Gå til innhold

Oppsøke vannkopper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om dette? Bror din yngste datter på 4.5 år fikk vannkopper i dag. Søster på 8år har ikke hatt det. Vår datter på snart 6 år har heller ikke hatt det. Vi ønsker hun skal gå gjennom vannkopper før hun blir for stor (har hørt det er lettere da).  Vi skal feire påsken med min bror og Fam (fra skjærtorsdag og ut påsken)så jeg er smittefaren som nokså stor. Vurderer å takk ja til besøk om 2dager da de kjører forbi her . Hva ville dere gjort?

Anonymkode: b5e9d...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du en ansvarsfluul og omsorgsfull mamma så komtakter du heller fastlegen på mandag og får barna dine vaksinert. 

Å drive på å oppsøke vannkopper fremfor å holde seg unna bidrar til at vannkopper spres, mer enn nødvendig, og ikke blir utryddet. 

Vannkopper er ikke en del av barnevaksinasjonsprogrammet men det er fint mulig å få vaksine. 

Anonymkode: cab3b...72d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vannkopper for 1 år siden, som 19-åring. Ble smittet av lillesøster. Var ikke en morsom opplevelse. Jeg var heldigvis ikke så veldig dårlig (noe man kan bli om man får det som voksen), men det var skikkelig kjedelig å være full av prikker, gå glipp av skole, og russearangmenter pga dette.

Nå kan det jo godt være at dine barn uansett ville fått det lenge før de ble så gammel som jeg var, men det kan man ikke vite. Jeg skal hvertfall smitte mine egne barn «med vilje» om sjansen byr seg, for jeg vil ikke ta sjansen på at de blir for store :) jeg ser ingenting i veien med at du eventuelt gjør det samme!

Anonymkode: adb0b...eaf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du en ansvarsfluul og omsorgsfull mamma så komtakter du heller fastlegen på mandag og får barna dine vaksinert. 

Å drive på å oppsøke vannkopper fremfor å holde seg unna bidrar til at vannkopper spres, mer enn nødvendig, og ikke blir utryddet. 

Vannkopper er ikke en del av barnevaksinasjonsprogrammet men det er fint mulig å få vaksine. 

Anonymkode: cab3b...72d

Jeg ser ikke helt vitsen med å vaksinere seg mot vannkopper, jeg da men. Det er ikke farlig for friske mennesker å få vannkopper, og man er ikke en uansvarlig mor fordi man velger å ikke vaksinere barna sin mot det. De færreste vaksinerer - og det er jo nettopp fordi det ikke er farlig for folk flest! :) 

Diskusjonen om vaksinasjon er dog en helt annen diskusjon.  

Anonymkode: adb0b...eaf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du sørger for at barnet ditt ikke smitter andre, så hadde jeg gjort det. Man kan bli veldig syk som voksen. 

Anonymkode: 32d07...2ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke helt vitsen med å vaksinere seg mot vannkopper, jeg da men. Det er ikke farlig for friske mennesker å få vannkopper, og man er ikke en uansvarlig mor fordi man velger å ikke vaksinere barna sin mot det. De færreste vaksinerer - og det er jo nettopp fordi det ikke er farlig for folk flest! :) 

Diskusjonen om vaksinasjon er dog en helt annen diskusjon.  

Anonymkode: adb0b...eaf

Jeg ble smittet av ungene mine og fikk derfor vannkopper som voksen. Jeg fikk feber og noen få prikker. Ingen nær døden opplevelse akkurat. 

Anonymkode: 09bba...ef9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke helt vitsen med å vaksinere seg mot vannkopper, jeg da men. Det er ikke farlig for friske mennesker å få vannkopper, og man er ikke en uansvarlig mor fordi man velger å ikke vaksinere barna sin mot det. De færreste vaksinerer - og det er jo nettopp fordi det ikke er farlig for folk flest! :) 

Diskusjonen om vaksinasjon er dog en helt annen diskusjon.  

Anonymkode: adb0b...eaf

Du vet ingenting på forhånd om hvor sykt barnet ditt eller andre blir av vannkopper. Vannkopper er ingen bagatellmessig sykdom. Du vet heller ikke og kan heller ikke kontrollere hvem ditt barn smitter videre og hvilke konsekvenser den smitten gir. 

Vannkopper gir også arr, dels stygge arr på noen. Det var for kort tid siden en vannkoppe tråd på forumet med akkurat samme tankesettet som du her forfekter. Foreslår at du leter den opp, og leser den. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ble smittet av ungene mine og fikk derfor vannkopper som voksen. Jeg fikk feber og noen få prikker. Ingen nær døden opplevelse akkurat. 

Anonymkode: 09bba...ef9

Da har du hatt flaks. Jeg har sett flere babyer med veldig stygge vannkoppeutbrudd. En ble innlagt på sykehus og var meget medtatt på alle måter. En skremmende opplevelse. 

Anonymkode: cab3b...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du sørger for at barnet ditt ikke smitter andre, så hadde jeg gjort det. Man kan bli veldig syk som voksen. 

Anonymkode: 32d07...2ac

Og hvordan skal ts sørge for nettopp at barnet ikke smitter andre? Da må barnet isoleres fra hun oppsøker vannkoppene og til siste vannkoppen er tørket inn. 

Jaja, noen er jo så ekstreme i sin tankegang når det kommer til smitte og å gjennomgå barnesykdommer at de er villig til å isolere sine barn i tre, fire uker. 

Anonymkode: cab3b...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ingenting på forhånd om hvor sykt barnet ditt eller andre blir av vannkopper. Vannkopper er ingen bagatellmessig sykdom. Du vet heller ikke og kan heller ikke kontrollere hvem ditt barn smitter videre og hvilke konsekvenser den smitten gir. 

Vannkopper gir også arr, dels stygge arr på noen. Det var for kort tid siden en vannkoppe tråd på forumet med akkurat samme tankesettet som du her forfekter. Foreslår at du leter den opp, og leser den. 

Da har du hatt flaks. Jeg har sett flere babyer med veldig stygge vannkoppeutbrudd. En ble innlagt på sykehus og var meget medtatt på alle måter. En skremmende opplevelse. 

Anonymkode: cab3b...72d

Jeg vet at det gir arr, jeg har arr i ansiktet etter vannkopper selv, men jeg er ærlig talt ikke så overflatisk at det gjør meg noe. Men meg om det.

og nei, man vet aldri hvordan dine egne eller andre barn reagerer, men er det så farlig som du får det til å virke som blir jeg sjokkert over at denne vaksinen ikke er i vaksinasjonsprogrammet. 

Anonymkode: adb0b...eaf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Da har du hatt flaks. Jeg har sett flere babyer med veldig stygge vannkoppeutbrudd. En ble innlagt på sykehus og var meget medtatt på alle måter. En skremmende opplevelse. 

Anonymkode: cab3b...72d

Det var en kommentar til at det er så innmari fælt å få det som voksen. Aner ikke hvor den myten kommer fra, for voksne har et velutviklet immunforsvar, i motsetning til babyer. Sånne smittefester er noe av det mest idiotiske jeg hører om.

Anonymkode: 09bba...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke helt vitsen med å vaksinere seg mot vannkopper, jeg da men. Det er ikke farlig for friske mennesker å få vannkopper, og man er ikke en uansvarlig mor fordi man velger å ikke vaksinere barna sin mot det. De færreste vaksinerer - og det er jo nettopp fordi det ikke er farlig for folk flest! :) 

Diskusjonen om vaksinasjon er dog en helt annen diskusjon.  

Anonymkode: adb0b...eaf

Ved å velge vannkopper fremfor vaksine sørger du også for at ungene blir disponert for helvetesild. Det er en ganske mye kjipere sykdom, som man gjerne får i voksen alder, og som kan gi kroniske smerter og stygge arr, og som det heller ikke tilbys noe videre behandling for. Etter å ha sett min partner gå gjennom dette er vi ikke i tvil om at vi skal spandere vannkoppvaksine på eventuelle barn vi får. 

Anonymkode: dd0f9...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var en kommentar til at det er så innmari fælt å få det som voksen. Aner ikke hvor den myten kommer fra, for voksne har et velutviklet immunforsvar, i motsetning til babyer. Sånne smittefester er noe av det mest idiotiske jeg hører om.

Anonymkode: 09bba...ef9

Du om det, jeg ser ikke problemet med å bli ferdig med det. Jeg fikk det midt i russetid og eksamensperioden, og det ville jeg nødig unngått om jeg kunne :) 

Anonymkode: adb0b...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en kommentar til at det er så innmari fælt å få det som voksen. Aner ikke hvor den myten kommer fra, for voksne har et velutviklet immunforsvar, i motsetning til babyer. Sånne smittefester er noe av det mest idiotiske jeg hører om.

Anonymkode: 09bba...ef9

"Nordstrand sier at voksne personer som blir smittet, ofte har større plager enn barn med vannkopper. Stort sett er sykdommen ufarlig, men hos voksne er det økt risiko for komplikasjoner"

ingen myte, gitt :)

Anonymkode: 532e3...5a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste fikk det som baby, og fikk kun tre vannkopper, og da min søster sin datter fikk det da de to yngste var små så lot jeg mine to minste bli smittet. Fordi jeg hadde fått høre fra så mange at det var bedre mens de var små, og eldstemann fikk det jo så lett da han var liten, så jeg trodde på det. 

Herregud som jeg angret da de to minste fikk det helt forferdelig. De var full av kopper, overalt. Det var grusomt! 

Det er mulig at de hadde fått det like kraftig av seg selv en gang, men det var forferdelig å vite at jeg med viten og vilje hadde latt dem bli smittet. Kan knapt tilgi meg selv den dag i dag, over 10 år etter. Angrer! 

Anonymkode: 5619d...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Nordstrand sier at voksne personer som blir smittet, ofte har større plager enn barn med vannkopper. Stort sett er sykdommen ufarlig, men hos voksne er det økt risiko for komplikasjoner"

ingen myte, gitt :)

Anonymkode: 532e3...5a7

Hvis det er Berit Nordstrand du mener så har hun endel kontroversielle meninger og påstandene hennes har blitt kritisertog motbevist av flere fagfolk og forskere.

Anonymkode: 09bba...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du en ansvarsfluul og omsorgsfull mamma så komtakter du heller fastlegen på mandag og får barna dine vaksinert. 

Å drive på å oppsøke vannkopper fremfor å holde seg unna bidrar til at vannkopper spres, mer enn nødvendig, og ikke blir utryddet. 

Vannkopper er ikke en del av barnevaksinasjonsprogrammet men det er fint mulig å få vaksine. 

Anonymkode: cab3b...72d

Det har jeg aldri hørt om, at noen har vaksinert barna sine mot det. Det er vel ikke normalt så lenge barna er friske ellers. Da må det i dine øyne være svært mange ansvarsløse og lite omsorgsfulle foreldre i dette landet. Idiotisk kommentar. Går ut i fra at du ikke jobber i helsevesenet.

Anonymkode: 96a2c...1a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange land er vannkoppvaksine en del av vaksinasjonsprogrammet og det er ikke utenkelig at den vil bli det i Norge også. Vannkopper er faktisk en potensielt dødelig sykdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er Berit Nordstrand du mener så har hun endel kontroversielle meninger og påstandene hennes har blitt kritisertog motbevist av flere fagfolk og forskere.

Anonymkode: 09bba...ef9

Voksne kan ha feber, hodepine og sykdomsfølelse i et par dager før utslettet bryter ut, men dette er mer uvanlig hos barn. De som får vannkopper først som voksne, blir vanligvis sykere enn barn

lommelegen. 

adults experience complications when they get the illness more than children do. That means that if an adult who never contracted chickenpox starts breaking out in the little itchy blisters, they're more likely to suffer side-effects such as pneumonia (an infection in the lungs), hepatitis (an infection in the liver), and encephalitis (an infection in the brain). In men, these risks are even higher. 

Men ingen vet egentlig hvorfor. Funnene taker dig for seg selv - voksene blir gjerne sykere, og opplever flere komplikasjoner enn barn. At en dame som er kjent for sinekontoversen tilfeldigvis uttalte seg om det, gjør ikke dette mer usant. 

Og det er mange som mener at det nettopp er voksnes gode immunforsvar som gjør at man blir mer syk enn barn. Kan se om jeg finner kildene. Akkurat nå husker jeg ikke hvor jeg leste det, men jeg brukte stoffer i forbindelse med en skoleoppgave

Anonymkode: 532e3...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gjort det, det er noe man bør gjennomgå som barn. Til de som sier at man heller bør ta vaksine, så kjenner jeg til flere tilfeller hvor de som er vaksinert fortsatt har fått vannkopper, riktignok i en noe mildere form. Men vannkoppvaksine er ikke 100% sikker, det er kun en gjennomgått infeksjon. Det er ikke meslinger vi snakker om her heller, vannkopper KAN føre med seg ekstra plager, men det er ikke en sykdom som er kjent for å være farlig. For de som faktisk kan bli veldig syke, der anbefales vannkoppvaksine når man når en viss alder uten at det er gjennomgått sykdom, men blir man smittet som syk så er det immoglobiner som må til, sammen med vaksinen. 

Anonymkode: 5a8d7...59b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...