Gå til innhold

Festdrakt til konfirmanten

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Jeg og hele familien min er fra bygda. Vi brukte kapper, og på alle konfirmasjonsbildene jeg har sett fra familien har det også blitt brukt kappe.

Anonymkode: 78f59...8dd

Vi også brukte det og det brukes fremdeles

Videoannonse
Annonse
Gjest Juni7
Skrevet

Noen fine festdrakter blant mange: Pascal festdrakt, blå, med bunadsveske og cape  (kr 3000), Valland sine festdrakter Fjellvåken og Hermeline (kr 5999), Fjellrosa festdrakt  (kr 5999), Stupeli festdrakt (2999) og Kamilla festdrakt  (kr 3890). Glad det finnes så flotte alternativer til bunad. Enten man ikke liker den bunaden som hører til hjemstedet eller at man ikke har råd til bunad. Eller at man har råd til bunad, men synes det er galskap å kle seg i noe til nærmere femti tusen. Eller det enkle faktum at man synes festdrakten i seg selv er flott! Takk for alle innspill i tråden. TS.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Honey Dew skrev:

Vi også brukte det og det brukes fremdeles

Mens jeg ikke brukte kappe (90-tallet); brukes fortsatt ikke i min bygd.

Anonymkode: 09f4f...fc8

AnonymBruker
Skrevet

Bra med kapper uansett. Det skal ikke være klærne som skal være i fokus i kirken iallfall. 

Anonymkode: d2c6d...d3e

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.ludostore.no/festdrakter.html

Hadde ikke jeg bestilt ny bunad når jeg oppdaget disse festdraktene så hadde jeg bestilt en drakt fra denne nettsiden. 

99,9 % av alle bunader sydd til komfirmanter kan syes ut. De sys med god regulering både på stakk og vest. Skjortene er verre med å regulere, men kvitsaumen (hva heter det på bokmål?) rundt håndledd, hals og eventuelt andre steder kan sprettes av og brukes på ny skjorte. Dermed blir ny skjorte en mindre kostnad. 

Det er tradisjon å ha bunad til konfirmasjonen. De som ikke har økonomi til bunad bruker andre løsninger. Og for å likestille alle konfirmantene ble kappe ved konfirmasjon innført fra en eller annen tidsperiode i kirken. På bygda har og har alltid konfirmantene hatt bunader og ingen kapper. (Og gutta dress.) 

I byene har dette vært annerledes, både på grunn av tilknytning til sted, økonomi og andre forhold. 

Ingen må ha bunad, men det er fint å se på en gjeng konfirmanter uten kapper og der alle stiller i bunader. 

Folk får gjøre som de vil, men å rakke ned på bunader eller jenter som ikke vil ha bunad og foreldre som ikke har økonomi til bunad, det er helt unødvendig. Bunader sydd som svart arbeid i stor stil er da betydelig verre enn om bunaden er sydd i Kina eller Polen under ordnede forhold?)

Anonymkode: b5893...d50

"Alltid" er et spesielt ord her ettersom bunad egentlig er en oppfinnelse fra tidlig 1900-tall. Var sikkert noen fra bygda som hadde folkedrakter (som det het da, bunad er et begrep man begynte å bruke på 1900-tallet) til konfirmasjonen, men det var nok vel så vanlig å få en pen kjole. Blant arbeidere/husmenn/småbønder (som det tross alt var flest av i landet) fikk konfirmantene en pen kjole/dress som var ment å skulle brukes som penklær i mange år fremover.

Hvite kapper er en eldgammel greie på linje med dåpskjoler. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er feil å velge en bunad man ikke har tilknytning til. Hva er poenget med å gå rundt med en bunad som representerer et sted man kanskje ikke har kjørt forbi engang? I min verden velger man bunad fra stedet man selv kommer fra, evt foreldrene.

Anonymkode: 062d5...cfa

Dette er jo bare en norm. Som jeg nevnte tidligere - da man begynte med bunader på begynnelsen av 1900-tallet skulle alle ha Hardangerbunaden, og den ble uoffisielt utnevnt til nasjonalbunaden. At det etterhvert har blitt en norm å ha bunad fra stedet man kommer fra, er noe ganske nytt. 

Synes det er litt morsomt at når det gjelder bunader er mange så erkekonservative, med argumentet om at "det har jo alltid vært sånn" (tviler på at det argumentet brukes så ofte i andre sammenhenger). Nå har det jo ikke "alltid vært sånn", noe jeg mener å ha demonstrert med mine innlegg i denne tråden...

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens jeg ikke brukte kappe (90-tallet); brukes fortsatt ikke i min bygd.

Anonymkode: 09f4f...fc8

Dette var i '75

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en billig festdrakt til konfirmanten. Hadde jeg ikke hatt råd til ekte bunad ville jeg heller kjøpt en pen kjole. Alle andre konfirmanter i bunad, og der står en jente i drakten som er på forsiden av siste utgitte Sparkjøp-katalog? Nei takk. 

Nå får min jente bunad. Men hadde jeg ikke hatt råd til bunad ville jeg ikke gitt henne en billig etterligning fra Kina.

Anonymkode: 294bf...ef2

for en innbilsk kommentar!   Jeg tilhører ingen steder her i Norge, så jeg kjøpte den festdrakten fra Eva Lie.  Kostet flesk.  Da kan du og de 10 stk som likt innlegget ditt ta dere en bolle.  

Screen Shot 2018-03-05 at 11.02.25.png

Anonymkode: 8ff28...683

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

for en innbilsk kommentar!   Jeg tilhører ingen steder her i Norge, så jeg kjøpte den festdrakten fra Eva Lie.  Kostet flesk.  Da kan du og de 10 stk som likt innlegget ditt ta dere en bolle.  

Eva Lie draktene er utrolig fine!

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Tøytigern skrev:

Dette er ikke riktig.  I Oldkirken brukte dåpskandidater lang, hvit kjortel som ytre tegn på indre forvandling til det "rene og ubeflekkede." Et tegn på overgang fra det gamle til det nye liv. Ut fra dette kommer tradisjonen med hvite dåpskjoler og konfirmantkapper.

det stemmer ikke. Konfirmantkappene er et relativt moderne fenomen, som ble innført for å skjule de økonomiske forskjellene.

Anonymkode: 8399e...100

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Tøytigern skrev:

Dette er ikke riktig.  I Oldkirken brukte dåpskandidater lang, hvit kjortel som ytre tegn på indre forvandling til det "rene og ubeflekkede." Et tegn på overgang fra det gamle til det nye liv. Ut fra dette kommer tradisjonen med hvite dåpskjoler og konfirmantkapper.

det stemmer ikke. Konfirmantkappene er et relativt moderne fenomen, som ble innført for å skjule de økonomiske forskjellene.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da antar jeg de har gjort begge deler på ulike tider i kirkehistorien. Skulle ikke forundre meg, for det ville være en kristelig tanke å utviske forskjell mellom rike og fattige under en kirkelig handling. Man skal jo ellers ikke være rik og hovmodig, så å ta på de som ville demonstrere hvor flotte klær de hadde en kappe, er sikkert også en idé de må ha hatt.

Men det kan jo ha vært mange ulike motiver. Uansett, det er ikke det som er viktig for det er jo ikke sånn at konfirmantene kan gjemme klærne sine for hverandre under disse kappene. De får jo vite hva de andre har på, enten ved å se det, snakke med den andre eller via via.... Så jeg syns foreldre skal være forsiktige med å lære barna å ha snobbete ideer om klær og føle seg dårlig i en billig festkjole.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den er jo dyr pga at materialene de bruker er silkebrokade og ull. Sparkjøpdrakten som blir utskjelt her kan sitte like fint og være like pen. Men materialene er ullblanding og polyester. Dessuten er den fabrikksydd. Så da er den rimeligere.

Men må skuffer dem som mener forkleet er pent med at de forkleene som er på alle disse draktene av denne typen ser ut som en Lise Sjåk Bræk rip-off, alle sammen. Og nei, de er ikke pene. De ser ut som det de masseproduserte barnedraktene har, som ungene har i 17.mai-toget.  

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den var nyyyydelig :wow:

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, Tøytigern said:

Den er jo dyr pga at materialene de bruker er silkebrokade og ull. Sparkjøpdrakten som blir utskjelt her kan sitte like fint og være like pen. Men materialene er ullblanding og polyester. Dessuten er den fabrikksydd. Så da er den rimeligere.

Men må skuffer dem som mener forkleet er pent med at de forkleene som er på alle disse draktene av denne typen ser ut som en Lise Sjåk Bræk rip-off, alle sammen. Og nei, de er ikke pene. De ser ut som det de masseproduserte barnedraktene har, som ungene har i 17.mai-toget.  

Deg om det.  Dette norske stuck up dritt er en av de ting som er på min topp 5 liste av hva jeg virkelige hater med dette landet.  Stakkars barna deres som må vokse opp med sånne foreldre.  MÅÅÅÅ ha ekte bunad ellers er du ikke verdt en dritt.  lol.  Nice. 

AnonymBruker
Skrevet

Når temaet bunad eller festdrakt dukker opp, ser man hva folk er laget av, hva slags holdninger og verdier de har. Mange spør seg hvorfor barn begynner å mobbe. Men se på disse voksne damene, mødrene. De er fulle av forakt. Man kan faktisk bli redd for å gi barnet sitt en flott festdrakt fordi døtrene til disse foraktfulle mødrene har blitt gjennomsyret av fordommer. Jeg håper datteren min går for en fin festdrakt når den dagen kommer. Fordi den har en adskillig mer fornuftig pris, fordi det er mange fine, noe for enhver smak og ikke minst for å gi fingeren til disse surmaga mødrene. Fordi hun vil uten tvil være like feiende flott i sin festdrakt som de i deres bunad!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, Honey Dew said:

Den var nyyyydelig :wow:

Får mange MANGE kommentarer på det - og som amerikansk synes jeg det er noe av det flotteste jeg har gått i. Føler meg virkelig fin i den og har aldri fått dømmende kommentarer i det hele tatt.  Tvert i mot, de jeg møter synes det er flott at jeg har integrert meg og respektere den norsk kultur, spesielt på 17.mai.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn selv. Men jeg har en bunad, og for meg ville det vært helt uaktuelt med festdrakt. For meg er bunaden en utrolig viktig identitetsmarkør, uansett om den er en direkte videreføring av den eldre folkedrakttradisjonen i området eller i større grad fritt komponert med elementer fra vedkommende område og brukt som bunad der i opp mot 100 år. Bunadene mine (er så heldig at jeg har arvet bunad i mer voksen alder) markerer hvor jeg kommer fra og hvor deler av slekten min kommer fra. Og jeg elsker å svare på spørsmål om akkurat dette på 17. mai.

Dersom det handler om økonomi, tror jeg at alternativet for mitt barn eventuelt ville være å låne en bunad på selve konfirmasjonen evnt. kjøre konfirmasjon i kjole og så prøve å hjelpe med å skaffe en bunad på et senere tidspunkt. 

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Ymra skrev:

Jeg har ikke barn selv. Men jeg har en bunad, og for meg ville det vært helt uaktuelt med festdrakt. For meg er bunaden en utrolig viktig identitetsmarkør, uansett om den er en direkte videreføring av den eldre folkedrakttradisjonen i området eller i større grad fritt komponert med elementer fra vedkommende område og brukt som bunad der i opp mot 100 år. Bunadene mine (er så heldig at jeg har arvet bunad i mer voksen alder) markerer hvor jeg kommer fra og hvor deler av slekten min kommer fra. Og jeg elsker å svare på spørsmål om akkurat dette på 17. mai.

Dersom det handler om økonomi, tror jeg at alternativet for mitt barn eventuelt ville være å låne en bunad på selve konfirmasjonen evnt. kjøre konfirmasjon i kjole og så prøve å hjelpe med å skaffe en bunad på et senere tidspunkt. 

Da er du heldig. Jeg arvet også en bunad, men har aldri brukt den fordi jeg skammer meg over stedet jeg kommer fra og har lagt dette stedet bak meg. Nå bruker jeg drakt fra Bergen (eller bergensbunad som noen kaller den)

Anonymkode: 3241d...46f

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Ymra skrev:

Og dersom hun ikke har mulighet for å låne av noen og absolutt ikke har lyst til å gå i kjole den dagen? Hvis hun har lyst til å ha bunad, men dere ikke har råd til det? Hva om hun har sett en festdrakt hun liker og som hun ønsker seg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte festdrakt i sin tid. Den kostet riktignok 30K på 90-tallet og like mye som en bunad, men bunadsnobber har likevel påpekt at det bare er en festdrakt.

Nå har jeg konfirmant til våren og hun valgte bunad. For meg var det skitt det samme hva hun valgte.

Anonymkode: 53444...d63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...