AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #1 Skrevet 15. mars 2018 Jeg er involvert i en situasjon med en rusmisbruker. Som privatperson. Nå er denne personen på en institusjon, og vi har kontakt når h*n har perm i noen helger samt på telefon. Nå har jeg ved tre anledninger ment at vedkommende har vært ruset. Det synes ikke på personen, men oppførsel og på stemme. Vet at h*n tar urinprøver uten forvarsel, og har tatt en blodprøve på tre måneder. Lurer på om det går an å manipulere disse prøvene? Vedkommende har brukt mange rusmidler, også ghb. Blir så fortvilet og bekymret fordi jeg synes å merke at personen er ruset(aggressv, uoppmerksom og med tildels snøvlete stemme). Kan de på institusjonen bli lurt av rene prøver? Anonymkode: b3388...85b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #2 Skrevet 15. mars 2018 Nei vet dere hva. Ikke juks med slik. Å bli rusfri er jo målet. De lurer kun seg selv. Å begynne spekulere i juks med urin er meget idiotisk når muligheten for hjelp til en rusfri hverdag er der. Anonymkode: 0ce3b...1af
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #3 Skrevet 15. mars 2018 Det beste er nok å ikke involvere seg før personen er stabil rusfri. Ikke alle stoffer vises på urinprøver heller. Sett grenser og forlang i det minste normal oppførsel, klarer personen ikke det kan du være ganske trygg på at det er noe rusmiddel inni bildet. Anonymkode: 641ee...aa6 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4 Skrevet 15. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei vet dere hva. Ikke juks med slik. Å bli rusfri er jo målet. De lurer kun seg selv. Å begynne spekulere i juks med urin er meget idiotisk når muligheten for hjelp til en rusfri hverdag er der. Anonymkode: 0ce3b...1af Nå var ikke det spørsmålet mitt! Jeg sitter i en veldig fortvilt situasjon som jeg ikke vet hva jeg kan gjøre med. Fikk svar om at det er mulig og jeg får vondt i magen. Det er en komplisert situasjon hvor vedkommende absolutt må holde seg unna rus. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med det. Anonymkode: b3388...85b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #5 Skrevet 15. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei vet dere hva. Ikke juks med slik. Å bli rusfri er jo målet. De lurer kun seg selv. Å begynne spekulere i juks med urin er meget idiotisk når muligheten for hjelp til en rusfri hverdag er der. Anonymkode: 0ce3b...1af ?? Folk spør ikke om hvordan de kan manipulere prøvene, men om det er mulig nettopp fordi de frykter at noen spolerer behandlingsopplegget sitt. Anonymkode: 4fb68...bb6 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #6 Skrevet 15. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det beste er nok å ikke involvere seg før personen er stabil rusfri. Ikke alle stoffer vises på urinprøver heller. Sett grenser og forlang i det minste normal oppførsel, klarer personen ikke det kan du være ganske trygg på at det er noe rusmiddel inni bildet. Anonymkode: 641ee...aa6 Det er barnet mitt det er snakk om, og hadde egentlig ikke tenkt å si det. Men det er jo ikke sånn at jeg er den eneste forelder med denne bekymringen heller. H*n er over atten år. Anonymkode: b3388...85b 3
Guidet Kvinne Skrevet 15. mars 2018 #7 Skrevet 15. mars 2018 Man kan jukse. Jeg hadde meldt fra om min bekymring. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #8 Skrevet 15. mars 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er involvert i en situasjon med en rusmisbruker. Som privatperson. Nå er denne personen på en institusjon, og vi har kontakt når h*n har perm i noen helger samt på telefon. Nå har jeg ved tre anledninger ment at vedkommende har vært ruset. Det synes ikke på personen, men oppførsel og på stemme. Vet at h*n tar urinprøver uten forvarsel, og har tatt en blodprøve på tre måneder. Lurer på om det går an å manipulere disse prøvene? Vedkommende har brukt mange rusmidler, også ghb. Blir så fortvilet og bekymret fordi jeg synes å merke at personen er ruset(aggressv, uoppmerksom og med tildels snøvlete stemme). Kan de på institusjonen bli lurt av rene prøver? Anonymkode: b3388...85b Ja, det er fullt mulig å manipulere urinprøven. Jeg skal ikke gå nærmere inn på hvordan dette gjøres, men det er flere metoder som brukes. Har jobbet med dette selv og vi var svært nøye på å følge opp urinprøvetakingen korrekt. Ufaglærte som ikke er trent opp i dette kan lett snu seg vekk og føle seg forulempet av å måtte observere under urinprøvetakingen. Det er svært viktig at man forsikrer seg om at prøven tas under oppsyn. Signerer man for å ha observert uten å fulgt grundig med er det lett for brukeren å kunne manipulere prøven med dokumentasjon på at prøven er riktig tatt. Synes du skal informere personalet om mistanken din så de kan få klarhet i dette raskest mulig. Anonymkode: 4fb68...bb6 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #9 Skrevet 15. mars 2018 Nei , er man innlagt på instutisjon blir urinprøvene tatt med vakt, og det er ikke mulig å bruke andres urin. Og er man innlagt på instutisjon er det heller ikke mulig å ruse seg uten at de ansatte merker det. Stemmen kan være sånn pga vedkommende er trøtt, tett i nesen eller lignende. Min stemme høres rusa ut hvis jeg nettopp har sovet, nasal og rar. At du oppfatter personen rar i oppførsel trenger virkelig ikke bety at vedkommende er ruset, men når vedkommende har vært vant til å være rusa hele tiden syntes han/hun det er vanskelig å vite hvordan å oppføre seg rundt andre når han/hun ikke er rusa, og blir derfor litt merkelig og rar pga manglende sosial trening i edru tilstand rett og slett. Det er vanlig å være aggressiv når man nettopp har sluttet med rusmidler, og når man er innesperret på en instutisjon der man blir behandlet som mindreverdig. Det er også mange med adhd og av den grunn aggressive og uoppmerksomme, som ruser seg som egenmedisin, så kanskje selve årsaken til personens tidligere rusbruk er adhd og aggressivitet, og den uoppmerksomheten du opplever fra personen nå er sånn den er i vanlig tilstand. Du skal ikke dømme og synse så mye. Det er ganske ille for den andre parten. Har selv blitt anklaget for å være rusa når jeg ikke har vært det, og det finnes ikke noe værre følelse, værre svik og værre forhåndsdømming. Anonymkode: 218f3...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #10 Skrevet 15. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: ?? Folk spør ikke om hvordan de kan manipulere prøvene, men om det er mulig nettopp fordi de frykter at noen spolerer behandlingsopplegget sitt. Anonymkode: 4fb68...bb6 Nei, det er kun mulig om man bor hjemme og har urinprøver som kun skal sendes inn til posten. På instutisjon er ikke dette mulig. Anonymkode: 218f3...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #11 Skrevet 15. mars 2018 Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev: Man kan jukse. Jeg hadde meldt fra om min bekymring. Jeg har bedt de være ekstra på vakt ved institusjonen. Det fortvilende er at jeg vil h*n skal få hjelp med rusavhengighet mens de fokuserer på den psykiske lidelsen. Jeg har ikke så mye annet å gjøre enn å stille spørsmål, og iom at h*n er myndig er det begrenset hva jeg kan få gjort. Anonymkode: b3388...85b
Guidet Kvinne Skrevet 15. mars 2018 #12 Skrevet 15. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har bedt de være ekstra på vakt ved institusjonen. Det fortvilende er at jeg vil h*n skal få hjelp med rusavhengighet mens de fokuserer på den psykiske lidelsen. Jeg har ikke så mye annet å gjøre enn å stille spørsmål, og iom at h*n er myndig er det begrenset hva jeg kan få gjort. Anonymkode: b3388...85b For en fryktelig situasjon. Du har all min medfølelse.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #13 Skrevet 15. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei , er man innlagt på instutisjon blir urinprøvene tatt med vakt, og det er ikke mulig å bruke andres urin. Og er man innlagt på instutisjon er det heller ikke mulig å ruse seg uten at de ansatte merker det. Stemmen kan være sånn pga vedkommende er trøtt, tett i nesen eller lignende. Min stemme høres rusa ut hvis jeg nettopp har sovet, nasal og rar. At du oppfatter personen rar i oppførsel trenger virkelig ikke bety at vedkommende er ruset, men når vedkommende har vært vant til å være rusa hele tiden syntes han/hun det er vanskelig å vite hvordan å oppføre seg rundt andre når han/hun ikke er rusa, og blir derfor litt merkelig og rar pga manglende sosial trening i edru tilstand rett og slett. Det er vanlig å være aggressiv når man nettopp har sluttet med rusmidler, og når man er innesperret på en instutisjon der man blir behandlet som mindreverdig. Det er også mange med adhd og av den grunn aggressive og uoppmerksomme, som ruser seg som egenmedisin, så kanskje selve årsaken til personens tidligere rusbruk er adhd og aggressivitet, og den uoppmerksomheten du opplever fra personen nå er sånn den er i vanlig tilstand. Du skal ikke dømme og synse så mye. Det er ganske ille for den andre parten. Har selv blitt anklaget for å være rusa når jeg ikke har vært det, og det finnes ikke noe værre følelse, værre svik og værre forhåndsdømming. Anonymkode: 218f3...fa6 Jeg dømmer da ikke! Leser du hva jeg skriver? I de to første månedene var h*n ikke sånn. Så kom permene oftere og ved tre anledninger nå har h*n vært som da h*n ruset seg, bare i litt mildere form. Anonymkode: b3388...85b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #14 Skrevet 15. mars 2018 2 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: For en fryktelig situasjon. Du har all min medfølelse. Takk! Ja, jeg er veldig urolig nå. Har jo opplevd så mye tidligere, og ble utrolig glad da h*n endelig fikk hjelp for tre måneder siden. Så liksom lys for h*n i tunnelen. Anonymkode: b3388...85b
Guidet Kvinne Skrevet 15. mars 2018 #15 Skrevet 15. mars 2018 Det er som sagt mulig å jukse. Det er også mulig at de ikke tester for alt. 1
Guidet Kvinne Skrevet 15. mars 2018 #16 Skrevet 15. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bedt de være ekstra på vakt ved institusjonen. Det fortvilende er at jeg vil h*n skal få hjelp med rusavhengighet mens de fokuserer på den psykiske lidelsen. Jeg har ikke så mye annet å gjøre enn å stille spørsmål, og iom at h*n er myndig er det begrenset hva jeg kan få gjort. Anonymkode: b3388...85b Jeg tror ikke det er så mye mer du kan gjøre heller dessverre.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #17 Skrevet 15. mars 2018 Takk for svar dere som har svart her. Jeg får snakke med noen igjen og fortelle igjen om mine mistanker. Da h*n ringte i kveld hørte jeg igjen denne stemmen og aggresjoen. Jeg så at jeg ville snakke med behandleren, og da ble h*n rasende og la på. Da fikk jeg hvertfall vondt i maven. Men det er det jeg gjør. Takk igjen. Anonymkode: b3388...85b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #19 Skrevet 15. mars 2018 Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev: Gjør det, ts. Og lykke til. Takk! Anonymkode: b3388...85b
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #20 Skrevet 16. mars 2018 Så trist at det er barnet ditt. Kanskje du kan få hjelp av en av de frivillige organisasjonene som jobber for pårørende. Eks er Alarm som er ett lavterskel tilbud for begge parter (eks rusmisbrukere og pårørende). Du har og rustelefonen.no, Veiledningssenter.no og ROP.no Anonymkode: 641ee...aa6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå