Gjest Juni7 Skrevet 3. mars 2018 #1 Skrevet 3. mars 2018 Er det noen her som har valgt å kjøpe festdrakt til konfirmanten istedenfor bunad? Jeg synes det er så bra at det finnes alternativer til bunad og lurer på hvilken festdrakt dere eventuelt har valgt?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 Vi har valgt en festdrakt fra Valland festdrakt. Den koster 6000,-. Vi har ikke råd til ekte bunad og konfirmanten synes også den eneste bunden hun kunne hatt (Buskerud bunden) er stygg. Anonymkode: 062d5...cfa 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #3 Skrevet 4. mars 2018 Festdraktene fra Valland er fine! Samt de fra Pascal. Anonymkode: d2c6d...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 Sparkjøp selger festdrakter Anonymkode: 28c82...aec 1
Gjest Juni7 Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har valgt en festdrakt fra Valland festdrakt. Den koster 6000,-. Vi har ikke råd til ekte bunad og konfirmanten synes også den eneste bunden hun kunne hatt (Buskerud bunden) er stygg. Anonymkode: 062d5...cfa Egentlig enig når det gjelder akkurat den bunaden. Hvilken Valland festdrakt valgte hun? De er fine!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 3 timer siden, Juni7 skrev: Egentlig enig når det gjelder akkurat den bunaden. Hvilken Valland festdrakt valgte hun? De er fine! Fjellvåken i grått. Og jeg Hermeline i svart. Med bunadsko og søljer til, synes jeg de er fine nok. ☺ Anonymkode: 062d5...cfa
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #7 Skrevet 4. mars 2018 Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en billig festdrakt til konfirmanten. Hadde jeg ikke hatt råd til ekte bunad ville jeg heller kjøpt en pen kjole. Alle andre konfirmanter i bunad, og der står en jente i drakten som er på forsiden av siste utgitte Sparkjøp-katalog? Nei takk. Nå får min jente bunad. Men hadde jeg ikke hatt råd til bunad ville jeg ikke gitt henne en billig etterligning fra Kina. Anonymkode: 294bf...ef2 10
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #8 Skrevet 4. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fjellvåken i grått. Og jeg Hermeline i svart. Med bunadsko og søljer til, synes jeg de er fine nok. ☺ Anonymkode: 062d5...cfa "fine nok" - du måtte legge til den siste komm. der. Anonymkode: 6ecd3...1e0 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #9 Skrevet 4. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker said: Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en billig festdrakt til konfirmanten. Hadde jeg ikke hatt råd til ekte bunad ville jeg heller kjøpt en pen kjole. Alle andre konfirmanter i bunad, og der står en jente i drakten som er på forsiden av siste utgitte Sparkjøp-katalog? Nei takk. Nå får min jente bunad. Men hadde jeg ikke hatt råd til bunad ville jeg ikke gitt henne en billig etterligning fra Kina. Anonymkode: 294bf...ef2 Du vet at enkelte festdrakter koster mer enn bunader? Kan hende TS vil ha et alternativ som er pent, men som ikke koster 50.000. Min festdrakt koster 38.000 og er kjempefin, husfliden har brodert og sydd den så det MÅ ikke være billig kina kopi eller bunad.. finnes mye i mellom. Anonymkode: 25999...21f 15
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #10 Skrevet 4. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en billig festdrakt til konfirmanten. Hadde jeg ikke hatt råd til ekte bunad ville jeg heller kjøpt en pen kjole. Alle andre konfirmanter i bunad, og der står en jente i drakten som er på forsiden av siste utgitte Sparkjøp-katalog? Nei takk. Nå får min jente bunad. Men hadde jeg ikke hatt råd til bunad ville jeg ikke gitt henne en billig etterligning fra Kina. Anonymkode: 294bf...ef2 For et sympatisk sjarmtroll du er da.. Anonymkode: cd892...1a4 17
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #11 Skrevet 4. mars 2018 noen festdrakter er jo dyrere enn bunader. jeg hadde nordlandsbunad og solgte den til fordel for festdrakt fra senja. senjadrakten kostet meg mer. ville nok ikke kjøpt en slik billi festdrakt til en konfirmant. da ville jeg kanskje heller kjøpt en pen kjole. Anonymkode: 37663...389 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #12 Skrevet 4. mars 2018 Til info så er ikke "poppisbunaden" beltestakken fra Telemark heller en som bunad, den er en festdrakt. Jeg mener det er bedre med en pen festdrakt enn en bunad man ikke har tilknytning til eller en bunad man faktisk ikke synes er fin. Anonymkode: 062d5...cfa 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #13 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en billig festdrakt til konfirmanten. Hadde jeg ikke hatt råd til ekte bunad ville jeg heller kjøpt en pen kjole. Alle andre konfirmanter i bunad, og der står en jente i drakten som er på forsiden av siste utgitte Sparkjøp-katalog? Nei takk. Nå får min jente bunad. Men hadde jeg ikke hatt råd til bunad ville jeg ikke gitt henne en billig etterligning fra Kina. Anonymkode: 294bf...ef2 Tror du må oppdatere deg på ulike typer festdrakter, det er mange ulike varianter og prisklasser og som noen nevner her, er en del festdrakter vel så dyre som bunader. Uansett, om man selv liker plagget, må det være lov å gå i hva man vil, om det er en festdrakt til 1000,-, 6000,- eller 30000,-. Anonymkode: 062d5...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #14 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: "fine nok" - du måtte legge til den siste komm. der. Anonymkode: 6ecd3...1e0 Var det noe negativt med det? Anonymkode: 062d5...cfa
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #15 Skrevet 4. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: noen festdrakter er jo dyrere enn bunader. jeg hadde nordlandsbunad og solgte den til fordel for festdrakt fra senja. senjadrakten kostet meg mer. ville nok ikke kjøpt en slik billi festdrakt til en konfirmant. da ville jeg kanskje heller kjøpt en pen kjole. Anonymkode: 37663...389 Hvor går grensen for billig? Anonymkode: 062d5...cfa
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #16 Skrevet 4. mars 2018 12 timer siden, Juni7 skrev: Er det noen her som har valgt å kjøpe festdrakt til konfirmanten istedenfor bunad? Jeg synes det er så bra at det finnes alternativer til bunad og lurer på hvilken festdrakt dere eventuelt har valgt? Om konfirmanten skal ha festdrakt, bunad eller en vanlig kjole må nesten konfirmanten få bestemme selv. Ville aldri valgt en festdrakt til mange tusen fremfor en bunad, eller deler til bunad. De fleste som får bunader til konfirmasjonen har fått deler til bunaden sin gjennom hele livet. Mange begynner med søljene/smykkene til dåpen og fortsetter med andre deler til jul og fødselsdager. Nettopp fordi tingene koster mye. Ikke alle klarer å hoste opp 30 000 i året før konfirmasjonen. Så dette handler om langsiktig planlegging dersom det er økonomi som ligger i bunn for sprøsmålet. Anonymkode: b5893...d50 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #17 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en billig festdrakt til konfirmanten. Hadde jeg ikke hatt råd til ekte bunad ville jeg heller kjøpt en pen kjole. Alle andre konfirmanter i bunad, og der står en jente i drakten som er på forsiden av siste utgitte Sparkjøp-katalog? Nei takk. Nå får min jente bunad. Men hadde jeg ikke hatt råd til bunad ville jeg ikke gitt henne en billig etterligning fra Kina. Anonymkode: 294bf...ef2 Du må skru deg ned noen hakk. Jeg var enig med deg inntil jeg kom til siste linjen din. Billige etterligninger av bunader fra Kina hva er det? Vet du hvor både husfliden og andre produserer bunadene sine? Anonymkode: b5893...d50 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #18 Skrevet 4. mars 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor går grensen for billig? Anonymkode: 062d5...cfa jeg tenker på slike billige til 500-1500 som typisk kommer fra sparkjøp. slike man ser prøver å etterligne kvalitet, men ikke helt får det til. er mange festdrakter som er veldig fine, og som fint kan brukes på festdager- men til en konfirmant ville jeg ikke valgt en slik. mitt tips er å kikke på finn brukt. festdrakter trenger man ikke ha tilknytning for å bruke (nå snakker jeg om festdraker som er tradisjonelle i nroge som feks beltestakken og senjadrakten- ikke om sparkjøpdrakter) og man finner ofte mange pene til en fin sum på finn. Har selv sett nordlandsbunader nede i 5000,- for bare stakken uten tilbehør. man kan gjøre mange kupp der:) Anonymkode: 37663...389 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #19 Skrevet 4. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg tenker på slike billige til 500-1500 som typisk kommer fra sparkjøp. slike man ser prøver å etterligne kvalitet, men ikke helt får det til. er mange festdrakter som er veldig fine, og som fint kan brukes på festdager- men til en konfirmant ville jeg ikke valgt en slik. mitt tips er å kikke på finn brukt. festdrakter trenger man ikke ha tilknytning for å bruke (nå snakker jeg om festdraker som er tradisjonelle i nroge som feks beltestakken og senjadrakten- ikke om sparkjøpdrakter) og man finner ofte mange pene til en fin sum på finn. Har selv sett nordlandsbunader nede i 5000,- for bare stakken uten tilbehør. man kan gjøre mange kupp der:) Anonymkode: 37663...389 Spiller ingen rolle når bunaden vi har tilknytning til ikke er noe fin og vi derfor ikke vil ha den. Jeg synes festdrakten min til 6000,- er fin, derfor velger jeg den. Usikker på om jeg ville brukt 40000-50000 på et plagg jeg ville brukt 1-2 ganger pr år uansett, om jeg hadde hatt råd. Anonymkode: 062d5...cfa 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #20 Skrevet 4. mars 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller ingen rolle når bunaden vi har tilknytning til ikke er noe fin og vi derfor ikke vil ha den. Jeg synes festdrakten min til 6000,- er fin, derfor velger jeg den. Usikker på om jeg ville brukt 40000-50000 på et plagg jeg ville brukt 1-2 ganger pr år uansett, om jeg hadde hatt råd. Anonymkode: 062d5...cfa derfor jeg nevner festdrakter på finn, de trenger en ikke ha tilknytning til å bruke. jeg mener da tradisjonelle festdrakter som f.eks beltestakk eller senjadrakt (nevner bare de to for jeg kan ikke navnet på noen andre) dette er drakter med tradisjoner i norge, selv om de offisielt ikke kalles bunader. noen bunader er fryktelig dyre ja, derfor finn.no er en fin plass. der kan man gjøre et skikkelig varp om man bare er tolmodig nok. en festdrakt til 6k, tenker du mener en av slik mer moderne type som har blitt veldig vanlig de siste årene? kan også være veldig fine. men er mange som ser veldig simple ut også og det er sistnevnte type jeg ikke ville brukt på en konfirmant. Anonymkode: 37663...389
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå