SejoKalac Skrevet 24. februar 2019 #61 Skrevet 24. februar 2019 På 20.2.2019 den 14.22, Drizzt skrev: Jeg forstår at dette temaet ble personlig for deg, men likevel - hvorfor ikke flytte til den bosnisk-kroatiske føderasjonen? Der kan man skape seg framtid sammen med andre landsmenn? Det er mange som har gjort det. Men alle kan jo ikke, Hvis de hadde hus i øst Bosnia kan de ikke bare flytte til Sør Bosnia når de ikke kjenner noen der eller har noe jord/eiendom der. 1
Example Skrevet 24. februar 2019 #62 Skrevet 24. februar 2019 Stridsspørsmålet er vel om flyktninger skal ha rett til en pensjon mange nordmenn ikke engang har, fordi de ikke har hatt muligheten til å jobbe mange nok år i Norge. Det blir tullete, og sterkt urettferdig overfor de som har jobbet mange flere år, men får lavere pensjon, fordi de ikke er flyktninger. Det er slike gullkantede ordninger som skaper splid og reellt hat mot innvandrere. 2
SejoKalac Skrevet 24. februar 2019 #63 Skrevet 24. februar 2019 På 20.2.2019 den 2.30, Tha_M34 skrev: Det har du rett i. En del her i tråden forstår ikke bæret av hvordan situasjonen er egentlig. De som var "født nede" var født i en stat som ikke eksisterer lenger, nemlig S.F.R.J. Så hvis du er født på 1970-tallet eller 1980-tallet i SFRJ, så eksisterer ikke det landet lenger. Så nå kaller man den delen for Bosnia, men dessverre eksisterer heller ikke Bosnia slik den er tegnet på kartet, hvis man drar frem et kart og ser på dagens kart. "Bosnia" ser sånn ut i praksis: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Bosnia_and_Herzegovina%2C_administrative_divisions_-_en_(entities)_-_colored.svg Som du riktig påpeker, så finnes det en såkalt RS-republikk som er styrt av ekstreme serbere med ekstreme politiske meninger, (de kontrollerer 50% av landet), også har man en føderasjon som utgjør den andre halvdelen som også utgjør 50%. Men "Føderasjonen" er heller ikke "bosnisk", men er delt mellom bosniere og "bosniske kroater". Med andre ord, om man skal snakke om "kun Bosnia", så måtte det ha vært triangelet Sarajevo - Zenica - Tuzla, med et par isolerte steder som Bihac og deler av Mostar / Brcko. Det sørlige Bosnia (Herzegovina) er mange steder bebodd stort sett av kroater, så det er heller ikke den mest behagelige plassen for en bosnier å være i. Med andre ord, en bosnier er faktisk en "fremmed" i eget land, de fleste stedene utenfor "triangelet" Sarajevo - Tuzla - Zenica. Det er altfor mange her som ikke skjønner seg på konflikter, men de kunne ha tatt frem en bok eller to og fulgt med, slik jeg gjør. Jeg har i tillegg et par bosniske venner, så jeg har lært litt fra dem også. Mange her i landet greier ikke engang å sette seg mentalt inn i en situasjon der man er født i ett land som ikke eksisterer lenger (S.F.R.J), for å så bli "tildelt Bosnia" som "ens nye hjemland", men så eksisterer heller ikke Bosnia slik kartet viser heller. Du har også rett i alt det andre du nevner, nemlig at "norsk-bosniere" er meget godt integrerte i det norske samfunnet og jeg synes at det er helt sykt å lese alle angrepene her i tråden ovenfor norsk bosniere. Det virker også som om mange ikke vet at man har rett på norsk statsborgerskap etter 7 år, og bosniere har vært her i minst 26 år, så de er en del av Norge og sånn vil det alltid være i vår levetid. Det er rett og slett ikke noe å diskutere. Forøvrig er det verdt å nevne at tidligere Ex-Jugoslavia eller S.F.R.J land som Slovenia og Kroatia har blitt NATO og EU-medlemmer for lenge siden, og statsborgere fra Slovenia og Kroatia har full rett til å reise rundt og bo i EU / EØS-land, inkludert Norge. Så jeg skjønner ikke dette hatet her i tråden ovenfor bosniere - det er virkelig sykt å lese. Tror dog at de såkalte "debattantene" her i tråden er heldigvis ikke representative for resten av den norske befolkningen. Det kan også nevnes at bosniske kroater som bor i Bosnia, (Herzegovina området) har ofte dobbelt statsborgerskap fra Kroatia, så de kan også reise fritt rundt til andre EU / EØS-land og søke jobb der / eller studere og opparbeide seg velferdsrettigheter i det nye landet de bor i. Kroatia har vært EU-medlem i nesten 6 år (siden 1.juli 2013). Slovenia har vært EU-medlem siden 2004. Montenegro blir vel den neste i køen som blir nytt medlem i EU etterhvert. Jeg minner også på at skandinaviske land seg imellom, har svært få begrensninger når det gjelder å flytte til disse landene og bo / studere / jobbe der på permanent basis. Dette ville de hatt selv uten EØS. Jeg lurer på om polakker i Norge mottar så mye hat her på forumet på samme måte som bosniere mottar hatet her i tråden. Polakker er det 10 ganger flere av i Norge, og ja, de har også rett på velferdsrettigheter og pensjon når de blir gamle. Dessuten har ikke Polen hatt noe krig på 1990-tallet, ei heller er Polen delt i praksis i tre "land" slik "Bosnia" er. Veldig fint skrevet. Helt riktig det du sier. Ber ikke om noe ekstra, vi bør bare ha de samme rettighetene som andre når det kommer til pensjon. Er for sent for oss å dra nå, vi er vell intergrerte og 2. Gen som er født i Norge er allerede i arb. Livet. Selv skal jeg tjenestegjør Norge snart, og jeg flere landsmenn ser at vi ikke er fienden eller ute for å «stjele jobber». 8
SejoKalac Skrevet 25. februar 2019 #64 Skrevet 25. februar 2019 4 timer siden, Example skrev: Stridsspørsmålet er vel om flyktninger skal ha rett til en pensjon mange nordmenn ikke engang har, fordi de ikke har hatt muligheten til å jobbe mange nok år i Norge. Det blir tullete, og sterkt urettferdig overfor de som har jobbet mange flere år, men får lavere pensjon, fordi de ikke er flyktninger. Det er slike gullkantede ordninger som skaper splid og reellt hat mot innvandrere. Flyktninger, innvandrere og Nordmenn skal ha pensjon utifra hvor mye de har jobbet. Det skal ikke være urettferdig det har du helt rett i. Problemet er at Bosniere som kom her på 90 tallet ikke var «flyktninger». De fikk ett annet begrep av de norske myndighetene som ett engangstilfelle siden planen var å sende dem hjem etter krigen. De ble ikke sendt hjem pga grunnene listet ovenfor dette inlegget. Og nå er det mange av de som ikke mottar den samme pensjonen som andre flyktninger pga dette engangstilfellet begrepet. Dumt fordi mange har jobbet og jobber i over 20 år i Norge og bidrar til samfunnet. Burde ha krav på flyktning stempelet siden de tross alt flyktet fra krig. 3
Anonymbruker3 Skrevet 25. februar 2019 #65 Skrevet 25. februar 2019 (endret) 13 hours ago, SejoKalac said: Det er mange som har gjort det. Men alle kan jo ikke, Hvis de hadde hus i øst Bosnia kan de ikke bare flytte til Sør Bosnia når de ikke kjenner noen der eller har noe jord/eiendom der. Kjente de noen og hadde eiendom i Norge? Det at man ikke kjenner noen et sted kan ikke være nok til å få flyktningstatus i Norge. Endret 25. februar 2019 av Anonymbruker3
Aires Skrevet 25. februar 2019 #66 Skrevet 25. februar 2019 (endret) Alle bosnierne jeg kjenner er skikkelig godt integrerte, snakker flytende norsk og har jobbet fra så og si "dag 1", altså så fort de kunne. Mye raskere ute i jobb enn andre flyktninger/innvandrere. Er det en gruppe innvandrere vi ønsker å beholde så er det nettopp de fra Bosnia. Hvis du skal klage, så bør du se på hvordan flyktninger som kommer i dag får full opptjening av pensjon selv om de ikke jobber fullt. De har bedre pensjonsrettigheter enn nordmenn. Selv må jeg jobbe til jeg er 70 for å få full opptjening, grunnet langt studie det ikke var så lett å få fast ansettelse etter. PS: Denne særbehandlingen gjelder IKKE bosniere pr i dag. Endret 25. februar 2019 av Aires 3
Gjest Paramount Skrevet 25. februar 2019 #67 Skrevet 25. februar 2019 På tide med en kraftig demontering av hele velferdsstaten, da slipper vi slike diskusjoner, og vi kan også pensjonere halvparten av alle byråkratene i landet. Den norske velferdsstaten er blitt et globalt verktøy for å avhjelpe fattigdom, da er det meningsløst at en liten gruppe nordmenn skal betale dette. Velferden burde harmoniseres slik at alle land hadde samme regler, da unngikk vi spekulative jordomseilinger av stor menneskegrupper slik vi ser i dag. Reduser skattene, gi folket en sjanse til å klare seg selv uten politisk innblanding, og så kan vi ønske alle bosniere hjertelig velkommen til oss. Har bare positiv erfaring med bosniere selv.
HalldirV2 Skrevet 25. februar 2019 #68 Skrevet 25. februar 2019 Bosniere er godt integrerte, og de som er her er anser jeg som en del av nasjonen. Jeg er av den oppfatningen at vi skal ta vare på de som alt er her, og som det ikke kan knyttes noen større utfordringer til som gruppe. Men det forandrer ikke på saken, de skulle ha dratt hjem med en gang krigen var ferdig. Nå er det selvfølgelig både for seint og urimelig å kreve det. Men fremover forventer jeg at de vi gir midlertidig opphold faktisk drar hjem, og at staten håndhever det. Når det kommer til pensjon skal de ha de samme rettighetene som oss, hverken mer eller mindre.
Anonymbruker3 Skrevet 25. februar 2019 #69 Skrevet 25. februar 2019 2 hours ago, Aires said: Hvis du skal klage, så bør du se på hvordan flyktninger som kommer i dag får full opptjening av pensjon selv om de ikke jobber fullt. De har bedre pensjonsrettigheter enn nordmenn. Selv må jeg jobbe til jeg er 70 for å få full opptjening, grunnet langt studie det ikke var så lett å få fast ansettelse etter. PS: Denne særbehandlingen gjelder IKKE bosniere pr i dag. Det eneste du må ha gjort for å få den type "full opptjening" det er snakk om er å ha bodd i Norge i 40 år. Du trenger ikke å ha jobbet.
Bjørn Bækkelund Skrevet 20. mars 2019 #70 Skrevet 20. mars 2019 Dette er Norske statsborgere som har sitt opphav i Bosnia. De har fått statsborgerskap men ikke fulle rettigheter. De har arbeidet og betalt skatt i tyve år! de snakker norsk og har voksne barn som er født med norsk statsborgerskap! Det er snakk om å gi samme rettigheter til nordmenn fra Bosnia som de som kom fra Syria for tre uker siden, eller de som kommer fra et hvilket som helst land om tre uker. Er det forresten noen som mener at mennesker som for mange år siden fikk norsk statsborgerskap skal utvises når det blir fred i landet de kom fra?
Bjørn Bækkelund Skrevet 20. mars 2019 #71 Skrevet 20. mars 2019 På 25.2.2019 den 13.11, Paramount skrev: På tide med en kraftig demontering av hele velferdsstaten, da slipper vi slike diskusjoner, og vi kan også pensjonere halvparten av alle byråkratene i landet. Den norske velferdsstaten er blitt et globalt verktøy for å avhjelpe fattigdom, da er det meningsløst at en liten gruppe nordmenn skal betale dette. Velferden burde harmoniseres slik at alle land hadde samme regler, da unngikk vi spekulative jordomseilinger av stor menneskegrupper slik vi ser i dag. Reduser skattene, gi folket en sjanse til å klare seg selv uten politisk innblanding, og så kan vi ønske alle bosniere hjertelig velkommen til oss. Har bare positiv erfaring med bosniere selv. Det paradoksale er at i denne lille gruppe nordmenn som du mener betaler dette gildet, er disse bosniere som har arbeidet og betalt skatten sin i tyve år. Noen av dem betaler fremdeles skatt, men vil få redusert når de en gang går av med pensjon. Ellers er jeg enig i at verden burde harmoniseres slik at ingen land ble utsatt for krig, At skatt og utgifter ble avskaffet og at alle mennesker i verden ble harmonisert så de ble like harmoniske som deg.
Bjørn Bækkelund Skrevet 20. mars 2019 #72 Skrevet 20. mars 2019 (endret) På 25.2.2019 den 3.46, SejoKalac skrev: Flyktninger, innvandrere og Nordmenn skal ha pensjon utifra hvor mye de har jobbet. Det skal ikke være urettferdig det har du helt rett i. Problemet er at Bosniere som kom her på 90 tallet ikke var «flyktninger». De fikk ett annet begrep av de norske myndighetene som ett engangstilfelle siden planen var å sende dem hjem etter krigen. De ble ikke sendt hjem pga grunnene listet ovenfor dette inlegget. Og nå er det mange av de som ikke mottar den samme pensjonen som andre flyktninger pga dette engangstilfellet begrepet. Dumt fordi mange har jobbet og jobber i over 20 år i Norge og bidrar til samfunnet. Burde ha krav på flyktning stempelet siden de tross alt flyktet fra krig. De fikk ikke en vanlig flyktningestatus fordi det kom så mange på en gang at Norge ga dem en kollektiv status som et hastevedtak. Ordningene var den gang ønsket av alle parter for å forenkle saksgangen i en krisesituasjon. Ikke for at bosnierne likevel skulle kastes ut etter et par år. Dessverre ble ikke pensjonsordningene normalisert og samordnet, slik at en nå ser den uheldige konsekvensen av en urettferdig ordning som ikke ble rettet opp.Her er det ikke snakk om noen som er ute etter særordninger, men en gruppe som kjemper for å oppheve en negativ særordning som rammer utelukkende dem. Endret 20. mars 2019 av Bjørn Bækkelund
Gjest Paramount Skrevet 21. mars 2019 #73 Skrevet 21. mars 2019 8 timer siden, Bjørn Bækkelund skrev: Det paradoksale er at i denne lille gruppe nordmenn som du mener betaler dette gildet, er disse bosniere som har arbeidet og betalt skatten sin i tyve år. Noen av dem betaler fremdeles skatt, men vil få redusert når de en gang går av med pensjon. Ellers er jeg enig i at verden burde harmoniseres slik at ingen land ble utsatt for krig, At skatt og utgifter ble avskaffet og at alle mennesker i verden ble harmonisert så de ble like harmoniske som deg. Nordmenn er en liten gruppe i global målestokk, det hadde ikke du vilje til å lese og forstå. Ta av deg de bitre brillene, da ser du verden tydeligere.
Lothlorien- Skrevet 21. mars 2019 #74 Skrevet 21. mars 2019 På 19.03.2018 den 11.01, AnonymBruker skrev: Leser en sak på nettet, at bosniske flyktninger ikke får full pensjon. Disse kom hit 1992-95, ca 14000 stk. Nå klages det over at de ikke får full pensjon. Hvorfor er ikke disse dratt hjem for lenge siden, da krigen sluttet i 1995...? https://www.dinside.no/okonomi/jeg-far-ikke-samme-pensjon-som-andre-flyktninger/69569769 Anonymkode: 542ff...a00 Disse burde ha reist hjem for lenge siden ja. Dessverre har de fleste fått norsk statsborgerskap, men burde vel fratas dette da de aller fleste av dem også har bosnisk statsborgerskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå