Gå til innhold

oppskrift på bunn til marsipankake


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sukkerbrød

4 egg

140 g sukker

140 g hvetemel

½-1 ts bakepulver

Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland i hvetemel og bakepulver. Hell i form (24 cm). Stek på nederste rille ved 165 grader i 30-35 minutter. Kaken skal ha trukket seg litt ut fra kanten når den er ferdig. La avkjøles litt i formen, før den hvelves på en rist og avkjøles helt. Del bunnen i to eller tre deler, dynk med f.eks. melk, juice eller lake fra hermetisk frukt. Legg sammen med fyll mellom.

Forslag til fyll:

Jeg synes vanlig pisket kremfløte (med litt vaniljesukker) blandet med knuste/finhakkede bær (jordbær eller bringebær) og hakkede valnøtter er kjempegodt fyll i marsipankake. Den samme kremen brer du også på toppen og sidene av kaken før marsipanlokket legges på.

Du kan også bruke vaniljekrem/eggekrem, eller syltetøy, pisket krem og skiver av frukt (banan, kiwi, ananas osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fimlene

takk for svar

ble litt usikker nå. er det ikke nøttebunn som brukes til marsipankake, vel man kan sikkert bruke begge deler. lure på hva so e best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerbrød er det vanligste, men du kan godt bruke nøttebunn, eller en av hver om du vil. Personlig liker jeg sukkerbrød best til marsipankake, men det er smak og behag. Sukkerbrødet er mer saftig (særlig om det dynkes), mens nøttebunn blir litt mer seigt.

Nøttebunn

5 eggehviter

250 g melis

150 g malte mandler eller hasselnøttkjerner

Stivpisk eggehvitene og vend inn mandler og melis. Hell i to 20 cm former og stek ved 180 grader i ca 20 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen vet jeg det er vanlig at konditorer lager marsipankake med en tynn makronbunn nederst i tillegg til sukkerbrødet. Kaken kalles da "hvit dame".

Sakset dette fra nettet:

"Spørsmål: Krokanbunn

Jeg og broren min kommer opprinneligt fra Bergen. Der mener min bror att han fikk marsipan/fløtekake med krokanbunn. Jeg kan ikke finne oppskrift på krokanbunn noen steder. Du har vel ikke tilfeldigvis en på lur?

Klem fra Barbro (Innsendt 17.08.04)

Svar:

Kjære Barbro!

Det er riktig at det i Bergen brukes makronbunn i en bløtkake som kalles �Hvit dame�.

Prøv følgende oppskrift:

Makronbunn

75 g hasselnøttkjerner

150 sukker

2 eggehviter

Mal nøttekjernene på mandelkvern eller findel dem i en hurtigmikser. Bland i 100 g av sukkeret.

Visp eggehvitene stive med resten av sukkeret og rør forsiktig i nøtteblandingen.

Bruk samme form som du har stekt sukkerbrødet i. Smør formen og jevn makronmassen jevnt utover i bunnen.

Stek makronbunnen på nederste rille i stekeovnen i ca. 1 time ved 150 grader C.

Kjennes bunnen litt myk når du tar på den, kan du la bunnen stå i ovnen noen minutter til.

Avkjøl bunnen en del i formen. Legg den så forsiktig over på rist.

Vennlig hilsen

Ingrid Espelid Hovig "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fimlene

takk for svar

hørtes nydeli ut m krokanbunn. tror jeg vil prøve det. er det noen som har oppskrift på sukkerbrød i størrelse 26 cm

nå er jeg i gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukkerbrød 26 cm

6 egg

180 g (2 dl) sukker

180 g (3 dl) hvetemel

1/2 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt på hvetemelet med bakepulver. Skjær melet forsiktig inn i eggedosisen med slikkepott.

Fyll røren i smurt form. Stek på nederste rille ved 160 grader i ca 35 minutter, til sukkerbrødet er pent gyllent og godt hevet.

Avkjøl kaken i formen, hvelvet på plate eller rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...