Gå til innhold

Hvem har ansvar. Meg eller skole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt var på tur med klassen. Hadde med seg ransel. Den ble glemt på stedet de var. Dette er info jeg har fått av ungen og jeg som prøver å finne ved ved å ringe steder.  Det var litt viktige ting i den ranselen som barnet trenger på skole og hjemme. Skolen vet også at mitt barn har lett for å glemme . Har ekstra resussere på skolen .  Har skolen noe ansvar eller må jeg erstatte alt inkldert skolebok .

Anonymkode: 37a7f...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skolen, siden det skjedde i skoletiden.

Anonymkode: 4c310...b46

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen, med mindre barnet er på videregående å burde klare å holde styr på tingene sine selv 

Anonymkode: 35357...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvor gammel er barnet, og hvorfor hadde den ikke kontroll på sine egne ting? :P

Anonymkode: fda5c...a77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Hvor gammel er barnet, og hvorfor hadde den ikke kontroll på sine egne ting? :P

Anonymkode: fda5c...a77

 Har noen utfordringer som gjør at konsentrasjon ikke er helt som normale unger . Skolen vet dette og tillegger .  Går i grunnskolen men noen år igjen . 

Anonymkode: 37a7f...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange elever var på tur da? Med hvor mange lærere? Hadde barnet med seg assistent? 

Jeg mener at i utgangspunktet er ikke skolen pliktig til å huske alle ting barna har med. Hvis det er f.eks en lærer på tur med 25 elever, mener jeg det er urimelig å forvente at lærer skal passe på at alle ungene husker alt. Selv om den enkelte elev er glemsk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Har noen utfordringer som gjør at konsentrasjon ikke er helt som normale unger . Skolen vet dette og tillegger .  Går i grunnskolen men noen år igjen . 

Anonymkode: 37a7f...2ef

Uten tvil skolens ansvar. Når de er klar over hvordan barnet er så bør de også holde ekstra øye med ting. Greit nok at sånne ting kan skje, men jeg håper de ser på rutinene sine. 

Anonymkode: 35357...7d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, atropos skrev:

Hvor mange elever var på tur da? Med hvor mange lærere? Hadde barnet med seg assistent? 

Jeg mener at i utgangspunktet er ikke skolen pliktig til å huske alle ting barna har med. Hvis det er f.eks en lærer på tur med 25 elever, mener jeg det er urimelig å forvente at lærer skal passe på at alle ungene husker alt. Selv om den enkelte elev er glemsk. 

Men er det urimelig å ha oppstilling med sjekk av at sekken er med når de avslutter turen? 

Anonymkode: be3d6...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det urimelig å ha oppstilling med sjekk av at sekken er med når de avslutter turen? 

Anonymkode: be3d6...4fe

Man teller generelt hoder, ikke sekker. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på. I de fleste tilfeller er det foresattes ansvar, men du beskriver et barn som sannsynligvis har en iop, og hvis dette er en del av bildet i forhold til ressurtildelingen er det skolens ansvar (etter faglig vurdering fra ppt og ikke hva foresatte evt hevder er et problem).

Anonymkode: 9781e...f36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, atropos skrev:

Man teller generelt hoder, ikke sekker. 

Er det et problem å si til de opptalte hodene at hvis noen ikke har sekken sin får de finne den og komme tilbake på plass? 

Anonymkode: be3d6...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det et problem å si til de opptalte hodene at hvis noen ikke har sekken sin får de finne den og komme tilbake på plass? 

Anonymkode: be3d6...4fe

Når man har stilt opp 25 unger og skal telle opp, ser man ikke nødvendigvis om ungene har sekk på ryggen. Ihvertfall ikke nå når det er tykke jakker og hetter som dekker sekkene. Hvis barnet hadde en assistent med seg, burde assistenten sørge for at alt var med, men hvis det er en lærer og 25 unger, er det urimelig å forvente at denne skal passe på at alle barna husker alt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor hadde ungen med verdifulle ting på tur lurer jeg på? De får vel beskjed om å legge fra seg skolebøker osv på skolen før de drar? Bare ta med mat, drikke og evt ekstra sokker? 

Hva hadde han med som var verdifullt?

Anonymkode: 2126f...b02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hadde ungen med verdifulle ting på tur lurer jeg på? De får vel beskjed om å legge fra seg skolebøker osv på skolen før de drar? Bare ta med mat, drikke og evt ekstra sokker? 

Hva hadde han med som var verdifullt?

Anonymkode: 2126f...b02

De skulle hjem rett fra tur . Skolebøker var lekser. Briller . Inhalator.  Nøkkel . Og litt sånne ting .

Anonymkode: 37a7f...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skulle hjem rett fra tur . Skolebøker var lekser. Briller . Inhalator.  Nøkkel . Og litt sånne ting .

Anonymkode: 37a7f...2ef

Var inhalatoren i gull?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, minister-mio skrev:

Var inhalatoren i gull?

Hva er poenget med å skrive slikt? 

Det er jo uansett ikke noe hyggelig at barnet har mistet sekken og at det må kjøpes inn nytt når skolen har ansvaret og i tillegg vet om at barnet trenger ekstra hjelp. 

Anonymkode: a8abc...730

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, minister-mio skrev:

Var inhalatoren i gull?

Var den i røkelse?

Var den i myrra?

 

(takk for seriøst kveldens latter, minister-mio :fnise: Men kanskje inhalatorer er dyrt for de som bruker det ofte, og kanskje TS ikke har så mye penger? Da er selv små utgifter som her og der irriterende :) )

Anonymkode: 8e180...289

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ditt har et vedtak og ekstra ressurser satt inn, så tenker jeg det er skolens ansvar. Men hvis klassen er på tur i skogen kan ikke skolen være ansvarlig for ting elever mister, på generelt grunnlag. Det sier seg selv. 

Anonymkode: c1394...381

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har ikke ansvar for ting elevene tar med på skolen. Det er da en selvfølge at en lærer ikke kan ha full kontroll over hva 25+ elever har med seg. Elevene må selv ta ansvar for egne ting og klarer de ikke det må det vedtak om assistent til. Skjønner at det er kjedelige greier, men dette er ikke skolen ansvarlig for. 

Anonymkode: 88b42...f84

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...