Gå til innhold

Vurderer fjellferie med overnatting i telt i sommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har handlet litt nå. Det ble et helsport fjellheimen superlight 3. Tremannstelt. Det virket romslig og greit pluss at det har eget rom i ytterteltet hvor sekkene og det kan oppbevares så det ikke tar plass der vi sover, og det veier bare ca 2kg totalt. 
Men jeg er enig i det dere sier om tomannstelt og tremannstelt. Tomanns blir for lite, spesielt hvis man primært tenker å bruke teltet å bo i og ikke har noe garanti for at det ikke skal regne. Greit å ha litt komfort og takhøyde hvis regnet plasker og det blir utrivelig å sitte utenfor.

Men er litt usikker på hvilke ryggsekker vi skal gå for. Kanskje dette blir litt sånn "hvor langt er et tau" spørsmål. Jeg kan lett bli litt sliten i ryggen, så må ha en som passer bra. Jeg vet at det helst anbefales å finne en sekk som passer fremfor å lese anmeldelser siden det er forskjellig hva som føles riktig for alle og hvor tungt man skal bære. Nå har vi ikke laget en helt komplett pakkeliste så vi faktisk vet hvor mye og hvor tungt det blir det vi har med, men det blir jo alltid litt til slutt når det skal være både teltutstyr, sovepose, liggeunderlag, mat, gassbrenner med kjele, div. småutstyr og bestikk og litt forskjellig klær til utskift. Vi vurderer også å bestille noen sammenleggbare stoler som heter Helinox chair zero siden de kun veier et halvt kilo. Jeg vet mange sier at man ikke bør ha med slike ting, men tror en halv kilo for å kunne sitte ordentlig med støtte i ryggen vil være verdt investeringen.

Men noen som har tips om merke og hvilken type sekk vi bør se på? Er det stor forskjell i vekt og kvalitet i forhold til pris? Jeg så på XXL at de hadde sekker fra alt mellom 600kr til over 4000kr. Vi kjøper ikke dyrt bare for å gjøre det, men betaler det det koster for å få det som fungerer bra. Lett og slitesterkt hvis det ikke går utover bærekomforten på sekken i seg selv.

Anonymkode: 6a71c...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har handlet litt nå. Det ble et helsport fjellheimen superlight 3. Tremannstelt. Det virket romslig og greit pluss at det har eget rom i ytterteltet hvor sekkene og det kan oppbevares så det ikke tar plass der vi sover, og det veier bare ca 2kg totalt. 
Men jeg er enig i det dere sier om tomannstelt og tremannstelt. Tomanns blir for lite, spesielt hvis man primært tenker å bruke teltet å bo i og ikke har noe garanti for at det ikke skal regne. Greit å ha litt komfort og takhøyde hvis regnet plasker og det blir utrivelig å sitte utenfor.

Men er litt usikker på hvilke ryggsekker vi skal gå for. Kanskje dette blir litt sånn "hvor langt er et tau" spørsmål. Jeg kan lett bli litt sliten i ryggen, så må ha en som passer bra. Jeg vet at det helst anbefales å finne en sekk som passer fremfor å lese anmeldelser siden det er forskjellig hva som føles riktig for alle og hvor tungt man skal bære. Nå har vi ikke laget en helt komplett pakkeliste så vi faktisk vet hvor mye og hvor tungt det blir det vi har med, men det blir jo alltid litt til slutt når det skal være både teltutstyr, sovepose, liggeunderlag, mat, gassbrenner med kjele, div. småutstyr og bestikk og litt forskjellig klær til utskift. Vi vurderer også å bestille noen sammenleggbare stoler som heter Helinox chair zero siden de kun veier et halvt kilo. Jeg vet mange sier at man ikke bør ha med slike ting, men tror en halv kilo for å kunne sitte ordentlig med støtte i ryggen vil være verdt investeringen.

Men noen som har tips om merke og hvilken type sekk vi bør se på? Er det stor forskjell i vekt og kvalitet i forhold til pris? Jeg så på XXL at de hadde sekker fra alt mellom 600kr til over 4000kr. Vi kjøper ikke dyrt bare for å gjøre det, men betaler det det koster for å få det som fungerer bra. Lett og slitesterkt hvis det ikke går utover bærekomforten på sekken i seg selv.

Anonymkode: 6a71c...542

Sekk er vanskelig. Har selv brukt nesten en måned på å finne rette topptursekk (og de skal jo ikke lesses så tungt). Finn en sekk som sitter godt på hoftene. Det er mitt beste råd. Gå ut fra hoftene og så oppover. Har selv Bergans som storsekk og den er jeg veldig glad i, men vurderer en Arc’teryx. Osprey har mye bra og jeg har flere av de. Gregory bør også sjekkes ut. Prøv sekken i butikken med sandsekker i. Butikken bør absolutt ha sandsekker så dere kan få prøvd sekken skikkelig på.

Velg 65 liter eller mer. Du vil ha plass og slippe å ha ting dinglende utenpå sekken. 

Vent med helinox. De se kule og fine men jeg ville aldri tatt med en slik på fottur. Jeg bruker liggeunderlag. Har alltid med to på tur. Har en Bamse Extrem underlag jeg bruker til alt rufs. Tar stor plass utenpå sekken, men veier lite og tåler alt. Har også en god r-verdi. Dette brukes ute ved alt fra bål til våt mark og rett på snø osv. Og så har jeg et oppblåsbart som kan puttes i en ramme for å lage stol av. Exped SynMat 7 cm med chair-kit. Det er digg å sitte på. Samt at stoltrekket beskytter liggeunderlaget. God liggekomfort er helt innafor å bruke plass og penger på (selv om det oppblåsbare tar minimal plass). Så Bamse havner underst og så det oppblåsbare oppå. Da sover man godt og varmt. 

Og så trenger dere brenner og kjelesett. Kjøp noe enkelt og lite. Du får små bokser med brenner, en kjele og spiseutstyr for to. Blir havregrøt og frysetørket og ingen gourmet med slike små brennere. Men det er en grei start. Lær dere å bruke brenneren utendørs hjemme først. Har dere kontroll så kan dere bruke den inni forteltet også om dere lufter godt/riktig. Kjekt om det skal regne. 

Anonymkode: 75b53...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hjelper mot klegg og knott? Kleggen beit meg gjennom buksa, dritvondt, de har jo kjever som en bjørn! 

Anonymkode: 9415b...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hjelper mot klegg og knott? Kleggen beit meg gjennom buksa, dritvondt, de har jo kjever som en bjørn! 

Anonymkode: 9415b...c2d

Å holde seg unna de. Klegg biter deg gjerne når du er våt/svett og knott liker vindstille kvelder. 

Beste er faktisk å telte et sted med litt vind. 

Anonymkode: 75b53...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2018 den 0.30, abrasiveRefraction skrev:

Telt får du på XXL, de har 18 åringer som har lest etikettene og kan overbevise deg om hva som er riktig.

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2018 den 0.41, AnonymBruker skrev:

 

Men noen som har tips om merke og hvilken type sekk vi bør se på? Er det stor forskjell i vekt og kvalitet i forhold til pris? Jeg så på XXL at de hadde sekker fra alt mellom 600kr til over 4000kr. Vi kjøper ikke dyrt bare for å gjøre det, men betaler det det koster for å få det som fungerer bra. Lett og slitesterkt hvis det ikke går utover bærekomforten på sekken i seg selv.

Anonymkode: 6a71c...542

Sekk er vanskelig og den skal passe din rygg!  Få målt rygglengden din hos en som kan det, det bør gå greit i en god sportsbutikk. Så bør du prøve deg frem med vekt i sekken i butikken. Men det er et sjansespill, hvordan sekken føles etter en halv time i butikken med mye vekt, sier ikke nødvendigvis så mye om hvordan den føles etter mange timer på ryggen i fjellet. Jeg har prøvd en del sekker på fjelltur, og har Arc’teryx nå, og det er den beste jeg har hatt. Takler fint 5 kilo mer vekt på ryggen med den sekken. Nå prøver vi å holde vekten nede, men med turer på ca 14 dager sier det seg selv at det blir noen kilo. Vi bor alltid i telt og har med all mat selv (lager og tørker all mat selv). 

Ellers er jeg helt enig med AB 230 angående liggeunderlag og chair-kit. 

Anonymkode: 5a257...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god tur starter med en god sekk! Og sekk er ikke universalt. Jeg er liten (160/50 kg) og har en 65L Bergans Tyin Lady. Den har jeg 15 kilo oppi når jeg legger ut på tur. Jeg går alene og da er vekt viktig for meg. Jeg gidder ikke turisthytter og har dermed med telt, underlag, sovepose, mat, stormkjøkken, skiftetøy, regntøy, kart, kompass, ekstra drikkeflaske, campinglys, hodelykt, en liten spade, førstehjelpsutstyr.

Og siden jeg er alene så spanderer jeg på meg vekten av en pocketbok i tillegg 😂 Jeg har et tomannstelt, men det blir litt trangt om hundene trekker inn grunnet mye regn. 

Hundene bærer egen mat i kløv. 

Kan anbefale Stølsheimen, da jeg var der første uka i august så jeg ikke et eneste menneske på tre dager. Himmelsk!

Anonymkode: 66a00...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2018 den 21.39, Atea skrev:

Femunden nasjonalpark kanskje? Det er noen år siden så vet ikke hvor befolket det er nå, men vi møtte nesten ingen selv om vi teltet ved det første vannet. De som så at vi hadde leir der, gikk ikke inn til teltene våre. Vi ble fraktet med båt over Femunden med avtale om å hentes noen dager senere. Det var en som leide ut hytter som stod for overfarten. Var ikke så dyrt.

Det var en nokså bratt stigning til vi kom over tregrensa, men derfra hadde vi flere fiskevann i nærheten. De få vi møtte og snakket med hadde planer om å gå flere mil innover. Typiske turgåere i mine øyne. Selv liker jeg å fiske og bålkos og dagsturer fra leiren. Vi visste litt om de forskjellige vannene, men det var nesten tropevarme og sol under hele oppholdet. Jeg var den eneste som fikk fisk, også en 1,5 kilos røye og da ble det god stemning med bål og fersk fisk i panna.

Det var veldig vakkert der, en helt særegen natur og ikke langt å gå til over tregrensa, men som sagt motbakke hele veien. Vi tok par korte pauser, og hadde tunge oppakninger, blant annet en presenning som var stålanimert (heter det det?). Alle hadde med litt sterkere drikke enn øl og vin, men ikke mye. Jeg og han jeg var sammen med hadde med litt weed. Vi hadde teltet litt unna for oss selv, men ikke mer enn 50-70 meter.

Så bjørnespor hver dag, også ferske. På den tiden hadde jeg fobi mot bjørn, likevel dro jeg til bjørne-land. De andre ble litt lei av at jeg gikk rundt og tittet etter spor etter bjørn. Jeg fant jeg fant: se der, det er en ganske stor bamse, se på de sporene, men de er noen dager gamle.... osv. se der, her har en bjørn løpt etter et rådyr tror jeg. Det er ganske ferske spor, mulig en ungbjørn? Se her da, Her var det ikke noe spor i går kveld. De andre så bare på hverandre. De hadde hørt et brøl like etter at vi la oss for kvelden, Da sa han ene til meg: Nå er det nok prat om bjørnespor!!! Jeg visste at vinden kom mot oss kvelden før og ikke var gunstig hvis en bamse hadde ferten av et vilt og gikk mot teltleiren. Han som kjeftet litt mildt på meg hadde ved på bålet hele kvelden. Vi jobbet mye for å finne ved. Det er en nasjonalpark, vi fant noe tørrved, tok bare litt, og måtte gå en del ned til skogsgrensa. Det var litt jobb, og jeg måtte gå alene siden vi måtte dele oss for å finne ved. Å gå på do var heller ikke like gøy alltid, siden det var i et område med store kampsteiner. Husker jeg brukte å synge, men var livredd det lå en bamse og sov bak en stein i skyggen.

Jeg hadde en real bjørne-skrekk, hadde mareritt om bjørner som angrep eller sto utenfor vinduet...ble skremt som barn.  Nå er jeg ikke redd for bjørn, men har respekt for dyret. Den natten vi oppdaget helt ferske spor neste morgen, var min plan å elske med kjæresten min under åpen himmel. Vi gikk oss en tur, og jeg forsøkte å overtale han til at vi kunne sove der i lyngen. Det var tropehete på fjellet. Han mente det var en dårlig ide, så vi gikk tilbake.

Det var nydelig der. Så vakkert at jeg ikke hadde lyst å dra tilbake til Oslo igjen. Utsikt over fjell med snøtinder. Utsikt. Og vi fant en liten sandstrand, i en liten vik. Der badet vi (som regel bare jeg som tok noen svømmetak), men praktisk til å få vasket seg, det var nødvendig for det var tropesommer. Vi fikk god bruk for faktor 15. Var lite mygg, husker ikke om vi var der i juli eller august. Planen var å dra i mai, men det kom noe i veien.

Men, som sagt. For alt jeg vet er hele området en turistmagnet i dag. Kan høre med noen jeg kjenner i de traktene når jeg prater med dem.

Du skrev noe om å bruke helikopter. Det synes jeg er usmakelig. Blir som ordensforstyrrelse er i byen, man blir bøtelagt, det blir det både for dyreliv og oss som elsker den frie naturen.

Litt weed mens du skrev også eller? :hoho:Ble helt utrolig fascinert jeg!!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor investere i dyrt utstyr når dere ikke er turvandt??

Jeg vedder på at du har minst ti bekjente som har ubrukt turutstyr og telt i en ytterbod. 

Lån heller også kjøper du eget når du begynner å dra oftere på tur!!! 

Anonymkode: 9046c...630

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor investere i dyrt utstyr når dere ikke er turvandt??

Jeg vedder på at du har minst ti bekjente som har ubrukt turutstyr og telt i en ytterbod. 

Lån heller også kjøper du eget når du begynner å dra oftere på tur!!! 

Anonymkode: 9046c...630

Jeg vet ikke om noen som har ordentlig utstyr, og jeg vil tro at de fleste vil være litt skeptiske til å låne det bort siden det tross alt koster litt og lett kan bli ødelagt hvis man er uheldig. Men jeg vet at det ikke er et ukjent fenomen at slikt friluftsutstyr ofte blir brukt én gang for så å gjemmes bort i en bod og aldri tatt frem igjen. Uansett, sammenligner man det med en ferietur med fly og hotell så er det ikke stor forskjell pluss at da har vi utstyret til fremtidige utflukter. Flybillett og hotell er penger man aldri får igjen.

Vi har kjøpt litt forskjellig tidligere i uken. Var først på noen sportsbutikker og kjøpte 3-sesong sovepose i dun, oppblåsbare liggeunderlag "Neo X-lite" eller noe slikt (gule, husker ikke eksakt navn), litt småutstyr som lettvekt bestikk, foldekniver, gassbrenner med gass og en liten kjele, hodelykter, sportssokker i ull. Men har ikke tenkt å gå helt berserk, for jeg vet det fort blir tungt når man "bare skal ha en liten sånn og bare en liten sånn". Ellers har vi greit med ytterklær, sko og slikt fra før. 

Så var jeg innom Sparkjøp litt senere kjøpte meg en billig 65 liters sekk fra Varde som jeg tenker å teste. Den veier 1.65kg. Men jeg skal lese litt mer rundt og se om det er et godt valg siden det ble litt spontant og jeg ikke fikk testet med vekt i og ikke vet hvor tett den er. Er ikke sikkert sekken min trenger å være så stor heller (Jeg håper kjæresten vil bære teltet :fnise:). Eller kanskje han kan bruke den. Kan levere den inn igjen hvis jeg ombestemmer meg. Jeg må bare teste den med litt vekt i uten å ta bort merkelappene og det. Den har regnovertrekk, men noen nevner at de regnovertrekkene ikke alltid er helt tett. Ellers kjøpte jeg meg noe lett tøy som er mulig å kle lag for lag.

Anonymkode: 6a71c...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om noen som har ordentlig utstyr, og jeg vil tro at de fleste vil være litt skeptiske til å låne det bort siden det tross alt koster litt og lett kan bli ødelagt hvis man er uheldig. Men jeg vet at det ikke er et ukjent fenomen at slikt friluftsutstyr ofte blir brukt én gang for så å gjemmes bort i en bod og aldri tatt frem igjen. Uansett, sammenligner man det med en ferietur med fly og hotell så er det ikke stor forskjell pluss at da har vi utstyret til fremtidige utflukter. Flybillett og hotell er penger man aldri får igjen.

Vi har kjøpt litt forskjellig tidligere i uken. Var først på noen sportsbutikker og kjøpte 3-sesong sovepose i dun, oppblåsbare liggeunderlag "Neo X-lite" eller noe slikt (gule, husker ikke eksakt navn), litt småutstyr som lettvekt bestikk, foldekniver, gassbrenner med gass og en liten kjele, hodelykter, sportssokker i ull. Men har ikke tenkt å gå helt berserk, for jeg vet det fort blir tungt når man "bare skal ha en liten sånn og bare en liten sånn". Ellers har vi greit med ytterklær, sko og slikt fra før. 

Så var jeg innom Sparkjøp litt senere kjøpte meg en billig 65 liters sekk fra Varde som jeg tenker å teste. Den veier 1.65kg. Men jeg skal lese litt mer rundt og se om det er et godt valg siden det ble litt spontant og jeg ikke fikk testet med vekt i og ikke vet hvor tett den er. Er ikke sikkert sekken min trenger å være så stor heller (Jeg håper kjæresten vil bære teltet :fnise:). Eller kanskje han kan bruke den. Kan levere den inn igjen hvis jeg ombestemmer meg. Jeg må bare teste den med litt vekt i uten å ta bort merkelappene og det. Den har regnovertrekk, men noen nevner at de regnovertrekkene ikke alltid er helt tett. Ellers kjøpte jeg meg noe lett tøy som er mulig å kle lag for lag.

Anonymkode: 6a71c...542

Jeg tenkte vel mest på miljøet og ikkeså mye på prisen. Det du har handlet vil du jo uansett få bruk (sekk, bestikk, sokker og ullklær). 

Men ville forhørt meg ang å låne telt. Jeg er på lang turer hver sommer, men tok mange år før jeg gadd å invistere i dyrt telt. #tenkmiljø 

 

Anonymkode: 9046c...630

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om noen som har ordentlig utstyr, og jeg vil tro at de fleste vil være litt skeptiske til å låne det bort siden det tross alt koster litt og lett kan bli ødelagt hvis man er uheldig. Men jeg vet at det ikke er et ukjent fenomen at slikt friluftsutstyr ofte blir brukt én gang for så å gjemmes bort i en bod og aldri tatt frem igjen. Uansett, sammenligner man det med en ferietur med fly og hotell så er det ikke stor forskjell pluss at da har vi utstyret til fremtidige utflukter. Flybillett og hotell er penger man aldri får igjen.

Vi har kjøpt litt forskjellig tidligere i uken. Var først på noen sportsbutikker og kjøpte 3-sesong sovepose i dun, oppblåsbare liggeunderlag "Neo X-lite" eller noe slikt (gule, husker ikke eksakt navn), litt småutstyr som lettvekt bestikk, foldekniver, gassbrenner med gass og en liten kjele, hodelykter, sportssokker i ull. Men har ikke tenkt å gå helt berserk, for jeg vet det fort blir tungt når man "bare skal ha en liten sånn og bare en liten sånn". Ellers har vi greit med ytterklær, sko og slikt fra før. 

Så var jeg innom Sparkjøp litt senere kjøpte meg en billig 65 liters sekk fra Varde som jeg tenker å teste. Den veier 1.65kg. Men jeg skal lese litt mer rundt og se om det er et godt valg siden det ble litt spontant og jeg ikke fikk testet med vekt i og ikke vet hvor tett den er. Er ikke sikkert sekken min trenger å være så stor heller (Jeg håper kjæresten vil bære teltet :fnise:). Eller kanskje han kan bruke den. Kan levere den inn igjen hvis jeg ombestemmer meg. Jeg må bare teste den med litt vekt i uten å ta bort merkelappene og det. Den har regnovertrekk, men noen nevner at de regnovertrekkene ikke alltid er helt tett. Ellers kjøpte jeg meg noe lett tøy som er mulig å kle lag for lag.

Anonymkode: 6a71c...542

Det kan godt være at du blir positivt overrasket over sekken, jeg hadde en lignende billigsekk i flere år og den fungerte utmerket helt til en del sømmer gikk i stykker. 

Ellers håper jeg dere får mersmak etter sommerens tur, det fikk iallfall vi da vi begynte for mange år siden. Vi lærte av våre feil etterhvert, tok med altfor mye første gang, men vi lærte hva som bare var kjekt  å ha, men helt unødvendig.

Lykke til og stol på dere selv! 

Anonymkode: 5a257...1a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte vel mest på miljøet og ikkeså mye på prisen. Det du har handlet vil du jo uansett få bruk (sekk, bestikk, sokker og ullklær). 

Men ville forhørt meg ang å låne telt. Jeg er på lang turer hver sommer, men tok mange år før jeg gadd å invistere i dyrt telt. #tenkmiljø 

 

Anonymkode: 9046c...630

Jeg ser den, men teltet er en av de viktigste forutsetningene for at det skal bli en tur. Dette teltet veier rundt 2kg og jeg vet ikke om noen som har et slikt telt. Hvis man tenker miljø så er det uansett bedre med et dyrt kvalitetstelt som forhåpentligvis varer en stund fremfor billige "bruk og kast" campingtelt som ikke varer, eller som noen til og med bare kaster etter campingturen fordi det er billig med nytt neste år.
Miljøet er jeg ikke så redd for i denne sammenheng. Klart at alt man kjøper har en viss belastning på miljøet, men et telt er lett å gjenvinne som brennbart restavfall siden duken kun er plast og blir til CO2 ved forbrenning, og stengene kan gjenvinnes som metall. Så selve miljøaspektet bekymrer meg ikke.
 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være at du blir positivt overrasket over sekken, jeg hadde en lignende billigsekk i flere år og den fungerte utmerket helt til en del sømmer gikk i stykker. 

Ellers håper jeg dere får mersmak etter sommerens tur, det fikk iallfall vi da vi begynte for mange år siden. Vi lærte av våre feil etterhvert, tok med altfor mye første gang, men vi lærte hva som bare var kjekt  å ha, men helt unødvendig.

Lykke til og stol på dere selv! 

Anonymkode: 5a257...1a5

Ja, vi ser litt på andre folks erfaringer og de fleste sier vel det samme og sitter igjen med de samme grunnleggende tingene. Bare det de trenger for å bo og sove, minimalt med utstyr for å tilberede og spise mat, klær for både kalde og våte dager, litt toalettsaker og ellers litt plaster, teip og annet småutstyr. Det eneste jeg vil drasse på av "ekstra" unødvendig utstyr er som nevnt den stolen som bare veier 0.5kg. For vi har ikke tenkt å bare gå oss i hjel, men vil ta det i eget tempo og kunne campe litt. Jeg har sett de stolsettene som kan brukes sammen med liggeunderlag. Jeg har ikke testet selv, men synes ikke de ser komfortable ut. Man sitter helt nede på bakken og dessuten er det jo bare vekten av rumpa som støtter ryggen så jeg tviler på at man kan lene seg ordentlig bakover og slappe av.

Anonymkode: 6a71c...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare gleder meg så supermasse nå. :nori:Vi hadde egentlig håpet på en liten prøvetur i påsken siden det har vært veldig fint vær, men det har vært så kaldt og opptil flere minus om natten så derfor tok vi ikke sjansen. Men håper på en liten helgetur når det blir litt mildere vårdager eller kanskje noen dager i mai.

Men ja jeg lurer litt på hvilken mat vi skal ha, for det kan fort bli en del mat og mye å bære på når jeg tenker meg om. Blir vel sikkert noe knekkebrød og pålegg som tåler litt varme. Så jeg tar gjerne i mot tips! :)

Når jeg ser litt på energiinnhold så er det ikke all verden i en sånn drytech pose, pluss at de er veldig dyre. Det er jo kjent at i tørket stand gir karb og protein 400kcal per 100g, mens fett gir 900kcal. Så maten vi har med vil jo da komme til å veie ca. 1kg dagen i tørket stand tilsammen hvis vi regner 2000 kal per dag, mens eventuelt vått må inneholde en del fett for å være verdt å ikke være dehydrert (som f.eks. salamipølse og ost). Er det nå vi kan spise sjokolade med god samvittighet? Snickers! :P

Ser litt på toro sine middagsposer med supper og gryter som et alternativ til drytech, siden de er større og billigere. Jeg er ikke så kjent med toro for vi spiser det aldri til vanlig, men mange skal jo enten ha melk, fløte eller tilsatt kjøtt og blir sikkert veldig kjipe med kun vann. Noen skal koke ganske lenge, gjerne opptil 20 min. Men det er sikkert mulig å bare la det stå i kaldt vann en time for å trekke litt, deretter varme til kokepunkt, sette til side med lokk på en halvtime så det får trukket litt til, og så koke opp igjen når det skal spises for å spare gass.

Er det noen som lager en del toromiddag og vet hvilke som kun trenger å tilsettes vann eller melk? Tenker at tørrmelkpulver og kanskje sånne stranda spekeskalker kan brukes i noen av middagene. Eller usaltet tørrfisk kuttet i veeeeldig tynne skiver.

Anonymkode: 6a71c...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/30/2018 at 4:09 PM, AnonymBruker said:

Så var jeg innom Sparkjøp litt senere kjøpte meg en billig 65 liters sekk fra Varde som jeg tenker å teste. Den veier 1.65kg. Men jeg skal lese litt mer rundt og se om det er et godt valg siden det ble litt spontant og jeg ikke fikk testet med vekt i og ikke vet hvor tett den er. Er ikke sikkert sekken min trenger å være så stor heller (Jeg håper kjæresten vil bære teltet :fnise:). Eller kanskje han kan bruke den. Kan levere den inn igjen hvis jeg ombestemmer meg. Jeg må bare teste den med litt vekt i uten å ta bort merkelappene og det. Den har regnovertrekk, men noen nevner at de regnovertrekkene ikke alltid er helt tett. Ellers kjøpte jeg meg noe lett tøy som er mulig å kle lag for lag.

Anonymkode: 6a71c...542

Det er det beste tipset jeg kan gi deg! Man må ikke kjøpe en sekk uten å ha prøvd den med en god del vekt i (med mindre man får byttet den selvsagt). Selv endte jeg opp med Bergans Rondane 46, mest fordi jeg er så liten og spinkel at denne var en av få som kunne justeres kort nok i ryggen for meg. Jeg tok også såpass liten størrelse fordi jeg veier bare 46 kg og kommer ikke til å bære med meg ekstreme mengder med ting uansett. Hadde jeg kunnet bære tyngre hadde jeg nok gått for større sekk også.

Angående mat så er jeg fan av real, men det er kanskje fordi jeg er lat. Knekkebrød er praktisk da det veier lite og blir aldri gammelt, og pålegg på tube kan anbefales, smøreost feks.

Jeg synes å la Toro gryteretter stå i vann en time for så å varme det opp høres ut som en særdeles dårlig idé. Det kommer aldri til å bli bra.

Anonymkode: c9057...bd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2018 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg vil drasse på av "ekstra" unødvendig utstyr er som nevnt den stolen som bare veier 0.5kg. For vi har ikke tenkt å bare gå oss i hjel, men vil ta det i eget tempo og kunne campe litt. Jeg har sett de stolsettene som kan brukes sammen med liggeunderlag. Jeg har ikke testet selv, men synes ikke de ser komfortable ut. Man sitter helt nede på bakken og dessuten er det jo bare vekten av rumpa som støtter ryggen så jeg tviler på at man kan lene seg ordentlig bakover og slappe av.

Anonymkode: 6a71c...542

Skal love deg at chair-Kit er den mykeste og beste gyngestolen noen sinne. Man sitter bedre i denne faktisk. Men helinoxstolnene er kanskje bedre å bruke ved bål og matlaging. Da slipper man å bekymre seg for klær og søl på dyrt liggeunderlag. 

Anonymkode: 75b53...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du sjekket ut toro sine rett i koppen? Der tilsetter man bare varmt vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk smart ang klær, så slipper du å bruke mye plass på det. Bruk tynn ull f.eks, ull varmer når det er kaldt og transporterer svette når du er kald. Ull stinker heller ikke sånn som syntetisk tøy gjør. 

Skal du være ei uke i fjellet så ikke ta med sju truser. Ta heller med truseinnlegg, bruk samme trusa og bytt innlegg, brenn de brukte på bålet. Tamponger er forresten suverene som tennbriketter til bålet.

Husk å ta med førstehjelpskrin. Og myggspray. 

Slår dere leir ved et vann så ville jeg tatt med fiskestang. 

Anonymkode: 19fe8...740

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Slår dere leir ved et vann så ville jeg tatt med fiskestang. 

Anonymkode: 19fe8...740

Husk i så fall at det trengs fiskekort de fleste steder. Sjansen for å bli ferska er kanskje ikke så stor, men surt om det skjer. Det er oftest mulig å kjøpe dagskort og helgekort.

Anonymkode: 08f84...6d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2018 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Husk i så fall at det trengs fiskekort de fleste steder. Sjansen for å bli ferska er kanskje ikke så stor, men surt om det skjer. Det er oftest mulig å kjøpe dagskort og helgekort.

Anonymkode: 08f84...6d2

Hvem er det man betaler den fiskeavgiften til da? Er det en offentlig avgift til staten/kommunen? Eller private grunneiere? Det hadde sikkert vært kjekt å få fisk som en ekstra bonus, men må nok ha med nok mat til at vi klarer oss uten og, for jeg har alltid hatt dårlig fiskelykke.

Jeg har prøveligget på underlaget det og prøvd å sitte på det på en stol. Så chair kittet ser jo mykt og godt ut, for underlaget er varmere enn en vanlig seng. Kjennes nesten ut som det er en innebygget ovn inni. :-) Men velter det bakover hvis man lener seg bak? For det er det jeg er redd for, og det ser ut som det vil gjøre det på bildene. Så derfor har jeg vel egentlig nesten bestemt meg for å kjøpe stolen og overkjøre andre sine forslag her,  med mindre noen klarer å overbevise meg. :fnise: Kanskje han vil ha chair kit så får vi prøvd begge deler. :)

Det jeg vil savne er å kunne lene meg godt bakover for å lese litt og faktisk slappe ordentlig av i ryggen uten å sitte anspent for å holde balansen. Jeg blir sliten av å sitte lenge på en krakk, stein eller berg uten ryggstøtte, eller oppreist og fremlent i en sofa. Litt kjedelig hvis eneste mulighet for å slappe av er å legge meg helt ned. For målet er ikke å bare gå så langt som mulig på kortest mulig tid, men ta det i tempo og slappe av på campen. Det å "gå og gå og gå og gå" kan de heller gjøre i ringenes herre. Vi kjøpte lett utstyr for å kunne unne oss slik ekstra luksus med til campen som stoler og iPad til litt serier og slikt fremfor tungt utstyr som veier dobbelt så mye. Men vet ikke når den kommer inn igjen hos fjellsport. Den har vært utsolgt helt siden jeg begynte å søke rundt.

Anonymkode: 6a71c...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...