Gå til innhold

Hvordan beskattes avkastning fra fond i generell fondssparing, når jeg ikke har aksjesparekonto?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar råd AB e95 :blomst:  I eksempelet B) mente jeg å ta ut både det som er investert og gevinsten etter 20 år.

Anonymkode: e6e85...282

Du skatter av gevinsten. Gevinsten.

100 K inn.

Verdiskaping over tid = 130 K etter en stund.

Tar ut 130 K = Skatt 30-ish % av 30 K = Skattebeløp - 30 K = Disponibelt til rent forbruk.

Du skatter av gevinsten.

Gevinsten.

15 hours ago, Grandidosa83 said:

(...)

Feil.

Du har forstått at det er en forskjell på å ta penger ut og inn av ASK?

Du har forstått at det er en forskjell på å ta penger ut og inn av fra ASK til Sparekonto?

Jeg tror vi prater over hverandre her.

Dette er caset:

Har du gevinst, og tar penger UT av ASK (altså først ut av Fond A i ASK og så ut av ASK til Sparekonto) = Skatt.

Du har vært med på verdiskapende arbeid gjennom investeringer i fond, og tjent på det. Selvfølgelig må du skatte.

Igjen: Det hadde tatt seg ut om jeg hadde 1.000.000 å investere, investerte alt først inn i en ASK-konto, deretter inn i Fond A. Fond A er Norges beste gjennom tidene og slår nye rekorder hvert år i en hel generasjon. Etter 10 år har jeg 10.000.000 i Fond A. Det er en reell gevinst på 9.000.000. Jeg skulle likt å se meg selv selge ut 9.000.000 av Fond A tilbake til AKS-boblen, og deretter solgt meg ut helt (9.000.000 fra ASK til disp. på Sparekonto) og fortsatt ha 1M igjen i Fond A, - uten å skatte en kvart krone av de 9.000.000 jeg tok ut fra ASK. Jf. din logikk, så måtte jeg tatt ut 10.000.000 før jeg måtte skattet 30,7 %, men 9M kr., neida, det går jo så fint så... også går det 10 nye år med like høy avkastning på den 1M jeg alltid har der (for å unngå skatt jf. din definisjon), og historien går på repeat.

Hva dette gir? Evig inntekt uten å arbeide, kun ved å la fond jobbe for deg, - uten å skatte.

Jeg tok ut 10K til jul for å kjøpe julegaver. Jeg har kun brukt under 7K av de til julegaver, for snart må jeg dokumentere inn at jeg skal betale 3.600-ish i skatt.

Men jepp, i en perfekt verden uten skatt som virkemiddel for offentlig infrastruktur, helt enig; ville vært genialt å bare latt penger jobbe for deg, fremfor at du selv måtte jobbe for penger ja. Helt enig i den drømmetenkingen! :)

15 hours ago, Grandidosa83 said:

Bare hyggelig, men det er nok en del misforståelser som er ute og går vedrørende ASK. 

Jepp!

Anonymkode: b505b...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skatter av gevinsten. Gevinsten.

100 K inn.

Verdiskaping over tid = 130 K etter en stund.

Tar ut 130 K = Skatt 30-ish % av 30 K = Skattebeløp - 30 K = Disponibelt til rent forbruk.

Du skatter av gevinsten.

Gevinsten.

Feil.

Du har forstått at det er en forskjell på å ta penger ut og inn av ASK?

Du har forstått at det er en forskjell på å ta penger ut og inn av fra ASK til Sparekonto?

Jeg tror vi prater over hverandre her.

Dette er caset:

Har du gevinst, og tar penger UT av ASK (altså først ut av Fond A i ASK og så ut av ASK til Sparekonto) = Skatt.

Du har vært med på verdiskapende arbeid gjennom investeringer i fond, og tjent på det. Selvfølgelig må du skatte.

Igjen: Det hadde tatt seg ut om jeg hadde 1.000.000 å investere, investerte alt først inn i en ASK-konto, deretter inn i Fond A. Fond A er Norges beste gjennom tidene og slår nye rekorder hvert år i en hel generasjon. Etter 10 år har jeg 10.000.000 i Fond A. Det er en reell gevinst på 9.000.000. Jeg skulle likt å se meg selv selge ut 9.000.000 av Fond A tilbake til AKS-boblen, og deretter solgt meg ut helt (9.000.000 fra ASK til disp. på Sparekonto) og fortsatt ha 1M igjen i Fond A, - uten å skatte en kvart krone av de 9.000.000 jeg tok ut fra ASK. Jf. din logikk, så måtte jeg tatt ut 10.000.000 før jeg måtte skattet 30,7 %, men 9M kr., neida, det går jo så fint så... også går det 10 nye år med like høy avkastning på den 1M jeg alltid har der (for å unngå skatt jf. din definisjon), og historien går på repeat.

Hva dette gir? Evig inntekt uten å arbeide, kun ved å la fond jobbe for deg, - uten å skatte.

Jeg tok ut 10K til jul for å kjøpe julegaver. Jeg har kun brukt under 7K av de til julegaver, for snart må jeg dokumentere inn at jeg skal betale 3.600-ish i skatt.

Men jepp, i en perfekt verden uten skatt som virkemiddel for offentlig infrastruktur, helt enig; ville vært genialt å bare latt penger jobbe for deg, fremfor at du selv måtte jobbe for penger ja. Helt enig i den drømmetenkingen! :)

Jepp!

Anonymkode: b505b...e95

Du skriver / antar ting jeg aldri har sagt og svarer deretter på det selv.

Jeg har konsekvent sagt at fordelen med ask er at man kan ta ut innskuddet, altså et beløp tilsvarende det beløpet man har satt inn på aks, før man deretter må skatte når man realiserer det gjenstående beløpet. Tilsvarende at man fritt kan realisere fondsandeler og bytte fond innad på ask. Dette ettersom Ts sitt spørsmål var forskjellen på skatt mtp ask vs vanlig fondskontoen Hvordan du har fått dette til å bli et spørsmål om at man ikke skatter på det som overstiger innskuddet er for meg en gåte. 

Eksemplene du (?) har brukt har også vært misvisende og direkte feil. 

Ta ditt eget eksempel ovenfor: tar du ut de 9 milene vil det skattemessig være 1 million som er skattefri (da det tilsvarer innskuddet), mens de resterende 8 må skattes for. Den siste millionen må selvfølgelig også skattes for når den tid kommer.

Typisk de 10k du tok ut til jul:

Har du da satt inn 100k med 30k avkastning og tidligere ikke tatt ut noe... vel da er dette uttaket skattefritt. Har du allerede tatt ut 100k tidligere, vil du selvfølgelig måtte skatte 30,6% av uttaket.

 

Poenget har hele tiden vært tidspunktet du må skatte! Ikke at gevinst er skattefri.

Du kan forøvrig lese gjennom mitt lengre innlegg ovenfor for en tydelig gjennomgang.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en moderator fjerne alle innlegg som er løgn/misforståelse? Hver gang det er spørsmål om skatt eller økonomi renner det inn synsing fra folk som virkelig ikke har greie på det de svarer på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Grandidosa83 said:

(...)

Feil.

Du kan forøvrig lese gjennom mitt lengre innlegg ovenfor for en tydelig gjennomgang.

Har lest, derfor svaret.

La oss si jeg satte inn 100 K. Fikk gevinst på 10 K. Tok ut 10 K fra Fond A i ASK, og videre ut fra ASK til Sparekonto.

Det gir dette regnestykket:

Totalt uttak: 10.000

Minus skatt: 3.000-ish

= Reell gevinst: 7.000-ish.

Hadde tatt seg ut om jeg bare kunne tatt ut hele tiden hva som tilsvarte gevinsten, uten å skatte, ja! :)

5 hours ago, FrodeF said:

Kan en moderator fjerne alle innlegg som er løgn/misforståelse? Hver gang det er spørsmål om skatt eller økonomi renner det inn synsing fra folk som virkelig ikke har greie på det de svarer på. 

Helt enig!

Anonymkode: b505b...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si jeg satte inn 100 K. Fikk gevinst på 10 K. Tok ut 10 K fra Fond A i ASK, og videre ut fra ASK til Sparekonto.

Det gir dette regnestykket:

Totalt uttak: 10.000

Minus skatt: 3.000-ish

= Reell gevinst: 7.000-ish.

Hadde tatt seg ut om jeg bare kunne tatt ut hele tiden hva som tilsvarte gevinsten, uten å skatte, ja! :)

I skatteetatens øyne henter du ikke ut et beløp som tilsvarer gevinsten i dette tilfellet. Du henter ut igjen 10 000 av det som var det originale innskuddet ditt. Altså anser de at du da har 90 000,- i innskudd gjenstående og 10 000,- som det må skattes av. Bruker du ren logikk kan du derfor bare gjenta denne operasjonen fram til totalt uttak overstiger innskuddet ditt, så ergo vil det ikke være "hele tiden" - det er begrenset av hva du faktisk har satt inn på ASK.

Du virker å tro at ved uttak så vil første kroner ut av ASK anses å være gevinst. Dette er feil. De første kronene ut av ASK anses å være at du henter ut igjen innskuddet ditt. Fra og med man har tatt ut et beløp tilsvarende innskuddet + skjermingsfradrag vil man måtte skatte på resterende uttak.

Slutt å bruke ordet "gevinst", da det synes å forvirre deg. Bare tenk: du kan ta ut igjen det samme beløpet du har satt inn skattefritt. Videre legges det til grunn at disse pengene er de man først tar ut ved uttak.

Det er fascinerende at du (muligens?) ikke evner å forstå dette. 

Viser til:

Verdipapirfondenes forening:

Du kan ta ut det opprinnelige innskuddet ditt uten at det utløses skatt. Det vil si, om du har kjøpt fond for 100.000 kroner og det har steget til 150.000 kroner, kan du ta ut 100.000 kroner uten beskatning.

Verdipapirsentralen (som er de som faktiskfører fondsandelene dine.. Du kan nok legge til grunn at de har skjønt det.):

Uttak av penger fra aksjesparekontoen, kan gjøres helt opp til beløpet som er satt inn – og helt skattefritt!  Skatt må først betales når det tas ut mer enn det beløpet som er satt inn.

Og til slutt:

Smartepenger har til og med laget en kalkulator hvor du kan taste inn din scenario og se hvor feil du tar.

Nå gidder jeg faktisk ikke bruke mer tid på å rette opp i din feiloppfatning av reglene. Du får ta det som en positiv overraskelse dagen du får skattemeldingen og ser at jeg, og resten av finansverdenen, hadde rett :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Grandidosa83 said:

I skatteetatens øyne henter du ikke ut et beløp som tilsvarer gevinsten i dette tilfellet. Du henter ut igjen 10 000 av det som var det originale innskuddet ditt. Altså anser de at du da har 90 000,- i innskudd gjenstående og 10 000,- som det må skattes av. Bruker du ren logikk kan du derfor bare gjenta denne operasjonen fram til totalt uttak overstiger innskuddet ditt, så ergo vil det ikke være "hele tiden" - det er begrenset av hva du faktisk har satt inn på ASK.

Du virker å tro at ved uttak så vil første kroner ut av ASK anses å være gevinst. Dette er feil. De første kronene ut av ASK anses å være at du henter ut igjen innskuddet ditt. Fra og med man har tatt ut et beløp tilsvarende innskuddet + skjermingsfradrag vil man måtte skatte på resterende uttak.

Det er her DU tar feil. Tenk det bare er omvendt.

Slutt å bruke ordet "gevinst", da det synes å forvirre deg. Bare tenk: du kan ta ut igjen det samme beløpet du har satt inn skattefritt. Videre legges det til grunn at disse pengene er de man først tar ut ved uttak.

Nei.

