Gå til innhold

Erfaring med crockpot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer altså å gå til innkjøp av en crockpot, og lurer på om noen av dere har det, og har erfaringer å dele? Jeg er veldig fan av mat som skal koke lenge og sånn "alt i en gryte" mat, så derfor tenker jeg den er perfekt for meg. Kom med innspill!

Anonymkode: 4e28c...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De suger. Det er et helt unyttig apparat.

Induksjonstoppen min med en le creuset gryte fungerer mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, har bare erfaring med crackpot

Anonymkode: 57765...8ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lur ting å ha, ts! Maten blir nydelig, og det noe av det beste er at det er trygt å forlate crockpot'en i timene den står og varmebehandler maten, for varmen er så lav. Med et minimum av forberedelser kommer man hjem til varm middag. Bare pass på å kjøpe en størrelse som passer deg/dere, dvs ikke kjøp en stor størrelse om du vanligvis lager mat til én eller to.

Anonymkode: 1008e...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis123

Jeg liker min kjempegodt, og bruker den jevnlig! Lager mest gryter med den, og pulled kylling eller svin. Syns det er helt topp å lage middag på morgenen og komme hjem til en gryte som står og putrer😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har nylig fått Crockpot. Lager risengrynsgrøt i den, og slipper å røre ;) Koteletter og grønnsaker laget jeg også en dag. I dag laget jeg fiskesuppe og da brukte jeg innsatsen (innergryten) på vanlig komfyr og Crockpot etterpå.

Til jul blir det pinnekjøtt i Crockpoten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, student86 skrev:

Har nylig fått Crockpot. Lager risengrynsgrøt i den, og slipper å røre ;) Koteletter og grønnsaker laget jeg også en dag. I dag laget jeg fiskesuppe og da brukte jeg innsatsen (innergryten) på vanlig komfyr og Crockpot etterpå.

Til jul blir det pinnekjøtt i Crockpoten :)

Oh grøt, det var jo kjempelurt 😁

digger min, kjøttet blir alltid såå mørt og godt. 

Anonymkode: 58625...1f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oh grøt, det var jo kjempelurt 😁

digger min, kjøttet blir alltid såå mørt og godt. 

Anonymkode: 58625...1f1

Ja, det er utrolig greit å lage grøt i den:)

Hva slags kjøtt pleier du å bruke, og hvilket tilbehør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 6.17, abrasiveRefraction skrev:

De suger. Det er et helt unyttig apparat.

Induksjonstoppen min med en le creuset gryte fungerer mye bedre.

Enig med deg, men har leirgryte i tillegg (føler det er tryggere i ovnen enn på platen om det skal stå i flere timer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker min Crock-Pot, lager en hel masse gryter og sånt i den, mest med kylling faktisk, ennå det er en av de allerede møreste kjøttsortene til å begynne med, men det blir så innmari god smak i det når det får stå og kose seg i gryta.

Alle slags typer kjøttgryter og slikt blir også helt nydelig, kan også bruke mer type seigere, og billigere, kjøtt, til hva som helst, kjøttet blir mørt og smakfult uansett 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, student86 skrev:

Ja, det er utrolig greit å lage grøt i den:)

Hva slags kjøtt pleier du å bruke, og hvilket tilbehør? 

Bruker du lang tid på å lage grøt? 

Lager mye kylling for tiden. Marinerer det på forhånd: olje, soya saus, pepper, salt, hvitløkspulver, allround krydder og chili krydder. Hiver det oppi med poteter, gulrot, vann og 2 store buljongterninger. Halvveis hiver jeg oppi løk (ellers blir den så brun å blaut) og mot slutten (15-20 min før vi spiser) hiver jeg oppi et beger med den nye thaisuppe basen til toro og en dæsj kokkosmelk samt hele cherrytomater. Spiser med ris til. 

En annen er med biff, helst entrecote.. da har jeg fulgt denne: https://edelsmatvin.blogspot.com/2017/02/mongolsk-biff-i-crock-pot.html?m=

 

Begge er veldig god! tror jeg må ha kyllingvarianten i dag 😁

 

Anonymkode: 58625...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du lang tid på å lage grøt? 

Lager mye kylling for tiden. Marinerer det på forhånd: olje, soya saus, pepper, salt, hvitløkspulver, allround krydder og chili krydder. Hiver det oppi med poteter, gulrot, vann og 2 store buljongterninger. Halvveis hiver jeg oppi løk (ellers blir den så brun å blaut) og mot slutten (15-20 min før vi spiser) hiver jeg oppi et beger med den nye thaisuppe basen til toro og en dæsj kokkosmelk samt hele cherrytomater. Spiser med ris til. 

En annen er med biff, helst entrecote.. da har jeg fulgt denne: https://edelsmatvin.blogspot.com/2017/02/mongolsk-biff-i-crock-pot.html?m=

 

Begge er veldig god! tror jeg må ha kyllingvarianten i dag 😁

 

Anonymkode: 58625...1f1

Skikkelig risengrynsgrøt skal vel koke en times tid til sammen om man gjør det på plata, og den har lett for å svi seg i bunnen om man ikke rører mer eller mindre konstant. Så crock-pot høres som et godt alternativ til dynegrøt, langkoking i ovn etc. 

Anonymkode: 4385d...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eelsker å lage mat med den. Finner spennende oppskrifter på pinterest som jeg prøver, de er på engelsk da, er så få oppskrifter på norsk. Når du søker på oppskrifter, så bruker også mange ordet "slow cooker" for crockpot, så du kan sjekke oppskrifter for begge deler.

Det beste jeg har lagd med den er Irish Stew med lam, det var så godt at vi havnet i koma til neste dag. Noen ting jeg kan advare om;

- Kjøtt krymper - jeg brunet en stor bit høyrygg av storfe og lot den ligge i crockpot tildekt med vann, løk, krydder, og sluttresultatet var en nesten halvert høyrygg, men veldig smakfull da. 

- en skal være forsiktig med å ta av lokket for å smake eller sjekke, noen retter krever at man skal legge på 20 min ekstra koketid hvor hver gang du løfter lokket

- min crockpot bruker veldig lang tid på å nå ønsket temperatur. Den har også bare 2 innstillinger: low eller high. Begge bruker lang tid. 

Anonymkode: e40f0...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert morsomt å lage mat i den, men forstår ikke helt hensikten. Får jo samme resultat med ei vanlig gryte med lokk som man putter inn i steikovnen på veldig lav varme.

Anonymkode: 799b4...dfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 28.6.2018 den 12.24, AnonymBruker skrev:

Bruker du lang tid på å lage grøt? 

Lager mye kylling for tiden. Marinerer det på forhånd: olje, soya saus, pepper, salt, hvitløkspulver, allround krydder og chili krydder. Hiver det oppi med poteter, gulrot, vann og 2 store buljongterninger. Halvveis hiver jeg oppi løk (ellers blir den så brun å blaut) og mot slutten (15-20 min før vi spiser) hiver jeg oppi et beger med den nye thaisuppe basen til toro og en dæsj kokkosmelk samt hele cherrytomater. Spiser med ris til. 

En annen er med biff, helst entrecote.. da har jeg fulgt denne: https://edelsmatvin.blogspot.com/2017/02/mongolsk-biff-i-crock-pot.html?m=

 

Begge er veldig god! tror jeg må ha kyllingvarianten i dag 😁

 

Anonymkode: 58625...1f1

Grøt tar 3-4 timer :) Veldig greit å slippe og stå og røre!

Takk for tips :)Har ikke laget kylling i den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...