Gå til innhold

Riding ødelegger hesteryggen

Fremhevede innlegg

Gjest Sirah
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste mennsker ønsker dyrene sine vel, men mange mislykkes. Mange er glad i hundene sine, men orker ike gå tur hver dag. Mange er glad i fuglene sine, men lar dem bo i de små burene sine mesteparten av livet

At man ønsker at dyrene har det bra. betyr ikke at de faktisk har det bra. Om mennesker flest ikke aner hva hester trenger, så kan de ikke behandle dem sånn heller. 

Du spør meg hvordan jeg tenker få mennesker til å slutte å ri. Om jeg tenker at hester flest lider under mennesker som ikke har peiling, er ditt flrste spørsmål hva jeg vil gjøre?

Det spiller ingen rolle hva jeg og du gjør eller mener, det eneste som betyr noe er hestensd lidelse og trivsel. 

Anonymkode: d12f6...a6f

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette med overbøying er noe de jeg har ridd for de siste 20 årene har hatt masse fokus på. At noen fortsatt syns det ser pent ut når hesten bøyer nakken, kan hende, men jeg syns endringen har vært formidabel på disse årene. Det er sjelden jeg hører noen som applauderer hester som overbøyer. 

Når det gjelder bruk av bitt, har jeg sett en stor endring de siste 10-15 årene. De siste fem har jeg ikke hørt noen, annet enn en eldre islending som jeg ikke lenger rir for, nevne skarpere bitt som en mulig løsning på et problem. Dette henger nok noe sammen med overbøying, da skarpere bitt gjerne gir slike tendenser i feil hender. 

Alt er fortsatt ikke perfekt, men det er et enormt fokus på å bygge styrke i hesten og ri på en skånsom måte i de miljøene jeg kjenner til. Jeg rir gangartsridning, og endringen er enorm. Fokuset er i stor grad på at energien må å komme bakfra og styrken være til stede for å få en god tølt. Tølt på lange tøyler er målet for svært mange, selv om noen hester trenger støtte på tøylen for å tølt (merk støtte, ikke draing og herjing). Jeg rir også dressur på rideskole, og der er alt fokus på å styre hesten med minst mulig tøyle og mest mulig kropp. Men det er noen rideskole som er dårlige på dette, det er jeg helt enig i. De har ofte også hester som ikke er godt nok skolert til jobben. 

Anonymkode: 35e3c...7ad

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sirah said:

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

At mange ønsker dyrene sine vel, men at mange ikke forstår hvilken skade de gjør

Anonymkode: d12f6...a6f

AnonymBruker
Skrevet
På 25.3.2018 den 14.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen peiling på hest, men jeg tenker at vi mennesker bærer ting på ryggen uten at vi egentlig er laget for det(skole- eller tursekker, skuldervesker, osv.), uten at det er ensbetydende med at vi får kroniske smerter i ryggen. Man er robust og tåler belastningen i kortere perioder og sørger for en god sekk(eller en sal i dette tilfellet). Men det er klart man kan få plager ved høy og feil belastning over tid, og det samme vil jeg tro gjelder for en hest.

Og siden vi har benyttet hest så lenge så vil vel de hestene som tålte belastningen av ridning best som formerte seg fremfor de som ikke gjorde det?

Bare noen tanker fra en komplett noob :D

Anonymkode: dd3e4...c9c

En sekk belaster skuldre og ryggen vertikalt (altså i den retningen den er sterk). Mens å sitte på ryggen til en hest belaster ryggen i den retningen den er svakest (på tvers av ryggsøylen).

Det blir som forskjellen på å henge noe tungt fra en planke som står rett opp og ned, og å sette noe tungt oppå en planke som ligger mellom to punkter. I det første tilfellet tåler planken mye, mens i det andre vil den bøye seg og kan brekke.

Anonymkode: 5dacc...487

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4/4/2018 den 3.09, AnonymBruker skrev:

En sekk belaster skuldre og ryggen vertikalt (altså i den retningen den er sterk). Mens å sitte på ryggen til en hest belaster ryggen i den retningen den er svakest (på tvers av ryggsøylen).

Det blir som forskjellen på å henge noe tungt fra en planke som står rett opp og ned, og å sette noe tungt oppå en planke som ligger mellom to punkter. I det første tilfellet tåler planken mye, mens i det andre vil den bøye seg og kan brekke.

Anonymkode: 5dacc...487

I og med at hesten går på fire bein og menneske kun to vil jeg være uenig med deg at hesten er svakest på tvers av ryggsøylen. 

Anonymkode: 10823...eb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...