AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #21 Skrevet 1. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi livet er praktisk krevende og tungt for alle, ingenting er egentlig gratis, alt koster arbeid og ofre for mennesker, og uføre er til liten nytte for samfunnet og sine medmennesker. Dermed har de lav status. Anonymkode: a66ec...5f5 Som når man har mistet taleevnen etter slag? Anonymkode: ef656...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #22 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, WubWub said: Men hva hjelper det å være intelligent om man er syk? Det eksempelet med en spesialistpsykolog som har skrevet bøker som idag er pensum i psykiatrien er ikke fiktivt, det har faktisk skjedd - han ble psykotisk og hans intelligens kunne ikke forhindre dette. Poenget med dette er at ingen mennesker er immune mot hverken fysisk eller psykisk sykdom. Vi alle kan bli rammet. Er det ikke da positivt at vi har et velferdssystem så de syke ikke havner på gata slik de blir i USA eller andre land verden over? Ja. Det er positivt at vi har vi har et velferdssystem, beklager hvis det ikke kom frem i mitt forrige innlegg. Psykoser kan skje med hvem som helst. det er også sant. Men å være intelligent hjelper alltid, spesielt hvis du er i stand til å ta i mot korreksjon, og bli frisk. Anonymkode: f4a50...2bc
tussi680 Skrevet 1. mars 2018 #23 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, Axl skrev: Hva mener du? Jeg er ufør. Det skrev du ingenting om, så antok at du var i jobb og var sint på de som er uføre.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. mars 2018 #24 Skrevet 1. mars 2018 7 minutter siden, WubWub skrev: Ja og kvinner hadde ikke stemmerett og de ble behandlet som barn, og afrikanere ble brukt som slaver. Men nå lever vi ikke lenger i gamle dager lenger så argumentet ditt for å diskriminere syke mennesker holder ikke vann. Jeg argumenterer da ikke for å diskriminere syke mennesker? Jeg svarte på din påstand i hovedinnlegget om at det fra et logisk/menneskelig perspektiv ikke gir mening å diskriminere uføre. Det er jeg uenig i - jeg mener det er veldig logisk at folk som ikke kan bidra til fellesskapet har lavere status. Det betyr imidlertid ikke at jeg bifaller det, jeg kommenterer bare at det er naturlig/logisk. Og viste til et historisk perspektiv for å underbygge det argumentet.
Turin Skrevet 1. mars 2018 #25 Skrevet 1. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor skal det være slik da? Det er jo en ganske trist skjebne å bli ufør som ung. Anonymkode: 86858...7e1 Det burde ikke være slik, men det er det inntrykket jeg har fått fra folk som er litt dømmende. Syk betyr syk. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #26 Skrevet 1. mars 2018 6 minutter siden, WubWub skrev: Men hva hjelper det å være intelligent om man er syk? Det eksempelet med en spesialistpsykolog som har skrevet bøker som idag er pensum i psykiatrien er ikke fiktivt, det har faktisk skjedd - han ble psykotisk og hans intelligens kunne ikke forhindre dette. Poenget med dette er at ingen mennesker er immune mot hverken fysisk eller psykisk sykdom. Vi alle kan bli rammet. Er det ikke da positivt at vi har et velferdssystem så de syke ikke havner på gata slik de blir i USA eller andre land verden over? Å få psykose er jo ikke akkurat ensbetydende med å bli uføretrygdet, da. Jeg har hatt psykose flere ganger, for de aller, aller fleste går det jo over, og da er man frisk igjen. Kan selvsagt ta tid å komme seg etter på, men det er jo normalt når man har vært syk. Det er som all annen sykdom. Anonymkode: 62362...d58
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #27 Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, Turin skrev: Det burde ikke være slik, men det er det inntrykket jeg har fått fra folk som er litt dømmende. Syk betyr syk. Jeg vet Anonymkode: 86858...7e1 1
Gjest Axl Skrevet 1. mars 2018 #28 Skrevet 1. mars 2018 3 minutter siden, tussi680 skrev: Det skrev du ingenting om, så antok at du var i jobb og var sint på de som er uføre. Jeg er sint på de som diskriminerer og angriper alle uføre. De jeg liker å erte.
WubWub Skrevet 1. mars 2018 Forfatter #29 Skrevet 1. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Det er positivt at vi har vi har et velferdssystem, beklager hvis det ikke kom frem i mitt forrige innlegg. Psykoser kan skje med hvem som helst. det er også sant. Men å være intelligent hjelper alltid, spesielt hvis du er i stand til å ta i mot korreksjon, og bli frisk. Anonymkode: f4a50...2bc Nei det er helt sant og det samme har jeg sagt flere fagpersoner si 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #30 Skrevet 1. mars 2018 23 minutter siden, WubWub said: Men hva om de har jobbet fra de er 17 år til de er 60. Hvorfor mister de brått sin status om de blir syke og uføretrygdet? Fordi det er dagens situasjon som omtales. Før så var de verdifulle borgere og hadde status, men nå er de blitt snyltere. Som alle blir om de blir gamle nok - så gamle som jeg er. Før var jeg også en meget "høyt skattet" borger, men nå er jeg bare til bryderi og utgifter. Men bare på pur f. skal jeg plage dem et par år til! Anonymkode: fc60d...14b 4
WubWub Skrevet 1. mars 2018 Forfatter #31 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er dagens situasjon som omtales. Før så var de verdifulle borgere og hadde status, men nå er de blitt snyltere. Som alle blir om de blir gamle nok - så gamle som jeg er. Før var jeg også en meget "høyt skattet" borger, men nå er jeg bare til bryderi og utgifter. Men bare på pur f. skal jeg plage dem et par år til! Anonymkode: fc60d...14b Ok så pensjonister er snyltere som bør bli diskriminert tenker du?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #32 Skrevet 1. mars 2018 Tror det også er forskjell på hvilken sosiale grupper som er uføretrygded. En som har høyere utdanning og tjent godt blir ikke stigmatisert på samme måte. Kommer man fra en familie hvor andre er uføretrygdet og med lav eller ingen utdanning, ikke har vært i arbeidslivet eller "bare" har jobbet få år møter oftere fordommer. Holdningene til hvilke samfunnsgrupper som mottar uføretrygd er generelt den samme som hvordan man ser på høyt, lavt utdannede, folk som har god råd og de som har dårligere råd i samfunnet generelt En lege har høyere status enn en som jobber som kassa medarbeider. Dette er universelle holdninger Et annet element er at noen sykdommer eller diagnoser har høyere "status" en andre. Kreft har feks høyere status enn en som sliter med enkelte alvorlige psykiske lidelser Anonymkode: b0dbb...1af 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #33 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, WubWub said: Ok så pensjonister er snyltere som bør bli diskriminert tenker du? Pensjonister er er snyltere, derom hersker ingen tvil. Så spørs det hva man mener med å diskriminere. Holder man seg til grunnbetydningen av ordet: "gjøre forskjell på, behandle ulikt", så blir det til en viss grad gjort fra statens side nå, og slik bør det absolutt være. Man må se hver enkelt type av forskjellsbehandling for seg, det blir for grovt og unyansert å bare si ja eller nei til om de unge og de eldre skal behandles akkurat likt eller om det bør diskrimineres. Anonymkode: fc60d...14b
Gjest making.a.mess Skrevet 1. mars 2018 #34 Skrevet 1. mars 2018 Fordi folk som jobber tror at uføre sover til langt på dag for så å våkne til luksusfrokost, fjelltur og paraplydrinker til kvelds. En masse fritid som arbeiderene missunner de uføre. Fritid til å dra på ferie, arrangere fester og bygge segsitt eget hus tror de. Som jo er langt fra sannheten. Dessuten tror noen at de betaler av egen lomme. En holdning som at « de uføre bruker MINE penger, jeg hadde ikke trengt å betale halvparten så mye skatt om det ikke var for dem, grr de stjeler pengene mine. » Sannheten er bare at da hadde pengene gått til noe annet. En landsby i afrika eller whatever og det er nå engang sånn at vi har valgt å ha en velferdsstat for at syke skal slippe å bo i en pappeske under broer og på kirketrapper. Mange av uteliggerene i usa sliter med psykisk sykdom og dermed ikke får skaffet penger til et sted å bo. Ikke har de penger til medisiner heller, så mange ustabile mennesker rundt. Sånt samfunn ønsker ikke jeg. Vi har et tryggere samfunn enn de fleste i verden og det er det en grunn for. Flere uteliggere har også fysiske sykdommer men hadde ikke råd til helseforsikring som kunne skaffet behandling og endte deretter ufør og hjemløs. Dessuten så virker det som endel av de som ser ned på uføre tydeligvis er leger på fritiden og er istand til å fastsette diagnoser og grad av uførhet. Og det stopper jo ikke her, den arbeider som er syk ti dager i året får også pes og baksnakking på jobb. Eller om noen er hjemme med sykt barn. Eller de spom tar ut farspermisjon. Det er mye dårlige holdninger som gjennomsyrer samfunnet i dag. Folk sliter med arbeidspress og tidsklemma og blir for fort missunnelige og unner ingen så mye som en sykedag. Feks på en tidligere arbeidsplass baksnakket sjefen en dame som hadde vært sykmeldt noen dager. Damen var over 60 og enhver kunne se at det ene benet hennes hadde hovnet opp og var dobbelt så stort som det andre. Hvor vondt det gjorde eller hva som førte til hevelsen er det ingen som vet, men sjefen mente hun kunne jobbet bare hun hadde tatt seg sammen. Folk burde ikke syntes noe om andres sykdom.
WubWub Skrevet 1. mars 2018 Forfatter #35 Skrevet 1. mars 2018 (endret) Det jeg syntes er så rart er at så på mange på KG formidler at de er imot velferdsstaten og at de ser på uføretrygdede som parasitter og skadedyr. I andre land hvor de ikke har en velferdsstat så dør syke mennesker. Eller som i USA , syke mennesker blir hjemløse å må bo under bruer - de må ty til prostitusjon eller kriminalitet for å få nok penger til et brød. Eller f.eks i indonesia eller filippinene , de syke blir stuet inn i et rom og så må hele storfamilien jobbe dobbelt så hardt for å forsørge det syke familiemedlemmet. Er det slike tilstander vi ønsker i Norge? At syke må enten bli kriminelle eller prostituere seg for å overleve? Eller at storfamilien må jobbe ekstra hardt for å brødfø den syke med mat og medisiner? Er dette optimalt? Endret 1. mars 2018 av WubWub 4
visp Skrevet 1. mars 2018 #36 Skrevet 1. mars 2018 Jeg ser ikke ned på uføretrygdede. Alle liv har sin historie og jeg syns det er flott at vi bor i et så rikt land at man kan ta vare på mennesker. Man kan jo ikke føle seg annet enn heldig om man er frisk og får holde seg okkupert hver dag. Jeg misunner absolutt ikke det utfordrende med å måtte trekke seg tilbake fra arbeidslivet. Alle som har gått arbeidsledige i perioder vet vel hvor mye det kan gjøre med psyken. Jeg tror heller at man må holde seg unna tråder her på kg som trekker til seg de som lett kaster litt dritt om å være utenfor arbeidslivet. Da kan man nok føle at hele verden har det synet. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det har vel lav status fordi de ikke bidrar med noe til samfunnet (uavhengig av hvem sin feil det er). Anonymkode: a9050...1c9 Jeg har kollegaer jeg med hånden på hjertet kan si ikke bidrar med noe særlig til samfunnet heller. De okkuperer en stilling og mottar feit lønn for det, men hva som kommer ut i den andre enden.... Vel. 6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #37 Skrevet 1. mars 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bare å møte opp på NAV for å kreve uføretrygd fordi man ikke gidder å jobbe. Det er en lang prosess med søknader, undersøkelser og diverse utprøvinger. Merkelig at gud og hvermansen ser ut til å vite hva som feiler andre bedre enn legene og NAV. Anonymkode: ef656...ef0 Det er faktisk en god del som har vokst opp på NAV, de har ingen problemer med å henge på NAV i mange år, og alle vet det. Anonymkode: a66ec...5f5 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #38 Skrevet 1. mars 2018 30 minutter siden, WubWub skrev: Ok så pensjonister er snyltere som bør bli diskriminert tenker du? Det går an å skille mellom reelt syke, skadede, uføre og arbeidsskye snyltere med en sosialt skapt hjelpesløshet, folk flest evner å skille mellom de to gruppene. Merkelig at det er så vanskelig for KGere. Anonymkode: a66ec...5f5 1
WubWub Skrevet 1. mars 2018 Forfatter #39 Skrevet 1. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det går an å skille mellom reelt syke, skadede, uføre og arbeidsskye snyltere med en sosialt skapt hjelpesløshet, folk flest evner å skille mellom de to gruppene. Merkelig at det er så vanskelig for KGere. Anonymkode: a66ec...5f5 man blir ikke uføretrygdet av å være lat eller arbeidssky. det er faktisk en lang og omfattende prosess å bli uføretrygdet, man må innom AAP i mange år, man må møte til haugevis av møter, man må bli utredet av spesialister. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #40 Skrevet 1. mars 2018 7 minutter siden, visp skrev: Jeg ser ikke ned på uføretrygdede. Alle liv har sin historie og jeg syns det er flott at vi bor i et så rikt land at man kan ta vare på mennesker. Man kan jo ikke føle seg annet enn heldig om man er frisk og får holde seg okkupert hver dag. Jeg misunner absolutt ikke det utfordrende med å måtte trekke seg tilbake fra arbeidslivet. Alle som har gått arbeidsledige i perioder vet vel hvor mye det kan gjøre med psyken. Jeg tror heller at man må holde seg unna tråder her på kg som trekker til seg de som lett kaster litt dritt om å være utenfor arbeidslivet. Da kan man nok føle at hele verden har det synet. Jeg har kollegaer jeg med hånden på hjertet kan si ikke bidrar med noe særlig til samfunnet heller. De okkuperer en stilling og mottar feit lønn for det, men hva som kommer ut i den andre enden.... Vel. Haha! Skriver under på den! Anonymkode: 53770...e61 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå