Gå til innhold

Lei av blubber?

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Ser også at tråden er litt gammel, men ble veldig fascinert av den mer eller mindre seriøse diskusjonen.

Problemet til de overvektige tenåringsjentene (for å dra litt mange over én kam) er etter min mening rett og slett at de er barn av sin tid. PC, TV og andre hverdagsaktiviteter gjør at de blir sittende stille.

Gymtimer på skolen er jo også et problem. 2 tmer (eller har de kanskje 4 nå?) gym i uka gjør ikke at du mister et gram fett, og for mange skoleelever er disse to timene de eneste timene i uka de bedriver seriøs fysisk aktivitet. Det hjelper ikke i det hele tatt, man blir bare utslitt resten av dagen. Man må trene mer enn som så hvis man vil holde vekta nede eller rett og slett være i god form.

Jeg er ikke lei av å se "skvapsete" jenter (og gutter) rundt omkring, jeg er lei av at skolen/myndighetene ikke tar problemet på alvor og innfører mer obligatorisk fysisk aktivitet for skoleelevene her i landet.

I samme slengen kunne de jo også latt elevene velge mer selv hva de ville gjøre i gymmen i stedet for å tvinge de til lagidrett hvor elevene selv skal velge medspillere (noen står alltid igjen til slutt), slik at ikke 1/3 sitter igjen med traumer som gjør at de aldri vil trimme senere i livet heller.

Ble visst litt engasjert her ja :)

Endret av Midus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigress

Eg synst det er ille at ikkje fleire tek dette problemet på alvor, eg, for det er kvar enkelt som må ta ansvaret for sin kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Problemet til de overvektige tenåringsjentene (for å dra litt mange over én kam) er etter min mening rett og slett at de er barn av sin tid. PC, TV og andre hverdagsaktiviteter gjør at de blir sittende stille.

Gymtimer på skolen er jo også et problem. 2 tmer (eller har de kanskje 4 nå?) gym i uka gjør ikke at du mister et gram fett, og for mange skoleelever er disse to timene de eneste timene i uka de bedriver seriøs fysisk aktivitet. Det hjelper ikke i det hele tatt, man blir bare utslitt resten av dagen. Man må trene mer enn som så hvis man vil holde vekta nede eller rett og slett være i god form.

Siden du her generaliserer over tenåringsjenter på en slik måte som du gjør, må jeg bare forsvare jenta mi på 13 år litt.

Hun har både mage og dobbelthake! En skikkelig trillrund kulemage.

og det får vi høre fra velmenende mennesker både titt og ofte!

Etter å ha hørt dette i tide og utide kontaktet vi lege for å høre hva vi kunne gjøre, og legen undersøkte henne grundig. Han kom fram til at hun var sunn, normalvektig, godt trent, og i veldig god form.

Vekten hennes ligger på 50. percentile, og hun er altså normalvektig.

Hun har en fettprosent på 20, en lungekapasitet på 184% over forventet verdi, og er i kjempegod form.

Hun går til og fra skolen hver eneste dag, trener håndball flere dager i uken, spiller kamper stort sett annenhver helg, spiller også i korps og marsjerer på kilometervis hver uke fra april til september mens hun spiller. (derav lungekapasiteten)

Problemet er bare at hun ikke ser slik ut fordi hun er "kvapsete"...

Jenta mi har astma, og er avhengig av kortikosterioder hver dag for å kunne puste ordentlig... der kommer dobbelthaken.

Og kulemagen, noe er fett, noe er slapp muskulatur, men mesteparten er faktisk genetisk og noe hun vil ha uansett hva hun gjør i følge legene.

Hun er sunn, godt trent, er i god form, er ikke overvektig, men har mage...

Så hva skal hun da gjøre for at andre ikke skal reagere på hennes utseende?

Legge seg under kniven i en alder av 13 år for å operere bort en "genetisk svaket" som kulemagen jo er?

Holdningen vi møter på jevnlig basis er: "du trenger ikke være sunn så lenge du er tynn", og jeg mener det er den holdningen du også forfekter her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du her generaliserer over tenåringsjenter på en slik måte som du gjør, må jeg bare forsvare jenta mi på 13 år litt.

Hun har både mage og dobbelthake! En skikkelig trillrund kulemage.

og det får vi høre fra velmenende mennesker både titt og ofte!

Etter å ha hørt dette i tide og utide kontaktet vi lege for å høre hva vi kunne gjøre, og legen undersøkte henne grundig. Han kom fram til at hun var sunn, normalvektig, godt trent, og i veldig god form.

Vekten hennes ligger på 50. percentile, og hun er altså normalvektig.

Hun har en fettprosent på 20, en lungekapasitet på 184% over forventet verdi, og er i kjempegod form.

Hun går til og fra skolen hver eneste dag, trener håndball flere dager i uken, spiller kamper stort sett annenhver helg, spiller også i korps og marsjerer på kilometervis hver uke fra april til september mens hun spiller. (derav lungekapasiteten)

Problemet er bare at hun ikke ser slik ut fordi hun er "kvapsete"...

Jenta mi har astma, og er avhengig av kortikosterioder hver dag for å kunne puste ordentlig... der kommer dobbelthaken.

Og kulemagen, noe er fett, noe er slapp muskulatur, men mesteparten er faktisk genetisk og noe hun vil ha uansett hva hun gjør i følge legene.

Hun er sunn, godt trent, er i god form, er ikke overvektig, men har mage...

Så hva skal hun da gjøre for at andre ikke skal reagere på hennes utseende?

Legge seg under kniven i en alder av 13 år for å operere bort en "genetisk svaket" som kulemagen jo er?

Holdningen vi møter på jevnlig basis er: "du trenger ikke være sunn så lenge du er tynn", og jeg mener det er den holdningen du også forfekter her!

Hei!

Det var overhodet ikke meningen å forfekte en slik holdning, beklager at det kunne tolkes slik.

Jenta di er tydeligvis en aktiv og sunn jente, og da gjør det jo ikke noe om hun er rund :) Det viktigste er jo at hun trives med seg selv og har det bra.

Jeg er imidlertid av den oppfatning at en god del av dagens unge rett og slett ikke har noe bevisst forhold til sin egen kropp. Det gjelder forøvrig ikke bare mangelen på bevegelse men også at de (og kanskje foreldrene i noen tilfeller) ikke tenker over hva de spiser. Hvis man "trener" de to timene i uka og ellers bare sitter ved pcn eller i soffaen etter skoletid, og i tillegg spiser "lunsjen" (skolebrød og cola (jeg har jobbet i butikk, deprimerende mange barn spiser dette til lunsj hver dag)) og kanskje ofte også middagen uten å tenke over næringsinnholdet, så -blir- det rett og slett forfall. Og i slike tilfeller er det ikke rarti de er fetere enn hva som er bra for de.

Det er kjempesynd synes jeg.

Kan legge til at jeg bor i Oslo, hvor det sannsynligvis er langt flere fristelser (MacDonalds, bakerier, usunn mat OVER ALT) enn det er om man bor på mindre plasser. Kanskje jeg har et skjevt bilde av tingenes tilstand siden jeg ser ungdom som spiser usunt over alt hver dag.

Alt dette ble kanskje litt off topic, men siden jeg synes ærlig talt denne debatten er mer interessant enn topic :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store problemer med foreldre som tar med seg sine overvektige - kraftig overvektige - barn til McDonalds. Kanskje har de ikke ressurser nok til å lage hjemmelaget mat til ungene, men bestill da for guds skyld en salat i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har store problemer med foreldre som tar med seg sine overvektige - kraftig overvektige - barn til McDonalds. Kanskje har de ikke ressurser nok til å lage hjemmelaget mat til ungene, men bestill da for guds skyld en salat i det minste.
Ehh...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Casey

Haha...ja, da bør foreldrene i det minste bestille en salat til barnet sitt.

Imidlertid tviler jeg på at de ville ha gjort akkurat det, siden de velger et spisested som McDonalds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg må faktis si meg litt enig med TS, at overvektige folk ikke er noe pent.

Det er ikke irriterendes å se på, men det er ikke noe fint(Syntes jeg).

Noen tenner på tynne noen tenner på store, men at flertallet tenner på slanke jenter er jo bare ikke til å legge under en stol.

