Gå til innhold

Mor 58 år, barn 7 uker...

Gjest Tristessa

Anbefalte innlegg

At barnet er elsket & ønsket av sine foreldre syntes jeg er det viktigste av alt i denne saken som i alle "foreldre saker" sådan.

At det er klusset med naturen her...er egentlig en annen diskusjon.

Såvidt jeg forstod var det nettopp klussingen som var grunnen for diskusjonen. Dersom dette hadde skjedd naturlig, hadde det blitt slått opp som en sensasjon uten moralske aspekter/betenkeligheter.

Barnet er født og har foreldre som elsker barnet og vil gi det en trygg oppvekst.

Jeg er enig i det første og skeptisk til det siste. Jeg tror ikke det å elske er nok til å gi en trygg oppvekst. Det har også med evne å gjøre. Og evnen til en 70-åring er ikke ment å dekke et barns behov.

Hva så om de ikke er i stand å spille fotball med barnet eller hva det måtte være for de faktisk er blitt for gammel!

Det er mulig det er det du snakket om, men i mitt innlegg snakker jeg om atskillig verre ting enn fotballspilling. Det er jo en av gledene med barn. Jeg snakker om når det oppstår PROBLEMER. Når gutten viser seg å ha en eller annen funksjonshemming. Når han begynner med narkotika om 15 år (da er moren 73 år). Når han kommer inn i kriminelle miljøer. Jeg snakker om situasjoner som KAN oppstå og som selv yngre foreldre kan slite seg fra vettet med. DA tror jeg foreldre som er så gamle kommer til kort, spesielt om de er pleietrengende.

Argumenter som barnet vil miste sine foreldre tidlig.  Vel...Ingen kjenner sin sjebne vi kan leve til vi er 100, eller til i morgen...et barn kan miste sine foreldre tidlig selv om foreldrene er både unge & spreke.

Det er jeg enig i. Men dette handler jo om å se litt på sannsynlighet også dahhhhhh...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dahhhhhh...............

Den uttalelsen er barnslig og hører faktisk ikke hjemme i en seriøs diskusjon. Syntes den faktisk er fornærmende da det er meg du "quote'er" For kjære Sissan. For at du mener det du mener gjør ikke nødvendig vis dine menigner sååååååååå selvfølgelige

Jeg tror ikke det å elske er nok til å gi en trygg oppvekst. Det har også med evne å gjøre. Og evnen til en 70-åring er ikke ment å dekke et barns behov

Så skal jeg fortelle deg en ting. Min far var som det omtales her en gammel far. Jeg kunne ikke tenke meg en bedre far. Han var riktig nok ikke så sprek, men jeg kan fortelle deg at han fulgte meg 100% på alt jeg foretok meg. Han hadde masse livserfaring som jeg lærte MASSE av. Om det var faglig med tanke på skolen og ellers i samfunnet.

Sissan: Jeg må også få spørre om en ting: hva det er du tenker på når du snakker om evne? Er det det at en 70 åring ikke kan bytte bleier eller hva? (nå er riktig nok denne omtalte mora ikke 70 før om 12 år da faktisk...)

For å sette det litt på spissen. Det sies har at det er egosistisk å få barn når det ikke er planlagt, for ungene ber jo ikke om å bli født. Ja da er jeg en skikkelig egositisk mor som elsker jenta mi over alt på denne jorden. Jeg vet ikke hva godt jeg kan gjøre for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var moren din da? Var hun like gammel? Jeg tror ikke det er så farlig om EN av foreldrene er gamle, skjønner du. Og jeg vet at det kommer mye livsvisdom av eldre mennesker, jeg fikk det av min bestefar.

Men det er noe ganske annet å ha TO gamle foreldre enn én. Derfor syns jeg f.eks. ikke at Arve Tellefsens barn kan sammenlignes med den saken som diskuteres her, da moren til det barnet er forholdsvis ung.

Jeg må også få spørre om en ting: hva det er du tenker på når du snakker om evne? Er det det at en 70 åring ikke kan bytte bleier eller hva? (nå er riktig nok denne omtalte mora ikke 70 før om 12 år da faktisk...)

Nei, jeg snakker ikke om bleiebytte. Som jeg har skrevet her tidligere snakker jeg om de situasjoner et barn kan komme opp i som er vanskelig nok for yngre mennesker å forholde seg til. Jeg har nevnt eksempler i begge mine innlegg.

Det er virkelig ikke meningen å si at din far ikke er en god far. Det er ikke meningen å kritisere dine foreldres valg ved at han var såvidt gammel da de fikk deg (du skriver ikke hvor gammel). Men det at du har EN gammel forelder er ikke det samme som en baby som er født av TO så gamle foreldre. Skjønner du hva jeg mener.

Vedrørende dahhhhen min, står jeg for alle h-ene. Dersom du tar det som en fornærmelse, vel - synd for deg. Uansett hva du eller jeg måtte mene ER det (heldigvis) fremdeles mer sannsynlig at en 80-åring skal dø enn at en 50-åring skal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er egoistisk å få barn -selv om det heller er biologisk. Hvis alle sluttet å få barn, ville værden bli ganske tom etterhvert, så litt "egoisme" må nok til.

Mener fortsatt det er superegoistisk å få barn når man er snart pensjonist.

Sjansen for å dø etter 15 år er større når nan er nesten 60 enn når man er nesten 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

At sjansen for å dø gammel enn ung det vet jo jeg og det.

Men ting kan skje om en så aldri forventer det. Hele livet består i å ta sjanser. Gammel eller ung!

Jeg mener man kan ikke se hvordan livet vil utvilkle seg. Vi tar alle valg som ikke faller en annen i smak. Jeg vil ikke si at jeg er totalt uenig i mange argumenter mot denne saken, men ser litt mer på det enn: "huff så egoistisk...de er ALTFOR gammel" etc.etc.

Det er bra for deg at du står for det du "sier". Det er visst blitt en slags klisjè det i disse realitytider :hoho: Syntes det fortsatt er en barnslig kommentar...og det er ikke synd på meg om jeg tar det som en fornærmelse. Jeg skal nok få sove i natt og tenker jeg. :ler:

LilliBlaze

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Det er mange kvinner som ville gitt mye for å få sjansen til å bli mor etter at naturen har satt en grense for det. ikke alle som ønsker det vil få anledning til å oppleve det underet denne kvinnen får. Istedet for å kritisere det valget hun har gjort kan vi tenke positivt og ønske henne, mannen og barnet lykke til. De kommer til Norge, og kanskje nettopp du vil treffe dem. Hva gjør du? Vil du snu ryggen til mennesker du ikke en gang kjenner fordi de tenker anneledes en deg? Hvem er du som kan bestemme hva som er rett eller galt i denne saken?

Det finnes så mange verdier i livet som er viktigere å fokusere på enn å kaste bort tiden på negativ kritikk i saker der ingenting kan endres. Dette paret gjorde et valg som er uvanlig, men hvem kan dømme deres motiver? Så lenge denne lille familien er lykkelig, bør vi bruke tid og tanke på ting som vi faktisk kan influere og endre på en positiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en diskusjonsside, det ble stilt ett spørsmål om hva vi syntes om saken, ergo vi sier og diskuterer meninger rundt temaet.

Tviler på at noen av oss bryr oss så personlig om saken at vi ville tenkt på det om vi så familien på gaten, dessuten treffer vi vel mange hver dag som ikke har helt samme syn på livet og meninger, vi snur da vel ikke ryggen til alle som er uenige! Men det må være lov å si at man er uenig, og prøve å forklare hvorfor!

Ok, dette var deres valg, de er pr dags dato friske og ved god helse.

Jeg leste i VG (tror jeg det var) at legen som utførte dette, heller ikke hadde hatt problemer eller motforestillinger mot å gjøre ei 70 år gammel dame gravid, dersom helsa hadde vært som hos nevnte 58åring.....

Hvorfor? det er ikke alderen det går på, dersom en forelder dør, må familie eller venner være klare til å stille opp uansett.

OG, det er visst så mange besteforeldre i dag som tar vare på barnebarna sine på heltid fordi de "ekte" foreldrene ikke stiller opp eller kan, og hvorfor da ikke gi de sjansen til å få egne barn igjen istedenfor....

Jeg mener fremdeles man skal tenke LITT på barnet, og jeg ser ikke hvor det skjer i disse situasjonene!

Hva om det hadde vært en 70åring da? Hadde det og vært greit? bare de ville, var kjærlige og ved god helse på det tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte jeg riktig? Egoistisk av en 58 åring å få barn? :hoho:

Ja greit. Personer som nermer seg 60 år, som vil ha barn, og som tar en slags "kunstig befrukting" er litt drøyt!

Men! Ikke glem at det er tenåringer i dag som får haugevis med unger, og som ofte legger nesten alt arbeidet på foreldrene. Fordi dem selv må gå skole. Ungen begynner jo 1. klasse når foreldra begynner på arbeid.

En 58 åring har mye mer tid til å få små barn enn 17 åringer..

Det viktigste er at barnet får nok oppmerksomhet, stell, kjærlighet og trygghet.

Unger blir mobbet av alt mulig nå til dags. Litt drøyt å si at akuratt DET barnet kommer til å bli mobba pga alderen til foreldra!

Enig med mangen av dere.

Men ikke kom her å si at det er ego å få unger !! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cry: Jeg synes det er galskap å få barn når man er 58 år, uansett hvordan helsen var/er. Stakkars unge vil jeg si, vokse opp med gamle foreldre!

Jeg ble adopert og kom til mine adoptivforeldre og de var akkurat rundet 40. Hadde ikke det fælt på noen som helst måte i barndommen, men gjett om det ble konflikter da jeg var tenåring :(

Hvem vet hvordan helsen til denne damen er om ca10 år?

"Maeve" :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er misbruk av teknologien, og superegoistisk av foreldrene. Man bør ikke få barn etter den normale fruktbarhetstid...

Håper ikke gutten ender opp som et mobbeoffer - barn kan være grusomme mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Sissan og Miranda i dette tema!!

Vi damer er fruktbare fra vi er ca. 12-50 år. Det er nok en grunn til dette, selv synes en alder mellom 17-40 år er den rette tiden å få barn på. At ungen ikke kunne bli til på en naturlig måte synes jeg er nok til at de skal la være å få den.

Hvorfor skulle de så absolutt ha barn i en alder av nesten 60 år, når hun til og med hadde ett barn fra før? Min mor er 46 år og nettopp blitt bestemor. Å være ungdom med foreldre i 70 årsalderen må være slitsomt. Kanskje de hverken ser eller hører og har dårlig helse ellers. Og i tenårene er barna umulige å ha med å gjøre på alle måter. Og han vil mest sannysnlig oppleve å miste foreldrene sine før han fyller 30.

Derfor synes jeg det er egoistisk og galt av disse to å få barn nå, uansett hvor gode de er som foreldre og hvor mye de elsker dette barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse..

Min far døde plutselig nå i helgen. Han ble 56 år. Jeg er 32.

Jeg er ikke klar for å være uten far enda! Jeg er for ung... Deter "normalt" å ha foreldre til en er godt voksen med egene barnearn jo!!! Det samme vil barn av slike foreldre oppleve.

Å få barn 60 år gammel er pur egoisme!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guess What!:

Dersom det ikke er egoisme å få barn, hva kaller du det da?

Hvor mange (og kanskje spesielt i 58åra) er det som får barn for barnets skyld? De aller aller fleste får barn fordi de selv ønsker barn, sine egne barn! av ens eget blod.

Dersom det ikke var av egoistiske grunner, hvorfor ikke adoptere unger som allerede er født til ett liv uten foreldre? DEtte er barn som ville hatt ett mye bedre liv dersom uselviske foreldre hadde vært villig til å oppdra og bli glad i dem, fremfor å måtte få sine egne barn. Det er vel heller ikke noe fare for underbefolkning akkurat for tiden, så det er ikke ett must akkurat å lage nye barn av den grunn.

Dersom man ønsker seg barn av den uselviske grunn at man rett og slett øsnker å sette ett barn til livs i denne verden å oppdra det, kun fordi en mener det er best for barnet, uten tanke på hva en selv ønsker... da bør man adoptere!

... eller innrømme at å få barn er ett egoistisk valg!... (men vi er alle egoister innimellom Guess What!, så det er vel ikke verdens undergang? det er jo en fin måte å være egoist på.)

Dersom jeg tar helt feil, forklar meg gjerne hva det er som gjør det uselvisk. eller ikke egoistisk.

Lasse: kondolerer! Det er mye sant som du sier tror jeg, man vil ha sine foreldre der til man blir voksen. Man vil ha besteforeldre til sine barn, og vi vil ikke mangle den støtten, sikkerheten og godheten det er å ha foreldrene i live for å se hvordan det går med en.

Jeg vet jeg er sjeleglad for at mine lever, forhåpentligvis gjør de det lenge enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...