Jump to content
s0la

s0la skal bli sterk | treningsdagbok

Recommended Posts

s0la

Hei og hopp! :nordvesta:

Jeg har lenge tenkt på å lage en treningsdagbok, men jeg bestemte meg for å vente til jeg har kommet i gang med treninga. Jeg er en 22 år gammel jente med interesse for trening og sunn livsstil. I to år har jeg vært ganske av og på med det og treninga har dabbet mer og mer av. Det sunne kostholdet forsvant og jeg ble slapp, trøtt og sliten. Brukte å leve ganske sunt, med regelmessig trening (til slutt trente jeg så og si hver dag) og jeg var så glad og full av energi den perioden, fordi jeg følte at jeg mestret mer og mer. Ble sterkere, fikk bedre kondisjon, ble ikke sliten så fort. Men det forsvant jo etter jeg stoppet opp.

Sommeren 2017 ble jeg mer aktiv, bestemte meg for å slutte å ta buss og sykle overalt. Ble raskt i bedre form, men det dabbet av mot vinteren. Nå har jeg trent regelmessig siden januar og jeg føler meg mye bedre. Har blitt litt sterkere og definitivt fått bedre kondisjon. Kan jogge ganske langt uten å bli helt ødelagt i kroppen - kroppen tåler mer og VIL mer. Har så mye energi og kroppen vil bare røre på seg. Det er deilig å føle seg sånn igjen! :) 

---

Så. Jeg har nylig begynt å skrive ned hva jeg gjør hver dag. 

26. Feb: HIIT på formiddagen og styrketrening for hele kroppen samme kveld. Hadde masse energi jeg ville bruke! Var godt å trene.

27. Feb: Jogging i 50 minutter på morgenen. Var ganske sliten og tom for energi, fordi jeg trente tidlig om morgenen og jeg er ikke et morgen-menneske. Trenger mat i kroppen og et par timer på å våkne før trening...

28. Feb: Hviledag.

1. Mar: HIIT. Følte at jeg mestret de fleste øvelsene, hadde masse energi.

2. Mar: HIIT. Samme denne dagen.

Det er det jeg har fått skrevet opp i treningsdagboken (den fysiske) så langt. Men som sagt, har trent regelmessig siden starten av januar. Synd jeg ikke har fått skrevet opp alt... Men heller sent enn aldri.

Så langt i dag har jeg spist havregrøt med jordbær, mandler, litt mørk sjokolade og kanel. Var kjempegodt! Og jeg er vanligvis ikke glad i noen form for grøt... Senere i dag blir det styrketrening på senter sammen med kjæresten. Vi planlegger og gjør alt av styrketrening sammen og det virker bra for motivasjonen.

---

Blir å oppdatere etter treninga så jeg kan bevise at jeg gjorde noe i dag. :nori:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

s0la

Ble en nesten to timers styrkeøkt i dag! :hoppe: 

Har forbedret meg på bare noen uker, og tar mer kg enn tidligere. Hver uke er det noen øvelser jeg kan ta mer kg på, og noen øvelser jeg klarer flere reps på. Det er deilig å kjenne at kroppen er blitt sterkere.

Energinivået mitt var bra i dag, følte at jeg klarte å pushe meg enda mer! Åh, det er så DEILIG.

Fornøyd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

Woot! :hoppe:

I overgår ble det en HIIT-økt. Tok ikke hardt i - var ikke akkurat en super-intensiv økt i utgangspunktet. Men jeg gjorde noe og følte meg bra etterpå! 

I dag ble det styrke på senter. Følte ikke at det gikk så bra for overkroppen sin del. Er blitt sterkere og det er bra, men jeg tok liksom ikke helt i. Hadde dårlig tid, så kan være derfor. Men jeg kjente det skikkelig godt i underkroppen. Beina kjentes ut som de "blåste" seg opp. Men ikke en dårlig følelse. Det føltes ut som de hadde jobbet, og det er positivt.

Økte ikke i vekt på noe i dag, forutenom på cable flies. Den sliter jeg virkelig med, for jeg har ikke brukt de musklene så mye før og er veldig svak der. Men jeg gikk fra den laveste vekten, 2.5 kg og opp til 5 kg. Det var tungt og jeg må øve meg på teknikken, og fokusere mer på å gjøre den riktig tror jeg.

Ville ikke øke i vekt denne gangen, for å unngå å pushe meg FOR hardt. Så jeg tok samme vekt ellers og det føltes bra. Men kan godt øke litt neste gang, siden jeg godt klarer 15 reps og mer. Stopper på 15 uansett, men kjenner at jeg klarer mer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

Bilder!! :) 

Sist jeg begynte å trene styrke og hiit, tok jeg regelmessig bilder for å lettere SE resultater. Det er vanskelig å se i speilet, men har man bilder og sammenlikner de ser man forskjeller. Det er gøy og motiverende. Før-bilder... ikke så gøy. Men morsomt å se når det skjer endringer! Og da blir man mer takknemlig for resultatene også, når man ser hvor bra det er blitt og hva man gikk i fra.

Jeg trener hovedsakelig for helsa og styrken sin del. Jeg vet hvor full av energi man blir, hvor mye bedre hverdagen er når man har litt styrke og har kondisjon. Det er bare positivt for kroppen! Men, det er en fantastisk bonus å se kroppen forandre og forbedre seg også. :P 

Så... Her er mine bilder. Jeg har trent litt nå, men vil forbedre kostholdet og fortsette jevnlig trening. Så dette blir på en måte mine før-bilder. Utseendemessig vil jeg stramme kroppen mer. Miste mer fett, få mer muskler. Har flat mage, ish (den er enda myk å ta på). Jeg ønsker å miste mer fett fra kroppen generelt! Rumpa vil jeg bygge sterk og god, og helst få den til å "poppe" mer, og få en rundere form.

Det første bildet er fra januar og februar, så før jeg begynte å trene og etter en måned. Det andre bildet er nåværende, fokus på rumpa fordi det er den jeg har som hovedmål å endre sammen med mage, som er på bilde tre, nåværende. 

Untitled 1.jpg

IMG_20180308_191658.jpg

IMG_20180308_192422.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rainbow

:vinke: Her vil jeg følge med! Så gøy å lese om hvor mye energi du får og at du ser fremgang fra gang tli gang! Det er det jeg syns er så gøy med trening også, fremgangen og at man merker forskjeller - og all energien! :hoppe: m

Du har jo allerede veldig fin kropp, og spesielt bra rompe! Enig i at det er kjempesmart å ta bilder. Ofte syns jeg det er vanskelig å se forskjell der også på meg selv, men det hjelper! Lettere enn målebånd, siden det er så vanskelig å måle på samme sted hver gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la
23 hours ago, Rainbow said:

:vinke: Her vil jeg følge med! Så gøy å lese om hvor mye energi du får og at du ser fremgang fra gang tli gang! Det er det jeg syns er så gøy med trening også, fremgangen og at man merker forskjeller - og all energien! :hoppe: m

Du har jo allerede veldig fin kropp, og spesielt bra rompe! Enig i at det er kjempesmart å ta bilder. Ofte syns jeg det er vanskelig å se forskjell der også på meg selv, men det hjelper! Lettere enn målebånd, siden det er så vanskelig å måle på samme sted hver gang.

Wii! Hei :vinke::nori:

Så morsomt, og velkommen skal du være! Ja, det er det jeg også liker med trening. Man går fra litt sliten og slapp, og så får man mer og mer lyst til å gjøre ting og røre på seg. Det er så godt med den ekstra energien på lager. :)

Tusen takk! :hjertesmil: Har alltid vært tynn og slank, så har jo et enkelt utgangspunkt. Må bare passe på å spise riktig og NOK så jeg ikke blir enda tynnere. Vil jo legge på meg litt mer muskler. 

Ja bilder og måleband er smart. Vekt har relativt lite å si, så lenge man holder seg innen sunne grenser. Kommer nok til å veie litt mer etterhvert pga muskler. Men kroppen blir jo å se strammere ut pga mistet fett. Ser fram til det! :D Er ikke redd for å se et større tall på vekta. 

Edited by s0la

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

s0la

Hei og HOPP!

I går dro jeg på jobbfest og hadde arbeid fra halv ellve til halv syv på kvelden i dag. Så jeg har vært litt redusert i dag! :sleep:

Men det ble bedre utover dagen, og rundt halv ni tok jeg en runde hiit for å få opp energien litt. Det hjalp! :hoppe:

Og ble passelig trøtt i tide også, så nå bærer det rett i seng. I morgen skal vi stå tidlig opp, gå tur og så trene styrke på ettermiddagen. Gleder meg! 

God natt! :natti:

Edited by s0la

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

:nordvesta:

 

Enda en styrkeøkt gjennomført! Hadde dårlig tid (det stengte tidligere enn antatt) så jeg rakk ikke to av øvelsene, og det ble litt hastverk på slutten. Dumt, men sånn er det bare. Lærte til neste gang.

MEN, jeg økte i vekt på flere av øvelsene. Jeg har tatt 20 kg i knebøy over flere økter og følt at det ikke var nok, men siden jeg har brukt kettlebell har jeg ikke turt å øke så mye mer i fare for å skade skuldrene. Så jeg begynte i dag med stang. Øvde først med bare stang, så prøvde jeg 30 kg, og så 40 fordi 30 ikke var nok. Så jeg tok 40 kg i knebøy helt fint!! :laugh: MEN, jeg følte ikke at rumpa og beina jobbet like godt som med kettlebell, så det er nok teknikk jeg må øve på der, for å kjenne det på de rette plassene. Tenker å ta 30 kg neste gang, bruke belte og rett og slett øve teknikk.

På markløft gikk jeg også fra 20, men til 30 på den. Kunne klart mer, men jeg sliter litt med teknikken fordi jeg aldri har brukt stang til markløft før. Så jeg må bare fortsette å øve. Jeg må fokusere for å huske teknikk, hvis ikke så glemmer jeg meg bort og automatisk går for en knebøy. :fnise:

Ellers gikk jeg fra 6 til 7 kg på curls og det samme for skulderpress. Har litt svak overkropp enda (jeg ser og føler forbedringer da) så der har jeg ikke klart å øke så mye. Skulderpress kunne jeg nok klart mer på, så den skal jeg øke neste gang. Blir litt for lett enda med 7.

Jaja, fikk rørt på meg i alle fall! Og blitt bedre i noe. Det er bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

Hei og hopp! :hoppe:

Ble en heftig 40 minutters hiit-økt i dag. Var ganske tortur, men god tortur? :fnise: Armene og beina skalv på slutten, men ikke på en dårlig måte. Føles ganske bra nå! Har spist en banan og nå knasker jeg på mandler. God snacks etter en økt synes jeg... 

FitnessBlender på YouTube er å anbefale, og ønsker du skikkelig heftige økter har Daniel mange gode!! Men han er IKKE snill. Haha!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rainbow

Så kult at du kunne øke så mye! Jeg har bare manualer hjemme, og trener ikke på senter, så begynner å få veldig lyst til å skaffe stang, sånn for å kunne løfte tyngre! Har sett på 2 til 20 kilo.

HIIT er virkelig god tortur! :P Han høres litt ut som Shaun T, som er min favorittrener. Veldig motiverende, men skikkelig harde økter! Ligger ikke noe på Youtube med ham, da, tror jeg, bare promovideoer for programmer. 

Jeg er på cut nå, men ser mye på bilder på nett der folk ser helt totalt ulike ut og veier det samme, så absolutt enig i at vekta har lite å si! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

:nordvesta:

En halvtimes, men intens hiit økt igjen i dag. Jeg kjente at jeg var mindre støl og hadde energi til det. Men vil ikke ta mer enn 3 økter hiit per uke. Det kan bli for mye også. :) Jeg skal jo trene styrke i morgen kveld. Hiit blir jeg ikke støl av, sjeldent. Men jeg kjenner at jeg virkelig har trent, og har svettet MYE. Det er det jeg liker med det - man rører skikkelig på seg.

19 hours ago, Rainbow said:

Så kult at du kunne øke så mye! Jeg har bare manualer hjemme, og trener ikke på senter, så begynner å få veldig lyst til å skaffe stang, sånn for å kunne løfte tyngre! Har sett på 2 til 20 kilo.

HIIT er virkelig god tortur! :P Han høres litt ut som Shaun T, som er min favorittrener. Veldig motiverende, men skikkelig harde økter! Ligger ikke noe på Youtube med ham, da, tror jeg, bare promovideoer for programmer. 

Jeg er på cut nå, men ser mye på bilder på nett der folk ser helt totalt ulike ut og veier det samme, så absolutt enig i at vekta har lite å si! 

Jaa det er tortur, haha! Det kan være lurt ja. Kunne ta mye mer med stang, og føler man jobber litt annerledes med kroppen og. Man blir tvingt til å få heelt riktig teknikk. Anbefaler belte også, for jeg ble visst litt skjev i ryggen uten... Hvis du ikke har brukt stang før så klart, da vet du nok hva du gjør. :) 

Har hørt rykter om Shaun T... Skal visst være brutalt. 

Det er så fascinerende å se før- og etterbilder av folk. Ofte får man annerledes kroppsform, fordi fettet har samlet seg på f.eks. hoftene, og så har man ikke så brede hofter under der. :fnise: Blir inspirert av vlogger og instagrambilder for tiden, der man får se hele prosessen. Man får håp om at det samme kommer til å skje seg selv også. 

 

Begynner allerede å føle stor forskjell fra starten. Jeg holder ut lenger, og klarer å gjøre øvelser raskere. Burpees var tortur i starten og nå klarer jeg mange på rad. Armhevinger klarte jeg nesten ingen av og nå holder jeg ut lenger. Det går framover!

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

Yayy! Ble en god styrkeøkt i går. :tommel:

Gikk over til kettlebells igjen som jeg har brukt tidligere til knebøy og markløft. Men vil prøve manualer neste gang, for et bedre grep. Kettlebells begynner å bli tung når man bikker 28 kg. Kjæresten kunne ikke trene, så jeg dro alene. Ville ikke gjøre noe feil og skade meg selv, så jeg tok den safe veien. Men jeg tok trege bevegelser og virkelig kjente ALT, og tok flere reps. Så fortsatte jeg med det samme når det kommer til overkropp. Brukte manualer, 14 kg fungerer toppers. Gleder meg til jeg kan øke igjen! :) På roing tok jeg 13 kg. I starten klarte jeg ikke mer enn 5 kg, så økte jeg til 9.5 og så 13. Det er tungt, men klarer akkurat så mange reps jeg trenger.

All in all, en god økt. Fikk ikke tatt armhevinger (kun som oppvarming), men det går bra. Armhevinger tar jeg jo hjemme under hiit-øktene uansett. 

Edited by s0la

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

Har forresten laget meg instagram - Skinnyt0fit :nori:

Jeg blir MYE mer motivert når jeg kan legge ut bilder, se på andres bilder, sammenlikne bildene fra starten og nåværende, legge ut matbilder, se på matbilder. Jeg blir inspirert og påmint hva jeg burde spise og burde gjøre hver dag! :) I dag spiste jeg laks med egg og grønnsaker til middag. Helt fantastisk godt!! Og jeg får ikke skikkelig vond mage (sånn... alt for mett-mage) av denne type maten, i forhold til pizza, pasta, hamburgere og ferdigmat.

Edited by s0la

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

s0la

En ting jeg må bli flinkere til på jobb er å velge SUNN mat til lunsj. Jeg jobber hele ettermiddagen til kvelden hver dag, så jeg spiser som regel alltid "middag" på jobb. Og vi har tilgang til både sunne og usunne fristelser... :) F.eks. i dag valgte jeg quesedilla foran en god kyllingsalat. Er ikke direkte usunt, men jeg vil jo velge renere mat og ikke behandlet. 

Så det er målet mitt framover. Spise mer ubehandlet mat (har vært veldig flink hjemme da!). Mat har jo MASSE å si. Riktig mat er viktig. *Notere* *brenne inn i hodet* 

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

Hallaa! :) Da er en 30-40 minutters økt med hiit gjennomført. Ble en god økt egentlig. Følte at jeg mestret øvelsene, hadde kontroll og ga ikke opp selv om det SVEI! Jeg holder definitivt ut mye lenger enn før. GOALS. haha! :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

Før- og etterbilde igjen. Januar vs mars. :) Jeg kan i alle fall se forskjell. Spesielt på bilde nr 1 - der jeg er avslappet og ikke "poser" noe særlig. Rumpa har poppet mye mer, og er ikke flat!! :tommel: Jeg er SÅ fornøyd når jeg ser dette, for det viser framgang. Har lenge følt at jeg eegentlig ikke har sett noe forskjell - bare følt forskjell. Nå kan jeg faktisk se at noe har skjedd... Og når jeg ser meg i speilet kan jeg også se det der. Rumpa stikker jo UT haha! :nori:

fghnn.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

Jess, ble en økt på senteret i går. :laugh:

Begynner å føle meg mer hjemme der nå. Helt i starten var jeg nervøs fordi det var så lenge siden sist jeg hadde trent... Første dagen jeg og kjæresten dro dit fikk jeg helt stopp. Tror jeg fikk litt panikk - ville gråte, følte meg skikkelig redd. Turte ikke ta vanlige knebøy. Følte at alle så på meg. Men alle fokuserer jo på seg selv, det vet jeg jo egentlig. Men det var bare nerver... :) Nå er jeg tilbake der jeg føler meg trygg og tør å bare slippe meg selv løs og gjøre mitt uten å tenke på andre. 

Gikk bra i går, men jeg fortsatte med kettlebell til knebøy og markløft og jeg MÅ endre på det neste gang og heller ta manualer. Blir mye bedre for armer og skuldre! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

Hei og hopp!! :yvonne:

I går formiddag tok jeg og samboer en skikkelig heftig HIIT økt med FitnessBlender. https://www.youtube.com/watch?v=HReVjURVMPs - Si i fra hvis du tar utfordringen og fortell meg hvordan det gikk! Samboer slet ganske mye og han skalv, mens jeg har tatt denne før og trener HIIT regelmessig så gikk bedre for meg. :fnise: Han hadde sting i ryggen, i magen, skalv i leggmusklene. Han var flink da, og presset seg selv skikkelig. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
s0la

Helluu! :laugh:

På søndag tok jeg en hjemmeøkt, der jeg tok øvelser med kroppsvekt + bånd for å få motstand. Ble en god utholdenhetsøkt.

Ble en styrkeøkt igår på senter. Følte det gikk kjempebra!! Følte at jeg fikk bedre teknikk med manualer, og jeg hadde bedre holdning på alle øvelser. Klarte 13 kg lett på sittende, bred roing. Kjenner det i skuldre og rygg idag... :) Det gikk mye lettere, klarte å få albuene ordentlig bak. Klarte 15 reps x3 og ikke mer! Da var jeg ferdig... Er så godt å KJENNE framgang. 

Og så så jeg musklene mine i skuldre og armer godt mens jeg trente, så jeg har fått mer synlige muskler endelig!! Er så stolt av potetene mine! :nordvesta:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rainbow

Har lest gjennom alle postene dine, det er så inspirerende! Må finne deg på insta også! :) Skikkelig bra framgang! Syns det er vanskelig å føle endringene, man må liksom se dem ved hjelp av bilder.

Enig i at det er veldig gøy å følge folk for å se på framgang og matinspirasjon. På jobben min har de heldigvis som oftest veldig sunne lunsjer, og mye bra veggis-varmmat (er vegetarianer). Men vanskelig å beregne hvor mye det er for meg som teller macroer og måler alt, blir mye gjetting for det måltidet.

Smart med belte når man skal løfte med stang. Har aldri brukt stang før, faktisk, bare manualer. I alle videoene mine er det kun det som brukes, med unntak av en sånn EZ-bar i noen, men da har jeg bare brukt manualer siden det går an. 

Shaun T er ganske så brutal i HIIT-øktene sine, ja! Det ene programmet, Insanity Max 30, er sånn at du skal gå så hardt du klarer, og når du stopper, skal du skrive ned tida, som står på skjermen hele økta. Målet er da å slå sin egen tid gangen etter. Gøy. Han er veldig inspirerende, kommer ordentlig gjennom skjermen og får meg til å pushe hardere! :nigo: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.


Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...