Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

1 time siden, misspinky skrev:

På den siste instagramstory snutten. Hører barnet snakke i bakgrunnen. Jeg oppfatter det som at hun spør hvorfor det filmes. "Skal du sende det til mormor og morfar" hvorpå mor svarer at "ja det var så fint her" Det mor glemte å si er: "og nå skal jeg bare filme deg litt bakfra og legge det ut så over 300 000 fremmede også kan se". Creepy. 

Det reagerte jeg på også..... :(

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, misspinky skrev:

På den siste instagramstory snutten. Hører barnet snakke i bakgrunnen. Jeg oppfatter det som at hun spør hvorfor det filmes. "Skal du sende det til mormor og morfar" hvorpå mor svarer at "ja det var så fint her" Det mor glemte å si er: "og nå skal jeg bare filme deg litt bakfra og legge det ut så over 300 000 fremmede også kan se". Creepy. 

Tenkte jeg også på. Stakkars barn! 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokkers kvinnfolk. Dagbladet burde seriøst gå eksponering av barn i sømmene, istedenfor disse ukritiske innleggene de spytter ut.

Slik det står seg i dag så troner vel CBE på toppen av verstinglisten, eller?

Og der har du overskriften: "Caroline Berg Eriksen - verstingen av kjendiser som eksponerer barn. Se hele listen her!" Og så kunne de tatt for seg bloggere, og andre kjentfolk, fra topp til bunn.

Som jeg misliker folk som selger barndommen til ungene sine altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, misspinky said:

Reagerte på det samme. Ekkelt, skikkelig ekkelt. Må liksom lure barnet foran disken for å få med prinsessehåret på film.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest formula

Skikkelig ubehagelig å se og høre. Tenker at det burde virkelig ringe i noen foreldrebjeller når barna selv begynner å stille spørsmål om filmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne artikkelen på vg, https://www.minmote.no/#!/artikkel/24460148/forbrukertilsynet-ber-influencer-annonsoer-om-aa-skjerpe-seg

Sitat

Vi har i senere tid tatt opp sak mot flere annonsører, og ser av svarene vi får at flere ikke har sett det som sin oppgave å sørge for at reklamen for produktene deres er godt og tydelig merket. Vi er tydelige på at annonsøren har hovedansvaret og at når de bruker påvirkere til å spre reklame er det deres jobb å sørge for at loven blir fulgt

Jeg kan ikke fatte å begripe at det skal være annonsørens ansvar at bloggere merker riktig?? De er jo de som er mest interesserte i ar reklamen når glest mulig så oppriktig og venninneaktig som mulig, så med andre ord, hver gang en blogger ikke merker, så er det etter annonsørens råd?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Stjernekikkeren skrev:

Kom over denne artikkelen på vg, https://www.minmote.no/#!/artikkel/24460148/forbrukertilsynet-ber-influencer-annonsoer-om-aa-skjerpe-seg

Jeg kan ikke fatte å begripe at det skal være annonsørens ansvar at bloggere merker riktig?? De er jo de som er mest interesserte i ar reklamen når glest mulig så oppriktig og venninneaktig som mulig, så med andre ord, hver gang en blogger ikke merker, så er det etter annonsørens råd?

Men det ER annonsørens ansvar etter loven. Og bloggerens.

Se for deg en tradisjonell annonse i et tradisjonelt ukeblad. Det er vel helt naturlig at annonsøren som eier av budskapet står ansvarlig for hvordan det blir presentert. De er ansvarlige for at reklamen ikke kommer med villedende påstander, og de er ansvarlige for at vi forstår at det er reklame. Jeg ser ikke at der er en prinsipiell forskjell på mediene. Lovens formål er å beskytte forbrukerne mot villedende reklame og mot skjult reklame. Og da har loven gjort det slik at begge to er ansvarlige.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Stjernekikkeren skrev:

Makan til ansvarsfraskrivelse fra annonsørenes side. Selvfølgelig har annonsørene også ansvar selv om mange av dem virker mer enn fornøyde med bloggernes gråsonejobbing  

Bekrefter bare inntrykket mitt om at det i hovedsak er useriøse, uetiske bedrifter som velger bloggere til å promotere seg. Føler det er en riktig beslutning av meg å ikke kjøpe produkter med feil/mangelfull merking hos bloggere. Ønsker ikke å støtte slike på bekostning av dem som faktisk kan og vil følge loven. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MissLucy skrev:

Men det ER annonsørens ansvar etter loven. Og bloggerens.

Se for deg en tradisjonell annonse i et tradisjonelt ukeblad. Det er vel helt naturlig at annonsøren som eier av budskapet står ansvarlig for hvordan det blir presentert. De er ansvarlige for at reklamen ikke kommer med villedende påstander, og de er ansvarlige for at vi forstår at det er reklame. Jeg ser ikke at der er en prinsipiell forskjell på mediene. Lovens formål er å beskytte forbrukerne mot villedende reklame og mot skjult reklame. Og da har loven gjort det slik at begge to er ansvarlige.

5 minutter siden, Inocybe skrev:

Makan til ansvarsfraskrivelse fra annonsørenes side. Selvfølgelig har annonsørene også ansvar selv om mange av dem virker mer enn fornøyde med bloggernes gråsonejobbing  

Bekrefter bare inntrykket mitt om at det i hovedsak er useriøse, uetiske bedrifter som velger bloggere til å promotere seg. Føler det er en riktig beslutning av meg å ikke kjøpe produkter med feil/mangelfull merking hos bloggere. Ønsker ikke å støtte slike på bekostning av dem som faktisk kan og vil følge loven. 

Akkurat der problemet er ja, hvorfor  tror de at det er greit å slurve med merking når det kommer til bloggere? Jeg trodde faktisk, naiv som jeg tydeligvis er, at annonsørene fulgte loven når det kom til merking, men at bloggerene var de som valgte å gråsone merke det eller ikke merke i det hele tatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stjernekikkeren skrev:

Akkurat der problemet er ja, hvorfor  tror de at det er greit å slurve med merking når det kommer til bloggere? Jeg trodde faktisk, naiv som jeg tydeligvis er, at annonsørene fulgte loven når det kom til merking, men at bloggerene var de som valgte å gråsone merke det eller ikke merke i det hele tatt. 

Tror mange annonsører er fornøyd med bloggernes gråsoner. 

De har begge ansvar men når ingen av dem vil ta dette ansvaret så ender det med de vill vest-tilstandene vi observerer. Bra det er økt fokus på problemstilligen 👍

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Inocybe skrev:

Tror mange annonsører er fornøyd med bloggernes gråsoner. 

De har begge ansvar men når ingen av dem vil ta dette ansvaret så ender det med de vill vest-tilstandene vi observerer. Bra det er økt fokus på problemstilligen 👍

De er jo interessert i å selge mest mulig, og hvis de får sove godt når CBE leker venninne med alle jenter der ute, hvorfor ikke. Det er tragisk hele opplegget og burde overvåkes nøye, alt går jo på selvstyr.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Speilvegg

Både annonsør og influencer vet at hvis de merker riktig vil det bli veldig tydelig at det meste er reklame. Det et vondt i viljen og ikke uvitenhet som er årsaken. Til og med en kollega som har null interesse for sosiale medier vet at det skal stå REKLAME først i teksten bare ved å lese overskrifter i tabloidsakene om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

– Vi har i senere tid tatt opp sak mot flere annonsører, og ser av svarene vi får at flere ikke har sett det som sin oppgave å sørge for at reklamen for produktene deres er godt og tydelig merket. Vi er tydelige på at annonsøren har hovedansvaret og at når de bruker påvirkere til å spre reklame er det deres jobb å sørge for at loven blir fulgt.

Sitat

Hun påpeker at mange av influencerene er unge og har lite eller ingen erfaring med markedsføring.

– Da er det viktig at annonsørene har gode rutiner for å sikre at påvirkere kjenner markedsføringsloven og følger den, sier Lier Haugseth. 

Takk, @Stjernekikkeren som la ut linken: https://www.minmote.no/#!/artikkel/24460148/forbrukertilsynet-ber-influencer-annonsoer-om-aa-skjerpe-seg

FT driver tilsynelatende fortsatt med ansvarsfraskrivelse på "unge, uerfarne influenceres" vegne, det provoserer meg litt.

Annonsører som har ansvar, tar ikke ansvar. Nye, uerfarne influencere blir fratatt det ansvaret de også har, men i likhet med annonsørene ikke tar.

Når jeg leser dette tenker jeg at det ikke lenger burde være tillatt å være både betalt influencer og ha "lite eller ingen erfaring med markedsføringsloven".

Innfør en prøve som tester om influencere har kjennskap til markedsføringsloven og klarer å merke reklame riktig. Konkrete, utvetydige eksempler, (for Gråsoneland blir nok aldri jevnet med jorden.) 

De som ikke består har heller ingenting som betalt influencer å gjøre, mens de som står kan bli holdt ansvarlig for eventuelle lovbrudd fra første stund. Dette kan luke ut nye, uegnede influencere, og så kan det gi en god pekepinn på om veteranbloggerne er:

1. Uegnet: Ettermerking, glipper og slurv vedvarer = mestrer ikke jobben.
2. Uærlig: Ettermerking, glipper og slurv opphører plutselig = det har hittil stått på viljen, ikke evnen. 

De uegnede burde fratas sertifikatet. De uærlige burde få refs eller bot for hvert eneste brudd på markedsføringsloven.

Tillat annonsørene å reklamere hos kun de influencerne som er sertifisert. Ved brudd på markedsføringsloven må både influencer og annonsør bli holdt ansvarlig. Hver refs til influenceren burde også være en egen refs til annonsøren. Men en refs må bety noe. Innfør et prikksystem e.l. som gir bot etter et visst antall prikker.

🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette at annonsørene er ansvarlig er på lik linje som i andre bransjer, det være seg bygg og anlegg eller oljeindustrien. 

Innkjøpere er ansvarlige for at underleverandører holder seg til lovverket. Tanken er at da har toppen ansvar for å bruke redelige leverandører, ellers kan de selv bli straffet. 

Om FT bruker makten riktig tar de affære mot alle som bruker amnonnsekanaler som ikke holder lovverket. Da vil annonsørene velge seriøse kanaler og influencerne må bli lovlydige for å få reklameoppdrag.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig i det som ble skrevet tidligere her inne.... det er TOTALT uinteressant å se film og bilde av barna hennes. La barna få være private, PLEASE! La de få vokse opp og ingen kjenner de igjen!

Fikk også vondt da eldste sa "sende til mormor og morfar" hvorpå mor bare: "Ja det er jo så fint her så jeg skal vise til alle følgerne mine." Ikke et privat øyeblikk for eldstemann lengre....

Endret av miamiamia
fjernet navn på barn
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miamiamia skrev:

Er så enig i det som ble skrevet tidligere her inne.... det er TOTALT uinteressant å se film og bilde av barna hennes. La barna få være private, PLEASE! La de få vokse opp og ingen kjenner de igjen!

Fikk også vondt da xxxxx sa "sende til mormor og morfar" hvorpå mor bare: "Ja det er jo så fint her så jeg skal vise til alle følgerne mine." Ikke et privat øyeblikk for Nelia lengre....

Kan du fjerne navnet til xxxxx? Det er ikke lov å skrive. Takk!  :blomst:i

Jeg hørte også den dialogen, den gikk ca. slik:

barnxxxxx: Hvorfor filmer du? skal du sende til mormor og morfar? mamma til xxxxx: Det er (jo) så fint her

Men jeg hørte ikke så godt altså - men det ble spurt om det skulle sendes til besteforeldre - jeg hørte ikke at det ble sagt at det skulle deles med følgere.

Endret av pøbelsara
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Asti skrev:

Fra https://www.dagbladet.no/kjendis/skjermer-barna-mer-enn-for/70168562

"TAR GREP: Blogger Caroline Berg Eriksen (31) er blitt mer varsom når det kommer til å dele bilder av døtrene med offentligheten. "

Dokumentasjon på eksponering av barn for perioden 10.09. - d.d.: https://imgur.com/a/YXHoEIn

Ja, det får'n si. De ungene skjermers, gitt. :ironi: Det er jo helt VILT mye. :overrasket:

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, pøbelsara skrev:

Kan du fjerne navnet til xxxxx? Det er ikke lov å skrive. Takk!  :blomst:i

Jeg hørte også den dialogen, den gikk ca. slik:

barnxxxxx: Hvorfor filmer du? skal du sende til mormor og morfar? mamma til xxxxx: Det er (jo) så fint her

Men jeg hørte ikke så godt altså - men det ble spurt om det skulle sendes til besteforeldre - jeg hørte ikke at det ble sagt at det skulle deles med følgere.

Hørte det samme som deg @pøbelsara 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CBE må ha en ganske rar form for humor når hun påstår å skjerme barna mer enn før, for så å eksponere de mer enn noengang. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...