AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #1 Skrevet 25. mars 2018 Jeg har hørt om, og lest litt om, hvordan hester ikke har ferdig utviklet bein i ryggen før de er flere år gamle (4-6 år+) og at ridning av en hest før det kan gi skader og smerter i hestens rygg. Hesten kan jo ikke si fra selv om den har kroniske smerter eller er plaget, så man kan jo ikke vite uten å gjøre undersøkelser og studere anatomi. Dette gjorde til at jeg begynte å tenke litt på ridning av hest generelt. For selv om man har ridd hester i århundre, betyr ikke at hesten liker det eller føler at det er komfortabelt. Og selv om hesten liker det sosiale ved ridning, så kan den fortsat ha smerter elelr ubehag. Dyr med smerter går ike nødvendigvis rundt og lager lyd hele tiden. Jeg har en (menneske)venn med kroniske smerter, og han sier han er til en viss grad vant til det. Jeg regner med det blir litt det samme med dyr, de vet ikke at det går an å være smertefri4 Tenk om mange hester egentlig mistrives og lider, men mennesker tar det for gitt at de kan ris på siden man har gjort det i århundre. Anonymkode: d12f6...a6f 8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #2 Skrevet 25. mars 2018 Det er derfor det er så viktig at man har en sal som er tilpasset hestens rygg. En sal som ikke er tilpasset hesten vil legge press og klemme på steder det vil gjøre vondt eller belaste feil. Anonymkode: d0c80...2d6 10
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #3 Skrevet 25. mars 2018 Det er vel for lenge siden kommet opp tanker om at en hesterygg egentlig ikke er til å sitte på, den mangler den styrken og og anatomien for at det skal bæres noe midt på uten å gjøre vondt. Hetser kan dra vekt mange ganger tyngre enn seg selv, de drar med hele kroppen, men dette med å bære på ryggen er visst ikke ordentlig utviklet uansett. Jeg har vært i hestemiljø i mange år, og har hatt dette i tankene flere ganger, ridd veldig mye uten sal og med, har forsøkt å trene de hestene jeg har ridd spesielt til å bygge muskler i rygg og bakdel, vet ikke jeg. Men hadde aldri satt meg selv på en shetlandsponni samme hva de sier om hvor sterk den er. Sterk er den, men spørs det med ryggen. Har eid flere shetlandsponnier, men da er det mine barn som har sittet på, og det er mange år siden. Anonymkode: 142e9...c71 1
Sirah Skrevet 25. mars 2018 #4 Skrevet 25. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor det er så viktig at man har en sal som er tilpasset hestens rygg. En sal som ikke er tilpasset hesten vil legge press og klemme på steder det vil gjøre vondt eller belaste feil. Anonymkode: d0c80...2d6 Og ikke minst: Lære seg å ri. Ikke bare humpe rundt i skogen, men faktisk lære seg å ri slik at hesten belaster seg riktigst mulig. Hesten er ikke bygget for å bli ridd nei, og da er det vår jobb og gjøre en så god jobb som mulig når vi først sitter oppå der. 8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #5 Skrevet 25. mars 2018 Akkurat nå, Sirah skrev: Og ikke minst: Lære seg å ri. Ikke bare humpe rundt i skogen, men faktisk lære seg å ri slik at hesten belaster seg riktigst mulig. Hesten er ikke bygget for å bli ridd nei, og da er det vår jobb og gjøre en så god jobb som mulig når vi først sitter oppå der. Ja man kan jo se for seg hvor vondt det er å ha nybegynnere på ryggen. Som slenger med beina og regelrett hopper opp og deiser ned i salen så fort man traver litt. Huff. Anonymkode: d0c80...2d6 2
Sirah Skrevet 25. mars 2018 #6 Skrevet 25. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja man kan jo se for seg hvor vondt det er å ha nybegynnere på ryggen. Som slenger med beina og regelrett hopper opp og deiser ned i salen så fort man traver litt. Huff. Anonymkode: d0c80...2d6 Nja tror ikke det er det værste for dem. Men det er så klart viktig at folk lærer å ri på en plass med gode instruktører som sørger for at "humpeperioden" varer kortest mulig tid. Det er værre med voksne mennesker som rir i en for liten/feiltilpasset sal og ikke gidder å ta seg bryet med å lære seg å ri. Ser mye trist rundt på diverse hobbyheststaller 😢 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #7 Skrevet 25. mars 2018 Jeg har ingen peiling på hest, men jeg tenker at vi mennesker bærer ting på ryggen uten at vi egentlig er laget for det(skole- eller tursekker, skuldervesker, osv.), uten at det er ensbetydende med at vi får kroniske smerter i ryggen. Man er robust og tåler belastningen i kortere perioder og sørger for en god sekk(eller en sal i dette tilfellet). Men det er klart man kan få plager ved høy og feil belastning over tid, og det samme vil jeg tro gjelder for en hest. Og siden vi har benyttet hest så lenge så vil vel de hestene som tålte belastningen av ridning best som formerte seg fremfor de som ikke gjorde det? Bare noen tanker fra en komplett noob :D Anonymkode: dd3e4...c9c 5
Sirah Skrevet 25. mars 2018 #8 Skrevet 25. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen peiling på hest, men jeg tenker at vi mennesker bærer ting på ryggen uten at vi egentlig er laget for det(skole- eller tursekker, skuldervesker, osv.), uten at det er ensbetydende med at vi får kroniske smerter i ryggen. Man er robust og tåler belastningen i kortere perioder og sørger for en god sekk(eller en sal i dette tilfellet). Men det er klart man kan få plager ved høy og feil belastning over tid, og det samme vil jeg tro gjelder for en hest. Og siden vi har benyttet hest så lenge så vil vel de hestene som tålte belastningen av ridning best som formerte seg fremfor de som ikke gjorde det? Bare noen tanker fra en komplett noob :D Anonymkode: dd3e4...c9c Tror du er inne på noe vesentlig her. Tar man forhåndsregler klarer de aller fleste å belaste seg en liten stund. I dette tilfellet en god sal og en rytter som bruker hodet. Hestene vi rir på i dag er også avlet frem gjennom mange hundre år nettopp for å tåle belastningen av at vi sitter på den. En Zebra ville ikke tålt dette på samme måte selv om den på mange måter er veldig lik hesten. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #9 Skrevet 25. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ingen peiling på hest, men jeg tenker at vi mennesker bærer ting på ryggen uten at vi egentlig er laget for det(skole- eller tursekker, skuldervesker, osv.), uten at det er ensbetydende med at vi får kroniske smerter i ryggen. Man er robust og tåler belastningen i kortere perioder og sørger for en god sekk(eller en sal i dette tilfellet). Men det er klart man kan få plager ved høy og feil belastning over tid, og det samme vil jeg tro gjelder for en hest. Og siden vi har benyttet hest så lenge så vil vel de hestene som tålte belastningen av ridning best som formerte seg fremfor de som ikke gjorde det? Bare noen tanker fra en komplett noob :D Anonymkode: dd3e4...c9c Mennske kan få plager i ryggen om de bærer feil. Skal også sies at mennskeryggen er annerledes formet enn hesterygge. Tyngekraften treffer ikke på samme sted. Hesten sitt svakeste punkt på ryggen er nok midten, mens mennesker har ikke den samme svakheten da tyngen ikke ligger midt på Anonymkode: d12f6...a6f 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #10 Skrevet 25. mars 2018 Hester lager aldri lyd når de har det vondt, de blir "ulydige", så da begynner man med skarpere bitt, sporer, pisk... Anonymkode: 4872a...cac 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #11 Skrevet 26. mars 2018 På 25.3.2018 den 14.27, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen peiling på hest, men jeg tenker at vi mennesker bærer ting på ryggen uten at vi egentlig er laget for det(skole- eller tursekker, skuldervesker, osv.), uten at det er ensbetydende med at vi får kroniske smerter i ryggen. Man er robust og tåler belastningen i kortere perioder og sørger for en god sekk(eller en sal i dette tilfellet). Men det er klart man kan få plager ved høy og feil belastning over tid, og det samme vil jeg tro gjelder for en hest. Og siden vi har benyttet hest så lenge så vil vel de hestene som tålte belastningen av ridning best som formerte seg fremfor de som ikke gjorde det? Bare noen tanker fra en komplett noob :D Anonymkode: dd3e4...c9c Det er veldig vanlig med ryggsmerter for mennesker. Anonymkode: bbf42...c2c 2
Sirah Skrevet 26. mars 2018 #12 Skrevet 26. mars 2018 På 25.3.2018 den 16.09, AnonymBruker skrev: Hester lager aldri lyd når de har det vondt, de blir "ulydige", så da begynner man med skarpere bitt, sporer, pisk... Anonymkode: 4872a...cac Det gjelder da langt fra alle. Men ja, mye stygg ridning der ute dessverre. Men skarpe bitt, sporer og pisk er ikke ensbetydende med at man ikke vet hva man driver på med. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #13 Skrevet 26. mars 2018 3 hours ago, Sirah said: Det gjelder da langt fra alle. Men ja, mye stygg ridning der ute dessverre. Men skarpe bitt, sporer og pisk er ikke ensbetydende med at man ikke vet hva man driver på med. Men det er ikke greit! Pisking er dyreplageri! Anonymkode: 7ef10...e52 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #14 Skrevet 26. mars 2018 På 25.3.2018 den 14.31, Sirah skrev: Tror du er inne på noe vesentlig her. Tar man forhåndsregler klarer de aller fleste å belaste seg en liten stund. I dette tilfellet en god sal og en rytter som bruker hodet. Hestene vi rir på i dag er også avlet frem gjennom mange hundre år nettopp for å tåle belastningen av at vi sitter på den. En Zebra ville ikke tålt dette på samme måte selv om den på mange måter er veldig lik hesten. Man avler seg jo i stor grad vekk fra hester som tåler den belastningen best mulig, til fordel for showfaktor eller andre egenskaper. Det er egentlig ikke et spørsmål om hvorvidt det finnes mange hester med kroppslige plager eller ei. Det er det. Mange, mange... Har jobbet noe med behandling av hest selv, og det ble raskt åpenbart for meg at ridning i svært mange tilfeller påfører dyra plager. Anatomiske feil og skjevheter gir også plager, men jevnt over er min erfaring at ridehester som trenes aktivt har langt flere vondter i kroppen enn f.eks. en unghest som ikke ris enda, en hobbyhest som trenes sjeldent e.l. Heldigvis klarer en del å bruke hestene sine uten å gi de varige plager i hvert fall. Å sitte noenlunde balansert og å ha en grei sal er, som andre har nevnt, viktig. Det som er utfordrende er at det mye som påvirker kroppsmassen, både fôring og årstid og trening (dårlig føre gir ofte treningspause f.eks.) osv, så det å ha en sal som fordeler trykket jevnt til enhver tid kan være veldig utfordrende. De fleste tilpasser jo salene maks en gang i året (noen veldig få hvert halvår), mye kan skje på den tiden. Mangel på fagkunnskap i store deler av landet er det også. Men heldigvis er kroppen er ganske fantastisk og ordner opp i mye selv. Selv om det er få som faktisk tilfører hestene noe ved å trene dem (påstår for ordens skyld ikke at jeg klarer det selv heller), så dør de jo som regel ikke av det heller. Ikke direkte i alle fall. Anonymkode: 0fd66...c2c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #15 Skrevet 26. mars 2018 En annen ting som ikke er populært tema å peke på. Rytterens vekt. Det sier seg selv at det er forskjell med 50 kilo på ryggen, og 120 kilo. Har jobbet med hester, og vet at noen et veldig nøye på hvem som får ri av det kriteriet også. Heldigvis, selv om det blir mange sure miner av slikt. Hest vs menneske har noe med anatomien å gjøre som det pekes på. Vi bærer kroppsvekten forskjellig, og evt vekt i tillegg. Så går nå vi med sekk i de aller fleste tilfeller frivillig, og vi kan sette den i fra oss om vi får vondt. Et valg ikke hester alltid har. Hesten blir som noen nevner bare utstyrt med skarpere bitt og andre hjelpemidler for å hindre uønsket atferd fra vår side, som og kan være å bli kvitt smerter for hesten. Vi lærer mer og mer med tiden, men dessverre er ikke alle så interessert i å gjøre noe med ny kunnskap. Fordi «det alltid har vært sånn», «det er tradisjon», «de må da tåle litt ubehag» etc etc. Anonymkode: 7fc08...2ee 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #16 Skrevet 27. mars 2018 Har begynt å følge denne siden på fb, og kan ikke få nok av bildene av disse ville hestene. De har så fantastiske kropper og holdning, og ser så avslappede og lykkelige ut. Jeg vil si at jeg har aldri sett tamme hester som er så flotte, med unntak av unghester og føll. Jeg får ikke lyst til å ha hest igjen når jeg ser disse bildene. http://www.sandwashbasin.com Anonymkode: 4872a...cac 5
Sirah Skrevet 27. mars 2018 #17 Skrevet 27. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke greit! Pisking er dyreplageri! Anonymkode: 7ef10...e52 Pisken er ikke til å banke løs på hesten med. Blir den brukt til dette har rytteren misforstått noe alvorlig. Man kan ikke fordømme et hjelpemiddel pga at noen bruker det feil. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Man avler seg jo i stor grad vekk fra hester som tåler den belastningen best mulig, til fordel for showfaktor eller andre egenskaper. Det er egentlig ikke et spørsmål om hvorvidt det finnes mange hester med kroppslige plager eller ei. Det er det. Mange, mange... Har jobbet noe med behandling av hest selv, og det ble raskt åpenbart for meg at ridning i svært mange tilfeller påfører dyra plager. Anatomiske feil og skjevheter gir også plager, men jevnt over er min erfaring at ridehester som trenes aktivt har langt flere vondter i kroppen enn f.eks. en unghest som ikke ris enda, en hobbyhest som trenes sjeldent e.l. Heldigvis klarer en del å bruke hestene sine uten å gi de varige plager i hvert fall. Å sitte noenlunde balansert og å ha en grei sal er, som andre har nevnt, viktig. Det som er utfordrende er at det mye som påvirker kroppsmassen, både fôring og årstid og trening (dårlig føre gir ofte treningspause f.eks.) osv, så det å ha en sal som fordeler trykket jevnt til enhver tid kan være veldig utfordrende. De fleste tilpasser jo salene maks en gang i året (noen veldig få hvert halvår), mye kan skje på den tiden. Mangel på fagkunnskap i store deler av landet er det også. Men heldigvis er kroppen er ganske fantastisk og ordner opp i mye selv. Selv om det er få som faktisk tilfører hestene noe ved å trene dem (påstår for ordens skyld ikke at jeg klarer det selv heller), så dør de jo som regel ikke av det heller. Ikke direkte i alle fall. Anonymkode: 0fd66...c2c At det er mye rart i avlen kan vi være helt enige om. Heldigvis gjelder ikke dette alle. Og heldigvis finnes det slike som deg som utdanner seg for å hjelpe dyrene. Nå vet jeg ikke hvordan behandler du er, men har brukt mye behandlere selv for å holde hestene mine friskest mulig Det er gull verdt! Har selv jobbet med hester i over 20 år og har enda ikke hatt en eneste hest med vondt i ryggen og ekstremt lite skader. Man må se ann individet og tilpasse både oppstalling, trening og fôring etter akkurat det individet som står forran deg. Det som passer for hest A kan være feil for hest B og det er veldig viktig å huske på selv om mange tror de sitter på en fasit både på hestehold og ridning. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen ting som ikke er populært tema å peke på. Rytterens vekt. Det sier seg selv at det er forskjell med 50 kilo på ryggen, og 120 kilo. Har jobbet med hester, og vet at noen et veldig nøye på hvem som får ri av det kriteriet også. Heldigvis, selv om det blir mange sure miner av slikt. Hest vs menneske har noe med anatomien å gjøre som det pekes på. Vi bærer kroppsvekten forskjellig, og evt vekt i tillegg. Så går nå vi med sekk i de aller fleste tilfeller frivillig, og vi kan sette den i fra oss om vi får vondt. Et valg ikke hester alltid har. Hesten blir som noen nevner bare utstyrt med skarpere bitt og andre hjelpemidler for å hindre uønsket atferd fra vår side, som og kan være å bli kvitt smerter for hesten. Vi lærer mer og mer med tiden, men dessverre er ikke alle så interessert i å gjøre noe med ny kunnskap. Fordi «det alltid har vært sånn», «det er tradisjon», «de må da tåle litt ubehag» etc etc. Anonymkode: 7fc08...2ee Tror du setter fingeren på noe viktig her. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #18 Skrevet 27. mars 2018 Ridning er dyreplageri. Hester er skapt for å være frie. Anonymkode: d9498...25a 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #19 Skrevet 27. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ridning er dyreplageri. Hester er skapt for å være frie. Anonymkode: d9498...25a Si det til de villhestene som er igjen i verden som sulter og blir utslettet av sykdommer og skader. Så koselig å være dem atte Anonymkode: d0c80...2d6 3
Sirah Skrevet 27. mars 2018 #20 Skrevet 27. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ridning er dyreplageri. Hester er skapt for å være frie. Anonymkode: d9498...25a Hesten var opprinnelig skapt for å være fri ja. Etter hundrevis av år med målrettet avl er det dessverre ikke mye igjen av villhesten i tamhestene våre. De hadde neppe klart seg lenge om vi hadde sluppet dem "på skauen". 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå