Gå til innhold

Barnefar og sikring av barn i bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg sikring av både last og barn i bil en del av det å ta førerkortet, så han har allerede vært gjennom kurs i dette. Det hjalp jo ikke nevneverdig....

Anonymkode: 2f916...88d

Er det? Kan ikke huske at jeg fikk lære noe om sikring av barn i bil når jeg tok førerkortet.. mulig jeg hadde det, kan bare ikke huske det.

Anonymkode: f2d4b...e4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville faktisk ringt politiet. Fe kan stoppe ham og gi en liten skrape.

Anonymkode: 14bcd...ca5

Det skal jeg vurdere dersom han ikke tar det til seg når barnehagen sier det (om de valgte å si det i dag da han hentet barnet i barnehagen da..). Bor på en liten plass så jeg ser jo de når de er ute å kjører av og til, ser fort dersom barnet sitter fremovervendt. Det med airbagen aner jeg ikke, spør jeg så kan han fint lyve og ei at den er koblet ut.

Barnet vårt var alvorlig sykt da jeg var gravid og det var 50/50 sjanse for at hun ville overleve. Han bagatelliserte det og bekymret seg ikke LITT engang, så det sier vel litt om hvor vanskelig det er å nå inn til han med bekymringer..

Ts

Anonymkode: e925f...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville faktisk ringt politiet. Fe kan stoppe ham og gi en liten skrape.

Anonymkode: 14bcd...ca5

Så lenge barnet sitter i en bilstol kommer ikke politiet til å verken si eler gjøre noe. De har ikke særlig kunnskap når det kommer til sikring av barn de heller. Usikker på om de kan gjøre noe om airbagen er aktiv.

Anonymkode: fd252...8ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/barn-og-airbag/

Klar tale fra trygg trafikk her.. Lykke til ts, stå på ditt!

Anonymkode: 679e6...059

Takk for link! Tok flere screenshots fra den siden og sendte til barnefar sammen med teksten "dette burde du gi en seriøs tanke". Svaret jeg fikk var "? Jaha?". Tar det jo ikke litt seriøst engang..

Ts

Anonymkode: e925f...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke mannen din risikoen ved at bilen kommer utfor en ulykke? Vis han noen bilder, så hvis han har noen empatiske egenskaper så kommer han til å gjøre noe med det. Hvilke mann har du fått deg egentlig? :hakeslepp:

Anonymkode: b6071...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

§ 1.Påbud om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr

For personbil (gruppe M1), varebil (gruppe N1) 

a) I bil med sitteplasser bak fremre seterad skal passasjer som sitter i sete bak fremre seterad, bruke sitteplass hvor bilbelte er montert dersom slik sitteplass er ledig.
b) Der bilbelte er montert, skal barn lavere enn 150 cm bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte.
c) Der det ikke finnes godkjent barnesikringsutstyr, kan barn under 150 cm og over 135 cm bruke ordinært bilbelte.
d) Der bilbelte ikke er montert, skal barn yngre enn 3 år ikke transporteres, og barn som er 3 år eller eldre, men lavere enn 150 cm, skal ikke transporteres i fremre seterad.
e) Barn skal ikke transporteres i bakovervendt sikringsutstyr med kollisjonspute foran uten at kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
f) Der barnesikringsutstyr brukes, skal utstyret være montert i overensstemmelse med tilhørende bruksanvisning og være godkjent i henhold til:
1. direktiv 77/541/EØF,
2. ECE-regulativ 44.03 eller
3. ECE-regulativ 129.

Ut fra det  som skrives er dette en varebil med en seterad (uten baksete) Det er ikke noen Mitsubishi Parjero siden det IKKE er en pick-up (liten bil med plan). Men det er uvesentlig  her.

Barnet sitter i passasjersetet med kjørerettningen godt påkledd I barnesete. Dette er fakta. Ut fra dette vites svært lite. Det er ikke ut fra det som TS og andre forteller mulig å si om far gjør noen brudd på denne forskriften. 

Er barnesetet av godkjent type og festet /montert bilen riktig er regelverket oppfylt. 

Endret av Peter007
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig sak, men det er ikke barnehagens jobb å fronte dette, så ikke regn med det. 

Anonymkode: b185d...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har et barn på 2 og 1/2 år og jeg og barnefar har en 60/40 ordning. Noe som har plaget meg lenge er at han kjører en pickup, hvor det ikke går an å ha bilsetet til barnet i baksetet. Så han kjører rundt med barnet fremme i passasjersetet og i tillegg fremovervendt. Han mener at siden han ikke kjører på lange turer så er det greit. I tillegg fester han barnet i setet med vinterdress / boblejakke og jeg kjenner at dette plager meg skikkelig :( Blir så redd når jeg vet at han kjører rundt slik. Overreagerer jeg?

Anonymkode: e925f...3ff

Jesus han gjør jo absolutt alt feil når det kommer til sikring i bil. Overhode ikke greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk gullerot. Si at du er villig til å droppe barnebidraget om han kjøper en ny bil m bakovervendt bilsete. 

 

Anonymkode: bb586...19b

Høres sykt ut. Du skal få slippe å betale barnebidrag dersom du slutter å  risikere å ofre barnets liv og helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke mannen din risikoen ved at bilen kommer utfor en ulykke? Vis han noen bilder, så hvis han har noen empatiske egenskaper så kommer han til å gjøre noe med det. Hvilke mann har du fått deg egentlig? :hakeslepp:

Anonymkode: b6071...bc6

Den fyren klarer ikke tenke konsekvenser.. enda han selv har vært utenfor bilulykke og det har jeg også. Han så hvor ille skadd jeg var på sykehuset etter "bare" en frontkollisjon i 60 km/t, så fatter ikke hva han tenker på. Det trenger ikke være i 80 sona det skjer ting - i tillegg har man ikke kontroll på andre biler. Hjelper ikke å være så trygg på seg selv i trafikken med så mange andre trafikanter.

Det er en grunn til at dette er en eks altså, dette er én av mange andre grunner 🙄

Ts

Anonymkode: e925f...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til mitt barn sikret heller ikke barnet riktig i bil. Jeg holdt tilbake samvær, gikk 6 måneder. Da kjøpte han bilsete. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville faktisk ringt politiet. Fe kan stoppe ham og gi en liten skrape.

Anonymkode: 14bcd...ca5

Nei,så lenge barnet sitter riktig sikret i sete så kan de ikke det...

 

hva med å kjøpe et billig bakover vendt sete .britsax multitec kan plasseres bakovervendt i fremsete.

mottar du barnebidrag er det ditt ansvar å stille m utstyr som barnesete- og siden du er den som ønsker dette er det fear at du tar kostnaden..

2000 -3000kr er en billig forsikring - og du er den som slapper av . 

 

 

Anonymkode: bb586...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mottar ikke barnebidrag nei.. det tok et halvt år for han å kjøpe eget sete, han forlangte å låne mitt hver gang han skulle ha barnet, er jo ikke bra å dra det inn og ut av bil hele tiden. Så et bakovervendt sete får han kjøpe selv, selv om jeg vet at han ikke kommer til å bruke penger på det da han er gniten som bare det..😓

Ts

Anonymkode: e925f...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han barnet i beltestol eller fremovervendt 5-punktsstol? 

Beltestol er ulovlig frem til barnet er 15 kg. En fremovervendt 5-punkts stol kan i verste fall halshugge ungen innvendig i en kollisjon. 

Om han ikke har koblet fra airbagen ville jeg ringt politiet.

Ellers ville jeg faktisk kjøpt et beltemontert bilsete til han, heller det enn av barnet blir fraktet usikret. Britax max way for eksempel som kan brukes til 25 kg. 

Det er kanskje litt sent å tenke på nå, men vi har nedskrevet i foreldreavtalen/samværsavtalen vår at barna alltid skal fraktes med godkjent sikring i bil, og at de skal sitte bakovervendt til minimum 4 år, og at store ytterklær skal tas av. 

https://www.aftenbladet.no/familieogoppvekst/--Sjokkerende-nok-moter-vi-foreldre-som-er-sikret-selv_-men-som-lar-barna-sitte-usikret-8530b.html

Anonymkode: aba71...1ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot av en far. Snakk om å bry seg lite om ungene sine :(

Anonymkode: 27b1a...025

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe jeg skjønner hvorfor det blir krangel mellom foreldrene når jeg leser denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge banet sitter forovervendt, så gjør far faktisk ikke noe ulovlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britax two way vil nok stå fint bakover fremme. Til begge to. Ellers hadde jeg bedt om nytt møte på familievern kontoret. Aldri hadde noen fått kjøre slik med mine barn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2018 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har et barn på 2 og 1/2 år og jeg og barnefar har en 60/40 ordning. Noe som har plaget meg lenge er at han kjører en pickup, hvor det ikke går an å ha bilsetet til barnet i baksetet. Så han kjører rundt med barnet fremme i passasjersetet og i tillegg fremovervendt. Han mener at siden han ikke kjører på lange turer så er det greit. I tillegg fester han barnet i setet med vinterdress / boblejakke og jeg kjenner at dette plager meg skikkelig :( Blir så redd når jeg vet at han kjører rundt slik. Overreagerer jeg?

Anonymkode: e925f...3ff

Men om airbag er på er det faktisk enda verre om barnet sitter bakover (det er selvsakt ille uansett, men en dødsfelle bakover dessverre). Jeg er selv bakovervent forkjemper, men med airbag på er død følgene.. 

Endret av Tutta89
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...