AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #1 Del Skrevet 20. mars 2018 Hei. Jeg har et barn på 2 og 1/2 år og jeg og barnefar har en 60/40 ordning. Noe som har plaget meg lenge er at han kjører en pickup, hvor det ikke går an å ha bilsetet til barnet i baksetet. Så han kjører rundt med barnet fremme i passasjersetet og i tillegg fremovervendt. Han mener at siden han ikke kjører på lange turer så er det greit. I tillegg fester han barnet i setet med vinterdress / boblejakke og jeg kjenner at dette plager meg skikkelig Blir så redd når jeg vet at han kjører rundt slik. Overreagerer jeg? Anonymkode: e925f...3ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #2 Del Skrevet 20. mars 2018 Hadde jeg aldri godtatt. Anonymkode: 7f38f...80c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #3 Del Skrevet 20. mars 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg aldri godtatt. Anonymkode: 7f38f...80c Takk!! Han hører ikke på meg - kan det være en mulighet å snakke med barnehagen og spør om de kan ta det opp med han? Kanskje han hører på de, da han er veldig opptatt av å være dad of the year i deres øyne.. Ts Anonymkode: e925f...3ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2018 #4 Del Skrevet 20. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk!! Han hører ikke på meg - kan det være en mulighet å snakke med barnehagen og spør om de kan ta det opp med han? Kanskje han hører på de, da han er veldig opptatt av å være dad of the year i deres øyne.. Ts Anonymkode: e925f...3ff Hvorfor ikke? Dersom han hører på de, så bare ta det opp. Sikkerheten er utrolig viktig. Anonymkode: 8b002...1cc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #5 Del Skrevet 21. mars 2018 Det at barnet sitter fremovervendt og med boblejakke/dress er ikke greit! Men at barnet sitter i fremsetet gjør ingenting, om airbag er slått av er det sikkert å sitte i framsetet også, men bakovervendt når barnet er så lite Anonymkode: f2d4b...e4a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #6 Del Skrevet 21. mars 2018 Bruk gullerot. Si at du er villig til å droppe barnebidraget om han kjøper en ny bil m bakovervendt bilsete. Anonymkode: bb586...19b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #7 Del Skrevet 21. mars 2018 Bakovervendt til små er viktig, og det er det også å ta av boblejakka. Her må du stå hardt, eller se om det hjelper hvis kritikken kommer fra noen andre. Forsetet er derimot ikke så farlig. Jeg var usikker, og sendte epost til trygg trafikk. De svarte at dersom bilen ikke er eldre enn 2010, er det akkurat like trygt å sitte i forsetet som baksetet, gitt at man er riktig sikrer og airbaggen er slått av. Anonymkode: 10904...226 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #8 Del Skrevet 21. mars 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruk gullerot. Si at du er villig til å droppe barnebidraget om han kjøper en ny bil m bakovervendt bilsete. Anonymkode: bb586...19b Hvorfor skal barnet straffes økonomisk fordi far ikke gidder å sikre barnet i bil? Han trenger ikke ny bil, men nytt sete, samt å gidde å ta av vinterdress og tykk jakke. Anonymkode: 7f38f...80c 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #9 Del Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bakovervendt til små er viktig, og det er det også å ta av boblejakka. Her må du stå hardt, eller se om det hjelper hvis kritikken kommer fra noen andre. Forsetet er derimot ikke så farlig. Jeg var usikker, og sendte epost til trygg trafikk. De svarte at dersom bilen ikke er eldre enn 2010, er det akkurat like trygt å sitte i forsetet som baksetet, gitt at man er riktig sikrer og airbaggen er slått av. Anonymkode: 10904...226 Det er en gammel generasjon 1 Pajero så den er vel eldre enn 2010 ja 🙄 Mye feil med bilen hans også.. Har snakket med barnehagen nå og hun sa at de normalt vis ikke legger seg oppi slikt men hun skulle sjekke opp i reglene og snakke med han Håper han hører på henne da.. Han maser på meg om at jeg må få meg fremovervendt også siden "barnet liker det så godt" 🙄 Ts Anonymkode: e925f...3ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #10 Del Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er en gammel generasjon 1 Pajero så den er vel eldre enn 2010 ja 🙄 Mye feil med bilen hans også.. Har snakket med barnehagen nå og hun sa at de normalt vis ikke legger seg oppi slikt men hun skulle sjekke opp i reglene og snakke med han Håper han hører på henne da.. Han maser på meg om at jeg må få meg fremovervendt også siden "barnet liker det så godt" 🙄 Ts Anonymkode: e925f...3ff Da får du fortelle han at det overhode ikke har noe betydning at hun liker det godt. Det handler om sikkerhet og det faktum at det kan få alvorlige konsekvenser dersom man skulle krasje. Anonymkode: fd252...8ea 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #11 Del Skrevet 21. mars 2018 Det er bare så utrolig synd det ikke er pålagt med bakovervendt bilstol frem til 4 år! For han gjør jo ikke noe ulovlig ved å kjøre med henne fremovervendt så lenge hun er over 9 kg, men det er jo anbefalt å ha dem bakovervendt lengst mulig! Du kan ikke sende en mail til trygg trafikk hvor dem svarer med et godt svar på hvorfor barnet bør sitte bakovervendt og uten tykk jakke/dress? Kanskje han får opp øynene for hvor farlig det faktisk er? Man burde få kurs i sikring av barn i bil før man blir foreldre! Anonymkode: f2d4b...e4a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #12 Del Skrevet 21. mars 2018 Det er vel ikke utkoblingsbryter for airbag i eldre pajeroer, så det må skje via verksted/forhandler. Ville sjekket at far faktisk har koblet ut airbag. Er barnet over 15 kg? Anonymkode: 2cd9e...f21 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #13 Del Skrevet 21. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke utkoblingsbryter for airbag i eldre pajeroer, så det må skje via verksted/forhandler. Ville sjekket at far faktisk har koblet ut airbag. Er barnet over 15 kg? Anonymkode: 2cd9e...f21 Ååå, dette visste jeg ikke.. Barnet er vel knappe 12 kg nå 🤔 Anonymkode: e925f...3ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #14 Del Skrevet 21. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ååå, dette visste jeg ikke.. Barnet er vel knappe 12 kg nå 🤔 Anonymkode: e925f...3ff Kilo var en avsporing/feilslutning fra min side. Jeg glemte (fortrengte?) at det finnes framovervendte bilstoler for mindre barn, jeg tenkte på beltestoler (som har 15 kg som nedre grense). Anonymkode: 2cd9e...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #15 Del Skrevet 21. mars 2018 Har faren koblet ut airbagen i passasjersetet ? Hvis ikke er det en dødsfelle. Hvor gammel er ungen ? De anbefaler jo bakovervendt sete til de er 4 år men er ungen 3 spørs det hvor mye jeg hadde giddet krangle om det. Er airbagen ikke koblet ut hadde jeg nektet å levere ungen før det ble fikset. Akkurat det slurver man ikke med. Anonymkode: 27c0f...97f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #16 Del Skrevet 21. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en gammel generasjon 1 Pajero så den er vel eldre enn 2010 ja 🙄 Mye feil med bilen hans også.. Har snakket med barnehagen nå og hun sa at de normalt vis ikke legger seg oppi slikt men hun skulle sjekke opp i reglene og snakke med han Håper han hører på henne da.. Han maser på meg om at jeg må få meg fremovervendt også siden "barnet liker det så godt" 🙄 Ts Anonymkode: e925f...3ff Da må han slå av airbagen på verkstedet og få det registrert i vognkortet. Får vondt i magen av å tenke på det. Barnet risikerer livet hvis de kolliderer . Var en episode i usa hvor en baby ble halshugd av en airbag da moren kolliderte på en parkeringsplass. Mener ikke å skremme men dette er så sinnsykt farlig! Det gjelder bakovervendt sete også. Hvis du ikke tar denne kampen og noe går galt, kan du leve med det ? Anonymkode: 27c0f...97f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #17 Del Skrevet 21. mars 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har et barn på 2 og 1/2 år og jeg og barnefar har en 60/40 ordning. Noe som har plaget meg lenge er at han kjører en pickup, hvor det ikke går an å ha bilsetet til barnet i baksetet. Så han kjører rundt med barnet fremme i passasjersetet og i tillegg fremovervendt. Han mener at siden han ikke kjører på lange turer så er det greit. I tillegg fester han barnet i setet med vinterdress / boblejakke og jeg kjenner at dette plager meg skikkelig Blir så redd når jeg vet at han kjører rundt slik. Overreagerer jeg? Anonymkode: e925f...3ff Det er ingen regler for at barnestoler skal plasseres i baksetet. Men plasseres setet i fremsetet så skal airbagen kobles ut på det setet. Foreldre med alvorlig syke barn som må følge med på barnet 24/7 blir anbefalt av barneleger å ha barnet plassert foran, når de kjører med barnet uten flere voksne i bilen. Fremovervendt sete er ikke ulovlig, men det er sterkt frarådet så lenge barnet får plass bakovervendt. Grunnene r at barn kan få større skader i et fremovervendt sete. I forsetet er det også mulig å plassere barnesete bakover, dersom man vil og forstår alvoret. Det samme gjelder tykke klær under all form for sikring i bil håde for barn og voksne, dete r frarådet, ikke forbudt. Argumentet med at han bare kjører korte turer er dårlig. Han kan like gjerne møte en fyllekjører uten for egen gatedør så på høyfjellet. Smeller det så smeller det. Nytter det ikke å få han til å forstå at han like gjerne kan ha uflaks som at han så langt har hatt flask, så får dere ta en samtale med en tredjepart slik at begge får fremmet sien argumenter og konkludert til barnets beste. Anonymkode: e81f3...ce2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #18 Del Skrevet 21. mars 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må han slå av airbagen på verkstedet og få det registrert i vognkortet. Får vondt i magen av å tenke på det. Barnet risikerer livet hvis de kolliderer . Var en episode i usa hvor en baby ble halshugd av en airbag da moren kolliderte på en parkeringsplass. Mener ikke å skremme men dette er så sinnsykt farlig! Det gjelder bakovervendt sete også. Hvis du ikke tar denne kampen og noe går galt, kan du leve med det ? Anonymkode: 27c0f...97f Nei fy da Han har ikke vært på verksted og koblet ut airbagen nei.. da ble det plutselig enda mer skummelt enn i forhold til hva jeg tenkte i utgangspunktet! Skal fortelle han akkurat det du skrev her. Takk! Ts Anonymkode: e925f...3ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #19 Del Skrevet 21. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare så utrolig synd det ikke er pålagt med bakovervendt bilstol frem til 4 år! For han gjør jo ikke noe ulovlig ved å kjøre med henne fremovervendt så lenge hun er over 9 kg, men det er jo anbefalt å ha dem bakovervendt lengst mulig! Du kan ikke sende en mail til trygg trafikk hvor dem svarer med et godt svar på hvorfor barnet bør sitte bakovervendt og uten tykk jakke/dress? Kanskje han får opp øynene for hvor farlig det faktisk er? Man burde få kurs i sikring av barn i bil før man blir foreldre! Anonymkode: f2d4b...e4a Nå er jeg sikring av både last og barn i bil en del av det å ta førerkortet, så han har allerede vært gjennom kurs i dette. Det hjalp jo ikke nevneverdig.... Anonymkode: 2f916...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #20 Del Skrevet 21. mars 2018 Jeg ville faktisk ringt politiet. Fe kan stoppe ham og gi en liten skrape. Anonymkode: 14bcd...ca5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå