AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #1 Del Skrevet 1. mars 2018 Jeg har en motorsag som er litt tungstarta. Om jeg ikke gasser på hardt når den først starter, så vil han slukne nokså fort. Da virker det som om den blir sur, og jeg må vente en stund til den starter igjen. Når jeg sager kan den av og til stoppe opp på de underligste tidspunkt (med motor på), selv om sagkjeden er sylskarp og river store biter ut av treverket. Hva kan være årsaken til det? Jeg har skiftet luftfilter og rensa hele sulamitten. Alt skal være i orden. Forgasseren? Er det klutsj på disse? Stihl MS171. Anonymkode: 31ecc...752 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #2 Del Skrevet 1. mars 2018 Du har valgt ei billig-sag, og det får du svi for. Teknikk på å starte ei sag må øves på, men med ditt kjøp tror jeg det vil være dødfødt. Skal du ha ei god motorsag må du nok opp i 8-12 000 klassen. Du gikk i den fella de håper folk går i... Anonymkode: 7c0db...25d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #3 Del Skrevet 1. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har valgt ei billig-sag, og det får du svi for. Teknikk på å starte ei sag må øves på, men med ditt kjøp tror jeg det vil være dødfødt. Skal du ha ei god motorsag må du nok opp i 8-12 000 klassen. Du gikk i den fella de håper folk går i... Anonymkode: 7c0db...25d Stihl er det ypperste av motorsager i verden, Hilsen proffhogger. Bruker 026 i mitt yrke, har gått over 8000 timer. Det du sier er bare tull. Anonymkode: 9e8b9...945 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Del Skrevet 1. mars 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en motorsag som er litt tungstarta. Om jeg ikke gasser på hardt når den først starter, så vil han slukne nokså fort. Da virker det som om den blir sur, og jeg må vente en stund til den starter igjen. Når jeg sager kan den av og til stoppe opp på de underligste tidspunkt (med motor på), selv om sagkjeden er sylskarp og river store biter ut av treverket. Hva kan være årsaken til det? Jeg har skiftet luftfilter og rensa hele sulamitten. Alt skal være i orden. Forgasseren? Er det klutsj på disse? Stihl MS171. Anonymkode: 31ecc...752 Du må skru forgasserdysene tilbake til 0. Åpne så H-skruen en omdreining og L-skruen en kvart. Dette er standardinnstillinger, men de flytter seg over tid, siden sagen vibrerer. Skift også sil i bensintanken, denne går også tett over tid. Du vipper den ut med pekefingeren fra tanken. Et tennpluggbytte kan også være ok. Ja det er clutch. Sentrifugalclutch sådan. Denne påvirker ikke startprosessen. Anonymkode: 9e8b9...945 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #5 Del Skrevet 2. mars 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må skru forgasserdysene tilbake til 0. Åpne så H-skruen en omdreining og L-skruen en kvart. Dette er standardinnstillinger, men de flytter seg over tid, siden sagen vibrerer. Skift også sil i bensintanken, denne går også tett over tid. Du vipper den ut med pekefingeren fra tanken. Et tennpluggbytte kan også være ok. Ja det er clutch. Sentrifugalclutch sådan. Denne påvirker ikke startprosessen. Anonymkode: 9e8b9...945 Supert svar, tusen takk! Jeg har faktisk tennplugg og bensinsil innkjøpt og liggende på kjøkkenet. Får prøve meg. Anonymkode: 31ecc...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #6 Del Skrevet 2. mars 2018 Utrolig hvilke tema som dukker opp på KG....Anonymkode: bcdfa...4f9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #7 Del Skrevet 2. mars 2018 Kvinner må ha lov til å eie skog de også. :D Skal si deg jeg er uendelig glad for fjorårets vedhogst akkurat nå. Forgasseren har ikke jeg justert siden jeg kjøpte denne saga for 8 år siden. Anonymkode: 31ecc...752 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #8 Del Skrevet 2. mars 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Supert svar, tusen takk! Jeg har faktisk tennplugg og bensinsil innkjøpt og liggende på kjøkkenet. Får prøve meg. Anonymkode: 31ecc...752 No prob. Om du skal være ekstra avansert, kan du prøve å ruse sagen opp til max turtall etter at dysene er justert. Det høres forferdelig ut, men sagen tåler det fint. Den når da et turtall på 15-17000 rpm. Så skrur du litt mer (med klokken) på L-dysen. Da går sagen litt ned på turtall, pga at den får for mye bensin. Dette nyter du godt av senere ved felling, kapping og kvisting. Den ekstra bensinen trengs da pga høyere belastning enn rusing uten noe motstand:-) Anonymkode: 9e8b9...945 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #9 Del Skrevet 2. mars 2018 Skal jeg skru på skruene mens den går på maks? Da tar jeg vel av kjeden først? Anonymkode: 31ecc...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotehodet Skrevet 2. mars 2018 #10 Del Skrevet 2. mars 2018 Jeg hadde aldri trodd jeg kom til å lese om motorsager på kg. Jorda er flat😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 2. mars 2018 #11 Del Skrevet 2. mars 2018 Helt sikkert kardangen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 2. mars 2018 #12 Del Skrevet 2. mars 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal jeg skru på skruene mens den går på maks? Da tar jeg vel av kjeden først? Anonymkode: 31ecc...752 Neinei, kjedet skal sitte der det skal på sverdet. Men, veit du ikke hvordan saga skal oppføre seg når du justerer, er du på tynn is. L-skruen skal du justere kanskje inn, slik at motor klarer å akselrere, reint! Det skal ikke høres ut for at den vil kvæles når du gir gass. H-skruen stiller du slik at ved full gass, SKAL motor småputre litt. Justerer du slik at den går helt reint på full gass, kan den skjære seg. Den får nå litt for mye bensin/oljeblanding. T-skruen justerer du slik at kjedet ikke går når motor går på tomgang. Skrue ut=lavere turtall 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 2. mars 2018 #13 Del Skrevet 2. mars 2018 36 minutter siden, Rotehodet skrev: Jeg hadde aldri trodd jeg kom til å lese om motorsager på kg. Jorda er flat😊 Kan hende du får bruk for det, så bare å lese😜 Finnes kvinner som kan å håndtere motorsag👍👍 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotehodet Skrevet 2. mars 2018 #14 Del Skrevet 2. mars 2018 (endret) Det tryggeste for meg og andre i nærheten er rundbuesag. Motorsag er for pinglete 😃 Endret 2. mars 2018 av Rotehodet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #15 Del Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, tdm900 skrev: Neinei, kjedet skal sitte der det skal på sverdet. Men, veit du ikke hvordan saga skal oppføre seg når du justerer, er du på tynn is. L-skruen skal du justere kanskje inn, slik at motor klarer å akselrere, reint! Det skal ikke høres ut for at den vil kvæles når du gir gass. H-skruen stiller du slik at ved full gass, SKAL motor småputre litt. Justerer du slik at den går helt reint på full gass, kan den skjære seg. Den får nå litt for mye bensin/oljeblanding. T-skruen justerer du slik at kjedet ikke går når motor går på tomgang. Skrue ut=lavere turtall Ved full gass gjør motor alt annet enn å småputre litt:-). Den skal ha litt for mye bensin ved fullt pådrag uten belastning. Dette kommer til nytte ved belastning, da sagen bruker mer bensin da enn ved bare rusing. Om TS er uerfaren, bør sagen settes fast ved forgasserjustering. Dette pga at man da bare holder i sagen med en hånd (gasshåndtaket) og den andre med skrujern i forgasseren. Kjedet flyr med mange meter i sekundet og dette vil man ikke stifte bekjentskap med. En kjede er konstruert slik at når den treffer materiale, drar den seg inn i det den treffer. En trenger da ikke mye fantasi for å se for seg hvordan dette ser ut om en treffer kjøtt... VERNEUTSTYR PÅBUDT! Om en så bare skal starte og gasse litt. Anonymkode: 9e8b9...945 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #16 Del Skrevet 2. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal jeg skru på skruene mens den går på maks? Da tar jeg vel av kjeden først? Anonymkode: 31ecc...752 Ja, du kan faktisk ta av kjedet når du gjør dette. Da eliminerer du den risikoen. Anonymkode: 9e8b9...945 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #17 Del Skrevet 7. mars 2018 På 1.3.2018 den 23.34, AnonymBruker skrev: Du har valgt ei billig-sag, og det får du svi for. Teknikk på å starte ei sag må øves på, men med ditt kjøp tror jeg det vil være dødfødt. Skal du ha ei god motorsag må du nok opp i 8-12 000 klassen. Du gikk i den fella de håper folk går i... Anonymkode: 7c0db...25d Du har sikkert en bestemt sag å anbefale? Anonymkode: d119c...e46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ransfelt are Skrevet 8. mars 2018 #18 Del Skrevet 8. mars 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har sikkert en bestemt sag å anbefale? Anonymkode: d119c...e46 Nå er det ikke meg du spør, men hvis du skal ha proffsag så kjøp fra en dyktig forhandler i ditt nærområde. Merket spiller ikke noen stor rolle så lenge det er av de "kjente" merkene (Husqvarna, Jonsereds, Stihl, Dolmar++) En Stihl MS171 er ei helt grei sag til litt vedhogging og småjobber. Problemet du har er jeg 90% sikker på at er forgasserjustering. Jeg har en Stihl MS260 (halvproff ca 2004 mod) og en Husqvarna 550 XPG (proff 2014/15 hvis jeg husker riktig). 550-en er ei klart bedre sag, men den er også mye dyrere og nyere enn Stihl-en. I tillegg har denne Autotune slik at man slipper forgasserjustering. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #19 Del Skrevet 8. mars 2018 3 minutter siden, ransfelt are skrev: Nå er det ikke meg du spør, men hvis du skal ha proffsag så kjøp fra en dyktig forhandler i ditt nærområde. Merket spiller ikke noen stor rolle så lenge det er av de "kjente" merkene (Husqvarna, Jonsereds, Stihl, Dolmar++) En Stihl MS171 er ei helt grei sag til litt vedhogging og småjobber. Problemet du har er jeg 90% sikker på at er forgasserjustering. Jeg har en Stihl MS260 (halvproff ca 2004 mod) og en Husqvarna 550 XPG (proff 2014/15 hvis jeg husker riktig). 550-en er ei klart bedre sag, men den er også mye dyrere og nyere enn Stihl-en. I tillegg har denne Autotune slik at man slipper forgasserjustering. Jonsered og Husqvarna er begge eid av Electrolux. Ikke så mye til proffsager. Stihl er det optimale valget. Dolmar er jeg ikke så kjent med, men har tatt seg opp en del de siste årene. Anonymkode: 9e8b9...945 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ransfelt are Skrevet 8. mars 2018 #20 Del Skrevet 8. mars 2018 Jeg glemte forresten å nevne at motorsagmerker er religion for enkelte. Dem om det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå