Gå til innhold

Sende tiåringen på kostskole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en heftig diskusjon her angående husets oppsternasige tiåring. 

Det topper seg selvfølgelig når flere mennesker skal være sammen på liten plass i helgen. Tiåringen er trassig, lite sammarbeidsvillig uansett situasjon, frekk i munnen og går til angrep på sitt søsken når søskenet sitter rolig og leker. 

Noen her med erfaring fra kostskoler i utlandet? Hva fikk dere hjem igjen etter noen år? 

Anonymkode: a0f51...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo bare være en stemor ikke sant?

Anonymkode: 201a1...27f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo bare være en stemor ikke sant?

Anonymkode: 201a1...27f

Nei, faktisk ikke. 

Anonymkode: a0f51...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord, du gidder ikke å oppdra barnet ditt selv?? Høres ut som det er DU som burde sendes på kostskole. Stakkars barn som blir avvist på denne måten.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gidder ikke å oppdra ungen din sjøl med andre ord? 

Anonymkode: 7ce08...107

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje barnet ditt trenger å bli sett mer? 

Mange barn bruker den type oppførsel som du beskriver som en måte å være på når de ikke blir sett og hørt nok hjemme? 

Hva med å finne på noe, bare du og han en dag? Gjøre noe han liker, uten å bli forstyrret av andre barn og telefoner osv. 

Han er ganske liten enda, bare 10 år!

Kostskole kan jo være en ting, men hvor mye penger har dere? Kostskole i utlandet er dyrt. Kjenner noen som har gått på kostskole i Sveits, men der er det veldig elitistisk og dyrt. Mange kostskoler i utlandet har også opptaksprøver for å komme inn. Ellers har du en kostskole i sverige fra ungdomstrinnet og oppover, den skolen har middel godt rykte på seg. 

Finnes en kostskole i Norge også, drottningsborg. 

Anonymkode: a9426...c15

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk om å skape tilknytningsproblemer for barnet. Herlighet. Du har valgt å få barn. Da får du sørge for å ta vare på de også. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

kanskje barnet ditt trenger å bli sett mer? 

Mange barn bruker den type oppførsel som du beskriver som en måte å være på når de ikke blir sett og hørt nok hjemme? 

Hva med å finne på noe, bare du og han en dag? Gjøre noe han liker, uten å bli forstyrret av andre barn og telefoner osv. 

Han er ganske liten enda, bare 10 år!

Kostskole kan jo være en ting, men hvor mye penger har dere? Kostskole i utlandet er dyrt. Kjenner noen som har gått på kostskole i Sveits, men der er det veldig elitistisk og dyrt. Mange kostskoler i utlandet har også opptaksprøver for å komme inn. Ellers har du en kostskole i sverige fra ungdomstrinnet og oppover, den skolen har middel godt rykte på seg. 

Finnes en kostskole i Norge også, drottningsborg. 

Anonymkode: a9426...c15

Drottningborg er vel bare for VGS elever? I så fall finnes også Lundeneset i Ølen. Jeg har gått på Lundeneset og mange av mine venner gikk på Drottningborg, de trivdes veldig godt det (jeg trivdes ikke på min). 

Anonymkode: b06c2...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere burde ta kontakt med kommunen, og høre om det finnes kurs for dere foreldre. Så dere lærer dere hvordan dere oppdrar barnet deres. Jeg har selv barn med ADHD, og det har krevd utrolig mye av meg, og oppdra det barnet. Men det er mitt barn, som jeg elsker høyt, selvfølgelig har jeg gjort det. Og dette barnet oppfører seg bra. Men det har hele veien blitt sett, fått masse kjærlighet og faste grenser. Barnet har og alltid fått holde på med idrett, har prøvd mye forskjellig, og funnet det barnet liker best, og trener mye.

Hva sier skolen om barnet sin oppførsel?

Anonymkode: 5a9b1...6a6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en heftig diskusjon her angående husets oppsternasige tiåring. 

Det topper seg selvfølgelig når flere mennesker skal være sammen på liten plass i helgen. Tiåringen er trassig, lite sammarbeidsvillig uansett situasjon, frekk i munnen og går til angrep på sitt søsken når søskenet sitter rolig og leker. 

Noen her med erfaring fra kostskoler i utlandet? Hva fikk dere hjem igjen etter noen år? 

Anonymkode: a0f51...f99

Løsningen her er nok ikke kostskole, tenk deg hvordan barnet ville føle seg da om du sender det vekk . Søk hjelp i kommunen der du bor, de kan sikkert hjelpe . Du må også huske at alle barn er forskjellige, det kan være trass, hormonoer, sjausi etc. men en sender ikke vekk et barn på 10 fordi om en møter noen utfordringer, det er en del av oppgaven som mor og far. Prøv og se barnet, snakk med det, forklar. Tviler på at særlig mange barn i den alderen fortjener å bli sendt vekk pga det du nevner.   

Anonymkode: bf9f2...764

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange små barn er det hjemme hos dere? Ikke så lett å være storebror og bare 10 år. Ser det på mine barnebarn også, at 10 åringen strekker grensene når han kjeder seg og noen ganger går han for langt med lillesøstra på 8 år. Gjør dumme "ting" bare for å få oppmerksomhet. Helt normalt mellom søsken det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjelder dette en jente, og det er pappa som vil sende henne på kostskole i England. 

Hun har fått alt, mangler ingenting verken av materielle ting eller oppmerksomhet og kjærlighet. 

Anonymkode: a0f51...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 10 åring kan være ganske så obsternasig, rent frekk innimellom. Og krangler med broren H E L E tiden, holder på å bli gal. Men det er sånn det er. Prepubertale barn er slitsomt, men man må jo takle det også, når man frivillig setter barn inn i denne verden.

Gå på et kurs, det er flere typer som kommunene setter opp. Gjør noe sammen med jenta. Og snakk med henne om oppførselen hennes. 

Anonymkode: f78b3...287

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå gjelder dette en jente, og det er pappa som vil sende henne på kostskole i England. 

Hun har fått alt, mangler ingenting verken av materielle ting eller oppmerksomhet og kjærlighet. 

Anonymkode: a0f51...f99

Du skriver at hun mangler ingenting. Hva med å kartlegge oppførselen - notere ned tidspunkter og i hvilke situasjoner hun utagerer/provoserer. Antageligvis kan dere finne et mønster, finne ut hva som ligger bak handlingene hennes. 

Er dere kjente med Circle of Security? Trygghetssirkelen? 

Anonymkode: f7744...0b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette er trollinnlegg!

Men om du vil høre erfaring rundt dette, vil jeg dele min.

Tiden på skole borte fra familie og alt det trygge rundt meg, fikk meg til å tenke at foreldrene mine ikke kan være glade i leg som har sendt meg bort. Det preger meg så mye den dagen idag, at jeg ikke lenger har kontakt med min mor. Hun var initiativtaker til det. 

Stakkars ungen din! Jeg tror barnet har det bedre hos fosterforeldre enn på kostskole.

Anonymkode: 820cc...207

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Naboen sendte sin datter, da 11, på kostskole til England fordi hun ikke var god nok i engelsk som resten av familien. 

Anonymkode: 3f663...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Vgs- kostskole kan være veldig bra. Vi har en på kostskole som stortrives.  Men har du 9000 ekstra i mnd? 

Folkeskole har jeg også hørt mye bra om, men bare noen få som tar inn 16åringer lenger. Nå er det ønskelig med 18 år. 

Dessuten er ti år altfor ungt. En tiåring er absolutt ikke klar for kostskole. En tiåring kan være klar for en ukes sommerleir med en eller annen fritidsaktivitet. Mange finner også det vanskelig. 

Du må nok ta tak. Det kan være dere trenger veiledning som foreldre og det kan være barnet har ekstra utfordringer som gjør han ekstra krevende.  I så fall er hvertfall veiledning nødvendig. Det er vanskelig å være forelder til noen som krever 24/7. Forøvrig tar ikke barn skade av en svært streng oppdragelse så lenge den er konsekvent og forutsigbar. Det de derimot tar skade av er den evige maktkampen mange har gående. Har litt av den selv, særlig ovenfor barnet som har vært alvorlig syk. Man vil jo hjelpe og tilrettelegge, gi de alt man ikke fikk selv og gjøre alt lett for dem, men desverre så kan dette lett føre til en maktkamp der grenser tøyes mer og mer. Til slutt kan man få et barn som er helt uspiselig. Men det er aldri for sent å sette klare grenser. Legg merke til hvordan enkelte unger kaller en voksen de styggeste ting, men ikke gjør det mot en annen.  Å kalle voksne stygge ting er helt uakseptabelt. Her burde internett bli tatt bort for en stund. Eller andre goder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar kontakt med barnevernet og spør om dere som foreldre kan få veiledning. Dere trenger tydeligvis flere ferdigheter når det kommer til barn med litt utfordrende atferd. Hva sier feks skolen, har hun noen utfordringer der?

Anonymkode: 8a667...c68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende en tiåring på kostskole er helt borti natta! 

Anonymkode: 80f13...5ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...