Gleder meg til å be familien spare sammen i et fond 1 mill som om 10 år er 10 mill, for så å ta ut 9 mill. uten å skatte noe. Yey! Ferie here i come! :)

Anonymkode: b505b...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Grandidosa83 skrev:

I skatteetatens øyne henter du ikke ut et beløp som tilsvarer gevinsten i dette tilfellet. Du henter ut igjen 10 000 av det som var det originale innskuddet ditt. Altså anser de at du da har 90 000,- i innskudd gjenstående og 10 000,- som det må skattes av. Bruker du ren logikk kan du derfor bare gjenta denne operasjonen fram til totalt uttak overstiger innskuddet ditt, så ergo vil det ikke være "hele tiden" - det er begrenset av hva du faktisk har satt inn på ASK.

Du virker å tro at ved uttak så vil første kroner ut av ASK anses å være gevinst. Dette er feil. De første kronene ut av ASK anses å være at du henter ut igjen innskuddet ditt. Fra og med man har tatt ut et beløp tilsvarende innskuddet + skjermingsfradrag vil man måtte skatte på resterende uttak.

Slutt å bruke ordet "gevinst", da det synes å forvirre deg. Bare tenk: du kan ta ut igjen det samme beløpet du har satt inn skattefritt. Videre legges det til grunn at disse pengene er de man først tar ut ved uttak.

Det er fascinerende at du (muligens?) ikke evner å forstå dette. 

Viser til:

Verdipapirfondenes forening:

Du kan ta ut det opprinnelige innskuddet ditt uten at det utløses skatt. Det vil si, om du har kjøpt fond for 100.000 kroner og det har steget til 150.000 kroner, kan du ta ut 100.000 kroner uten beskatning.

Verdipapirsentralen (som er de som faktiskfører fondsandelene dine.. Du kan nok legge til grunn at de har skjønt det.):

Uttak av penger fra aksjesparekontoen, kan gjøres helt opp til beløpet som er satt inn – og helt skattefritt!  Skatt må først betales når det tas ut mer enn det beløpet som er satt inn.

Og til slutt:

Smartepenger har til og med laget en kalkulator hvor du kan taste inn din scenario og se hvor feil du tar.

Nå gidder jeg faktisk ikke bruke mer tid på å rette opp i din feiloppfatning av reglene. Du får ta det som en positiv overraskelse dagen du får skattemeldingen og ser at jeg, og resten av finansverdenen, hadde rett :) 

Tusen takk for alt du har gjort for å gjøre dette forståelig for meg og andre som leser tråden :blomst: Vennlig hilsen trådstarter

Anonymkode: e6e85...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gleder meg til å be familien spare sammen i et fond 1 mill som om 10 år er 10 mill, for så å ta ut 9 mill. uten å skatte noe. Yey! Ferie here i come! :)

Hvor har du dette fra? Ingen har sagt du kan ta ut 9 mill uten å skatte i dette scenarioet. Det føles rart å argumentere mot et argument du har skapt selv. Poenget er at tar du ut 1 000 001 av denne ASK'en er det bare den siste (1) kronen du skal skatte av i forbindelse med dette uttaket. Ved senere uttak har du da allerede tatt ut hele et beløp som overstiger innskuddet, så da må du skatte av samtlige uttak fram til ASK'en er tømt. 

Du kommer med eksempler med 10k i verdiøkening på innskudd på kr 100k, og at hvis du tar ut 10k må du skatte av dette. Jeg forteller deg bare det som skattereglene sier: Du kan når som helst ta ut (uttak) kostprisen din skattefritt (innskutt beløp). Tar du ut (uttak) mer enn kostprisen blir det overskytende skattlagt med 29,76 % etter fradrag for eventuelt skjermingsfradrag. Legg merke til ordlyden her. "Tar du ut mer enn kostprisen..." , altså innskutt beløp, "... blir det overskytende skattlagt.". Ergo er det åpenbart at du ikke må skatte av uttaket på 10k fordi det er langt under innskuddet du har hatt. Tar du ut de resterende 100k vil du måtte skatte av fortjenesten du har hatt (10k).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alt du har gjort for å gjøre dette forståelig for meg og andre som leser tråden :blomst: Vennlig hilsen trådstarter

Anonymkode: e6e85...282

Takk for det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da sier vi oss enig i å være uenig, Grandidosa83. Ok?

''Gleder meg'' til TS tar ut pengene om 30 år og... ''Ooops! måtte visst skatte, ja..!'', men da er nok hverken du eller jeg aktive på KG til å følge ferden videre, nei :)

Anonymkode: b505b...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da sier vi oss enig i å være uenig, Grandidosa83. Ok?

''Gleder meg'' til TS tar ut pengene om 30 år og... ''Ooops! måtte visst skatte, ja..!'', men da er nok hverken du eller jeg aktive på KG til å følge ferden videre, nei :)

Vel nå er skatteetaten enig med meg, så hun er nok i trygge hender. :)

Uttaket blir ikke beskattet før beløpet overstiger innskutt beløp (sum kostpris) på kontoen.

Du kan jo bare hoste opp en eneste lenke fra en seriøs kilde som støtter din tolkning. Fakta så langt viser jo utelukkende at du har feil. Men vi kan være enig om at du har feil.

Endret av Grandidosa83
pewpew :D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da sier vi oss enig i å være uenig, Grandidosa83. Ok?

''Gleder meg'' til TS tar ut pengene om 30 år og... ''Ooops! måtte visst skatte, ja..!'', men da er nok hverken du eller jeg aktive på KG til å følge ferden videre, nei :)

Anonymkode: b505b...e95

Og en artig tanke: gitt du har rett. Hva er da den skattemessige fordelen med å ha ASK kontra den "gamle" fondssparingen? 

Den gamle ordningen er jo at man må selge fondsandelene i samme rekkefølge som man har kjøpt dem og deretter skatte for den eventuelle gevinsten på den aktuelle andelen.

Slik du har (feil)tolket skattereglene for ask vil jo man måtte skatte for all gevinsten før man får ut innskuddet. Da vil man jo relativt sett komme dårligere ut.

Men samtidig anbefaler jo du TS å velge ASK. Vil ikke da det beste rådet være å beholde den gamle ordningen?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Grandidosa83 said:

(...)

Det er morsomt at du viser til lovverk hele tiden, men det er du selv som mistolker ordlyden.

Du tolker ordlyden til skattefritt, lovverket prøver å kommunisere ordlyden til skattepliktig.

9 hours ago, Grandidosa83 said:

Og en artig tanke: gitt du har rett. Hva er da den skattemessige fordelen med å ha ASK kontra den "gamle" fondssparingen? 

Den gamle ordningen er jo at man må selge fondsandelene i samme rekkefølge som man har kjøpt dem og deretter skatte for den eventuelle gevinsten på den aktuelle andelen.

Slik du har (feil)tolket skattereglene for ask vil jo man måtte skatte for all gevinsten før man får ut innskuddet. Da vil man jo relativt sett komme dårligere ut.

Men samtidig anbefaler jo du TS å velge ASK. Vil ikke da det beste rådet være å beholde den gamle ordningen?

 

Fordelen er at du kan kjøpe og selge aksjefond som en crazy, fordi du har alt via ASK, ikke via disp. beløp på Sparekonto.

Jeg er helt med på at før når du gikk fra Sparekonto til Fond A, og skulle investere i Fond B i stedet, og måtte via disp. beløp på Sparekonto, så var det kjipt å skatte 30 %, ja.

Takket være ASK kan du flytte mellom fond hele tiden, for du holder deg innenfor en skattefri ''Oase'' du alltid vender tilbake til (ASK/ASK-''boblen'').

Anonymkode: b505b...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er morsomt at du viser til lovverk hele tiden, men det er du selv som mistolker ordlyden.

Du tolker ordlyden til skattefritt, lovverket prøver å kommunisere ordlyden til skattepliktig.

Fordelen er at du kan kjøpe og selge aksjefond som en crazy, fordi du har alt via ASK, ikke via disp. beløp på Sparekonto.

Jeg er helt med på at før når du gikk fra Sparekonto til Fond A, og skulle investere i Fond B i stedet, og måtte via disp. beløp på Sparekonto, så var det kjipt å skatte 30 %, ja.

Takket være ASK kan du flytte mellom fond hele tiden, for du holder deg innenfor en skattefri ''Oase'' du alltid vender tilbake til (ASK/ASK-''boblen'').

Anonymkode: b505b...e95

Jeg siterer da virkelig bare skatteetaten. Og det er ikke en motsetning mellom å si at man kan ta ut innskuddet skattefritt og at overskytende er skattepliktig. Poenget her er når man anses å ta ut den skatteplikige den.. og det er etter man har tatt ut et beløp som summert tilsvarer innskuddet.

For en småsparer som f. eks bare sparer i et enkelt verdensomfattende indeksfond vil din tolkning dog gjøre at man kommer vesentlig dårligere ut skattemessig enn den gamle ordningen. Bør du ikke advare ts om dette? Er det ikke rart at ingen profesjonelle aktører nevner noe om dette? Kan det være fordi du tar feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er morsomt at du viser til lovverk hele tiden, men det er du selv som mistolker ordlyden.

Du tolker ordlyden til skattefritt, lovverket prøver å kommunisere ordlyden til skattepliktig.

Fordelen er at du kan kjøpe og selge aksjefond som en crazy, fordi du har alt via ASK, ikke via disp. beløp på Sparekonto.

Jeg er helt med på at før når du gikk fra Sparekonto til Fond A, og skulle investere i Fond B i stedet, og måtte via disp. beløp på Sparekonto, så var det kjipt å skatte 30 %, ja.

Takket være ASK kan du flytte mellom fond hele tiden, for du holder deg innenfor en skattefri ''Oase'' du alltid vender tilbake til (ASK/ASK-''boblen'').

Anonymkode: b505b...e95

Kan vise til høringsnotat utarbeidet av Finansdepartementet fra innføringen av forskriften:

»Ved uttak fra kontoen anses kontohaverens innskudd som det som tas først ut. Uttak ut over det som er skutt inn på kontoen, skattlegges som aksjeinntekt hos kontohaveren. Det vil si at det gis fradrag for skjerming før inntekten oppjusteres og legges til alminnelig inntekt. Ved opphør av kontoen foretas det et skattemessig oppgjør. Innestående ut over kontohaverens innskudd på kontoen skattlegges som aksjeinntekt. Midlene på en aksjesparekonto kan imidlertid overføres fra en tilbyder til en annen uten beskatning i forbindelse med bytte av tilbyder.»

https://www.regjeringen.no/contentassets/fb5f262891e04565a969796d7adb22b5/frk_hnotat_aksjesparekonto.pdf

Hvis du skal ha noe mulighet for å overbevise noen om at ditt ståsted er riktig må du nå snart vise til en kilde, ellers blir dette bare for dumt. 

Hvor vanskelig kan det være å finne en kilde som sier at ved uttak fra ASK skal gevinsten anses tatt ut først dersom dette er riktig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordelen er at du kan kjøpe og selge aksjefond som en crazy, fordi du har alt via ASK, ikke via disp. beløp på Sparekonto.

Anonymkode: b505b...e95

Hva i all verden skulle det være å tjene på å hoppe fra fond til fond?

Anonymkode: a5454...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, Grandidosa83 said:

(...)

Du kommer ikke dårligere ut med ASK?

Du kan jo kjøpe og selge fond skattefritt, uten å måtte skatte ved salg, ved mindre du gjør uttak.

I det øyeblikket du gjør uttak har du realisert en potensiell gevinst = verdiskaping i samfunnet = skatt.

10 hours ago, Grandidosa83 said:

(...)

Jeg viser heller ikke til kilder fremfor å vise til kilder for deretter dumme meg ut på å tolke ordlyden slik du gjør.

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva i all verden skulle det være å tjene på å hoppe fra fond til fond?

Anonymkode: a5454...b19

Det er vel individuelle preferanser det legges til rette for her, da.

PS:

Som sagt: Jeg har satt av 3,6-tusen til å betale skatte med snart av de 10 K tatt ut.

Anonymkode: b505b...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer ikke dårligere ut med ASK?

Du kan jo kjøpe og selge fond skattefritt, uten å måtte skatte ved salg, ved mindre du gjør uttak.

I det øyeblikket du gjør uttak har du realisert en potensiell gevinst = verdiskaping i samfunnet = skatt.

Jeg viser heller ikke til kilder fremfor å vise til kilder for deretter dumme meg ut på å tolke ordlyden slik du gjør.

Det er vel individuelle preferanser det legges til rette for her, da.

PS:

Som sagt: Jeg har satt av 3,6-tusen til å betale skatte med snart av de 10 K tatt ut.

Anonymkode: b505b...e95

Dette blir bare for dumt. Jeg siterer lovgiver, skatteetaten og tunge faglige aktører ordrett. Du har ingen kilder og vise til kort og godt fordi det ikke finnes.

Å ikke forstå elementære ting som hvorfor din tolkning medfører en dårligere skattemessig / økonomisk posisjon for mange ved bruk av Ask.. Vel, da bør vel ikke TS vektlegge din rådgivning så veldig tungt i en tråd om skattemessige fordeler og ulemper ved Ask, bør hun vel?

Ask ble ikke opprettet for å ta høyde for personlige preferanser. Det ble opprettet for å gjøre det mer økonomisk gunstig for småsparere å investere i aksjer kontra eksempelvis eiendom. Derfor var det fra lovgivers side også et poeng å gjøre det mer gunstig enn vanlig fondskonto rent skattemessig.

Og hva har forresten tomme floskler som "verdiskapning i samfunnet" med forståelse av skatteregler å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra at du er med i politikken og var med på å opprette ASK og dens formål, siden du kan så mye osv. osv. osv! :)

Neida, seriøst: ASK ble opprettet for å ikke straffe folk som ønsket å investere.

Det er LITT som du sier; bare du mener at ''Gunstighet for småsparere'' ikke har noen sammenheng med Personlige Preferanser, det blir litt (veldig) feil.

Jeg viser ikke til noen kilder, fordi du har vist til kildene allerede. Forskjellen er bare hva loven sier, og hva du TOLKER den til å mene av ordlyd.

Verdiskaping i samfunnet medfører økonomiske bevegelser = skattepliktig.

Men du? Vi er enig om å være uenig. Bra!

TS får jo se selv hva som skjer når hun tar ut pengene om 30 år og ser... ''Oi! Måtte visst skatte 30,70 % ja... okay''! :)

Anonymkode: b505b...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2018 den 12.01, AnonymBruker skrev:

Så utrolig bra at du er med i politikken og var med på å opprette ASK og dens formål, siden du kan så mye osv. osv. osv! :)

Neida, seriøst: ASK ble opprettet for å ikke straffe folk som ønsket å investere.

Det er LITT som du sier; bare du mener at ''Gunstighet for småsparere'' ikke har noen sammenheng med Personlige Preferanser, det blir litt (veldig) feil.

Jeg viser ikke til noen kilder, fordi du har vist til kildene allerede. Forskjellen er bare hva loven sier, og hva du TOLKER den til å mene av ordlyd.

Verdiskaping i samfunnet medfører økonomiske bevegelser = skattepliktig.

Men du? Vi er enig om å være uenig. Bra!

TS får jo se selv hva som skjer når hun tar ut pengene om 30 år og ser... ''Oi! Måtte visst skatte 30,70 % ja... okay''! :)

Anonymkode: b505b...e95

Vel, jeg tok ut 40k av ask’en min i fjor og overførte til nye ips. Som forventet viser skattemeldingen 0 skatt i forbindelse med dette, ettersom det er langt under totalinnskuddet jeg har hatt inn på ask’en. 😀

Forøvrig var jeg ikke der - jeg har bare lest tilgjengelig materiell fra skatteetaten, regjering og faginstitusjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...