Gå til innhold

Dikt som skal leses av barn i en begravelse... trenger hjelp til å finne passende dikt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke direkte til TS men jeg misliker foreldre som bruker en begravelse som en scene for å vise frem de flinke barna sine og dermed hvor vellykkede de er som foreldre.

Dette er show-off av verste sort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Antoinette skrev:

Dette er ikke direkte til TS men jeg misliker foreldre som bruker en begravelse som en scene for å vise frem de flinke barna sine og dermed hvor vellykkede de er som foreldre.

Dette er show-off av verste sort. 

Her har barnet ytret ønske om å lese dikt selv. Kommet med forslaget selv. Jeg prøvde å overtale hn til å ikke lese pga meninger fra KG, men da protesterte hn og hadde sterkt ønske om å lese dikt. Hn leste sakte, tydelig med innlevelse. Ingen gråt, var bare rolig og ikke nervøs el. TS

Anonymkode: 62fda...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her har barnet ytret ønske om å lese dikt selv. Kommet med forslaget selv. Jeg prøvde å overtale hn til å ikke lese pga meninger fra KG, men da protesterte hn og hadde sterkt ønske om å lese dikt. Hn leste sakte, tydelig med innlevelse. Ingen gråt, var bare rolig og ikke nervøs el. TS

Anonymkode: 62fda...e86

Så bra det gikk så bra! :)

Anonymkode: fbbb1...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2018 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Hei på deg du er grei. 

Kanskje barna skulle få slippe å lese et jævla dikt i en begraveøse. Mulig det er vanskelig nok fra før???? 

Anonymkode: 81f33...fa6

Enig. Det vil bare bli pinlig og hele seremonien blir ødelagt hvis det skulle vise seg at barnet begynte å gråte midt i lesingen

Anonymkode: 1503f...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia
På 13. april 2018 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Enig. Det vil bare bli pinlig og hele seremonien blir ødelagt hvis det skulle vise seg at barnet begynte å gråte midt i lesingen

Anonymkode: 1503f...86a

Det er jeg helt uenig i, det er da ganske vanlig at selv voksne begynner å gråte midt i lesingen under en begravelse? Vil slett ikke si det er pinlig eller at seremonien blir ødelagt! Det er mange (også voksne) som ønsker å si noen ord eller lese dikt under begravelse tross de vet på forhånd at de har lett for å gråte, det skal da ikke være et hinder å si noe man ønsker selv om man vet man kan gråte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2018 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Enig. Det vil bare bli pinlig og hele seremonien blir ødelagt hvis det skulle vise seg at barnet begynte å gråte midt i lesingen

Anonymkode: 1503f...86a

Du har antagelig ikke deltatt i så mange begravelser? Kanskje ingen?

Denne pinligheten på andres vegne hører ungdommen til, og er ikke noe man bør belemre barn som ønsker å bidra med.

Anonymkode: 5a0c6...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.3.2018 den 12.17, AnonymBruker skrev:

Du skal ha et barn med en sterk psyke for å gjenomføre diktet skikkelig uten at det bare ender med grining og at barnet løper ut og skaper forvirring og uorden. 

Lite respektfullt i en begravelse.

Anonymkode: 45958...37b

Jeg tror du har misforstått fullstendig. Det er ikke farlig å gråte skjønner du. Dessuten, et barn takler sorg på en bedre måte gjennom deltakelse og inkludering. Og, for barna er sorgen her og nå - de har evnen til å gå ut og inn sorgen, og på den måten takler de sorgen på en helt annen måte enn vi voksne gjør. For oss er død og begravelse noe fælt og urokkelig, og vi er liksom programmert til å vise en viss oppførsel i feks en begravelse (det er derfor jeg alltid har sagt jeg skal ha en begravelse i stillhet, slik at mine nærmeste ikke trenger å føle at de må oppføre seg på en viss måte - vil de danse, så dans! Jeg kunne ikke vært mer fornøyd 😊). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 6.4.2018 den 14.10, Antoinette skrev:

Dette er ikke direkte til TS men jeg misliker foreldre som bruker en begravelse som en scene for å vise frem de flinke barna sine og dermed hvor vellykkede de er som foreldre.

Dette er show-off av verste sort. 

Jeg vil bare påpeke at om tilfellet er at intensjonen til foreldrene er å vise frem de flinke barna sine, er jeg enig med deg. Men i de fleste tilfellene ønsker barna selv å lese dikt (jeg er prest og har flere begravelser i uka), og dette viser forskning er veldig godt for dem å få gjøre. Atle Dyregrov, som er spesialist i klinisk psykologi og tilknyttet både barneklinikken ved Haukeland sykehus og vært daglig leder for senter for krisepsykologi, skriver i boka «Å ta avskjed. Ritualer som hjelper barn gjennom sorg» om emnet. Jeg siterer: ...ritualene relatert til dødsfall ikke bare er positive for barnet, men også nødvendige for at både barn og voksne på best mulig måte skal kunne bearbeide dødsfallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Noen personlige ord i sakens anledning er veldig fint. Å framføre, eller enda verre: lese opp, et dikt skrevet av andre, bør de heller avstå fra. Det er bare lånte fjær.

Anonymkode: 05c0f...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2018 den 10.48, Gjest Marillia skrev:

Det er jeg helt uenig i, det er da ganske vanlig at selv voksne begynner å gråte midt i lesingen under en begravelse? Vil slett ikke si det er pinlig eller at seremonien blir ødelagt! Det er mange (også voksne) som ønsker å si noen ord eller lese dikt under begravelse tross de vet på forhånd at de har lett for å gråte, det skal da ikke være et hinder å si noe man ønsker selv om man vet man kan gråte? 

Jeg synes ikke at man skal utsette barn for noe slikt.

Anonymkode: 1503f...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...