Jeg sier IKKE at "store jenter dere er en skam, og begynn å tren med en gang",

MEN at derre ikke tar fatt i problemet og faktis bare tar å legger opp kostholdet (er ikke så masse som skal til) isteden for å gå å disse alle som sier det andre tenker.

Fedme er ikke noe fint, på samme måte som beinrangel ikke er noe fint.

Og JA det er mange som tar medisiner som gjør at det er vanskelig å holde vekten nede, og dette gjelder SELVFØLGELIG ikke dem

Vil en ha suksess her i livet må en jobbe hardt, sånn er det som oftest med kropp og utseende og¨

jeg er slank men gudene må nå vite at det tok lang tid og masse tårer og viljestyrke å komme på det nivået jeg ligger på nå.

En kan forme kroppen akkurat slik en vil, så store jenter (og gutter vel og merke) har bare seg selv og takke.

- og nei, jeg har ikke noe fordom mot store mennesker, har selv mange XL venner, som jeg for deres skyld håper de er fornøyd med slik de ser ut, for det er ikke lett å være stor i dagens samfun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...ja, da bør foreldrene i det minste bestille en salat til barnet sitt.

Imidlertid tviler jeg på at de ville ha gjort akkurat det, siden de velger et spisested som McDonalds.

Jeppers, salat med ekstra dressing og bacon og ekstra ost. Og kanskje et par pakker med majones skviset over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Siden du vet at så mange foreldre tar med seg sine overvektige barn på McD, og også vet hva de spiser på stedet, regner jeg med at du frekventerer McD på regelmessig basis...

For jeg var ikke klar over at det var et så stort problem som du skisserer her, og jeg er på McD sammen med barna mine 3-4 ganger i året!

Hvis det er så stort problem for deg å se på dette, hvorfor gjør du det da?

Hvorfor holder du deg ikke unna McD, så du slipper å se alle de overvektige barna som spiser alt annet enn salat?

Og dessuten, jeg anbefaler deg å se filmen "supersize me" av Michael Moore.... da vil du raskt oppdage at en hamburger på McD på mange måter er sunnere enn salaten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du vet at så mange foreldre tar med seg sine overvektige barn på McD, og også vet hva de spiser på stedet, regner jeg med at du frekventerer McD på regelmessig basis...

For jeg var ikke klar over at det var et så stort problem som du skisserer her, og jeg er på McD sammen med barna mine 3-4 ganger i året!

Hvis det er så stort problem for deg å se på dette, hvorfor gjør du det da?

Hvorfor holder du deg ikke unna McD, så du slipper å se alle de overvektige barna som spiser alt annet enn salat?

Og dessuten, jeg anbefaler deg å se filmen "supersize me" av Michael Moore.... da vil du raskt oppdage at en hamburger på McD på mange måter er sunnere enn salaten. ;)

Det er vel ingen som har sagt at mange foreldre tar med overvektige barn på mcdonalds, men at det er en irriterende vane om det måtte forekomme.

Og det er jeg for såvidt helt enig i. Foreldrene har ansvar for barnas helse, og det er virkelig ikke noe godt forbilde at kos er synonymt med usunn mat.

Og hva angår supersize me, er det ikke en Michael Moore-film. Dessuten er vel "moralen" i den filmen at mcdonalds er søppel uansett hva man spiser der.

Det hadde vært så flott om foreldre lærte barna sine at sunn mat kan være kjempegodt! For eksempel skjære opp masse deilig frukt på lørdagskvelden, i stedet for en kilo potetgull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hm. Har sett den filmen jeg, men kan ikke si at jeg oppfattet dét budskapet. Salat på McD er selvfølgelig ikke særlig sunt, med krutonger og frityrstekt dritt og majones og gudvethva, men uansett noe bedre enn en burger - og spesielt om man styrer unna de verste fettbombene (bacon og krutonger etc)

Ellers er det vel liten tvil om at fryktelig mange ungdommer i dag faktisk er (til dels veldig) overvektige og også usunne. Feil mat - den de får servert hjemme men også det de kjøper selv på butikken / bensinstasjonen / gatekjøkkenet / McD - i kombinasjon med lite mosjon har, kanskje ikke så veldig overraskende, en tendens til å føre til overvekt!

Klart det er foreldrenes ansvar når ungene er små - ta for eksempel jenta (på ca 10 år) som jeg så på kjøpesenteret i går - hun var tydeligvis der med en venninne på samme alder, og gikk kledd i en altfor liten og trang topp der valkene veltet ut - første gangen jeg gikk forbi henne gomlet hun på et pizzastykke fra Dolly Dimples, andre gang på en diger softis. Dette var i sekstiden - enten har jenta ikke fått middag hjemme, eller så spiste hun middag nr 2. Dette er selvfølgelig foreldrenes ansvar - server sunn og mettende mat til middag, og vet man at jenta kjøper usunn mat selv lar man henne ikke få såpass mye penger at hun har råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dinah_*
Hm. Har sett den filmen jeg, men kan ikke si at jeg oppfattet dét budskapet. Salat på McD er selvfølgelig ikke særlig sunt, med krutonger og frityrstekt dritt og majones og gudvethva, men uansett noe bedre enn en burger - og spesielt om man styrer unna de verste fettbombene (bacon og krutonger etc)

Ellers er det vel liten tvil om at fryktelig mange ungdommer i dag faktisk er (til dels veldig) overvektige og også usunne. Feil mat - den de får servert hjemme men også det de kjøper selv på butikken / bensinstasjonen / gatekjøkkenet / McD - i kombinasjon med lite mosjon har, kanskje ikke så veldig overraskende, en tendens til å føre til overvekt!

Klart det er foreldrenes ansvar når ungene er små - ta for eksempel jenta (på ca 10 år) som jeg så på kjøpesenteret i går - hun var tydeligvis der med en venninne på samme alder, og gikk kledd i en altfor liten og trang topp der valkene veltet ut - første gangen jeg gikk forbi henne gomlet hun på et pizzastykke fra Dolly Dimples, andre gang på en diger softis. Dette var i sekstiden - enten har jenta ikke fått middag hjemme, eller så spiste hun middag nr 2. Dette er selvfølgelig foreldrenes ansvar - server sunn og mettende mat til middag, og vet man at jenta kjøper usunn mat selv lar man henne ikke få såpass mye penger at hun har råd!

Det er ikke Michael Moore som har laget den!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Peach_*

Var sist helg på vorspiel hos ei som hele livet har slitt med at hun er overvektig. Ei annen der var også overvektig, og nevnte at hun ikke synes hun kan gå med de klærne hun vil, f eks skjørt om sommeren. Hun snakker ofte om at hun i mange år hadde dårlig selvtillit pga vekta, men at hun er fornøyd med seg selv nå på tross av at hun er tjukk. Begge disse veier nok over 100 kg og er lave. Hun første har diabetes.

Da byturen var over, stakk de på McDonald's. Regner med de har lav selvbeherskelse. De har kanskje gitt opp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sist helg på vorspiel hos ei som hele livet har slitt med at hun er overvektig. Ei annen der var også overvektig, og nevnte at hun ikke synes hun kan gå med de klærne hun vil, f eks skjørt om sommeren. Hun snakker ofte om at hun i mange år hadde dårlig selvtillit pga vekta, men at hun er fornøyd med seg selv nå på tross av at hun er tjukk. Begge disse veier nok over 100 kg og er lave. Hun første har diabetes.

Da byturen var over, stakk de på McDonald's. Regner med de har lav selvbeherskelse. De har kanskje gitt opp også.

Hvordanm kan man være fornøyd med seg selv og samtidig klage over at klærne ikke passer, og man har pådratt seg livstilssykdommer..? Det er en stor forskjell på å "være fornøyd med seg selv" og å "slå seg til ro med situasjonen".

Det høres ut som de har gitt opp ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gi meg en hæmbuger! Gi meg en cåla. Hjelp meg med å dra på meg buksa slik at den dekker rumpesprekken. Da er jeg fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg er kraftig, men gidder ikke å sitte å klage over det. Selvfølgelig kunne jeg tatt meg skikkelig sammen og begynt å trene, men hvorfor.Må jo være noen kraftoge mennesker så de flote kan se ned på noen og føle seg bedre..

Jeg har kanskje litt trange klær, men hvis det sitter som pølse bruker jeg det ikke. Men hvis man ser i en butikk, eller der de selger klær for store, se på de klæra. Som regel er det bare klær i stygge og triste farger.. Kanskje derfor man går i to nr for små..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...