AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #1 Skrevet 2. mars 2018 Hei. Jeg dater en mann som har diagnosen mild Bipolar... Noen som har erfaring med dette? Jeg syns det er vanskelig å se hva som kan være diagnoserelatert og hva som er vanlig i en datingfase eller hva som er han.. Men jeg legger jo merke til at han kan være - egosentrisk, stiller få spm tilbake om meg når vi prater - forsvinner i sin egen verden - stort sex- behov - ambivalens i forhold til meg, veldig på og veldig av — vanskelig å lage avtaler med - han sover tidvis ganske dårlig om natten Hva ville dere tenkt om daten fortalte at han er mild Bipolar,? Anonymkode: 3839b...e98
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #2 Skrevet 3. mars 2018 Med "mild" bipolar, mener du da bipolar type 2? Er han medisinert? Du må huske at daten din ikke er bipolar, men har diagnosen bipolar. At han er egosentrisk trenger ikke ha noe med lidelsen å gjøre, heller ikke at han er vanskelig å lage planer med. Bipolar er ingen personlighetsforstyrrelse, men en stemningslidelse. Ved bipolar type 2 har man hypomanier og depresjoner, og større taletrang og sexlyst, samt mindre søvnbehov har sammenheng med en mulig hypoman episode. Dette er fordi man får mer energi enn vanlig. Det med at han er mye av og på, trenger ikke å ha noe med lidelsen å gjøre, men det kan ha sammenheng med at han veksler mellom episoder. Jeg syns likevel ikke at du skal unnskylde dårlig oppførsel som at han er av og på og vanskelig å lage avtaler med, med at han har en stemningslidelse. Jeg hadde ikke tenkt noe særlig på det, annet enn at man må ta hensyn til at humøret kan svinge mer enn vanlig. Kommunikasjon er viktig, og du burde kanskje lese deg litt opp på diagnosen for å forstå han bedre. Anonymkode: 0b29c...358 7
Gjest Carol80 Skrevet 3. mars 2018 #3 Skrevet 3. mars 2018 (endret) Jeg har bipolar 1 og bruker medisiner for det. Er helt normalt fungerende på medsa, går i tillegg til psykiatiker for å opprettholde dette, siden jeg tidligere har hatt en manisk episode. Du kan jo spørre han om han får denne hjelpen. Litium feks er mest brukt og fungerer på humøret. Hvis han nekter å bruke medisiner, kan man jo lure på hvor stor innsikt han har av sykdomsbildet sitt, og vilje til å endre det. Spørsmålet er om du orker å forholde deg til han så lenge han virker ustabil, syk eller ikke. Og ja, jeg forstår at "mild" bipolar er bipolar 2 men så lenge man har en diagnose så har man rett på behandling. Endret 3. mars 2018 av Carol80
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #4 Skrevet 3. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Med "mild" bipolar, mener du da bipolar type 2? Er han medisinert? Du må huske at daten din ikke er bipolar, men har diagnosen bipolar. At han er egosentrisk trenger ikke ha noe med lidelsen å gjøre, heller ikke at han er vanskelig å lage planer med. Bipolar er ingen personlighetsforstyrrelse, men en stemningslidelse. Ved bipolar type 2 har man hypomanier og depresjoner, og større taletrang og sexlyst, samt mindre søvnbehov har sammenheng med en mulig hypoman episode. Dette er fordi man får mer energi enn vanlig. Det med at han er mye av og på, trenger ikke å ha noe med lidelsen å gjøre, men det kan ha sammenheng med at han veksler mellom episoder. Jeg syns likevel ikke at du skal unnskylde dårlig oppførsel som at han er av og på og vanskelig å lage avtaler med, med at han har en stemningslidelse. Jeg hadde ikke tenkt noe særlig på det, annet enn at man må ta hensyn til at humøret kan svinge mer enn vanlig. Kommunikasjon er viktig, og du burde kanskje lese deg litt opp på diagnosen for å forstå han bedre. Anonymkode: 0b29c...358 Hvor ofte er det normalt å veksle mellom episoder da? Ja han er nr 2. Blir medisinert. Det er selvsagt vanskelig å skille mellom hva som er sykdom og hva som er han. Men han er uansett vanskelig å forholde seg til.. Mye ambivalens i han på en måte, og entusiasme og slik svinger. Men hvor lett er det å styre hvordan en har det og hvordan en påvirker andre når humøret svinger pga sykdom? Er det mulig å styre det? Kjenner jeg er veldig skeptisk til dette.. Anonymkode: 3839b...e98 1
Raven Emerald Skrevet 3. mars 2018 #5 Skrevet 3. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte er det normalt å veksle mellom episoder da? Ja han er nr 2. Blir medisinert. Det er selvsagt vanskelig å skille mellom hva som er sykdom og hva som er han. Men han er uansett vanskelig å forholde seg til.. Mye ambivalens i han på en måte, og entusiasme og slik svinger. Men hvor lett er det å styre hvordan en har det og hvordan en påvirker andre når humøret svinger pga sykdom? Er det mulig å styre det? Kjenner jeg er veldig skeptisk til dette.. Anonymkode: 3839b...e98 Det er ikke lett å styre stemningen selv, det trenger en medikamenter for å avhjelpe. Mange er ikke engang klar over hvilket stemningsleie de har vært i før de er stabile igjen ("midt i mellom"). 1
WubWub Skrevet 3. mars 2018 #6 Skrevet 3. mars 2018 1 time siden, Raven Emerald skrev: Det er ikke lett å styre stemningen selv, det trenger en medikamenter for å avhjelpe. Mange er ikke engang klar over hvilket stemningsleie de har vært i før de er stabile igjen ("midt i mellom"). kommer dette fra fagekspertise eller synsing?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #7 Skrevet 3. mars 2018 Jeg har bipolar 2 og går på medisiner. Å kalle det bipolar "mild" er en underdrivelse. De med bipolar 2 vil ubehandlet få langvarige alvorlige depresjoner, og små manier kalt hypomanier, der man har større energi enn ellers. Depresjonene preger sykdomsbildet mer enn hypomaniene. Hvis han tar medisiner og går til psykolog ville jeg ikke vært så bekymret, jeg holdes i sjakk av medisiner, men hvis ikke så er det ikke mye å satse på. Les deg opp! og ikke gi opp før dere har vært sammen en stund og du ser om han greier seg bra. Det kan gå helt fint med rette medisiner. Hvis han sover lite er han mest sannsynlig hypoman, og også hvis han har stor sexlyst. Du må vite at bipolare ofte er utro i sånne faser, fordi sexlysten er så stor at man ikke skiller på hvem man har sex med. Og etter hypomanien kommer alltid nedturen. Så vær forsiktig, og vær sikker på at han får behandling. Anonymkode: cde90...45e 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #8 Skrevet 3. mars 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg dater en mann som har diagnosen mild Bipolar... Noen som har erfaring med dette? Jeg syns det er vanskelig å se hva som kan være diagnoserelatert og hva som er vanlig i en datingfase eller hva som er han.. Men jeg legger jo merke til at han kan være - egosentrisk, stiller få spm tilbake om meg når vi prater - forsvinner i sin egen verden - stort sex- behov - ambivalens i forhold til meg, veldig på og veldig av — vanskelig å lage avtaler med - han sover tidvis ganske dårlig om natten Hva ville dere tenkt om daten fortalte at han er mild Bipolar,? Anonymkode: 3839b...e98 Jeg ville holdt meg unna. Det er noe som aldri forsvinner men som kan fungere i perioder men igjen fungere svært dårlig i andre perioder. Jeg ville aldri fått barn med en slik, unner ingen små det. Anonymkode: 97968...96c 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #9 Skrevet 3. mars 2018 Jeg tenker at det ikke handler så mye om diagnose, men funksjonsnivå og hva han selv gjør for å ha det bra. Det er ikke sikkert at han selv vet hva som er han og hva som er sykdom, når en sykdom/psykisk lidelse som er så stor tar over forsvinner man litt bak alle symptomene. Bipolar eller ei, at han ikke virker så interessert i deg er ikke et godt tegn uansett. Anonymkode: a5501...79c 3
Raven Emerald Skrevet 3. mars 2018 #10 Skrevet 3. mars 2018 (endret) 2 timer siden, WubWub skrev: kommer dette fra fagekspertise eller synsing? Fra egenerfaring. Jeg har selv bipolar 2. Endret 3. mars 2018 av Raven Emerald 1
WubWub Skrevet 3. mars 2018 #11 Skrevet 3. mars 2018 3 timer siden, Raven Emerald skrev: Fra egenerfaring. Jeg har selv bipolar 2. ok, jeg vet ingenting om denne lidelsen men jeg er ganske ustabil selv
aiba Skrevet 3. mars 2018 #12 Skrevet 3. mars 2018 Jeg har bipolar 1, jeg er ikke vanskelig tar medisiner i dårlige perioder datet jeg ikke
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #13 Skrevet 3. mars 2018 Vil du ha et dramatisk liv med store høyder og dype kriser så kjør på. Anonymkode: 7d0de...9df 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #14 Skrevet 3. mars 2018 Hadde ikke hatt noen problemer med diagnosen, men fyren virker som en drittsekk: det er ikke del av diagnosen.. Anonymkode: 19d98...5f9 2
Raven Emerald Skrevet 3. mars 2018 #15 Skrevet 3. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil du ha et dramatisk liv med store høyder og dype kriser så kjør på. Anonymkode: 7d0de...9df Det trenger ikke være sånn, men det kan virke som om denne karen er litt sånn... Noe er dog drittsekkoppførsel, og det tror jeg ikke kan avhjelpes med medisiner. 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #16 Skrevet 3. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det ikke handler så mye om diagnose, men funksjonsnivå og hva han selv gjør for å ha det bra. Det er ikke sikkert at han selv vet hva som er han og hva som er sykdom, når en sykdom/psykisk lidelse som er så stor tar over forsvinner man litt bak alle symptomene. Bipolar eller ei, at han ikke virker så interessert i deg er ikke et godt tegn uansett. Anonymkode: a5501...79c Det har du rett i. Interessen er så veldig svingende på en måte... Han har selv sagt at de tidligere forholdene har blitt ødelagt pga hans humørsvingninger. Anonymkode: 3839b...e98
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #17 Skrevet 3. mars 2018 3 minutter siden, Raven Emerald skrev: Det trenger ikke være sånn, men det kan virke som om denne karen er litt sånn... Noe er dog drittsekkoppførsel, og det tror jeg ikke kan avhjelpes med medisiner. Hva tenker du er drittsekkoppførsel da? Anonymkode: 3839b...e98
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #18 Skrevet 3. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil du ha et dramatisk liv med store høyder og dype kriser så kjør på. Anonymkode: 7d0de...9df Men han er jo bare mild Bipolar da.. Er det forsatt så mye opp og ned da? Trodde det var en mildere versjon.. Men ja, etter bare tre mnd har det jo vært en del tull allerede syns jeg, han tar meg veldig for gitt. Anonymkode: 3839b...e98
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #19 Skrevet 3. mars 2018 Jeg datet en med bipolar lidelse i et par måneder. Han var under utredning da vi holdt på, og hadde ikke fått medisin. Det ble for mye for meg at han hadde vært suicidal og hatt veldig risikosøkende atferd rett før vi møttes. Jeg syntes også det var vanskelig å forholde meg til at han var superimpulsiv, ikke kunne planlegge eller holde avtaler, og at han ikke tok vare på seg selv verken psyksik eller fysisk som følge av at han ikke klarte å regulere mye av atferden sin. Anonymkode: f927e...e09
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2018 #20 Skrevet 3. mars 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg dater en mann som har diagnosen mild Bipolar... Noen som har erfaring med dette? Jeg syns det er vanskelig å se hva som kan være diagnoserelatert og hva som er vanlig i en datingfase eller hva som er han.. Men jeg legger jo merke til at han kan være - egosentrisk, stiller få spm tilbake om meg når vi prater - forsvinner i sin egen verden - stort sex- behov - ambivalens i forhold til meg, veldig på og veldig av — vanskelig å lage avtaler med - han sover tidvis ganske dårlig om natten Hva ville dere tenkt om daten fortalte at han er mild Bipolar,? Anonymkode: 3839b...e98 Er det bipolar type 1 eller 2? Jeg er bipolar 2. Har høy sexlyst, hender seg jeg sover dårlig og sovner sent fordi hjernen min aldri skrur seg av. Men desto viktigere er det for meg å ha faste rammer og rutiner. Etter en festival eller sykdomsperiode med varierende søvn kan søvnmønsteret mitt være på trynet i to uker etterpå. Men jeg er stabil takket være medisiner. Har utrolig få episoder hvor jeg blir depressiv, da tar jeg lett til tårene og tror at samboer feks ikke elsker meg mer (bare tull så klart men der og da tar følelsene over for logikken). Kan plutselig være «høyt oppe» å bli fryktelig rastløs. Jeg ser når disse periodene kommer, så jeg blir ikke lenger rivd med slik som før jeg fikk diagnosen. Men mye av det du skriver kan være personlighets relatert. Slik som at han virker uinteressert og «av og på», vanskelig å lage avtaler med osv. Det er en ganske omfattende sykdom. Absolutt alle med bipolar lidelse er forskjellig og har forskjellige symptomer. Noen er ekstreme og noen skulle man ikke tro hadde sykdommen hadde det ikke vært for noen episoder. Samboer har fått mye info fra meg om sykdommen (mens vi datet) og avventer rett og slett når jeg har en dårlig periode. Jeg kan gråte/kjefte fordi jeg har tatt noe ille opp, da diskuterer han ikke men lar det gå inn det ene øret og ut det andre, gråter jeg så holder han bare rundt meg uten å si noe. De episodene er det få av og de går over fort, men han takler de helt fint. Anonymkode: 59d41...807 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå