

Risiko for blodpropp er nesten ikke økt. For å sette det i perspektiv - du er mye mer utsatt for blodpropp på en flytur, enn når man begynner på pillen. Tenker du på det hver gang? 

Anonymkode: 25086...77b

• Liker 4
Skrevet

Du bestemmer selv hva du vil ha. Du trenger ikke ha født for å få spiral, det er en gammel oppfatning. Men fastlegen kan henvende deg til en gynekolog for å få den satt inn, siden det er litt vanskeligere å få den på plass når du ikke har født og gynekologer har mer erfaring enn en fastlege.

Du bør kreve en henvisning til gynekolog og snakke med henne i stedet,fasrlegen din høres ikke oppdatert ut. Du kan få hormonspiral istedet for kobber, da får du hormoner som er mer lokale enn p-piller, slipper risiko for blodpropp, og hormonene demper menssmertene litt. Det varierer fra oerson til person om du fortsetter å få mens eller ikke.

Jeg er 24 og satte inn hormonspiralen Mirena (den minste siden jeg ikke har født) i januar i fjor hos gynekolog. Det er vondt å sette inn, så anbefaler en time hos gynekolog for informasjon før du har innsettingstime. Ta smertestillende 1 time før innsetting og ha med noen som hjelper deg hjem i bil eller taxi. Jeg hadde kramper de første 2 3 månedene og blødde litt daglig i ca 5 6 måneder. Nå er jeg kjempefornøyd, har regelmessig mens men samme smerter som på p piller. 

Jeg forstår godt at du blir redd av p piller, selv om det er veldig usannsynlig at du får alvorlige bivirkninger. Fastlegen din burde derimot ta bekymringa di alvorlig for det ER reelt. En venninne av meg fikk blodpropp (i leggen) for 2 uker siden og det minte meg på hvor fornøyd jeg er med hormonspiral,og hvor provoserende det er at jelsepersonell og vanlige folk ikke tar bivirkningene av p-piller serilst når det faktisk kan være veldig farlig.

Krev informasjonstime hos gynekolog, les deg opp på hormonspiral,skift evt fastlege! Lykke til 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, jente 93 skrev:

Du bestemmer selv hva du vil ha. Du trenger ikke ha født for å få spiral, det er en gammel oppfatning. Men fastlegen kan henvende deg til en gynekolog for å få den satt inn, siden det er litt vanskeligere å få den på plass når du ikke har født og gynekologer har mer erfaring enn en fastlege.

Du bør kreve en henvisning til gynekolog og snakke med henne i stedet,fasrlegen din høres ikke oppdatert ut. Du kan få hormonspiral istedet for kobber, da får du hormoner som er mer lokale enn p-piller, slipper risiko for blodpropp, og hormonene demper menssmertene litt. Det varierer fra oerson til person om du fortsetter å få mens eller ikke.

Jeg er 24 og satte inn hormonspiralen Mirena (den minste siden jeg ikke har født) i januar i fjor hos gynekolog. Det er vondt å sette inn, så anbefaler en time hos gynekolog for informasjon før du har innsettingstime. Ta smertestillende 1 time før innsetting og ha med noen som hjelper deg hjem i bil eller taxi. Jeg hadde kramper de første 2 3 månedene og blødde litt daglig i ca 5 6 måneder. Nå er jeg kjempefornøyd, har regelmessig mens men samme smerter som på p piller. 

Jeg forstår godt at du blir redd av p piller, selv om det er veldig usannsynlig at du får alvorlige bivirkninger. Fastlegen din burde derimot ta bekymringa di alvorlig for det ER reelt. En venninne av meg fikk blodpropp (i leggen) for 2 uker siden og det minte meg på hvor fornøyd jeg er med hormonspiral,og hvor provoserende det er at jelsepersonell og vanlige folk ikke tar bivirkningene av p-piller serilst når det faktisk kan være veldig farlig.

Krev informasjonstime hos gynekolog, les deg opp på hormonspiral,skift evt fastlege! Lykke til 😊

TS har tydelig en irrasjonell angst og jeg har mine sterke tvil på at den blir noe bedre av å sette inn hormonspiral. TS ønsker kobberspiral noe man ikke får når man ikke har født. Det er forskjell på kobberspiral og hormonspiral. Det TS trenger er behandling for angst. Det er ikke reelt at det er noen stor sannsynlighet for å få blodpropp. Venninnen din som fikk blodpropp kunne like gjerne fått det uten å ha gått på hormonprevensjon. Jeg kjenner noen som er ung og frisk, men som allerede har hatt blodpropp 5 ganger og denne personen har aldri tatt hormonprevensjon. Det eneste hormonprevensjon gjør er å øke risikoen for blodpropp, men det er en veldig liten økning i risiko og spesielt for denne typen p-pille TS tar. Jeg tar en p-pille med høy dose hormoner. Det betyr at microgynon har 150/30 mikrogram, men den jeg har er 2,5/1,5 milligram altså 2500/1500 mikrogram. Jeg har ikke fått blodpropp enda. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS har tydelig en irrasjonell angst og jeg har mine sterke tvil på at den blir noe bedre av å sette inn hormonspiral. TS ønsker kobberspiral noe man ikke får når man ikke har født. Det er forskjell på kobberspiral og hormonspiral. Det TS trenger er behandling for angst. Det er ikke reelt at det er noen stor sannsynlighet for å få blodpropp. Venninnen din som fikk blodpropp kunne like gjerne fått det uten å ha gått på hormonprevensjon. Jeg kjenner noen som er ung og frisk, men som allerede har hatt blodpropp 5 ganger og denne personen har aldri tatt hormonprevensjon. Det eneste hormonprevensjon gjør er å øke risikoen for blodpropp, men det er en veldig liten økning i risiko og spesielt for denne typen p-pille TS tar. Jeg tar en p-pille med høy dose hormoner. Det betyr at microgynon har 150/30 mikrogram, men den jeg har er 2,5/1,5 milligram altså 2500/1500 mikrogram. Jeg har ikke fått blodpropp enda. 

Og hvis ts har lysy på spiral er det ingen grunn til at hun skal få det, heller ikke når hun har angst for p-piller. Spiral er undervurdert som prevensjon,jeg sljønner ikke hvorfor su mener ts ikke skal få det mot sin vilje bare fordi ... hun er ung? Fordi DU ikke har dårr blodpropp?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar, men hvordan kan du mene at jeg burde behandles for angst? Selv om sjansene er små, så har det jo skjedd med andre som har gått på p-piller. Alle er forskjellige, og reagerer ulikt på forskjellige typer medisiner. Hormonprevansjon er helt nytt for meg, og grunnen til at jeg er redd for det er som sagt at jeg har lest for mye fælt om det. Jeg har også en far som har hatt hjerteinfarkt 2 ganger, men gynekologen mente at det ikke hadde noe å si fordi han var over 45. Ikke skyldtes det blodpropp heller, men han hadde speilvendt hjerte. Så din løsning er altså at jeg trenger behandling for angst, og bare fortsette på p-piller? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, jente 93 skrev:

Og hvis ts har lysy på spiral er det ingen grunn til at hun skal få det, heller ikke når hun har angst for p-piller. Spiral er undervurdert som prevensjon,jeg sljønner ikke hvorfor su mener ts ikke skal få det mot sin vilje bare fordi ... hun er ung? Fordi DU ikke har dårr blodpropp?

TS får ikke kobberspiral. Man får ikke alle legemidler man har lyst på, det er ikke sånn det fungerer. Det er forresten veldig slitsomt å lese et innlegg med så mye skrivefeil. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS får ikke kobberspiral. Man får ikke alle legemidler man har lyst på, det er ikke sånn det fungerer. Det er forresten veldig slitsomt å lese et innlegg med så mye skrivefeil. 

Jeg foreslo ikke kobberspiral, jeg foreslo hormonspiral. Jeg sitter på mobilen, gadd ikke lese over. Fortsett å gå på språk når du ikke har noe av verdi å si, du virker som en usympatisk og kjip person. 

AnonymBruker
Skrevet

Når det er første gang du har brukt p-piller, så får man gjerne litt bivirkninger i form av smerter og ilinger, blant annet i leggene. Jeg hadde det en god stund før det ga seg da jeg var ny i p-pillegamet, men det var bare bivirkninger, ikke blodpropp eller noe annet. Det kan jo være det er det du kjenner?

Anonymkode: 55c07...476

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men hvordan kan du mene at jeg burde behandles for angst? Selv om sjansene er små, så har det jo skjedd med andre som har gått på p-piller. Alle er forskjellige, og reagerer ulikt på forskjellige typer medisiner. Hormonprevansjon er helt nytt for meg, og grunnen til at jeg er redd for det er som sagt at jeg har lest for mye fælt om det. Jeg har også en far som har hatt hjerteinfarkt 2 ganger, men gynekologen mente at det ikke hadde noe å si fordi han var over 45. Ikke skyldtes det blodpropp heller, men han hadde speilvendt hjerte. Så din løsning er altså at jeg trenger behandling for angst, og bare fortsette på p-piller? 

Du sier selv du ikke greier å slappe av og er redd konstant. Det er i grunn sånn at vi alle kan få blodpropp uansett om vi går på p-piller eller ikke. Den typen kombinasjonspille du tar er den som har minst risikoøkning for blodpropp. Om p-piller hadde vært farlige å ta så hadde de aldri vært på markedet. Du kan selvsagt snakke med legen din om å få minipille (eks. Cerazette) da den ikke gir noen økt risiko for blodpropp, men det høres ut som du heller trenger hjelp for at du har litt helseangst. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, jente 93 said:

Tusen takk for svar. Jeg leste imidlertid at det er ganske uforutsigbart hvordan man reagerer på hormonspiral, og at de fleste mister mens. Men det er jo verdt å prøve om jeg ikke klarer å falle til ro på p-piller. Det å ha mensen er vel kanskje ikke det viktigste når det kommer til stykket heller. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, jente 93 skrev:

Jeg foreslo ikke kobberspiral, jeg foreslo hormonspiral. Jeg sitter på mobilen, gadd ikke lese over. Fortsett å gå på språk når du ikke har noe av verdi å si, du virker som en usympatisk og kjip person. 

Kobberspiral er det TS vil insistere på. Du skriver at du selv bruker hormonspiral, men du bruker også gjentatte ganger "spiral" og mener TS har rett til å få legemidler, og jeg prøver å forklare deg at verden ikke fungerer sånn. Om du mener hormonspiral bør du i grunn skrive det og ikke skrive "spiral". Jeg skriver forøvrig på mobilen jeg også. Du skal få synes jeg er så usympatisk du bare vil, men nå er du på et diskusjonsforum og må tåle ulike meninger. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det er første gang du har brukt p-piller, så får man gjerne litt bivirkninger i form av smerter og ilinger, blant annet i leggene. Jeg hadde det en god stund før det ga seg da jeg var ny i p-pillegamet, men det var bare bivirkninger, ikke blodpropp eller noe annet. Det kan jo være det er det du kjenner?

Anonymkode: 55c07...476

Ja, det kan jo være det jeg kjenner. Det gir mening også. Jeg visste ikke at det var en bivirkning heller. Kjenner litt tilfeldige smerter her og der, men det er jo ikke så vondt at det ikke er til å holde ut. Jeg forestiller meg at det ville vært mye mer vondt hvis det hadde vært en blodpropp.. 

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på p-piller i 12 år, ikke hatt blodpropp. Går selv på Microgynon. 

Har ikke lest noe særlig om andre prevansjonsmidler, og kan ikke alt sån 100%, men hva med p-stav? Vil vel ikke hjelpe for smertene da, men du vil kanskje slappe litt mer av :) 

Anonymkode: ea136...8e1

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sier selv du ikke greier å slappe av og er redd konstant. Det er i grunn sånn at vi alle kan få blodpropp uansett om vi går på p-piller eller ikke. Den typen kombinasjonspille du tar er den som har minst risikoøkning for blodpropp. Om p-piller hadde vært farlige å ta så hadde de aldri vært på markedet. Du kan selvsagt snakke med legen din om å få minipille (eks. Cerazette) da den ikke gir noen økt risiko for blodpropp, men det høres ut som du heller trenger hjelp for at du har litt helseangst. 

Ja, skal ikke nekte for at jeg har litt helseangst nå. Men jeg tror også at jeg har det fordi det er nytt for meg, og jeg fikk aldri noen reell informasjon om p-pillen da jeg var god gynekologen. Så da leste jeg kanskje litt for mye, og når man gjør det på nettet så virker det som om man har større sjanse for å få noe enn det i realiteten er. Det er dumt, og det vet jeg. Skal ta meg en telefon til fastlegen i morgen og høre om jeg kan bytte. Jeg ville jo egentlig ikke det, fordi man mister vel mensen med cerazette? 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å spre feilinformasjon, det er faktisk mulig å få kobberspiral selv om man ikke har født. Det anbefales ikke da det anses som et litt "utdatert" prevensjonsmiddel siden det kan gi større blødninger og smerter, og det finnes andre prevensjonsmidler som passer bedre for kvinner flest og gir lettere menstruasjoner. Men dersom en ung kvinne som aldri har født, kommer til lege og ber om kobberspiral for å unngå hormonprevensjon, er det ikke noe som heter at man ikke får det fordi man må ha født. Man blir henvist til gynekolog og får kobberspiral om man ønsker det. Det finnes mange som ikke tåler hormonprevensjon og det finnes mange som ikke ønsker å tilføre kroppen sin hormoner, og da er kobberspiral et godt alternativ som også kan benyttes av unge kvinner som aldri har født.

Til TS: jeg skjønner at du er nervøs for man høres så mange skrekkhistorier, men tenk på at det er nettopp dem som får blodpropp som forteller historien i blader og aviser og det er jo også disse tilfellene som blir fortalt om blant folk. Trøst deg med at det er et stort antall kvinner som går på ulike typer hormonprevensjon og som aldri får blodpropp, men disse står selvfølgelig ikke frem i media og forteller om det. Det blir heller ikke fortalt historier i vennegjengen om den dama som gikk på p-piller til hun var 40 og aldri fikk blodpropp. Man hører bare om de tilfellene der det går galt.
Greit å følge litt med på kroppen, men ikke tenk så mye på det. Sjansen er størst for at du aldri får blodpropp. Jeg gikk på en av verstingene på markedet men fikk ikke blodpropp. Ingen av vennene mine har fått blodpropp heller.

Jeg foreslår at du går til legen og ber om blodprøve for å se om du har genmutasjon som gir økt risiko for blodpropp. Dersom du ikke har noen genetisk forhøyet risiko, synes jeg du skal slå deg til ro med det og slutte å bekymre deg.
Du kan selvsagt bytte til Cerazette minipille men da risikerer du som du vet å få blødningetull. Jeg mistet mensen på dem og syntes det var greit, men psyken min ble helt ødelagt (gled nesten inn i en depresjon) og syklusen min ble aldri helt den samme etter at jeg sluttet på dem. Men, alle reagerer ikke som meg, så du kan gjerne finne ut at Cerazette er et godt valg for deg.

Og ikke minst: hvis du ønsker kobberspiral så kan du be legen om det og så får h*n henvise deg videre om h*n synes det blir for vanskelig å sette den inn selv. Du kan også gå til privat gynekolog dersom du har råd og mulighet.

Anonymkode: b36f9...eeb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...