AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #21 Skrevet 27. mars 2018 Leste en rapport en gang der det kom frem at hester begynte å føle ubehag i ryggen etter ca 20 min med en person på ryggen, det har brent seg fast. Anonymkode: 0330d...b2d 1
Gjest Sirah Skrevet 27. mars 2018 #22 Skrevet 27. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leste en rapport en gang der det kom frem at hester begynte å føle ubehag i ryggen etter ca 20 min med en person på ryggen, det har brent seg fast. Anonymkode: 0330d...b2d Har du link til denne? Hadde vært spennende og lese. Men ja, en god sal og at vi faktisk lærer oss å bruke hesten riktig er derfor alfa og omega. Jeg får helt angst når jeg ser ryttere ri rundt i en dårlig sal time etter time. Og gjerne sitter de "på rompa" og halvsover mens hesten drasser rundt på dem.
Cata Skrevet 27. mars 2018 #23 Skrevet 27. mars 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke greit! Pisking er dyreplageri! Anonymkode: 7ef10...e52 Har du prøvd å være i enden av et rapp med en ridepisk. Så lenge man ikke dæljer løs så er det ikke spesielt vondt. (Har prøvd på min egen legg, og bruker ofte pisken mot eget bein dersom hesten "sovner" underveis. Den skarpe lyden er ofte nok til at hesten våkner mer til. Skal ikke på noen måte påberope meg å være ekspert, men der jeg rir har de lang erfaring og de sier at noen få rapp med pisken er bedre for hesten enn om man hele tiden må "sparke" den i siden for å få den til å gå. Og bare for å presisere så er det også da mer tale om å klemme med skjenklene enn direkte sparking. Det er jo ikke sånn at man slår med full kraft i vilt sinne. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #24 Skrevet 27. mars 2018 8 hours ago, Sirah said: Hesten var opprinnelig skapt for å være fri ja. Etter hundrevis av år med målrettet avl er det dessverre ikke mye igjen av villhesten i tamhestene våre. De hadde neppe klart seg lenge om vi hadde sluppet dem "på skauen". Tusenvis av år. Til og med Przewalski-hesten er visst ikke egentlig helt vill, så det finnes altså ikke opprinnelige ville hester i verden. Alle hester som er ville idag er altså forvillede tamhester eller har iallefall gener fra disse: https://news.nationalgeographic.com/2018/02/przewalski-wild-horses-botai-kazakhstan-spd/ Anonymkode: 4872a...cac
Gjest Sirah Skrevet 27. mars 2018 #25 Skrevet 27. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusenvis av år. Til og med Przewalski-hesten er visst ikke egentlig helt vill, så det finnes altså ikke opprinnelige ville hester i verden. Alle hester som er ville idag er altså forvillede tamhester eller har iallefall gener fra disse: https://news.nationalgeographic.com/2018/02/przewalski-wild-horses-botai-kazakhstan-spd/ Anonymkode: 4872a...cac Den var ikke helt vill den heller nei! Og den er jo regnet som ur-hest....
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #26 Skrevet 27. mars 2018 Det er mye vi bruker på hester som vi ikke bruker på andre dyr. Syns jeg ser noen med pisk drive med agility med hund! Og så har vi bittet... Anonymkode: 4872a...cac 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #27 Skrevet 28. mars 2018 11 hours ago, Sirah said: Har du link til denne? Hadde vært spennende og lese. Men ja, en god sal og at vi faktisk lærer oss å bruke hesten riktig er derfor alfa og omega. Jeg får helt angst når jeg ser ryttere ri rundt i en dårlig sal time etter time. Og gjerne sitter de "på rompa" og halvsover mens hesten drasser rundt på dem. Ser du går vanskelig for å ta til deg tanken på at ALL riding mest sannsynlig skaper smerter hos en stakkars hest. Men vent, det gir vel ridefolk fullstendig f I og prøver å kakle videre og prøve å lure seg selv ved at " nei, vi har ridd til alle tider og dette kan umulig stemme". Veldig overbevisende...not. Anonymkode: fe1bd...852 2
Gjest Sirah Skrevet 28. mars 2018 #28 Skrevet 28. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser du går vanskelig for å ta til deg tanken på at ALL riding mest sannsynlig skaper smerter hos en stakkars hest. Men vent, det gir vel ridefolk fullstendig f I og prøver å kakle videre og prøve å lure seg selv ved at " nei, vi har ridd til alle tider og dette kan umulig stemme". Veldig overbevisende...not. Anonymkode: fe1bd...852 Jeg spurte om link fordi jeg er oppriktig interessert i å lese den, ikke for å være vrang.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #29 Skrevet 28. mars 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye vi bruker på hester som vi ikke bruker på andre dyr. Syns jeg ser noen med pisk drive med agility med hund! Og så har vi bittet... Anonymkode: 4872a...cac Denne videoen ga inntrykk på meg. Dette har jeg aldri tenkt over, samtidig som jeg er usikker på om det er sant. Det virker logisk, men jeg synes det er vanskelig å tro at dette ikke er noe som hadde vært mer fremme og mer debattert om det virkelig er sånn. Anonymkode: 500cb...15d 2
Gjest Sirah Skrevet 28. mars 2018 #30 Skrevet 28. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne videoen ga inntrykk på meg. Dette har jeg aldri tenkt over, samtidig som jeg er usikker på om det er sant. Det virker logisk, men jeg synes det er vanskelig å tro at dette ikke er noe som hadde vært mer fremme og mer debattert om det virkelig er sånn. Anonymkode: 500cb...15d Alexander Nevzorov er fanatisk i mot alt av bitt og har samlet det styggeste av det stygge. Det betyr ikke at det ikke er sant det som sies i videoen. Bitt kan gjøre en ufattelig stor skade i en hestemunn dersom det blir brukt feil, men det kan også bittløst gjøre. Det er viktig å huske at bittet aldri er skarpere enn hånden som holder i andre enden av tøylen. Bittet er et fantastisk redskap brukt riktig og et torturinstrument brukt feil. Jeg blir oppriktig forbanna når jeg ser ryttere som river og sliter i tøylen, vi har tross alt festet en metallbit inne i munnen på hesten. Så ja, videoen er helt sann (om ikke noe fanatisk), men bittet i seg selv er ikke et torturinstrument. Det er hånden som holder i andre enden som bestemmer om det er et nyttig hjelpemiddel eller grusomt. På samme måte som med sporer: Bruker du sporene riktig får du gitt mye mildere og mer presise beskjeder enn uten. Dersom du bruker de med makt eller feil så kan du kort og greit punktere hesten. Igjen: Et nyttig hjelpemiddel eller dyremishandling. Alt etter hvordan det blir brukt... Heldigvis er hestefolk flest snille og gode med hestene sine, men innimellom dukker det opp idioter som gir alt av utstyr et ufortjent dårlig rykte.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #31 Skrevet 28. mars 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Denne videoen ga inntrykk på meg. Dette har jeg aldri tenkt over, samtidig som jeg er usikker på om det er sant. Det virker logisk, men jeg synes det er vanskelig å tro at dette ikke er noe som hadde vært mer fremme og mer debattert om det virkelig er sånn. Anonymkode: 500cb...15d En annen effekt man kan få av bittet er at man bøyer nakken til hesten for mye slik at den kommer i en unaturlig posisjon og strekkes for mye på oversiden, dette er veldig vanlig i dressur dessverre. Det er mye vettløs bruk av bitt også blant profesjonelle. Dette har vært debattert, og er stadig debattert, men siden hesten ikke viser så tydelig smerte legger de fleste ikke merke til det og debatten dør fort ut. Det påstås ofte at hester tåler å ha denne posisjonen med hodet, nesen bak loddlinjen, i korte perioder, men man har filmet at profesjonelle ryttere gjør dette i ganske lange perioder, de som filmer blir gjerne jaget... Anonymkode: 4872a...cac
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #32 Skrevet 28. mars 2018 4 hours ago, Sirah said: Alexander Nevzorov er fanatisk i mot alt av bitt og har samlet det styggeste av det stygge. Vet ikke om det var Nevzorovs klipp i den videoen...? Det stod at det var en jente som hadde laget den men som nå hadde endret mening om bitt. Anonymkode: 4872a...cac
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #33 Skrevet 28. mars 2018 8 hours ago, Sirah said: Jeg spurte om link fordi jeg er oppriktig interessert i å lese den, ikke for å være vrang. Kanskje denne er interessant, ser den nå: Anonymkode: 4872a...cac 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #34 Skrevet 28. mars 2018 Vil bare bemerke at det skjer store endringer i hestemiljøet, og dette har pågått i flere år. Flere og flere går over til samme prinsipper som ved hundetrening, der man trener positivt (evt med klikker), og lærer inn kommandoord som hjelpemiddel for å unngå for mye fysisk styring av hesten. Anonymkode: 80b6f...371 1
Gjest Sirah Skrevet 28. mars 2018 #35 Skrevet 28. mars 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om det var Nevzorovs klipp i den videoen...? Det stod at det var en jente som hadde laget den men som nå hadde endret mening om bitt. Anonymkode: 4872a...cac Det er en del hentet fra Nevzorov i den ja. Kjenner det igjen 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje denne er interessant, ser den nå: Anonymkode: 4872a...cac Takk Skal kikke senere
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #36 Skrevet 29. mars 2018 På 28.3.2018 den 14.52, Sirah skrev: Alexander Nevzorov er fanatisk i mot alt av bitt og har samlet det styggeste av det stygge. Det betyr ikke at det ikke er sant det som sies i videoen. Bitt kan gjøre en ufattelig stor skade i en hestemunn dersom det blir brukt feil, men det kan også bittløst gjøre. Det er viktig å huske at bittet aldri er skarpere enn hånden som holder i andre enden av tøylen. Bittet er et fantastisk redskap brukt riktig og et torturinstrument brukt feil. Jeg blir oppriktig forbanna når jeg ser ryttere som river og sliter i tøylen, vi har tross alt festet en metallbit inne i munnen på hesten. Så ja, videoen er helt sann (om ikke noe fanatisk), men bittet i seg selv er ikke et torturinstrument. Det er hånden som holder i andre enden som bestemmer om det er et nyttig hjelpemiddel eller grusomt. På samme måte som med sporer: Bruker du sporene riktig får du gitt mye mildere og mer presise beskjeder enn uten. Dersom du bruker de med makt eller feil så kan du kort og greit punktere hesten. Igjen: Et nyttig hjelpemiddel eller dyremishandling. Alt etter hvordan det blir brukt... Heldigvis er hestefolk flest snille og gode med hestene sine, men innimellom dukker det opp idioter som gir alt av utstyr et ufortjent dårlig rykte. Takk for oppklaring! Veldig interessant. Forstår nå godt hvorfor min private rideinstruktør var så bestemt på å styre hest med bekken, lår og bein fremfor armer og bitt (som jeg hadde lært på rideskolen jeg brukte før). Kjenner jeg blir irritert på rideskolene som har mange elever samtidig og lærer bort å styre med bittet. Anonymkode: 500cb...15d
Gjest Sirah Skrevet 29. mars 2018 #37 Skrevet 29. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for oppklaring! Veldig interessant. Forstår nå godt hvorfor min private rideinstruktør var så bestemt på å styre hest med bekken, lår og bein fremfor armer og bitt (som jeg hadde lært på rideskolen jeg brukte før). Kjenner jeg blir irritert på rideskolene som har mange elever samtidig og lærer bort å styre med bittet. Anonymkode: 500cb...15d Ja man bør styre hesten ved hjelp av bekken, lår og bein og ikke minst vekt så langt det lar seg gjøre. Jeg prøver så godt jeg kan å aldri ta i bittet før det er "siste utvei". Det er derimot viktig å huske at vi alle bare er mennesker og at vi alle gjør feil. Det er det vi lærer av. Det er nok få av oss som er så gode ryttere at vi aldri tar i tøylen, men vi kan i det minste ha det i bakhodet at vi gjør det så lite som overhodet mulig Nå mener jeg ikke at alle skal ratte rundt på lange tøyler altså, langt derifra! Vi må ha en myk og jevn kontakt til hestens munn, men vi skal så langt det lar seg gjøre ri med kroppen vår og ikke "ratte rundt" med tøylene
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #38 Skrevet 29. mars 2018 On 3/28/2018 at 2:52 PM, Sirah said: Alexander Nevzorov er fanatisk i mot alt av bitt og har samlet det styggeste av det stygge. Det betyr ikke at det ikke er sant det som sies i videoen. Bitt kan gjøre en ufattelig stor skade i en hestemunn dersom det blir brukt feil, men det kan også bittløst gjøre. Det er viktig å huske at bittet aldri er skarpere enn hånden som holder i andre enden av tøylen. Bittet er et fantastisk redskap brukt riktig og et torturinstrument brukt feil. Jeg blir oppriktig forbanna når jeg ser ryttere som river og sliter i tøylen, vi har tross alt festet en metallbit inne i munnen på hesten. Så ja, videoen er helt sann (om ikke noe fanatisk), men bittet i seg selv er ikke et torturinstrument. Det er hånden som holder i andre enden som bestemmer om det er et nyttig hjelpemiddel eller grusomt. På samme måte som med sporer: Bruker du sporene riktig får du gitt mye mildere og mer presise beskjeder enn uten. Dersom du bruker de med makt eller feil så kan du kort og greit punktere hesten. Igjen: Et nyttig hjelpemiddel eller dyremishandling. Alt etter hvordan det blir brukt... Heldigvis er hestefolk flest snille og gode med hestene sine, men innimellom dukker det opp idioter som gir alt av utstyr et ufortjent dårlig rykte. Hvor mange mennesker har du møtt i løpet av livet ditt som rir hest? Hvor mange av dem tenker du ville brukt disse instrumentene riktig? Selv om bitt osv er ufarlig når brukt riktig, er det en sannhet at mange ikke vil bruke det riktig og mange vil ri dårlig. hvor mange tenker egentlig eover eller bryr seg om slike ting? Om de fleste hester som blir ridd lider, kan vi rettferdiggjøre å la mennesker ri på hest? Er ikke hester sin helse og mangel på smerte viktigere enn mennesket sitt ønske om å ri? Anonymkode: d12f6...a6f
Gjest Sirah Skrevet 29. mars 2018 #39 Skrevet 29. mars 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange mennesker har du møtt i løpet av livet ditt som rir hest? Hvor mange av dem tenker du ville brukt disse instrumentene riktig? Selv om bitt osv er ufarlig når brukt riktig, er det en sannhet at mange ikke vil bruke det riktig og mange vil ri dårlig. hvor mange tenker egentlig eover eller bryr seg om slike ting? Om de fleste hester som blir ridd lider, kan vi rettferdiggjøre å la mennesker ri på hest? Er ikke hester sin helse og mangel på smerte viktigere enn mennesket sitt ønske om å ri? Anonymkode: d12f6...a6f Jeg har mødt hundrevis om ikke tusenvis av mennesker som rir. Har som sagt jobbet med dette i over 20 år. De aller fleste av dem er fine mennesker som ønsker å gjøre det aller beste for hestene sine. Å påstå at mange av dem ikke vil bruke det riktig eller ikke bryr seg er fryktelig arrogant. De aller fleste norske hester lider ikke, de har det derimot veldig fint. Hvordan har du tenkt å få mennesker til å slutte å ri? Ved å skrike opp om at de er dyremishandlere som ikke elsker hestene sine? Hvordan tror du det vil fungere?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #40 Skrevet 29. mars 2018 10 minutter siden, Sirah said: Jeg har mødt hundrevis om ikke tusenvis av mennesker som rir. Har som sagt jobbet med dette i over 20 år. De aller fleste av dem er fine mennesker som ønsker å gjøre det aller beste for hestene sine. Å påstå at mange av dem ikke vil bruke det riktig eller ikke bryr seg er fryktelig arrogant. De aller fleste norske hester lider ikke, de har det derimot veldig fint. Hvordan har du tenkt å få mennesker til å slutte å ri? Ved å skrike opp om at de er dyremishandlere som ikke elsker hestene sine? Hvordan tror du det vil fungere? De fleste mennsker ønsker dyrene sine vel, men mange mislykkes. Mange er glad i hundene sine, men orker ike gå tur hver dag. Mange er glad i fuglene sine, men lar dem bo i de små burene sine mesteparten av livet At man ønsker at dyrene har det bra. betyr ikke at de faktisk har det bra. Om mennesker flest ikke aner hva hester trenger, så kan de ikke behandle dem sånn heller. Du spør meg hvordan jeg tenker få mennesker til å slutte å ri. Om jeg tenker at hester flest lider under mennesker som ikke har peiling, er ditt flrste spørsmål hva jeg vil gjøre? Det spiller ingen rolle hva jeg og du gjør eller mener, det eneste som betyr noe er hestensd lidelse og trivsel. Anonymkode: d12f6...a6f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå