Gå til innhold

Dåp - utfordringer med gjesteliste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal dåpe barne vårt, og sliter veldig med hvem som skal inviteres. Egentlig har vi bare lyst å be familie og noen få av våre nærmeste venner. Nærmeste familie blir ca 25 stk inkludert barn.

Tingen er at jeg har en venninne, la oss kalle henne Kari. Kari ser på meg som hennes beste venninne, mens jeg har mange flere venner jeg står mye nærmere enn henne. Jeg er fadder for ungene hennes, og blir invitert i alt av bursdagselskaper, dåp, og andre høytider. Dersom vi skal be Kari og mannen i dåpen, har jeg vi 9 andre venner som også bør bes. Ettersom de andre vennene står oss nærmere. I tillegg har flere av disse vennene barn, så vi blir jo fort veldig mange ekstra personer.  Dersom jeg ikke ber Kari, vet jeg at hun blir veldig såret. Hun snakker som at det er en selvfølge at hun skal i dåpen, og hun håper også på å bli fadder (noe som et helt uaktuelt). Har ikke lyst til å såre henne. Er jo tross alt fadder til henne barn, og ønskt en god relasjon på tross av at de ikke er våre nærmeste. 

Hva gjør jeg?  😕

 

Anonymkode: 7d7e5...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan jo invitere bare nærmeste familie. 

Anonymkode: 3da85...d83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnedåp er vanligvis for faddere og nærmeste familie, ikke en vennefest. Hvis «Kari» ikke er fadder for barnet ditt, er det heller ingen selvfølge at du «må» be henne eller andre venner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp er hovedsaklig for familie, evt med ett eller to veldig nære vennepar. Du trenger ikke invitere Kari eller andre, bar si at det hold med nærmeste familie for dere. 

Anonymkode: 73739...58e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg begrenset meg til familie. Vi er i lik situasjon, og orket ikke å veie mellom hvem vi skulle invitere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg bare lurer på: hvorfor sier du ja til å være fadder til "Kari" sine barn, når det er utenkelig å gjengjelde dette ved å la hun være fadder for dine barn? Synes du det er rart og urimelig at hun har denne forventningen? Burde du ikke avklart dette for lenge siden - f.eks. da du sa ja til å være fadder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Jeg bare lurer på: hvorfor sier du ja til å være fadder til "Kari" sine barn, når det er utenkelig å gjengjelde dette ved å la hun være fadder for dine barn? Synes du det er rart og urimelig at hun har denne forventningen? Burde du ikke avklart dette for lenge siden - f.eks. da du sa ja til å være fadder?

Kunne ikke vært mer enig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg bare lurer på: hvorfor sier du ja til å være fadder til "Kari" sine barn, når det er utenkelig å gjengjelde dette ved å la hun være fadder for dine barn? Synes du det er rart og urimelig at hun har denne forventningen? Burde du ikke avklart dette for lenge siden - f.eks. da du sa ja til å være fadder?

Er det noe som er vanlig å avklare?? Jeg er fadder til min venninnes barn. Jeg regner da virkelig ikke med at det er en forventning om at det skal gjengjeldes. Vi bruker alltid familie som faddere. Har aldri falt meg inn at det skal gjengjeldes! Jeg er ikke fadder til noen av barna til de jeg har som faddere til mine :) 

Anonymkode: 5a6a0...363

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal dåpe barne vårt, og sliter veldig med hvem som skal inviteres. Egentlig har vi bare lyst å be familie og noen få av våre nærmeste venner. Nærmeste familie blir ca 25 stk inkludert barn.

Tingen er at jeg har en venninne, la oss kalle henne Kari. Kari ser på meg som hennes beste venninne, mens jeg har mange flere venner jeg står mye nærmere enn henne. Jeg er fadder for ungene hennes, og blir invitert i alt av bursdagselskaper, dåp, og andre høytider. Dersom vi skal be Kari og mannen i dåpen, har jeg vi 9 andre venner som også bør bes. Ettersom de andre vennene står oss nærmere. I tillegg har flere av disse vennene barn, så vi blir jo fort veldig mange ekstra personer.  Dersom jeg ikke ber Kari, vet jeg at hun blir veldig såret. Hun snakker som at det er en selvfølge at hun skal i dåpen, og hun håper også på å bli fadder (noe som et helt uaktuelt). Har ikke lyst til å såre henne. Er jo tross alt fadder til henne barn, og ønskt en god relasjon på tross av at de ikke er våre nærmeste. 

Hva gjør jeg?  😕

 

Anonymkode: 7d7e5...98c

Dropp disse. Det er ikke vanlig å be venner i dåp, med mindre de er faddere. 

Anonymkode: 5a6a0...363

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe som er vanlig å avklare?? Jeg er fadder til min venninnes barn. Jeg regner da virkelig ikke med at det er en forventning om at det skal gjengjeldes. Vi bruker alltid familie som faddere. Har aldri falt meg inn at det skal gjengjeldes! Jeg er ikke fadder til noen av barna til de jeg har som faddere til mine :) 

Anonymkode: 5a6a0...363

Det hadde jeg gjort. Nå kommer jeg aldri i den situasjonen, men jeg gjorde avklaringen med min forlover den gangen jeg giftet meg. Dvs. at jeg avklarte at jeg ikke hadde forventning om å være hennes forlover.

Spesielt er det nødvendig å avklare dette når det er tydelig at man har uklar forventning - f.eks. vet TS at det en stund nå har vært "Kari" sin forventning at hun skal være fadder. Så hvorfor ikke få hull på byllen og bli ferdig med det så tidlig som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg bare lurer på: hvorfor sier du ja til å være fadder til "Kari" sine barn, når det er utenkelig å gjengjelde dette ved å la hun være fadder for dine barn? Synes du det er rart og urimelig at hun har denne forventningen? Burde du ikke avklart dette for lenge siden - f.eks. da du sa ja til å være fadder?

Fordi jeg er hennes nærmeste venninne. Hun er enebarn, og har svært lite nettverk. Hun har ingen familie som det ville vært aktuelt å velge til fadder for barna sine.  Det var derfor helt naturlig for henne å velge meg. Jeg og mannen min derimot har mye større nettverk, og mange søsken det vil være naturlig å velge mellom som faddere. Dessuten er det mange år siden barna hennes ble døpt, og vi var ikke inne på tanken om egen barn engang, så dette var aldri noen naturlig tema. Dessuten tenker jeg ikke at man står til gjengjeld. Jeg synest det blir for dumt å tenke at "du kan være fadder for mine barn, dersom jeg får være fadder for dine". Hun var hellet aldri forlover da jeg giftet meg, men hun ønsker likvel å velge meg som forlover når hun skal gifte seg. Jeg har jo heller aldri avklart med min forlover at jeg skal få være hennes forlover når hun gifter seg? Forventes det virkelig at slike roller gis tilbake i gjengjeld?

Uansett så er ikke det største problemet at hun ikke skal være fadder. Tror hun vil forstå at vi velger et av våres søsken når jeg forklarer det. Derimot at hun ikke skal være invitert i det hele tatt, tror jeg er en større sårhet. Derfor denne problemstillingen. 

Anonymkode: 7d7e5...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det enkelt. Våre foreldre, besteforeldre. Og våre søsken med ektefeller og barn. 

Ingen venner/familie glemt, ingen venner/familie med sårede følelser. 

Og jeg foretrekker søsken eller egne foreldre som faddere. De vil jo alltid være der, i motsetning til vennskap som kan endre seg. 

Men gitt slik du beskriver Kari. Hun har lite nettverk, og har valgt deg. Vis litt raushet. Ikke dropp henne fra dåpen om du inviterer andre venninner. 

Anonymkode: 92291...ead

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal dele opp dåpsfeiringa. Vi har venner som vi anser som familie, men som blir for mange å ha i selve dåpen. Derfor skal det kun være familie tilstede ved dåpen, og så skal vi ha en liten navnefest med grilling og kos for venner hjemme hos oss litt seinere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjorde det enkelt. Våre foreldre, besteforeldre. Og våre søsken med ektefeller og barn. 

Ingen venner/familie glemt, ingen venner/familie med sårede følelser. 

Og jeg foretrekker søsken eller egne foreldre som faddere. De vil jo alltid være der, i motsetning til vennskap som kan endre seg. 

Men gitt slik du beskriver Kari. Hun har lite nettverk, og har valgt deg. Vis litt raushet. Ikke dropp henne fra dåpen om du inviterer andre venninner. 

Anonymkode: 92291...ead

Det er akkurat det du sier jeg kjenner på. Jeg får nesten litt vondt av henne som har så få. Men vi kan jo ikke invitere Kari og ikke våres nærmeste venner heller. Slik som forloverne våre. Med  venner blir det 11 personer ekstra,  i tillegg til 4 barn. Så tror vi lander på at det er best (økonomisk) å ikke be noen venner i det hele tatt... Litt leit, men kanskje enklest å gjøre det slik. 

Anonymkode: 7d7e5...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Selma1984 skrev:

Vi skal dele opp dåpsfeiringa. Vi har venner som vi anser som familie, men som blir for mange å ha i selve dåpen. Derfor skal det kun være familie tilstede ved dåpen, og så skal vi ha en liten navnefest med grilling og kos for venner hjemme hos oss litt seinere.

Det var ikke dumt!! Kanskje vi også kan løse det slik. Takk for tips. 

Anonymkode: 7d7e5...98c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke dumt!! Kanskje vi også kan løse det slik. Takk for tips. 

Anonymkode: 7d7e5...98c

Bra den løsningen kom. Syntes nemlig dette var veldig trist for Kari.

Anonymkode: b8b04...12b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det du sier jeg kjenner på. Jeg får nesten litt vondt av henne som har så få. Men vi kan jo ikke invitere Kari og ikke våres nærmeste venner heller. Slik som forloverne våre. Med  venner blir det 11 personer ekstra,  i tillegg til 4 barn. Så tror vi lander på at det er best (økonomisk) å ikke be noen venner i det hele tatt... Litt leit, men kanskje enklest å gjøre det slik. 

Anonymkode: 7d7e5...98c

Hvorfor ikke? Dersom Kari har et så lite nettverk så er vel ikke hun venninne med de andre vennene dine? Kari kommer vel ikke til å snakke om det med dem? Ellers synes jeg det er smålig å ikke inkludere noen som inviterer deg på alt mulig, og som i tillegg gleder seg til dåpsfesten. Det er den begrunnelsen du kan bruke dersom noen av de uinviterte vennene stiller spørsmålstegn ved at Kari ble invitert. Dåp er ikke akkurat en artig feiring, jeg personlig er bare glad for å ikke få slike invitasjoner.

Anonymkode: 2842e...31e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vurdert å invitere Kari. Det er ingen venner som kommer til å krangle på at de ikke blir bedt, med mindre du ber alle unntatt én.

Anonymkode: 01dd7...f45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Dersom Kari har et så lite nettverk så er vel ikke hun venninne med de andre vennene dine? Kari kommer vel ikke til å snakke om det med dem? Ellers synes jeg det er smålig å ikke inkludere noen som inviterer deg på alt mulig, og som i tillegg gleder seg til dåpsfesten. Det er den begrunnelsen du kan bruke dersom noen av de uinviterte vennene stiller spørsmålstegn ved at Kari ble invitert. Dåp er ikke akkurat en artig feiring, jeg personlig er bare glad for å ikke få slike invitasjoner.

Anonymkode: 2842e...31e

Hun er ikke venninne med mine venner, men kjenner de gjennom meg.  De har jo møttes ved fester vi har arrangert, utdrikningslaget mitt, bursdager osv. Så de er venner på Facebook, men treffes ikke uten meg. 

Jeg opplever det rart å skulle be henne kun for å være snill, når vi har andre venner som i mye større grad stiller opp for barnet, og vil være en del av livet til baby i fremtiden . Hva når mine andre venner spør, skal jeg si at vi kun ba ba henne fordi fordi hun alltid ber oss? Tror min beste venninne, som alltid har stilt opp for oss,  vil synes det er rart å ikke bli bedt, hvis jeg ber Kari. 

Jeg stiller ofte opp for Kari når hun tenger det. Baker kaker til selskaper,  passer barna hennes osv. Men å be henne i dåp kun for å være snill gjør jeg ikke. Da må våre nærmeste venner også være invitert. Festen handler jo tross alt om baby, og da er det viktig at baby sine nærmeste er der. Så hvis Kari skal inviteres, ønsker vi å invitere alle som står nærmere også. 

Så vi konkluderer med at det blir alle eller ingen. 

Anonymkode: 7d7e5...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke venninne med mine venner, men kjenner de gjennom meg.  De har jo møttes ved fester vi har arrangert, utdrikningslaget mitt, bursdager osv. Så de er venner på Facebook, men treffes ikke uten meg. 

Jeg opplever det rart å skulle be henne kun for å være snill, når vi har andre venner som i mye større grad stiller opp for barnet, og vil være en del av livet til baby i fremtiden . Hva når mine andre venner spør, skal jeg si at vi kun ba ba henne fordi fordi hun alltid ber oss? Tror min beste venninne, som alltid har stilt opp for oss,  vil synes det er rart å ikke bli bedt, hvis jeg ber Kari. 

Jeg stiller ofte opp for Kari når hun tenger det. Baker kaker til selskaper,  passer barna hennes osv. Men å be henne i dåp kun for å være snill gjør jeg ikke. Da må våre nærmeste venner også være invitert. Festen handler jo tross alt om baby, og da er det viktig at baby sine nærmeste er der. Så hvis Kari skal inviteres, ønsker vi å invitere alle som står nærmere også. 

Så vi konkluderer med at det blir alle eller ingen. 

Anonymkode: 7d7e5...98c

Har bestevenninna di bedt deg til hennes barns dåp?

Anonymkode: 2842e...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...