Kanutte Skrevet 7. april 2018 #21 Skrevet 7. april 2018 38 minutter siden, Dævendøtte skrev: Skjønner at bilen bak ble drittlei da.. siden alle lå i venstre felt og ingen i høyre. Edit.. vet at det er forbudt å kjøre forbi i høyre felt, men jeg har forståelse for noen tilfeller hvor dette blir gjort. Jeg var også drittlei... Men vi valgte ulike løsninger.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #22 Skrevet 7. april 2018 Den som legger seg over i høyre felt for å prøve å kjøre forbi har jo vikeplikt for bilen i venstre felt, ja? Så hvis bilen i venstre felt plutselig bestemmer seg for å legge seg inn i høyre fil så er det bilen som ligger og lurer i blinesona som har vikeplikt. Anonymkode: 1a5df...ea5
Duckie Skrevet 7. april 2018 #23 Skrevet 7. april 2018 On 4/6/2018 at 5:05 PM, Lord Friendzone said: c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. ________________ - Det er åpenbart at all passering skal skje til venstre, men beklagligvis er det slik at noen blokkerer, og det er jo et stort irritasjonsmoment, sier distrikssjef Ole Høiby i UP. - Så det betyr at det er lov å kjøre forbi om noen ligger og sperrer? - Nei, det er ikke lov etter regelverket, men det blir en skjønnsmessig vurdering, sier distrikssjefen. - Ligger du for eksempel over fartsgrensen og tar igjen en som ligger i fartsgrensen, er det ikke bare å kjøre forbi på høyre side. Men situasjonen vil kanskje være annerledes om en ligger i 60 km/t der det er lov å kjøre i 100 km/t, sier han. https://www.nettavisen.no/forbruker/er-det-lov-a-kjre-forbi-pa-hyre-side/3365168.html 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke lov å kjøre forbi i høyre felt uansett hvor sakte de i filen(e) til venstre kjører Anonymkode: 14be1...98b Jo hvis det er kø så er det lov, se innlegget til Lord Friendzone jeg siterte over ditt. Ellers ville man jo i ytterste konsekvens ikke kunne brukt flere felt på veien i rushen, da høyre feltet aldri ville kunne kjøre raskere enn venstrefeltet. 41 minutter siden, AnonymBruker said: Den som legger seg over i høyre felt for å prøve å kjøre forbi har jo vikeplikt for bilen i venstre felt, ja? Så hvis bilen i venstre felt plutselig bestemmer seg for å legge seg inn i høyre fil så er det bilen som ligger og lurer i blinesona som har vikeplikt. Anonymkode: 1a5df...ea5 Det er den som foretar feltskifte som har vikeplikt. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #24 Skrevet 8. april 2018 15 hours ago, Kanutte said: Ingen kø i høyre felt. Ingen biler bakover eller fremover. Høres ut som jeg prøver å bortforklare, jeg gjør ikke det. Det var en grov feil av meg å overse blindsona. Og om det er sånn at den andre bilen hadde fått skylda, så bør man alltid kjøre aktsomt og ikke forvente at sjåførene rundt deg følger reglene/aldri gjør feil. Det er nettopp for at ikke den situasjonen skal oppstå at det er forbudt å kjøre forbi på innsiden. Anonymkode: ef370...d90 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #25 Skrevet 8. april 2018 For å forklare litt nærmere: Når man ligger i venstre felt og har nettopp har kjørt forbi noen så skjønner man at det med stor sannsynlighet er noen til høyre for seg, og vil derfor være ekstra observant. Hvis man derimot har ligget i venstre felt lenge og det er lenge siden man kjørte forbi noen så går man ut fra at det ikke er noen til venstre. Man vil derfor være mindre observant før man skifter felt. Den som kjører forbi på innsiden skaper derfor en ekstra risikabel situasjon, og det vil ha mye å si når man vurderer hvem sin skyld det er. Anonymkode: ef370...d90
Duckie Skrevet 8. april 2018 #26 Skrevet 8. april 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: For å forklare litt nærmere: Når man ligger i venstre felt og har nettopp har kjørt forbi noen så skjønner man at det med stor sannsynlighet er noen til høyre for seg, og vil derfor være ekstra observant. Hvis man derimot har ligget i venstre felt lenge og det er lenge siden man kjørte forbi noen så går man ut fra at det ikke er noen til venstre. Man vil derfor være mindre observant før man skifter felt. Den som kjører forbi på innsiden skaper derfor en ekstra risikabel situasjon, og det vil ha mye å si når man vurderer hvem sin skyld det er. Anonymkode: ef370...d90 Det er uansett personen som skifter felt som har vikeplikt, og venstrefeltet er et forbikjøringsfelt, ligger man der og laller i sitt eget tempo bryter man reglene. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #27 Skrevet 10. april 2018 Om trafikken går senere i venstre felt så har du fint lov å kjøre fartgrensen i høyre felt Anonymkode: 2d770...bfe
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #28 Skrevet 10. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om trafikken går senere i venstre felt så har du fint lov å kjøre fartgrensen i høyre felt Anonymkode: 2d770...bfe man kan liksom ikke begynne å kjøre saktere enn venstre feltet, i høyre feltet, når man ikke har noe hindring i høyre felt. Eller legge seg over i venstre bare for å ikke kjøre "forbi" på høyre haha Anonymkode: 2d770...bfe
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #29 Skrevet 10. april 2018 Har opplevd det flere ganger. På veien fra Åsane mot Bergen, legger meg i 80, ja 80, og tar igjen en bil som ligger i 70. Han ligger i venstre felt. Ingen andre biler i nærheten. (er sent på kveld/natt) Der har han ligget helt siden jeg så han. Da passerer jeg på høyre side. Her jeg bor er vi så vandt til at politiet ligger på lur og har fartskontroller, så jeg holder alltid fartsgrensen. Her målte, skrev ut bot og vinket inn en som kjørte for fort. Anonymkode: 21867...11f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå