Gå til innhold

Mor 58 år, barn 7 uker...

Gjest Tristessa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet du hva Lily, det samme kan jeg si om barn som får barn. Hvor skal denne grensen gå.............................. :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Barn skal ikke få barn av den enkle grunn til at de ikke er skikket til det, og gamle damer med barn fra før av skal heller ikke få barn igjen, de skal bli bestemødre av den enkle grunn at de er minstepensjonister når ungen er i konfirmasjonsalder...

Kan jo tenke deg hvordan det må være med en presenil mor når du er en 13-14 år gammel...

Nei, fy søren, dette er egoisme på sitt verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå mente jeg barn og ungdom. Og ungdomstiden er jo svært lang nå for tiden. I mine øyne bør man være voksen før man får barn. Så kan man jo si - hvor gammel er du da? Vel, det er jo et definisjonsspørsmål............................ :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Synes ikke dette er noe verre enn at Arve Tellefsen ble far i en alder av 64 år..

De var så vakre begge; både mor og barn!!

Dessuten uansett alder: D å få barn er en egoistisk handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Er så enig med deg Care... Enkelte er voksne i en alder av 19, andre blir det aldri. Men jeg kjenner ingen under 25 som kunne blitt en bra forelder! Er selv 17, og kan med hånden på hjertet si at det vil ta mer enn et desennium før jeg kan få et barn! Barn og ungdom skal ikke få barn, så enkelt er det! I dagens samfunn er det å bli mamma i en alder av 15-16 nærmest tabubelagt og umuliggjort. Av en meget god grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest indiangranny

hei :D

Jeg kunne ikke tenke meg barn i nå som jeg er over 40,men jeg fikk et barn da jeg var 28 og det synes jeg var ok.Jeg følte meg ikke voksen nok før det og kunne ta ansvaret for barn,hadde ikke rast fra meg lissom.

Nå synes jeg det er deilig å være alene med gubben og vi kan gjøre det vi vil farte hit og dit :D

Mange unge fåt barn fordi de tror de kan beholde kjæresten også for at de får god økonomisk støtte fra stat og kommune.

hilsen

indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jeg vil heller at inkassobyråene pantsetter tingene mine enn å snylte på staten fordi jeg er blitt gravid! For en måte å tjene penger på! Og hvis kjæresten ikke vil, så vil han ikke... Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en egoistisk handling å få barn uansett. Men, dersom begge er mellom 18 og 45 så har de ihvertfall en litt større sjans til å kunne være der for barnet inntil dette er stort nok til å naturlig kunne klare seg selv.

At man bør rase fra seg er jeg også enig i! Men det må da være mulig å rase fra seg før man fyller 58 år.. spes. når man har vært igjennom oppveksten til to barn fra før!

Når det blir spurt om bekymrer seg for at de kommer til å være noen -og sytti når barnet er i konfirmasjonsalder, svares det bare det er et privilegium å få se ett barn vokse opp.... Hva med barnet da? foreldre på 73 som konfirmant... herregud, de er eldre besteforeldrene mine var når jeg konfirmerte meg jo!! jeg ble "mobbet" for at faren min kom i bunad, hva søren kommer til skje dersom foreldrene kommer med gåstol da?

Dersom de er så heldige å leve til de er 95 kommer barnet allikevel kun til å være 37 år gammelt, dersom de lever til de er 82 er barnet 24 når forldrene dør....

Jeg vet jeg er sjeleglad jeg har mamman min i livet mitt enda, at hun er frisk, at hun har det bra og at jeg har ett godt liv slik at jeg kan hjelpe henne dersom hun trenger det når hun blir gammel.

At Arve Tellefsen ble far i en alder av 64 år, ikke særlig bedre i mine øyne nei! om foreldre og barn er så søte at... mulig, men spør en hvilken som helst konfirmant om de hadde likt å hatt pensjonister som foreldre i sin alder, og jeg tror ikke det er mange som ville likt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en kvinne på 58 har fått barn....Hva så? Ingen av dere vet hvordan hun vil være med helsen sin om 15 år. Det kan hende at hun er sprek som bare det.

Og når det gjelder ungdom og barn: Hvis de får unge når de er 17-18.....Hva så sier jeg her og. De har familie til å hjelpe dem og dessuten så har de RETT på disse stønadene, så de driver ikke med snylting.

Jeg var 21 når jeg fikk min første. Da var jo jeg ungdom og da sånt sett. Jeg fikk engangstønad, og nå får jeg barnetrygd, småbarnstillegg og kontantstøtten. Og de to sistnevnte kan jeg få helt fram til 2004. Men om det er snylting? Nei.

For at jeg skal kunne gå ut å få meg jobb, så må jeg ha ungene i barnehage og det har jeg ikke fått ennå.

Hvis min datter kommer hjem gravid som 15 åring, så skal jeg hjelpe og støtte henne. At det er tabulagt er vel kanskje riktig, men det er vel kanskje på tide at det ikke blir det, for det er mange jenter som blir gravide i den alderen og de er redd for å fortelle det til noen.

De tar enten abort i all hemmelighet eller skjuler graviditeten så lenge som mulig. Eller de hopper i det og forteller det til mor og far, der far blir sint og mor begynner å gråte hysterisk i verste fall.

Helt feil reaksjon spør du meg.

At folk får barn når de er 17, 25, eller 60 år er ikke vår sak. Vi har ingen rett til å blande oss inn og si at sånn og sånn vil det bli om 15 år og hun kan ikke ta seg av barnet for hun er bare barnet selv osv osv.

Og hvis en ung jente blir gravid, så er det hun som får alt presset og hun som får mesteparten av skylden. Hva med barnefaren da? Det tar faktisk to for å danse tango. Husk det neste gang dere kommenterer en ung jente som er gravid.

Nå får jeg vel masse pepper, men det bryr meg ikke.

For jeg vet hvordan det er å være ung og gravid og uten jobb.

Men jeg klarte meg. Jeg tok ansvar og det samme gjorde barnefaren.

I dag har vi to barn og jeg ville ikke tatt et annet valg hvis jeg kunne få valgt om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily skrev:

Enkelte er voksne i en alder av 19, andre blir det aldri. Men jeg kjenner ingen under 25 som kunne blitt en bra forelder!

Før i tiden (faktisk ikke så lenge siden heller!) var det å få barn i 20 årene det mest normale som fantes. Det å komme i midten av 20-årene og være barnløs var unormalt.

Så hva gjør det at fordi det idag er likeså vanlig å prioritere utdanning og karriere først ,er man da plutselig uegnet og umoden hvis man får barn så tidlig???

Begynnelsen av 20-årene er faktisk når det er best å få barn, kroppen tåler belastningen best, heler seg raskest og du har masse energi til overs.

Om du blir en bra forelder vet man faktisk ikke før man har blitt det, og alder trenger forsåvidt ikke ha noe å si, heller egen oppvekst , oppdragelse og miljø.

Kjenner du ingen under 25 som kunne blitt forelder sier nok det mer om din umodne omgangskrets enn yngre foreldre generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Det er skikkelig urettferdig for barnet. Jeg har en venn som har en far og en mor som er PENSJONERT!! Det har oppstått noen pinlige situasjoner for han. Håper folk som er over 45 tenker seg om to ganger før de planlegger å få et barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Henna: en ting kan så være om fysikken er på sitt beste i de tidlige tjueårene, en annen ting er om psyken er det? De fleste planglagte barn kommer heldigvis fra familier som var klare for å få barn da de fikk det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes synd på den tenåringen som har en 70+ til mor/far - hvis de lever så lenge.

Jeg kaller dette egoisme, for det er ikke til barns beste, selv om man er aldri så moden, voksen, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har fått dere til å tro at alder er enbetydende med modenhet? Det er helt feil... modenhet og nesten alle egenskaper, egentlig, bygger vel så mye på erfaringer som antall år du har vært her på jorda. Det er hva du har vært gjennom den tiden du har levd, som bestemmer hvor moden du er!

Modenhet står synonymt med erfaring i synonymordboka mi.

Hvorfor er folk noen ganger så forbanna trangsynte? Jeg irriterer meg grønn over enkeltes manglende evne til å se nyansert på saker og ting. Det er nemlig ikke sånn at alle kvinner er semifeminister og alle under treogtyve er uegnede foreldre. Det er heller ikke at alle jenter som har hatt sex med fler enn en person er hore, eller at alle alenemødre er det pga "inntektene" det gir. Nuvel, det var en avsporing.

Dermed er ikke alle unge foreldre dårlige foreldre. Så er det sagt. Det er noe jeg vet, og dere også, helt sikkert, hvis dere tenker dere om to ganger!

Jeg forstår at det sees på som egoistisk å få barn i en alder av femtiåtte... jeg hadde heller ikke likt å ha en pensjonert mamma da jeg gikk på barneskolen. Vi må bare huske på at det er mange andre barn det er synd på, og dette er ikke den verste saken av verden... ungen klarer seg nok, foreldrene klarer helt sikkert oppgavene sine!

At det er toppen av egoisme, er vel å ta litt i, eller? Mennesket er egoistisk, det er veldig, veldig mye som er egoistisk. Tenker vi oss ordentlig godt om, vil vi se at det meste vi gjør, gjør vi for oss selv... det å føde barn er også egoistisk. Uansett alder, legning, kjønn, farge og fasong.

Kid-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn er en egoistisk handling uansett hvor gammel man er (forutsatt at det er planlagt selvsagt). Det er ikke slik at barna ligger der og ber om å bli født og at vi gjør det for deres skyld.

Dere sammenligner det å få barn som 58 med det å få barn som ungdom. Dette syns jeg faktisk blir ganske feil. En ungdom som får barn er fysisk i stand til det fra naturens side. Fysisk egnet til å ha barn. Det mentale varierer fra person til person, men de unge menneskene jeg har sett som har fått barn har vokst seg inn i oppgaven, selv om det kanskje ikke var deres livsdrøm.

Dersom denne kvinnen i artikkelen ble gravid på normal måte, ville jeg nok heller ikke reagert så sterkt. Men det jeg reagerer på er at her klusses det virkelig med naturen. Her hjelpes en kvinne som naturlig ikke lenger kan få barn til å bære frem et til.

Javel, hun er sprek og "åpen for nye eventyr". Flott for henne. Skaff en hund. Eller en minigris hvis man vil gjøre noe mer spesielt. Men barn? Nei, dette er en for stor belastning å legge på barnet.

Om det er flaut for barnet å ha gamle foreldre, er nok mulig. Men hvem har ikke vært flau over sine foreldre?

Det vi snakker om her er et barn som har pensjonister til foreldre når han er rundt 5 år. Så lenge alt er gull og glitter er det kanskje ikke et problem, men hva om gutten kommer inn i miljøer med narkotika, hva om gutten kommer i en ulykke eller kommer i en annen situasjon der han trenger mye oppfølging? Hvor mye kan foreldre på over 70 følge opp et barn som ender i slike situasjoner?

Og hvordan vil det føles for dette barnet å miste foreldrene sine før fylte 30. Dersom han ikke gjør det, vil han ha en årelang pleieoppgave foran seg, med foreldre godt over 80 år. Det er midt i den tiden han skal etablere seg/har etablert seg med egen familie. Hvor skal han ta tiden fra?

Nei, ikke kluss med naturen. Det er en mening i at vi er skapt som vi er. At dama er "openminded" hjelper ikke det spøtt, dette er for stor belastning å legge på et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At barnet er elsket & ønsket av sine foreldre syntes jeg er det viktigste av alt i denne saken som i alle "foreldre saker" sådan.

At det er klusset med naturen her...er egentlig en annen diskusjon. Barnet er født og har foreldre som elsker barnet og vil gi det en trygg oppvekst.

Hva så om de ikke er i stand å spille fotball med barnet eller hva det måtte være for de faktisk er blitt for gammel!

Det er foreldre som sitter i rullestol eller har andre ting som hemmer at de ikke kan løpe rundt på foballbanen...skal ikke de få ha barn for de ikke er så spreke?

Argumenter som barnet vil miste sine foreldre tidlig. Vel...Ingen kjenner sin sjebne vi kan leve til vi er 100, eller til i morgen...et barn kan miste sine foreldre tidlig selv om foreldrene er både unge & spreke.

At barn kommer til verden av kjærlige foreldre som vil gi barnet kjærlighet og omsorg DET er det viktigste.

Det er nok av foreldre som om de aldri er voksen nok ALDRI ALDRI ALDRI skulle hatt barn! ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nok 58 er i eldste laget å få barn ja. Spesielt når det sto at barnet ble født "som et resultat av medisinsk høyteknologi". Hun burde bare ha akseptert at hun er over den fruktbare alderen og ikke vært så egoistisk. De som er over overgangsalderen bør ikke få barn, det er jo ikke meninga heller. Vi er skapt til å få barn til en viss alder og etter dette må vi ha kunstig hjelp. Må tenke på barnet også, hun er jo pensjonist før barnet er 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinsk høyteknologi kan gjøre mange vidundere. Det er ikke alt som er ille. men hvor går den moralske grensen? Denne forskningen blir nok bare værre (for de som må mene det) og enda mer ekstrem. Mulig jeg beveger meg på tynn is her, men jeg tror ikke at denne utviklingen kan stoppes. Moralsk sett syntes ikke jeg det er det verste at oppegående & friske folk på 58 år får barn ved hjelp av denne teknologien, men andre ting som for mitt syn er utenfor all moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...