Gå til innhold

Forbikjøring til høyre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at forbikjøring til høyre ikke er tillat. Men av og til på motorveien ligger det noen i venstrefeltet som ikke har tenkt seg over i høyre og sinker trafikken, ofte uten at det en gang er noen i høyrefeltet. Hvordan blir det med reglene da? Om jeg for eksempel kommer kjørende i litt over grensa i høyre, det ligger en i venstre som kjørere mye saktere, jeg tar han igjen og kjører forbi, men fortsatt holder meg i høyrefeltet, er det fortsatt ulovlig?

Anonymkode: 68f16...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du aldri kjørt på motorvei? Der kjører en forbi hverandre og skifter fil hele tiden.

Anonymkode: 1eb48...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at forbikjøring til høyre ikke er tillat. Men av og til på motorveien ligger det noen i venstrefeltet som ikke har tenkt seg over i høyre og sinker trafikken, ofte uten at det en gang er noen i høyrefeltet. Hvordan blir det med reglene da? Om jeg for eksempel kommer kjørende i litt over grensa i høyre, det ligger en i venstre som kjørere mye saktere, jeg tar han igjen og kjører forbi, men fortsatt holder meg i høyrefeltet, er det fortsatt ulovlig?

Anonymkode: 68f16...bed

Forbikjøring til høyre er ikke tillatt uansett situasjon, nesten. Blir du dirigert eller på annen måte henvist til høyre for trafikken, så er det dirigenten og eventuelt skilting som bestemmer over de generelle trafikk reglene. Biler som kjører sikksakk mellom flere felt blir stoppet av politiet dersom de blir opdaget. 

Anonymkode: 92573...e53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er i teorien ikke lov, en da. Men, har vert i samme situasjon, har ikke tenkt meg under 90 på motorveien, så da ender en opp meg å kjøre for i da... har ikke noe valg, kan ikke selv sakke ned farten og da "bryte" fartsgrensen, bare for å ikke bryte regelen som sier at du ikke jar lov å kjøre forbi på høyre side. 

Vil tro at en Politi mann kan bruke skjønn på slike situasjoner, og ikke ta loven 100% seriøst. Noen ganger har du ikke noe stort valg :) 

Anonymkode: 1b4c9...c72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(...) Om jeg for eksempel kommer kjørende i litt over grensa i høyre, det ligger en i venstre som kjørere mye saktere, jeg tar han igjen og kjører forbi, men fortsatt holder meg i høyrefeltet, er det fortsatt ulovlig?

Anonymkode: 68f16...bed

Hvis vi modifiserer spørsmålet litt, til at bilen i venstre fil ligger under fartsgrensen, og du ligger akkurat fartsgrensen, så burde det jo være fullt lovlig  En ting er å bytte fra venstre til høyre, kjøre forbi, og umiddelbart legge seg over i venstre igjen. Dét er ikke lov, ifølge min kjørelærer. Men om noen kjører for sakte i venstre fil, og du hele tiden holder deg i høyre, så burde det da virkelig være tillatt å passere den andre bilen. Jeg ser ingen grunn til at den andre sjåføren da skulle diktere din maks tillatte hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

________________

- Det er åpenbart at all passering skal skje til venstre, men beklagligvis er det slik at noen blokkerer, og det er jo et stort irritasjonsmoment, sier distrikssjef Ole Høiby i UP.

- Så det betyr at det er lov å kjøre forbi om noen ligger og sperrer?

- Nei, det er ikke lov etter regelverket, men det blir en skjønnsmessig vurdering, sier distrikssjefen.

- Ligger du for eksempel over fartsgrensen og tar igjen en som ligger i fartsgrensen, er det ikke bare å kjøre forbi på høyre side. Men situasjonen vil kanskje være annerledes om en ligger i 60 km/t der det er lov å kjøre i 100 km/t, sier han.

https://www.nettavisen.no/forbruker/er-det-lov-a-kjre-forbi-pa-hyre-side/3365168.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tro det er lov nei. 

Men jeg har skjønt at trafikkregler ikke gjelder for folk med firmabiler eller busser, for her jeg bor dundrer bussene ut fra terminalen rett ut i veien uavhengig om det kommer biler eller ikke. (Det er vikepliktskilt ved utkjøringen for bussene) 

og disse firma bilene kjører ut i PÅkjøringsrampene for å kjøre forbi noen i høyre felt av motorveien.. 

 

jeg kommer til å dø ufrivillig på norskeveier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lord Friendzone skrev:

Hvis vi modifiserer spørsmålet litt, til at bilen i venstre fil ligger under fartsgrensen, og du ligger akkurat fartsgrensen, så burde det jo være fullt lovlig  En ting er å bytte fra venstre til høyre, kjøre forbi, og umiddelbart legge seg over i venstre igjen. Dét er ikke lov, ifølge min kjørelærer. Men om noen kjører for sakte i venstre fil, og du hele tiden holder deg i høyre, så burde det da virkelig være tillatt å passere den andre bilen. Jeg ser ingen grunn til at den andre sjåføren da skulle diktere din maks tillatte hastighet.

Å tilpasse loben til fordel for egen situasjon er skjeldent lov. Ser du på svaret ditt en gang til, så ser du helt klart at der en bil ligger under fartsgrense og i feilt felt, og den andre ligger over fartsgrensen så kjører de ikke side om side, særlig lenge. Dermed blir ikke problemstillingen din noe annet enn sludder. 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er i teorien ikke lov, en da. Men, har vert i samme situasjon, har ikke tenkt meg under 90 på motorveien, så da ender en opp meg å kjøre for i da... har ikke noe valg, kan ikke selv sakke ned farten og da "bryte" fartsgrensen, bare for å ikke bryte regelen som sier at du ikke jar lov å kjøre forbi på høyre side. 

Vil tro at en Politi mann kan bruke skjønn på slike situasjoner, og ikke ta loven 100% seriøst. Noen ganger har du ikke noe stort valg :) 

Anonymkode: 1b4c9...c72

Forslagene i denne tråden er bare morsomme. En politi som ikke tar loven 100 % seriøst, blir arbeidsledig ganske raskt. Det er ikke uten grunn at de jobber to og to sammen. 

Eller kanskje du bor *vest for loven? :ironi:

*(Ola Thune bok; Byen vest for loven.)

 

Anonymkode: 92573...e53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å kjøre forbi i høyre felt, men det er lov å passere. 

Anonymkode: 2cb2c...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er i teorien ikke lov, en da. Men, har vert i samme situasjon, har ikke tenkt meg under 90 på motorveien, så da ender en opp meg å kjøre for i da... har ikke noe valg, kan ikke selv sakke ned farten og da "bryte" fartsgrensen, bare for å ikke bryte regelen som sier at du ikke jar lov å kjøre forbi på høyre side. 

Vil tro at en Politi mann kan bruke skjønn på slike situasjoner, og ikke ta loven 100% seriøst. Noen ganger har du ikke noe stort valg :) 

Anonymkode: 1b4c9...c72

Jeg lå i venstre felt for en stund siden og lå som nest siste bil i en kø. Vi kjørte over fartsgrensa. Jeg fikk etterhvert litt oversikt forover og fant ut at nå kjørte ikke køen forbi noen biler lenger og bestemte meg for å legge meg inn i høyre felt. Vel, der hadde bilen bak meg akkurat bestemt seg for at nå gadd den ikke ligge bak meg (i venstre felt lenger) lagt seg i blindsona mi og var på vei forbi på innsiden. Vel, så nærme å drepe familien min har jeg aldri vært. Sleng på bilen i over 110 km/t anbefales ikke... Hvem som hadde fått skylden vet jeg ikke. Sannsynligvis jeg som byttet felt. Men ekkelt var det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kanutte skrev:

Jeg lå i venstre felt for en stund siden og lå som nest siste bil i en kø. Vi kjørte over fartsgrensa. Jeg fikk etterhvert litt oversikt forover og fant ut at nå kjørte ikke køen forbi noen biler lenger og bestemte meg for å legge meg inn i høyre felt. Vel, der hadde bilen bak meg akkurat bestemt seg for at nå gadd den ikke ligge bak meg (i venstre felt lenger) lagt seg i blindsona mi og var på vei forbi på innsiden. Vel, så nærme å drepe familien min har jeg aldri vært. Sleng på bilen i over 110 km/t anbefales ikke... Hvem som hadde fått skylden vet jeg ikke. Sannsynligvis jeg som byttet felt. Men ekkelt var det.

Ja, du hadde fått skylden, du må sjekke speil og blindsoner akkurat for denne grunnen her, å sjekke at det ikke kommer noen som alt har startet en forbikjøring. Tipper du ikke gjør dette mer. 

Anonymkode: 1eb48...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du hadde fått skylden, du må sjekke speil og blindsoner akkurat for denne grunnen her, å sjekke at det ikke kommer noen som alt har startet en forbikjøring. Tipper du ikke gjør dette mer. 

Anonymkode: 1eb48...349

Jeg er klar over det. Absolutt kjempesløvt av meg å ikke sjekke blindsone. Men når en bil bestemmer seg for å begynne å kjøre på innsiden når man er sist i en kø... Men sannsynligvis hadde jeg ikke overlevd kræsjen. Skrev dette for at de som kjører forbi på innsiden skal være klar over også den risikoen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kanutte said:

Jeg er klar over det. Absolutt kjempesløvt av meg å ikke sjekke blindsone. Men når en bil bestemmer seg for å begynne å kjøre på innsiden når man er sist i en kø... Men sannsynligvis hadde jeg ikke overlevd kræsjen. Skrev dette for at de som kjører forbi på innsiden skal være klar over også den risikoen. 

Er ofte (dessverre) på denne måten folk lærer, at å sjekke siden/blindsone, som absolutt siste ting før en skifter felt, er en absolutt nødvendighet, og ikke bare nok en pirke-greie dem lærer bort på kjøreskolene, for å plage elever med enda en unødvendig detalj. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å tilpasse loben til fordel for egen situasjon er skjeldent lov. Ser du på svaret ditt en gang til, så ser du helt klart at der en bil ligger under fartsgrense og i feilt felt, og den andre ligger over fartsgrensen så kjører de ikke side om side, særlig lenge. Dermed blir ikke problemstillingen din noe annet enn sludder. 

Anonymkode: 92573...e53

Veldig morsomt :rolleyes: I min modifiserte utgave av trådstarters problemstilling skrev jeg helt klart at bilen i høyre felt skulle ligge akkurat  fartsgrensen, og at bilen til venstre skulle ligge under. Da vil det altså ifølge UP-sjefen jeg siterte i neste innlegg bli en skjønnsmessig vurdering, hvor politiet sannsynligvis vil tillate at bilen i høyre fil passerer bilen i venstre fil, istedenfor å måtte tilpasse farten til bilen som kjører for sakte. Jeg har ikke antydet at man kan "tilpasse loven til fordel for egen situasjon", så jeg vet ikke hvor du tar dét fra...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, Kanutte said:

Jeg lå i venstre felt for en stund siden og lå som nest siste bil i en kø. Vi kjørte over fartsgrensa. Jeg fikk etterhvert litt oversikt forover og fant ut at nå kjørte ikke køen forbi noen biler lenger og bestemte meg for å legge meg inn i høyre felt. Vel, der hadde bilen bak meg akkurat bestemt seg for at nå gadd den ikke ligge bak meg (i venstre felt lenger) lagt seg i blindsona mi og var på vei forbi på innsiden. Vel, så nærme å drepe familien min har jeg aldri vært. Sleng på bilen i over 110 km/t anbefales ikke... Hvem som hadde fått skylden vet jeg ikke. Sannsynligvis jeg som byttet felt. Men ekkelt var det.

Det er lov å bytte felt, men ikke å kjøre forbi på innsiden. Med mindre den andre kunne sies å følge køen i høyre felt ville sannsynligvis den fått skylden.

Anonymkode: ef370...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å bytte felt, men ikke å kjøre forbi på innsiden. Med mindre den andre kunne sies å følge køen i høyre felt ville sannsynligvis den fått skylden.

Anonymkode: ef370...d90

Ingen kø i høyre felt. Ingen biler bakover eller fremover. Høres ut som jeg prøver å bortforklare, jeg gjør ikke det. Det var en grov feil av meg å overse blindsona. Og om det er sånn at den andre bilen hadde fått skylda, så bør man alltid kjøre aktsomt og ikke forvente at sjåførene rundt deg følger reglene/aldri gjør feil.

Endret av Kanutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å kjøre forbi i høyre felt uansett hvor sakte de i filen(e) til venstre kjører

Anonymkode: 14be1...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, Kanutte skrev:

Ingen kø i høyre felt. Ingen biler bakover eller fremover. Høres ut som jeg prøver å bortforklare, jeg gjør ikke det. Det var en grov feil av meg å overse blindsona. Og om det er sånn at den andre bilen hadde fått skylda, så bør man alltid kjøre aktsomt og ikke forvente at sjåførene rundt deg følger reglene/aldri gjør feil.

Skjønner at bilen bak ble drittlei da.. siden alle lå i venstre felt og ingen i høyre.

Edit.. vet at det er forbudt å kjøre forbi i høyre felt, men jeg har forståelse for noen tilfeller hvor dette blir gjort.

 

Endret av Dævendøtte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...