AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #21 Del Skrevet 11. mars 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som ofte nynner, om det blir litt pause i snakkingen, så nynner hun, akkurat som hun ikke tåler stillhet på en måte, hun fyller den da med å nynne. Jeg tenker at det kanskje er litt rart, men ikke plagsomt. Anonymkode: 7da2e...01e Det er jo faktisk sånn noen har det, at de blir urolige når det er helt stille rundt dem. Og derfor fyller de det med nynning eller plystring. Andre igjen blir mer urolig av det stadig nærværet av lyd og liker det stille rundt seg. Jeg er oversensitiv mot lyd så noen ganger vil jeg gjerne høre på musikk men klarer ikke for selv det laveste volumet virker påtrengende og smertefullt. Jeg ville rett og slett sagt det til venninnen at "ja, jeg er oversensitiv mot lyd". I stedet for å tenke at det er noe galt med henne. Vi er forskjellige, og det er helt OK. Anonymkode: a446e...f77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #22 Del Skrevet 13. mars 2018 Kjenner jeg blir forbanna bare av å lese om det! Det er samme type menneske som ikke klarer å lukke kjeften når de spiser og som snakker med mat i munnen. Sånne kutter jeg ut. Anonymkode: 58ef2...f10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 13. mars 2018 #23 Del Skrevet 13. mars 2018 Tydelig folk er delt på dette, men jeg er med på siden som ikke takler dette. Om det gjøres "pent" kan det til nød være greit å høre på litt, men usammenhengende hele tiden? Har noen slike venner og, men ikke så ille som du beskriver. De er ikke flinke å plystre, ofte er det faktisk bare samme tonen i en rytme (som sikkert høres ut som en sang i deres hode). Jeg henger meg ellers på posten over (og innser jeg hører til gruppen i linken under). https://forskning.no/hjernen-misofoni/2017/02/blir-du-sint-av-smatting-kremting-og-tunge-pust 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nassenøff Skrevet 22. februar 2024 #24 Del Skrevet 22. februar 2024 Tenker det er stimming jeg. De kan ikke noe for det, det "bare skjer" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #25 Del Skrevet 22. februar 2024 Jeg er den irriterende personen, spesielt om det er musikk på rundt meg (radio på jobb, eller musikk i butikker f.eks.), det kommer helt ubevisst. Om jeg tar meg selv i det, eller noen sier ifra (typisk ungene som blir flaue om jeg synger offentlig: mammaaaa, slutt 😆) slutter jeg. Jeg har nesten konstant en eller annen sang i hodet og synger/nynner på den om jeg soner ut. Anonymkode: 53a93...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #26 Del Skrevet 22. februar 2024 Det er hverken noe galt med de som er lydsensitive, eller de som er sensitive for stillhet. Utfordringer oppstår derimot ofte når disse to skal tilbringe tid sammen, og forsøke å møtes på midten. Men hva er egentlig så skummelt med litt stillhet i et langt vennskap/forhold? Anonymkode: 51b94...c08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #27 Del Skrevet 22. februar 2024 Før syntes jeg det var hyggelig. Men nå har jeg oppdaget at det irriterer meg veldig. De som plystrer og nynner vil sikkert bare ta ut litt glede, og det er egentlig bare hyggelig, men jeg blir lettere forbannet likevel. Anonymkode: e5ed2...73f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #28 Del Skrevet 22. februar 2024 Utrolig irriterende og en forferdelig uvane når folk gjør det ubevisst. Min far plystrer "Happy Birthday to you" hele tiden når han holder på med noe, og det er forferdelig. Min kjæreste nynnet ikke, men han klimpret på gitaren hver eneste kveld før vi skulle legge oss, og det var hverken fugl eller fisk. Jeg ble sliten i hodet og ba han spille en sang, men da ble han sur og sluttet med gitarspilling, noe som jeg selvfølgelig ikke ønsket at han skulle. Han sa at spillingen var som meditasjon for han, men for meg var det en pine å høre på. Jeg ble lysensitiv etter covid og har en lavere toleransegrense enn andre folk. Anonymkode: 3962d...899 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2024 #29 Del Skrevet 22. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er den irriterende personen, spesielt om det er musikk på rundt meg (radio på jobb, eller musikk i butikker f.eks.), det kommer helt ubevisst. Om jeg tar meg selv i det, eller noen sier ifra (typisk ungene som blir flaue om jeg synger offentlig: mammaaaa, slutt 😆) slutter jeg. Jeg har nesten konstant en eller annen sang i hodet og synger/nynner på den om jeg soner ut. Anonymkode: 53a93...10c Høres ut som diagnose. Anonymkode: 3962d...899 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #30 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (På 11.3.2018 den 16.07): Jeg har ingen planer om å kutte ut venninna mi, men akkurat dette synes jeg er slitsomt og irriterende. Hadde jeg hatt en kjæreste som hadde holdt på sånn hadde jeg klikket til slutt. Det handler om å ta hensyn til andre, hun vet at jeg er særlig sensitiv og sliter med å filtrere bort en del lyder. Hun har det på samme måte og da synes jeg det er rart at hun ikke forstår hvor slitsom det er. Anonymkode: 36b24...c9c Hvis du skrur på radio (!!) mens hun nynner så tenker hun vel ikke at du er spesielt lydsensitiv, radio er jo sykt slitsomt med varierende lydbilde hele tiden. Jeg er lydsensitiv men plystrer når jeg er glad og nynner når jeg er veldig sliten, som en slags beroligelse. Kanskje hun må nynne for å holde ut at du tramper eller rasler eller smatter eller puster tungt… Jeg synes hverken nynning eller plystring er irriterende med mindre det er falskt, så det er ikke sånn at hun automatisk burde skjønne at du synes det er irriterende, det er bare din personlige preferanse. Anonymkode: bbadd...300 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #31 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg har misofoni og får regelrett angstanfall og overbelastet nervesystem når folk plystrer og nynner. Jeg forstår at disse ofte gjør det for å roe ned eget nervesystem, så jeg kan ikke be folk om å slutte med det. Men jeg klarer ikke omgås folk som gjør det. Samme med matlyder. Herregud, må man snakke med mat i munnen? Det er bare dårlige manerer, og utrolig ekkelt. Anonymkode: 697d6...971 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 4. august 2024 #32 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har misofoni og får regelrett angstanfall og overbelastet nervesystem når folk plystrer og nynner. Jeg forstår at disse ofte gjør det for å roe ned eget nervesystem, så jeg kan ikke be folk om å slutte med det. Men jeg klarer ikke omgås folk som gjør det. Samme med matlyder. Herregud, må man snakke med mat i munnen? Det er bare dårlige manerer, og utrolig ekkelt. Anonymkode: 697d6...971 Da håper jeg at i fremtiden så vil alle tilpasse seg ditt behov og ikke spise eller lage lyder i din nærhet. Eller! Så kan du skaffe deg lyddempende øreplugger. Er ikke det litt mer normalt å tenke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #33 Del Skrevet 4. august 2024 Min mann lager mange lyder. Ikke plystring eller nynning men noen lyder fra munnen. Han er ikke klar over det. Sier jo ifra men når han ikke vet at han gjør det en gang så blir det vanskelig i slutte med det. Han gjør det på jobb også. Men vet ikke hvordan jeg skal få han av den uvanen som starta for noen år siden. Anonymkode: 8ec13...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #34 Del Skrevet 4. august 2024 Jeg plystrer aldri, men jeg nynner mye. Jeg har diagnoser da- og nynner når jeg er stressa, har angst, er usikker eller lignende. Anonymkode: df981...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet 4. august 2024 #35 Del Skrevet 4. august 2024 Slikt er alltid vanskelig, hvem er det som skal ta hensyn til hvem? Du synes det er irriterende med disse lydene, men venninnen din finner kanskje en form for ro ved å plystre og nynne. Da må dere finne en middelvei når dere er sammen. Og husk at en vane ofte er vanskelig å vende, og hun trenger i så fall en VENNLIG påminnelse når hun setter i gang. Og så kan det være en ide akkurat når man er på tur å ha vært sitt rom dersom man har ulike behov og preferanser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #36 Del Skrevet 4. august 2024 lillevill skrev (4 timer siden): Da håper jeg at i fremtiden så vil alle tilpasse seg ditt behov og ikke spise eller lage lyder i din nærhet. Eller! Så kan du skaffe deg lyddempende øreplugger. Er ikke det litt mer normalt å tenke? For en idiotisk kommentar. Jeg tåler generelt lyder fra mennesker, jeg klarer bare ikke folk som snakker med mat i munnen, eller plystrer/nynner. Har jeg dermed sagt at alle skal tilpasse seg mine behov, fordi jeg reagerer på det? Nei. Ta deg en bolle. Anonymkode: 697d6...971 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 4. august 2024 #37 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For en idiotisk kommentar. Jeg tåler generelt lyder fra mennesker, jeg klarer bare ikke folk som snakker med mat i munnen, eller plystrer/nynner. Har jeg dermed sagt at alle skal tilpasse seg mine behov, fordi jeg reagerer på det? Nei. Ta deg en bolle. Anonymkode: 697d6...971 Ja okay. Jeg har en kollega som blir helt stressa om jeg lager noe lyd skjønner du. Blir så klart stresset rundt henne når det er et problem at jeg bare drikker litt vann. Får irriterte blikk og jeg blir ganske engstelig av det. 😂 Jeg synes man bør kunne takle at folk finnes. Og det finnes som sagt øreplugger som demper plagsomme lyder. Disse er spesiallaget for de med adhd/autisme eller lydsensitive mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #38 Del Skrevet 4. august 2024 lillevill skrev (51 minutter siden): Ja okay. Jeg har en kollega som blir helt stressa om jeg lager noe lyd skjønner du. Blir så klart stresset rundt henne når det er et problem at jeg bare drikker litt vann. Får irriterte blikk og jeg blir ganske engstelig av det. 😂 Jeg synes man bør kunne takle at folk finnes. Og det finnes som sagt øreplugger som demper plagsomme lyder. Disse er spesiallaget for de med adhd/autisme eller lydsensitive mennesker. Det er ikke deg det er slitsomt for, for å si det sånn. Det handler ikke om å være lydsensitiv nødvendigvis, men å ha misofoni. Misofoni handler om å ikke tåle kroppslyder, det skaper et ekstremt stress som for andre kan være vanskelig å sette seg inn i. Noen kan også ha angstlidelse/traumer de ikke er klar over, som trigger. Jeg klarer i stor grad å maskere når jeg får angst av slike lyder, så de fleste merker ikke at jeg holder på å eksplodere inne i meg. Så hvis kolleagen din ikke klarer å maskere følelsene sine, så bør hun få hjelp. Anonymkode: 697d6...971 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #39 Del Skrevet 4. august 2024 Kjæresten min gjør dette, og han tar seg i det om jeg sier fra (på en fin måte). På samme måte som at han sier fra dersom jeg er irriterende. Man må gi og ta når man skal bo sammen. Anonymkode: 86222...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå