AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #1 Skrevet 6. april 2018 Hei, folket. Mulig noen vil kjenne meg igjen ut fra skrivestil, men jeg håper dere unnlater å dele det via PM og identifisere meg.(... Regler om spekulasjon osv. Plz respekter. Oki.I'd love that, Selv om hele verden kan lese....) Men saken er den at nylig gikk jeg på en smell. (Dvs for ca. 1 time siden...) Har hatt positive erfaringer med Kg siden jeg først tilfeldig ramlet over forumet via et google-søk og lagde meg en profil. Så jeg er evig takknemlig til damene på Kg og de mennnene som frekventerer forumet. (Dere har gjort livet lysere i tunge faser av livet, siden da. Mitt første innlegg inneholdt stavemåten "oxo"... På Kg lærte jeg meg å skrive norsk.) Nå skriver jeg til dere i full tillit til at deres "rettt fram" innlegg og ærlighet (bak nickenes anonymitet- og dermed følelsen av en slags trygghet) vil gi meg svar på det jeg lurer på. Det gjorde de for snart 10 år siden, da jeg ikke var tørr bak ørene. Det gjorde dere da jeg ble akutt syk en gang i livet -og dere tok meg i forsvar ( nydelige brukere ) når modder var kritiske og ville slette tråder jeg hadde åpnet. (Det ble skrevet at "Den brukeren pleier ikke å oppføre seg sånn."- og jeg ble så rørt. (Thnx, by the way. ) Og jeg håper forumbrukerne vil gi meg svar nå. Jeg er så glad i dere. (Sigrid Bonde Tusvik og Bård Tufte Johansen får harselere med KG så mye de vil under sine forestillinger... Blæh. Hva vet vel de?) (Forøvrig kopierte Bård Tufte Johansen vitsen til Sigrid B. Tusvik, den sveklingen. Har aldri likt han og hans "sparke- i - alle - retninger-humor".) Oh, Djengis Kahn. Jeg skal slutte og bable... Sry. (Men jeg ble fakstisk sint på deres vegne. Jeg var på en forestilling med han derre Bård...) Ok. Til saken: Hva gjør jeg nå, når nykterheten har gått til h...? Jeg fikk dette liksom til. Jeg var ren og livet så bra ut.Jeg var glad Men så begynte ting å gå på skakke - og (klisje kommer:) møtte jeg på "dårlige venner" som hjalp meg å bli våt på føttene, igjen. (..) Jeg angrer alt. Hva gjør jeg nå? Plz gi meg noen tanker. Takker på forhånd. (Og dere som evnt. stenger tråden: Post et tlf nr. jeg kan ringe. Thnx.) #Hjelp Anonymkode: 31459...2c9
Tøytigern Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 (endret) . Endret 7. april 2018 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Skrevet 6. april 2018 En sprekk er en sprekk, ikke la den bli til to. Anonymkode: c3629...fd3 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #4 Skrevet 6. april 2018 Hva sprakk du på? Anonymkode: 9d1f0...5d7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #5 Skrevet 6. april 2018 Amfetamin? I så fall har det relativt kort halveringstid og avhengighet til stoffet tar tid, så en smell behøver ikke bety all verden, bare sørg for å holde deg unna i fremtiden. Holdt på å si at du får en fin dag i morgen, men det får du jo ikke, men i over i morgen er den første dagen i resten av ditt liv Anonymkode: a7c27...15c 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #6 Skrevet 6. april 2018 Hvis du har noe liggende må du bare kvitte deg med det, selv om det ikke frister... Anonymkode: a7c27...15c 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #7 Skrevet 6. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Amfetamin? I så fall har det relativt kort halveringstid og avhengighet til stoffet tar tid, så en smell behøver ikke bety all verden, bare sørg for å holde deg unna i fremtiden. Holdt på å si at du får en fin dag i morgen, men det får du jo ikke, men i over i morgen er den første dagen i resten av ditt liv Anonymkode: a7c27...15c Fort gjort å bli avhengig av amfetamin jo, tuller du eller! Den psykiske avhengigheten er også et problem... Men TS: spis mat og drikk vann. Gjør litt egenpleie og ikke vær så streng mot deg selv når du våkner i morgen <3 skyter, dropper eller snorter du det? Er du med rusvenner nå eller alene? Anonymkode: 9d1f0...5d7 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #8 Skrevet 6. april 2018 Det er helt vanlig med tilbakefall. Det betyr ikke at det er helt kjørt😊 Er du over 18? Har du ingen oppfølging i kommunen, noen du kan prate med? Gå til psykiske helsetjenester og be om hjelp. Du virker klar i er hva det er som kan føre til rus, f.eks dårlige venner. Be om hjelp til å lage en kriseplan: hva gjør du, hvem kontakter du hvis du får lyst å ruse deg? Hva kan du gjøre for å forebygge? Motivetende samtaler med fokus på hva du vil i livet, verdiene dine, utforske det negative og positive led rus kan også være greit. Håper det ordner seg for deg, husk at du har klart å holde deg borte fra rus og at du kan klare det igjen!😊 Anonymkode: 7a5bb...52e 2
Gjest Chloe87 Skrevet 6. april 2018 #9 Skrevet 6. april 2018 Var det noe spesielt som førte til sprekken? En krangel, tanker om fortiden eller noe lignende? Hvis ja, du må lære deg å takle dem på en annen måte enn med rus. Rusen får deg til å føle deg bra her og nå, men hva med imorgen? Da føler du deg nok enda mer shitty enn du gjorde før sprekken. Rus er noe dritt, det er oppskrytt og fører bare problemer med seg. Har du et problem så blir det firedoblet når du ruser deg i tillegg! KUTT UT «VENNER» som ruser seg! Du må ut av det drittmiljøet hvis du fortsatt er i det. Få deg nye venner, en hobby og helst kutt ut alkohol hvis du drikker det. Når man drikker så mister man bedømningsevne og da blir man fort fristet til en annen rus.
Gjest Chloe87 Skrevet 6. april 2018 #10 Skrevet 6. april 2018 OG har du mer av dopen igjen? Hiv faenskapen i dass!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #11 Skrevet 6. april 2018 Kirkens sos 22 40 00 40 Anonymkode: 7a5bb...52e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #12 Skrevet 6. april 2018 2 minutter siden, Chloe87 skrev: OG har du mer av dopen igjen? Hiv faenskapen i dass! Viktig dette altså... En uke eller to kan gjøre tusen ganger mer skade enn en kveld. Anonymkode: a7c27...15c 5
SoWhat? Skrevet 6. april 2018 #13 Skrevet 6. april 2018 En sprekk kan skje. Hiv som andre sier her resten bort! Det er en ny dag i morgen, og så får du på med tak rygg igjen. Hvis det vedvarer må du be om hjelp. Har du noen du kan kontakte? Vet om de som får en såkalt sprekk, og de kommer seg ut av det igjen. Det er virkelig best med et ryddig liv uten rusmisbruk. Det regner jeg med at du er enig i, så tilgi deg selv dette og gå videre i den riktige retningen! Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #14 Skrevet 6. april 2018 Jeg aner ikke hvem du er og du skriver ingenting annet om situasjonen enn at du har sprukket i kveld. På hva? Hvor lenge har du vært avhengig før? Hvordan miljø er du i? 1. Holde seg unna venner som ruser seg. Ja man blir mye mindre sosial og nesten litt sosialt tilbakstående om man er vant til å bare henge med rusvenner og skal plutselig holde seg unna de og ikke har noe til felles med "vanlige folk", men det må man for å holde seg nykter selv. 2. Aldri kjøpe noe eller ta i mot noe. Greit, du sprakk i kveld, men ikke havn i situasjonen hvor det kan skje igjen på nytt. Om du for eksempel fikk noe av en venn, så hold deg unna denne vennen eller settingen du blir tilbudt, om du kom i stemning og noen tilfeldige på byen delte ut og du lot deg rive med, så unngå å dra på byen eller på steder hvor det er sånn stemning/sånne folk, og er det sånne folk der så ikke sett deg sammen med de. Er det fordi du var lei deg og oppsøkte noen som solgte, så takle det på andre måter enn å oppsøke flukt og dop neste gang. Sett deg i dusjen å gråt ut, løp deg en tur - IKKE oppsøk dealern din. Anonymkode: 59bf1...c4c 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #15 Skrevet 7. april 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg aner ikke hvem du er og du skriver ingenting annet om situasjonen enn at du har sprukket i kveld. På hva? Hvor lenge har du vært avhengig før? Hvordan miljø er du i? 1. Holde seg unna venner som ruser seg. Ja man blir mye mindre sosial og nesten litt sosialt tilbakstående om man er vant til å bare henge med rusvenner og skal plutselig holde seg unna de og ikke har noe til felles med "vanlige folk", men det må man for å holde seg nykter selv. 2. Aldri kjøpe noe eller ta i mot noe. Greit, du sprakk i kveld, men ikke havn i situasjonen hvor det kan skje igjen på nytt. Om du for eksempel fikk noe av en venn, så hold deg unna denne vennen eller settingen du blir tilbudt, om du kom i stemning og noen tilfeldige på byen delte ut og du lot deg rive med, så unngå å dra på byen eller på steder hvor det er sånn stemning/sånne folk, og er det sånne folk der så ikke sett deg sammen med de. Er det fordi du var lei deg og oppsøkte noen som solgte, så takle det på andre måter enn å oppsøke flukt og dop neste gang. Sett deg i dusjen å gråt ut, løp deg en tur - IKKE oppsøk dealern din. Anonymkode: 59bf1...c4c Dettte som skjedde. Og det var meth. Lenge siden det har gått så til helsike. Trist i dag. Skal forsøke å unngå vedkommende. Men jeg visste faktisk ikke at han hadde begynt med sånt og at han kom til å tilby meg. Så ble fristelsen for stor. Anonymkode: 31459...2c9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #16 Skrevet 7. april 2018 14 timer siden, SoWhat? skrev: En sprekk kan skje. Hiv som andre sier her resten bort! Det er en ny dag i morgen, og så får du på med tak rygg igjen. Hvis det vedvarer må du be om hjelp. Har du noen du kan kontakte? Vet om de som får en såkalt sprekk, og de kommer seg ut av det igjen. Det er virkelig best med et ryddig liv uten rusmisbruk. Det regner jeg med at du er enig i, så tilgi deg selv dette og gå videre i den riktige retningen! Lykke til! Håper jeg klarer dette. Skal forsøke å tenke positivt og fokusere på et ryddig liv. Jeg har greid det lenge. I to år. Men, ja. Anonymkode: 31459...2c9 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #17 Skrevet 7. april 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er helt vanlig med tilbakefall. Det betyr ikke at det er helt kjørt😊 Er du over 18? Har du ingen oppfølging i kommunen, noen du kan prate med? Gå til psykiske helsetjenester og be om hjelp. Du virker klar i er hva det er som kan føre til rus, f.eks dårlige venner. Be om hjelp til å lage en kriseplan: hva gjør du, hvem kontakter du hvis du får lyst å ruse deg? Hva kan du gjøre for å forebygge? Motivetende samtaler med fokus på hva du vil i livet, verdiene dine, utforske det negative og positive led rus kan også være greit. Håper det ordner seg for deg, husk at du har klart å holde deg borte fra rus og at du kan klare det igjen!😊 Anonymkode: 7a5bb...52e Har ingen oppfølging, nei. Er godt over 18. Håper det ikke blir like tøft som før å ordne opp i dette. Psykiske helsetjenester har det med å ikke ville hjelpe med mindre man ikke har et problem... Så det er lett å miste motivasjonen til å søke noen hjelp der. De liker å drive med ting som gir dem følelsen av at de mestrer jobben sin. Så man må møte ren og jobbe med et problem man ikke har symptomer på. Da stepper de inn. Ellers er det bare å vente på at man får avslag. 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Fort gjort å bli avhengig av amfetamin jo, tuller du eller! Den psykiske avhengigheten er også et problem... Men TS: spis mat og drikk vann. Gjør litt egenpleie og ikke vær så streng mot deg selv når du våkner i morgen <3 skyter, dropper eller snorter du det? Er du med rusvenner nå eller alene? Anonymkode: 9d1f0...5d7 Snortet det. Og sliter allerede med følelsen av å bare ville fortsette og fortsette... Mat? Lol. Neitakk. Kompisen dro i 11 tiden i dag. Siste gangen jeg tok noe var rett før det. Så dro han og nå... har jeg vasket gulvet i stua. Så det var jo noe. 15 timer siden, Chloe87 skrev: OG har du mer av dopen igjen? Hiv faenskapen i dass! Nopes. Han hadde det og tok med resten da han dro. 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Kirkens sos 22 40 00 40 Anonymkode: 7a5bb...52e Takk. Jeg ringte dem, men det endte med at jeg måtte trøste vedkommende som svarte med at dette sikkert kommer til å gå bra... Anonymkode: 31459...2c9 2
Ichiko Skrevet 7. april 2018 #18 Skrevet 7. april 2018 Hei ts, vit at det ikke bare er vanlig at folk sprekker, det er nærmest uungåelig. Det er ikke snakk om hvis du sprekker, men når du sprekker. Å vite det, er viktig for at man skal fortsette med arbeidet med å komme ut av avhengigheten, samme hva man er avhengig av. Husk ordtaket: "Gammel vane, vond å vende". Vondt og vanskelig, ja, men fullt mulig. Det gjelder å gi seg selv flere sjanser! Det er viktig å ha noe sunt og godt å fylle tomrommet som oppstår når rusen ikke lenger er der. Finne fram til andre måter å takle årsakene til at man ruser seg. Der tror jeg andre eks-brukeres erfaringer kan være til hjelp. Det finnes organisasjoner som Anonyme Narkomane, kanskje det kan være noe? Syns uansett du er tøff som vil ut av misbruket, og det at du skriver her på forumet er i seg selv en veldig bra ting du gjør for deg selv og den jobben du har. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #19 Skrevet 7. april 2018 Du kommer deg på NA-møte når du er nykter igjen. Regner med at du bor i en avde store byene, og der pleier det å være møter hver dag. Er det ikke NA-møte i morgen i byen din, så sjekk om det er AA-møte der og gå på det. NA og AA er tross alt bygd opp likt, og russvhengighet er rusavhengighet, enten det gjelder narkotika eller alkohol. Også ringer du fastlegen din på mandag. For dette bør du ikke stå i alene. Møteoversikt NA: https://nanorge.org/moter/ Møteoversikt AA: http://www.anonymealkoholikere.no/2/aa-moter-aa-meetings/ Anonymkode: dbd57...63e 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #20 Skrevet 7. april 2018 7 minutter siden, Ichiko skrev: Hei ts, vit at det ikke bare er vanlig at folk sprekker, det er nærmest uungåelig. Det er ikke snakk om hvis du sprekker, men når du sprekker. Å vite det, er viktig for at man skal fortsette med arbeidet med å komme ut av avhengigheten, samme hva man er avhengig av. Husk ordtaket: "Gammel vane, vond å vende". Vondt og vanskelig, ja, men fullt mulig. Det gjelder å gi seg selv flere sjanser! Det er viktig å ha noe sunt og godt å fylle tomrommet som oppstår når rusen ikke lenger er der. Finne fram til andre måter å takle årsakene til at man ruser seg. Der tror jeg andre eks-brukeres erfaringer kan være til hjelp. Det finnes organisasjoner som Anonyme Narkomane, kanskje det kan være noe? Syns uansett du er tøff som vil ut av misbruket, og det at du skriver her på forumet er i seg selv en veldig bra ting du gjør for deg selv og den jobben du har. Takk for oppmuntrende mld. Anonyme Narkomane høres ut som noe for meg. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kommer deg på NA-møte når du er nykter igjen. Regner med at du bor i en avde store byene, og der pleier det å være møter hver dag. Er det ikke NA-møte i morgen i byen din, så sjekk om det er AA-møte der og gå på det. NA og AA er tross alt bygd opp likt, og russvhengighet er rusavhengighet, enten det gjelder narkotika eller alkohol. Også ringer du fastlegen din på mandag. For dette bør du ikke stå i alene. Møteoversikt NA: https://nanorge.org/moter/ Møteoversikt AA: http://www.anonymealkoholikere.no/2/aa-moter-aa-meetings/ Anonymkode: dbd57...63e Takker for lenke. Anonymkode: 31459...2c9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå