Gå til innhold

Festdrakt til konfirmanten

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Hva som er bunad og hva som er festdrakt/folkedrakt er noe husfliden bestemte for ikke så veldig lenge siden i et historisk perspektiv. På begynnelsen av 1900-tallet økte interessen for folkedrakter, og man begynte etterhvert å lage "uniformerte" drakter for hvert distrikt som man kalte bunader (bunad er opprinnelig et norrønt ord for klær eller utrustning). På mange måter er mange av folkedraktene mer autentiske, ettersom flertallet av bunadene er drakter som er konstruert på 1900-tallet, de fleste fra 1930-1950-tallet, noen så sent som på 1970-tallet, og Oslo-bunaden (jublieumsdrakten) er fra 2000. Så det at det har blitt et skille mellom bunader og folkedrakter er at husfliden har tatt patent på bunadene, mens folkedraktene er utenfor dette. Det betyr ikke at de dermed er dårligere. Noen kan selvsagt være av dårlig kvalitet, men en håndsydd drakt av stoff i god kvalitet er en drakt i god kvalitet uansett om drakten heter bunad eller festdrakt. 

Beklager at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt, TS. Måtte bare skyte inn en kommentar til bunads-snobbene ;) 

Endret av Anonymus Notarius
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte begge to, Hermeline i svart er nydelig. Faktisk noe jeg kunne tenkt meg selv i stede for 2 bunader jeg kan velge mellom. Romeriksbunad og Trønderbunad er de jeg kan velge mellom, men jeg synes ikke de er spesiellt fine.

Jeg ville helt klart gått for festdrakt så lenge konfirmanten vil det selv. Det er jo hun som skal være fornøyd til slutt.

Anonymkode: cc6f6...ea0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger kystdrakten. Bunad er dyrt.

Om du ikke liker bunaden du bor,så kan du faktisk bruke andre bunader. Kommer begge foreldre derifra? Besteforeldre? Oldeforeldre. Se på kongefamilien. Sonja har vel tre ulike bunader.

Anonymkode: a27b7...17f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Rondastakk og Rutaliv med blomstrete forkle er et fint alternativ til bunad, i tillegg er den rimelig. :) img_2633.jpg

Anonymkode: 49890...c36

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes Rondastakk og Rutaliv med blomstrete forkle er et fint alternativ til bunad, i tillegg er den rimelig. :) img_2633.jpg

Anonymkode: 49890...c36

Rondastakken er vel definert som bunad.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke liker bunaden du bor,så kan du faktisk bruke andre bunader. Kommer begge foreldre derifra? Besteforeldre? Oldeforeldre. Se på kongefamilien. Sonja har vel tre ulike bunader.

Ja. At man bare skal bruke bunad fra der man selv/slekten er fra, er jo bare en norm. Man bryter ingen lover om man velger en annen bunad. På begynnelsen av 1900-tallet, da bunader begynte å bli populært, var Hardangerbunaden "nasjonalbunaden", og alle som ville ha bunad gikk med den, fra hele landet.

Gjest Juni7
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en billig festdrakt til konfirmanten. Hadde jeg ikke hatt råd til ekte bunad ville jeg heller kjøpt en pen kjole. Alle andre konfirmanter i bunad, og der står en jente i drakten som er på forsiden av siste utgitte Sparkjøp-katalog? Nei takk. 

Nå får min jente bunad. Men hadde jeg ikke hatt råd til bunad ville jeg ikke gitt henne en billig etterligning fra Kina.

Anonymkode: 294bf...ef2

Ts her. Jeg lurte på om det var noen som hadde valgt festdrakt framfor bunad til konfirmanten. Uansett grunn egentlig. Det finnes mange fine festdrakter i alle prisklasser. Hva Sparkjøp angår, så selger festdrakten deres unna. Det tyder på at mange synes den er flott. Synes ikke du har noe med å rakke ned på klærne til andre selv om du ikke synes de er bra nok for deg. Håper ikke du overfører din forfengelighet og fordommer på din egen konfirmant. Et surt overlegent fjes står dårlig til bunaden. Men dere om det. Mye mere moro å høre om det er flere som har kjøpt festdrakter til konfirmanten sin. Noe jeg synes er flott!

Gjest Juni7
Skrevet
3 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Hva som er bunad og hva som er festdrakt/folkedrakt er noe husfliden bestemte for ikke så veldig lenge siden i et historisk perspektiv. På begynnelsen av 1900-tallet økte interessen for folkedrakter, og man begynte etterhvert å lage "uniformerte" drakter for hvert distrikt som man kalte bunader (bunad er opprinnelig et norrønt ord for klær eller utrustning). På mange måter er mange av folkedraktene mer autentiske, ettersom flertallet av bunadene er drakter som er konstruert på 1900-tallet, de fleste fra 1930-1950-tallet, noen så sent som på 1970-tallet, og Oslo-bunaden (jublieumsdrakten) er fra 2000. Så det at det har blitt et skille mellom bunader og folkedrakter er at husfliden har tatt patent på bunadene, mens folkedraktene er utenfor dette. Det betyr ikke at de dermed er dårligere. Noen kan selvsagt være av dårlig kvalitet, men en håndsydd drakt av stoff i god kvalitet er en drakt i god kvalitet uansett om drakten heter bunad eller festdrakt. 

Beklager at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt, TS. Måtte bare skyte inn en kommentar til bunads-snobbene ;) 

Suverent! :)

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en billig festdrakt til konfirmanten. Hadde jeg ikke hatt råd til ekte bunad ville jeg heller kjøpt en pen kjole. Alle andre konfirmanter i bunad, og der står en jente i drakten som er på forsiden av siste utgitte Sparkjøp-katalog? Nei takk. 

Nå får min jente bunad. Men hadde jeg ikke hatt råd til bunad ville jeg ikke gitt henne en billig etterligning fra Kina.

Mange bunader er da også sydd/brodert i Kina...

Anonymkode: ba682...a49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Klør meg litt i hodet over poenget med svindyr bunad når de fleste vokser ifra den? Her i huset blir det kjole (etter hennes ønske).

Anonymkode: baa4f...3dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klør meg litt i hodet over poenget med svindyr bunad når de fleste vokser ifra den? Her i huset blir det kjole (etter hennes ønske).

"de fleste" gjør da ikke det. Det er jo en grunn til at man ikke får den før man er konfirmant, da er de fleste jenter mer eller mindre utvokst i høyden, og det lages jo gjerne med masse ekstra stoff til å sy ut i tillegg....

Jeg kjenner ingen på min alder (39) som har vokst ut av bunaden sin. 

Anonymkode: ba682...a49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er slike som deg som gjør at den jenta med sparkjøp festdrakten ikke føler seg fin nok. Enten det er sparkjøp eller andre festdrakter så er de flotte og hver og en bør kunne få lov til å føle seg fine selv om de ikke har en bunad til 50 000. 

Anonymkode: 50007...8dc

• Liker 8
Skrevet

Sparkjøp selger en standardisert drakt basert på norsk bunadsnitt og mange bruker dem. De sitter fint på mange og de kan tilpasses hvis de ikke sitter pent med det samme.

Hvis man får tilpasset Sparkjøp-drakten sin hos skredder er den plutselig ikke så billig lengre. Uansett, det er en drakt de kan bruke til alle anledninger der bunad passer. Men de har kjøpt etter egen økonomi og noen har tilogmed gjort det for å ikke kaste penger ut vinduet. Feks de som kjøper en slik drakt fordi de vet konfirmanten vil vokse ut av den...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

https://www.ludostore.no/festdrakter.html

Hadde ikke jeg bestilt ny bunad når jeg oppdaget disse festdraktene så hadde jeg bestilt en drakt fra denne nettsiden. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

99,9 % av alle bunader sydd til komfirmanter kan syes ut. De sys med god regulering både på stakk og vest. Skjortene er verre med å regulere, men kvitsaumen (hva heter det på bokmål?) rundt håndledd, hals og eventuelt andre steder kan sprettes av og brukes på ny skjorte. Dermed blir ny skjorte en mindre kostnad. 

Det er tradisjon å ha bunad til konfirmasjonen. De som ikke har økonomi til bunad bruker andre løsninger. Og for å likestille alle konfirmantene ble kappe ved konfirmasjon innført fra en eller annen tidsperiode i kirken. På bygda har og har alltid konfirmantene hatt bunader og ingen kapper. (Og gutta dress.) 

I byene har dette vært annerledes, både på grunn av tilknytning til sted, økonomi og andre forhold. 

Ingen må ha bunad, men det er fint å se på en gjeng konfirmanter uten kapper og der alle stiller i bunader. 

Folk får gjøre som de vil, men å rakke ned på bunader eller jenter som ikke vil ha bunad og foreldre som ikke har økonomi til bunad, det er helt unødvendig. Bunader sydd som svart arbeid i stor stil er da betydelig verre enn om bunaden er sydd i Kina eller Polen under ordnede forhold?)

Anonymkode: b5893...d50

• Liker 3
Skrevet (endret)

Snobberi kaller jeg dette. Hvordan vet du at alle andre har bunader og at det ikke fins flere som har ulike kjoler? At den kjolen konfirmanten har på seg er kledelig er ikke pga prislappen på den. Husk at Victoria av Sverige har gått i kjole fra Hennes & Mauritz på Nobelfest...

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og for å likestille alle konfirmantene ble kappe ved konfirmasjon innført fra en eller annen tidsperiode i kirken.

Dette er ikke riktig.  I Oldkirken brukte dåpskandidater lang, hvit kjortel som ytre tegn på indre forvandling til det "rene og ubeflekkede." Et tegn på overgang fra det gamle til det nye liv. Ut fra dette kommer tradisjonen med hvite dåpskjoler og konfirmantkapper.

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

derfor jeg nevner festdrakter på finn, de trenger en ikke ha tilknytning til å bruke.
jeg mener da tradisjonelle festdrakter som f.eks beltestakk eller senjadrakt (nevner bare de to for jeg kan ikke navnet på noen andre) dette er drakter med tradisjoner i norge, selv om de offisielt ikke kalles bunader.
noen bunader er fryktelig dyre ja, derfor finn.no er en fin plass. der kan man gjøre et skikkelig varp om man bare er tolmodig nok.

en festdrakt til 6k, tenker du mener en av slik mer moderne type som har blitt veldig vanlig de siste årene? kan også være veldig fine. men er mange som ser veldig simple ut også og det er sistnevnte type jeg ikke ville brukt på en konfirmant.

Anonymkode: 37663...389

Ja, jeg mener min fra Valland festdrakt, kjøpt ny nå. Synes ikke den ser simpel og billig ut.

Anonymkode: 062d5...cfa

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Tøytigern skrev:

Sparkjøp selger en standardisert drakt basert på norsk bunadsnitt og mange bruker dem. De sitter fint på mange og de kan tilpasses hvis de ikke sitter pent med det samme.

Hvis man får tilpasset Sparkjøp-drakten sin hos skredder er den plutselig ikke så billig lengre. Uansett, det er en drakt de kan bruke til alle anledninger der bunad passer. Men de har kjøpt etter egen økonomi og noen har tilogmed gjort det for å ikke kaste penger ut vinduet. Feks de som kjøper en slik drakt fordi de vet konfirmanten vil vokse ut av den...

Den blå til Sparkjøp synes jeg er fin! Godt tips om skredder! 

Anonymkode: d2c6d...d3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er feil å velge en bunad man ikke har tilknytning til. Hva er poenget med å gå rundt med en bunad som representerer et sted man kanskje ikke har kjørt forbi engang? I min verden velger man bunad fra stedet man selv kommer fra, evt foreldrene.

Anonymkode: 062d5...cfa

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.ludostore.no/festdrakter.html

Hadde ikke jeg bestilt ny bunad når jeg oppdaget disse festdraktene så hadde jeg bestilt en drakt fra denne nettsiden. 

99,9 % av alle bunader sydd til komfirmanter kan syes ut. De sys med god regulering både på stakk og vest. Skjortene er verre med å regulere, men kvitsaumen (hva heter det på bokmål?) rundt håndledd, hals og eventuelt andre steder kan sprettes av og brukes på ny skjorte. Dermed blir ny skjorte en mindre kostnad. 

Det er tradisjon å ha bunad til konfirmasjonen. De som ikke har økonomi til bunad bruker andre løsninger. Og for å likestille alle konfirmantene ble kappe ved konfirmasjon innført fra en eller annen tidsperiode i kirken. På bygda har og har alltid konfirmantene hatt bunader og ingen kapper. (Og gutta dress.) 

I byene har dette vært annerledes, både på grunn av tilknytning til sted, økonomi og andre forhold. 

Ingen må ha bunad, men det er fint å se på en gjeng konfirmanter uten kapper og der alle stiller i bunader. 

Folk får gjøre som de vil, men å rakke ned på bunader eller jenter som ikke vil ha bunad og foreldre som ikke har økonomi til bunad, det er helt unødvendig. Bunader sydd som svart arbeid i stor stil er da betydelig verre enn om bunaden er sydd i Kina eller Polen under ordnede forhold?)

Hæ? Jeg og hele familien min er fra bygda. Vi brukte kapper, og på alle konfirmasjonsbildene jeg har sett fra familien har det også blitt brukt kappe.

Anonymkode: 78f59...8dd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...