Gå til innhold

Vurderer fjellferie med overnatting i telt i sommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det man betaler den fiskeavgiften til da? Er det en offentlig avgift til staten/kommunen? Eller private grunneiere? Det hadde sikkert vært kjekt å få fisk som en ekstra bonus, men må nok ha med nok mat til at vi klarer oss uten og, for jeg har alltid hatt dårlig fiskelykke.

Jeg har prøveligget på underlaget det og prøvd å sitte på det på en stol. Så chair kittet ser jo mykt og godt ut, for underlaget er varmere enn en vanlig seng. Kjennes nesten ut som det er en innebygget ovn inni. :-) Men velter det bakover hvis man lener seg bak? For det er det jeg er redd for, og det ser ut som det vil gjøre det på bildene. Så derfor har jeg vel egentlig nesten bestemt meg for å kjøpe stolen og overkjøre andre sine forslag her,  med mindre noen klarer å overbevise meg. :fnise: Kanskje han vil ha chair kit så får vi prøvd begge deler. :)

Det jeg vil savne er å kunne lene meg godt bakover for å lese litt og faktisk slappe ordentlig av i ryggen uten å sitte anspent for å holde balansen. Jeg blir sliten av å sitte lenge på en krakk, stein eller berg uten ryggstøtte, eller oppreist og fremlent i en sofa. Litt kjedelig hvis eneste mulighet for å slappe av er å legge meg helt ned. For målet er ikke å bare gå så langt som mulig på kortest mulig tid, men ta det i tempo og slappe av på campen. Det å "gå og gå og gå og gå" kan de heller gjøre i ringenes herre. Vi kjøpte lett utstyr for å kunne unne oss slik ekstra luksus med til campen som stoler og iPad til litt serier og slikt fremfor tungt utstyr som veier dobbelt så mye. Men vet ikke når den kommer inn igjen hos fjellsport. Den har vært utsolgt helt siden jeg begynte å søke rundt.

Anonymkode: 6a71c...542

Det er akkurat det som er fordelen med chair-Kit. Det er lett å lene seg tilbake og bare vippe litt som en slags myk gyngestol. Man tipper ikke bakover om man virkelig ikke vil da. Du skal lene deg langt tilbake før du detter. Så man har mer valg i en slik stol enn i en stol. 

Anonymkode: 75b53...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er akkurat det som er fordelen med chair-Kit. Det er lett å lene seg tilbake og bare vippe litt som en slags myk gyngestol. Man tipper ikke bakover om man virkelig ikke vil da. Du skal lene deg langt tilbake før du detter. Så man har mer valg i en slik stol enn i en stol. 

Anonymkode: 75b53...230

Kan man ikke bare lene seg mot et tre da? Da velter man i hvert fall ikke.

Anonymkode: c9057...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
På 5.4.2018 den 7.39, AnonymBruker skrev:

Skal du være ei uke i fjellet så ikke ta med sju truser. Ta heller med truseinnlegg, bruk samme trusa og bytt innlegg, brenn de brukte på bålet

Anonymkode: 19fe8...740

Truseinnlegg er eit tullete produkt som ingen treng. Det er forresten ikkje lov å fyre opp bål omn sommaren. Ta med to truser: ei til å gå med, ei til å skifte til. Vask undervegs med handsåpe som du uansett må ha med. Det er som oftast nok vind på fjellet til å tørke klede ganske rast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke bare lene seg mot et tre da? Da velter man i hvert fall ikke.

Anonymkode: c9057...bd8

Ikkje sååå greitt om ein campar over tregrensa, då. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tigress said:

Ikkje sååå greitt om ein campar over tregrensa, då. :fnise:

Okei du skjønner at det var ment til de som IKKE gjør det, sant? Jeg regner med folk vet hvor de skal på tur, og mange kan faktisk droppe en slik stol og likevel ha en viss komfort. Jeg gidder i hvert fall ikke å dra på noe sånt ekstragreier.

Anonymkode: c9057...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekort får du kjøpt på nett. https://www.inatur.no/om/fiskekort

Husk årsavgiften, den koster ikke så mye. Vet ikke om man må ha det i fiskevann, men tidligere måtte man betale den i lakseførende elver. 

Stol er komfortabelt, men dere kan også lage en form for stol ved å hogge noe granbar og legge liggeunderlaget over. Men ofte finner man naturlige sitteplasser i terrenget. Har aldri tatt med en stol, et lite sitteunderlag kan være greit hvis det regner. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Vi kan se på det med fiskekort. Men må ha litt fiskeutstyr også da. Men trenger vel ikke være avansert enn en liten krok og fiskesnøre som knyttes på en pisk vi finner.

På 11.4.2018 den 19.25, Atea skrev:

Stol er komfortabelt, men dere kan også lage en form for stol ved å hogge noe granbar og legge liggeunderlaget over. Men ofte finner man naturlige sitteplasser i terrenget. Har aldri tatt med en stol, et lite sitteunderlag kan være greit hvis det regner. 

Det som er nå, er at vi egentlig "tuller" litt med at turen skal føles mest mulig lik den komforten vi har i sofaen hjemme. Han sier at han egentlig "hater" naturen, men skal finne utstyr og teknologi som kan overvinne den og gi samme komfort som hjemme, og kommer med spøker der han ber meg om å søke etter oppblåsbar mikrobølgeovn og TV og slikt, mens jeg har funnet bilder av oppblåsbare luksusslott som jeg har sendt til ham på facebook og slikt.
Når jeg sier at jeg like gjerne bare holder meg hjemme for å få den ultimate fjellturen, så svarer han at det går fint, for han kjøper bare en sånn oppblåsbar sexdukke å ta med istedet. :fnise:

Neida, men fra spøk til alvor. Vi er ikke egentlig helt sånn "survival \ bushcrafting" folk som skal blende mest mulig inn, men gjør det enkelt, og tenker å ha med det meste fremfor å satse på å skaffe og lage ting underveis (f.eks. gass istedenfor bål osv). Vi er ikke redd for litt ekstra vekt der, for vi kjøpte jo lettvektutstyr nettopp for å ha kapasitet til luksusen med de mer unødvendige tingene som iPad til litt serier og slikt. Vi har bedt hverandre lete etter et par halvveis unødvendige luksusting men som likevel vil gi litt nytte. Han har og pekt seg ut en myggfrakk for å slippe småkryp siden han "hater" naturen. Første gangen jeg viste stolen så flirte han litt, men nå ser det ut som han og vil ha en han også etter jeg sa at han fikk finne seg en maurtue å sitte på. Så da er vi like gode. :fnise: Jeg har pekt meg ut en "pocket shower" som man fyller med vann og lar ligge å lunke seg i solen eller fyller opp med litt kokt vann. Så mitt bidrag til ekstra komfort er å kunne dusje "ordentlig". Ikke fordi jeg er prinsesse, men fordi det er en del av "greia" med turen nå.

Så hvis noen har forslag til tøysete men samtidig nyttige ting, så bare gi beskjed.

Ser at stolene fortsatt ikke er inne. Det er noen andre nettbutikker som har nettside som ser ut å være oversatt til norsk og priser oppgitt i NOK, men er usikker på om de sender innenlands eller utenlands slik at det blir MVA + gebyr på den prisen som står.

Anonymkode: 6a71c...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres så idiotisk ut at jeg har ikke ord. Hvorfor skal dere absolutt ut i naturen om dere hater det, og helst vil ha det så komfortabelt som hjemme? Greia er at en haug med unødvendige lettvektsting kommer til sammen å bli så tungt at dere vil ha problemer med å bære det, og så dropper dere turen og sitter der med masse turutstyr dere aldri kommer til å bruke.

Anonymkode: c9057...bd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og å ta med iPad for 2-3 overnattinger? Klarer dere dere ikke 2-3 dager uten underholdning vil dere aldri klare dere ute i naturen. Jeg tar med iPad når vi snakker om 1 uke+

Anonymkode: c9057...bd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turene kommer til å bli lengre enn det. Det blir nok flere turer. 2-3 dager var første tanke med en "ekte" tur når ting er litt uprøvd og vi ikke er helt kjent med utstyret og slikt. Dumt å legge opp til 7-dagers tur hvis ting begynner å gnage eller svikte etter dag 2.

Men hva er det som er så idiotisk? Jeg tror det er mer snakk om at du ikke helt forstår humoren vi har, eller humoren i innlegget mitt. Vi hater ikke å være ute, det er derfor det står i hermetegn. Vi bare "gjør oss til". Vi går mange små søndagsturer i all slags vær. Dessuten synes jeg faktisk at det å shoppe utstyr å glede seg til å bruke, faktisk er halve gleden med turen det. :-)

Vi er litt sånn at vi liker å overraske hverandre litt med "ting". Og det dreier seg ikke om selve tingen, men mer om tanken. At hvis jeg får noe, eller kjæresten tar med noe "ekstra" så er det mer det å vite at man ble tenkt på som teller. Akkurat hva tingen eller tjenesten er, er ikke så viktig. Men jeg har allerede noen tanker om hva jeg skal snike med meg i sekken og ta frem på turen for å overraske og øke stemningen litt.
Og det vil forsterke seg litt når man må bære den tingen litt ekstra langt. For man verdsetter den ekstra innsatsen man har lagt i å få til noe. Å ta med en iPad er sikkert noe mange ser på som tull. Men det dreier seg ikke egentlig om selve underholdningen den gir, men mer om øyeblikket der man kryper inn i teltet mens været og alt skurer på på utsiden, og man endelig kan få noe igjen sammen for å ha bært den med den lange veien.

Det samme vil også gjelde den dusjen. Om den ikke er så supernyttig, så er det å ta den frem og endelig skulle teste den ut en av tingene å se frem til med turen det. :-) Noe man vil verdsette mer enn å ta en vanlig dusj hjemme.

Jeg måler ikke ting i nytte, men heller i glede. Gleden = nytten + tanken og omstendigheten rundt tingen.

Anonymkode: 6a71c...542

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i å ha med "luksusting" som vil gjøre turen optimal for nettopp dere. Vi drar på 2-ukers turer flere ganger i året og har etterhvert funnet ut hva vi må ha med for at vi skal kose oss på tur. Noe av det er et litt rommelig telt og gode liggeunderlag. Antar at vi har kuttet vekt på å droppe ting andre ikke kan unnvære på tur. 

Jeg synes dere skal planlegge utfra det dere liker eller tror dere vil like. Etterhvert vil dere få erfaringer og kanskje gjøre om på pakklisten. Lykke til med turlivet, tror det vil gi mersmak! :) 

Anonymkode: 5a257...1a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mat har jeg tips (har bare skumlest innleggene så vet ikke om dette er nevnt før):

Jeg syntes det er vanskelig å få i meg nok mat på tur (jeg er av typen uten matlyst når jeg er på fjellet). Jeg lager derfor "energipakker" på forhånd. Jeg har zip-lock poser (fra ikea) hvor jeg blander ulike nøtter, tørket frukt og litt non-stop. Hver pose inneholder ca 1000kcal og jeg lager én for hver hele dag jeg skal være ute. "Energipakkene" bruker jeg for å sprite opp frokosten (for meg havregrøt), spiser underveis og som "dessert" etter middag og lunch. For meg funger dette veldig bra, og jeg vil anbefale deg det om du også sliter med å få i deg nok mat på fjelltur. Hvor mye du trenger og hva slags nøtter/frukt/bær du bruker finner du ut av etterhvert. De tomme posene tar jeg med meg hjem og gjenbruker.

Ut over det syntes jeg god spekepølse er god å ha i sekken :D. Jeg bruker en-posjonspakken med havregrøt MED melkepulver (!) til frokost (tror jeg kjøper dem på Rema1000). Jeg tar også med en kvart- eller halvkilo smør (ekte smør altså, ikke margarin) og bruker en klatt i obsolutt alt (hever frysetørkematen med mange hakk). Smør er også godt å ha på knekkebrød med nevnte spekepølse.

Drikkemessig har jeg bare med kaffe og noen teposer.

Jeg forstår absolutt behovet for "luksus", og drar selv rundt på et relativt tungt, men akk så deilig, liggeunderlag. Men om dere har behov for veldig mye greier, kanskje det kan være en idé å lage en camp? Altså at dere går til et passende sted første dagen, slår leir der og så bruker leiren som utgangspunkt for dagsturer? Da kan dere ta med relativt mye. Å bære tungt er ikke et problem første dagen, det er dag to og tre og fire som er fæle med for tung sekk (jeg har selv gått på en smell der).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror ikke det skal bli så forferdelig tungt heller. Mange går jo med sekker på over 20kg uten problemer. Her blir det nok under 15kg. Dessuten så spises jo maten opp underveis så det blir litt lettere for hver dag heldigvis.

Hvis jeg setter opp vektbudsjett så blir det noe slikt (deler vekten av fellesting på to som f.eks. teltet):

Telt:                  1000g på hver (2000g)
Sovepose:        800g
Liggeunderlag: 350g
Gassbrenner:   35g på hver (70g)
Kjøkkenting:    500g på hver (1000g) Vurderer å bytte inn igjen noe av det vi kjøpte og bestille i titan. Kan kutte litt vekt her.
Stol                  500g
Sekk:              1700g (Lurer her på å skaffe mindre og lettere sekk)
Pute:                  80g
Dusj:                60g på hver (120g)
Drikkevann      500g (pluss minus avhengig av hvor langt det er til neste vann)
iPad+powerbank: 500g hver (1000g)
Nips, klesbytte 3000g (toalettsaker, små redskaper, telefon, pakksekker, vannbeholdere osv.)

Det vil si at alle nødvendigheter, drikkevann, luksus og et romslig budsjett på 3kg med "ekstra" ting så er sekken oppe i rundt 9kg, og da er det lagt litt marginer på. Vet ikke da om jeg undervurderer vekt av klærne osv. Men vi snakker uansett omtrent for å ha en pekepinn.

Så er det dette mat, gass og annet forbruk etter hvor langt vi skal. Hvis vi tenker at vi trenger 2500kcal dagen og maten er rundt 360kcal per 100g i snitt så trenger vi ca. 700g mat dagen. Hvis vi sier 300g gass og annet forbruk for å runde det litt av så blir det ca. 1kg i forbruk per dag vi er ute.

Så 1-dagstur blir da 10kg hver. 6-dagstur blir 15kg. Og jeg tviler på at vi kommer til å ha mange turer over 6 dager uten at vi stikker innom et sted for å kjøpe mer mat og slikt.

Anonymkode: 6a71c...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper seriøst du oppdaterer oss underveis, TS :D

Vil forresten anbefale å ta med ekstra skolisser, lappesett til telt/sovepose/klær OG førstehjelpsopplegg.

Kan også anbefale forumet Fjellforum.no! Utrolig bra forum med godt miljø og mye bra kunnskap.

Edit: kan legge til at det finnes en sånn sililongreie som gjør at kvinner kan tisse stående. Jeg vet at det er veldig populært og antageligvis praktisk (øv i dusjen først). Jeg bruker det ikke, men kjenner flere som gjør det og er veldig fornøyde.

Endret av Alice123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2018 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Du...jeg må bare spørre. Hvor står det om å bruke helikopter? For jeg finner det overhodet ingen annen plass enn i innlegget ditt, og jeg ble veldig nysgjerrig om hvorfor man skal bruke helikopter på fjelltur.

Anonymkode: 12f0e...27a

Mulig hun hadde røyka litt weed før hun skrev innlegget også :fnise: men det var jo detaljert og veldig malende. Så dukket vel bare helikopteret opp sånn ut av en assosiasjon eller noe.

Anonymkode: b6cf3...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2018 den 0.41, AnonymBruker skrev:

Vi har handlet litt nå. Det ble et helsport fjellheimen superlight 3. Tremannstelt. Det virket romslig og greit pluss at det har eget rom i ytterteltet hvor sekkene og det kan oppbevares så det ikke tar plass der vi sover, og det veier bare ca 2kg totalt. 
Men jeg er enig i det dere sier om tomannstelt og tremannstelt. Tomanns blir for lite, spesielt hvis man primært tenker å bruke teltet å bo i og ikke har noe garanti for at det ikke skal regne. Greit å ha litt komfort og takhøyde hvis regnet plasker og det blir utrivelig å sitte utenfor.

Men er litt usikker på hvilke ryggsekker vi skal gå for. Kanskje dette blir litt sånn "hvor langt er et tau" spørsmål. Jeg kan lett bli litt sliten i ryggen, så må ha en som passer bra. Jeg vet at det helst anbefales å finne en sekk som passer fremfor å lese anmeldelser siden det er forskjellig hva som føles riktig for alle og hvor tungt man skal bære. Nå har vi ikke laget en helt komplett pakkeliste så vi faktisk vet hvor mye og hvor tungt det blir det vi har med, men det blir jo alltid litt til slutt når det skal være både teltutstyr, sovepose, liggeunderlag, mat, gassbrenner med kjele, div. småutstyr og bestikk og litt forskjellig klær til utskift. Vi vurderer også å bestille noen sammenleggbare stoler som heter Helinox chair zero siden de kun veier et halvt kilo. Jeg vet mange sier at man ikke bør ha med slike ting, men tror en halv kilo for å kunne sitte ordentlig med støtte i ryggen vil være verdt investeringen.

Men noen som har tips om merke og hvilken type sekk vi bør se på? Er det stor forskjell i vekt og kvalitet i forhold til pris? Jeg så på XXL at de hadde sekker fra alt mellom 600kr til over 4000kr. Vi kjøper ikke dyrt bare for å gjøre det, men betaler det det koster for å få det som fungerer bra. Lett og slitesterkt hvis det ikke går utover bærekomforten på sekken i seg selv.

Anonymkode: 6a71c...542

Jeg ville droppet stolene, og helt sikkert mye av bestikket og andre ting dere vil ta med. Det er detaljene sammenlagt som veier. Det blir fort for tungt i fjellet. Hvis du kan bruke naturen for å gjøre det du har tenkt å ta med utstyr til, så la utstyret ligge hjemme. Under tregrensen? Dropp tykke liggeunderlag, bestikk, og i hvert fall stoler. Ta heller med litt sunlight-såpe til å vaske klær og kropp med enn for mye skift. Osv osv. Det skal godt gjøres å ta med for lite. Men gode, varme soveposer vil jeg anbefale, hvis dere først skal ta med noe som veier litt. Ikke tenk at dere skal spise like mye som vanlig heller, for det gjør man ikke på lange fjellturer. Hold dere til energirik mat med lav vekt. Selv liker ueg i hvert fall å dra med meg minst mulig sivilisasjon. Jeg liker å bruke naturen. 

Anonymkode: ee76a...8ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.4.2018 den 14.36, Tigress skrev:

Truseinnlegg er eit tullete produkt som ingen treng. Det er forresten ikkje lov å fyre opp bål omn sommaren. Ta med to truser: ei til å gå med, ei til å skifte til. Vask undervegs med handsåpe som du uansett må ha med. Det er som oftast nok vind på fjellet til å tørke klede ganske rast. 

Joda, det er lov å fyre opp bål om sommeren.

Anonymkode: ee76a...8ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke noe galt i å ha med "luksusting" som vil gjøre turen optimal for nettopp dere. Vi drar på 2-ukers turer flere ganger i året og har etterhvert funnet ut hva vi må ha med for at vi skal kose oss på tur. Noe av det er et litt rommelig telt og gode liggeunderlag. Antar at vi har kuttet vekt på å droppe ting andre ikke kan unnvære på tur. 

Jeg synes dere skal planlegge utfra det dere liker eller tror dere vil like. Etterhvert vil dere få erfaringer og kanskje gjøre om på pakklisten. Lykke til med turlivet, tror det vil gi mersmak! :) 

Anonymkode: 5a257...1a5

Enig her. Smak og behag, men man finner litt ut av det etterhvert :)

Anonymkode: ee76a...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke noe galt i å ha med "luksusting" som vil gjøre turen optimal for nettopp dere. Vi drar på 2-ukers turer flere ganger i året og har etterhvert funnet ut hva vi må ha med for at vi skal kose oss på tur. Noe av det er et litt rommelig telt og gode liggeunderlag. Antar at vi har kuttet vekt på å droppe ting andre ikke kan unnvære på tur. 

Jeg synes dere skal planlegge utfra det dere liker eller tror dere vil like. Etterhvert vil dere få erfaringer og kanskje gjøre om på pakklisten. Lykke til med turlivet, tror det vil gi mersmak! :) 

Anonymkode: 5a257...1a5

Altså, campingen og luksusen er jo hele turen! Det er mange som bare pakker med mål om å bare få gått lengst mulig og mest mulig effektivt, og hvor campingen bare er unødvendig "dødtid" for å sove og hente krefter. Men vi har ingen planer om å sette på vekkerklokke og stå brutalt opp for å tvinge oss til 15 timers maraton med vandring for deretter å legge oss under en ubehagelig presenning og sove igjen. Vi vil ta det i eget tempo, ha et litt romslig telt og la selve campingen også bli en viktig del av opplevelsen. Så det er derfor vi vil ha litt luksus å boltre oss på. Da er det koselig å ha litt "dumme" ting på campen som gjør det litt hjemlig.

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville droppet stolene, og helt sikkert mye av bestikket og andre ting dere vil ta med. Det er detaljene sammenlagt som veier. Det blir fort for tungt i fjellet. Hvis du kan bruke naturen for å gjøre det du har tenkt å ta med utstyr til, så la utstyret ligge hjemme. Under tregrensen? Dropp tykke liggeunderlag, bestikk, og i hvert fall stoler. Ta heller med litt sunlight-såpe til å vaske klær og kropp med enn for mye skift. Osv osv. Det skal godt gjøres å ta med for lite. Men gode, varme soveposer vil jeg anbefale, hvis dere først skal ta med noe som veier litt. Ikke tenk at dere skal spise like mye som vanlig heller, for det gjør man ikke på lange fjellturer. Hold dere til energirik mat med lav vekt. Selv liker ueg i hvert fall å dra med meg minst mulig sivilisasjon. Jeg liker å bruke naturen. 

Anonymkode: ee76a...8ee

Jeg er enig med det med sammenlagt vekt av alle detaljene. Først kunne jeg ikke skjønne hvorfor folk drev med flisespikkeri for å redusere noe fra 20g til 18g osv, sveise igjen brødposer og klippe langs kanten istedenfor å knyte, korte ned skolissene og annet. Jeg tenkte bare "Herregud er det vekten av en uklipt tånegl det står om?" Men sammenlagt så gir det jo mening når man gjør tilsvarende kutt på alt man har. Da blir jo resultatet at sekken som skulle ha veid 15kg, kun veier 13.5kg og da ser man jo hvordan hvert gram teller. Eneste forskjellen vi gjør, er at vi anser den sparte vekten som potensiale for ekstra luksus, istedenfor innspart vekt som vi slipper å bære på. :-) Vi har ikke så voldsomt med kjøkkenting, men har kanskje tenkt litt "feil". Vi kjøpte en litt dyp panne med lokk som vi tenkte var grei til suppe og koking av vann, og hvor lokket kan taes av og brukes som stekepanne. Utenom det hadde vi hver sitt sett med foldbare tallerkener, kopper og bestikk. Alt virket genialt og lett der og da, men når jeg gjorde litt research så fant jeg ut at man får tak i kopper og tallerkener i titan som veier så og si ingenting og som man både spiser og drikker rett av, og har rett på brenneren. De lager supper og kaffe direkte i koppen og steker på tallerkenen istedenfor å helle over. Så da blir det egentlig bare overflødig vekt og dobbel oppvask å ha det slik vi har. Bestikket er beskjedent. Bare to gafler og skjeer i ultralett aluminium eller noe slikt og en liten plastdings til å røre med. (Vet noen foretrekker spork for å kombinere og rører med pinne fra naturen, men SÅ nøye gidder vi ikke være). Ellers bruker vi bare de andre knivene til å spise med. Men alt kommer an på hva man skal lage. Er jo ikke sikkert det er behov for steking.

4 timer siden, Alice123 skrev:

Jeg håper seriøst du oppdaterer oss underveis, TS :D

Vil forresten anbefale å ta med ekstra skolisser, lappesett til telt/sovepose/klær OG førstehjelpsopplegg.

Kan også anbefale forumet Fjellforum.no! Utrolig bra forum med godt miljø og mye bra kunnskap.

Edit: kan legge til at det finnes en sånn sililongreie som gjør at kvinner kan tisse stående. Jeg vet at det er veldig populært og antageligvis praktisk (øv i dusjen først). Jeg bruker det ikke, men kjenner flere som gjør det og er veldig fornøyde.

Jeg må se litt nærmere på alle småtingene en dag for jeg har ikke full oversikt der annet enn en post for "toalettsaker og små redskaper". Til førstehjelp blir det vanlig såpe og antibac i tillegg til litt plaster, bandasje, sportsteip, medisiner mot feber, smerte og diare, insektbitt, flått. Og kanskje klortabletter/dråper til drikkevann (vet ikke hvor hysterisk vi bør være med desinfisering av drikkevann). Så er det sikkert greit å ha med kompass og kart i papirform siden elektronikk kan svikte eller gå tomt for strøm. Til rep av utstyr følger det med en liten pose med lappeting til teltet og liggeunderlagene, men har ikke studert så nøye hva som er oppi. Jeg vet at teltet vi har kjøpt har fått litt tilbakemeldinger på at barnåler kan punktere bunnen. Så må ha noe lappesaker hvis det skjer. Lurer på å skaffe noe lim, nåler og kraftig nylontråd og nylonhyssing som blir litt allround og kan brukes til bl.a. skolisser som nevnt, bardunering, lapping/reparasjon, snor til tørking av klær, fisking eller sammenknyting av grener eller hva som helst det måtte komme til nytte til. Soveposene er jeg ikke så redd for, for de består av flere individuelle lommer med fyll, så hvis det blir hull så er det bare den ene lommen som mister fyllet. Jeg er mer redd at det for eksempel skal komme en kjemperift på en meter i teltduken under en regnstorm, haha. Men skulle nok klart å sy det noenlunde sammen igjen og tror at det til nøden kan være mulig å flytte innerteltet bort til motsatt ende av ytterduken der "forteltet" egentlig er siden de er to separate deler.

Jeg fant en litt interessant nettside som lager spennende lett utstyr: http://www.zpacks.com/backpacks.shtml . (Fant de egentlig da jeg var på utkikk etter sekk, og jeg har egentlig syyyykt lyst til å bestille sekker derfra pga. den lave vekten og gode omtalen.) Men de har en ultralett tarp som veier 128 gram og er 1.5 x 2.3 meter og er egentlig ment som ekstra underlag til telt, så den tåler litt juling. Lurer på om den kan være kjekk å ha som en presenning som kan brukes til flere ting, alt fra å beskytte bunnen i teltet, til tak over hodet i skogen når det regner, eller bare som en slags "picnicduk" å sitte på.

7 timer siden, Alice123 skrev:

Når det gjelder mat har jeg tips (har bare skumlest innleggene så vet ikke om dette er nevnt før):

Jeg syntes det er vanskelig å få i meg nok mat på tur (jeg er av typen uten matlyst når jeg er på fjellet). Jeg lager derfor "energipakker" på forhånd. Jeg har zip-lock poser (fra ikea) hvor jeg blander ulike nøtter, tørket frukt og litt non-stop. Hver pose inneholder ca 1000kcal og jeg lager én for hver hele dag jeg skal være ute. "Energipakkene" bruker jeg for å sprite opp frokosten (for meg havregrøt), spiser underveis og som "dessert" etter middag og lunch. For meg funger dette veldig bra, og jeg vil anbefale deg det om du også sliter med å få i deg nok mat på fjelltur. Hvor mye du trenger og hva slags nøtter/frukt/bær du bruker finner du ut av etterhvert. De tomme posene tar jeg med meg hjem og gjenbruker.

Ut over det syntes jeg god spekepølse er god å ha i sekken :D. Jeg bruker en-posjonspakken med havregrøt MED melkepulver (!) til frokost (tror jeg kjøper dem på Rema1000). Jeg tar også med en kvart- eller halvkilo smør (ekte smør altså, ikke margarin) og bruker en klatt i obsolutt alt (hever frysetørkematen med mange hakk). Smør er også godt å ha på knekkebrød med nevnte spekepølse.

Drikkemessig har jeg bare med kaffe og noen teposer.

Jeg forstår absolutt behovet for "luksus", og drar selv rundt på et relativt tungt, men akk så deilig, liggeunderlag. Men om dere har behov for veldig mye greier, kanskje det kan være en idé å lage en camp? Altså at dere går til et passende sted første dagen, slår leir der og så bruker leiren som utgangspunkt for dagsturer? Da kan dere ta med relativt mye. Å bære tungt er ikke et problem første dagen, det er dag to og tre og fire som er fæle med for tung sekk (jeg har selv gått på en smell der).

 

Mat blir jo et helt eget kapittel for seg selv. Men vi tenker ganske likt. Jeg vurderer også å ha med noe smør eller annet fett til å sprite opp ting litt, og masse nøtter. Er veldig glad i cashewnøtter og bruker det mye i matlaging hjemme. Det kan nesten erstatte kjøttet i retter. Så vil tro det kan fungere i noen torogryter. Seterrømme og creme fraiche skal også vektmessig gå fint siden de er såpass fete. (ca 350kcal/100g). Tenker at toro tandoori kyllinggryte med hurtigris og cashewnøtter istedenfor kylling kan bli en slager. Ellers er det vel "lov" å spise så mye snacks og godteri man vil. 10pk snickers på elkjøp, smash, nøtter, spekepølse og annen snacks! :D
 

Anonymkode: 6a71c...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av luksus ville jeg selvfølgelig valgt alkohol. Godt med en drink til kveldene rundt bålet. Og kamera, gjerne i lommeformat, pluss en liten kikkert. Og fiskestang, trenger ikke veie mye og dere kan dele på å bruke den. Mygghatter, solbriller. Kanskje solbærtoddy i sånne pulverposer hvis det blir kaldt og surt, gir ekstra energi. En stol er nok, dere kan dele litt på å bruke den også, uten å krangle, eller hva, he he? Men, det kommer jo helt an på hva den totale vekta vil bli til sist. Det blir alltid mer enn man tror.

Regner med at dere har med hver deres kniv i beltet, den bruker dere til å spise med, skjære brød og rense fisk med. Ville satset på å slå leir ved et vann eller en liten elv. Da trenger du ikke ta med dusj, men kan ta deg en liten svømmetur eller bare vaske deg litt i vannet. Derfra kan dere ta dagsturer, og finner dere et finere sted å campe på, flytter dere leiren. Sunlight-såpe var en god ide, kan brukes til mye.

Mitt formål med å dra på telttur er nesten alltid fisking, eller /og ta bilder. Pluss rekreasjon. Håper du holder oss oppdatert, også etter turen. Poenget med å dra seg minst mulig, er at man får lyst til å dra på flere turer og ikke føler motvilje. Slår dere leir noen kilometer fra bilen, kan dere gå tilbake og hente flere av de tingene dere hadde lyst å ha med hvis dere ser behovet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...