Gå til innhold

Djabrail døde - hvor lang straff bør legen og sykepleieren få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Example skrev:

Ser ikke noe poeng i straffe bare for å gi noen skylda. Poenget her må være å se hvor store hvor store overtramp de gjorde her, ikke bare konsekvensene. 

Det er alltid viktig å allokere skyld til de rette personer når lovovertredelser finner sted. Når en person dør og dette kunne vært unngått, må den eller de skyldige identifiseres og straffes for drap.

Anonymkode: 55bcd...6df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, jabx said:

Hva med de som la opp arbeidet så det ble et så stort arbeidspress at de tvang helsearbeiderne til å jobbe raskt og dermed øke sannsynligheten for alvorlige feil?

Viktig poeng! Tror vi kommer til å se flere alvorlige feil i helsevesenet som følge av effektivisering.Det blir stadig flere arbeidsoppgaver, man skal holde seg faglig oppdatert, og pasientene blir flere og sykere. Helsepersonell må jobbe under økende tidspress, og det er pasientene som får lide for det. 

Anonymkode: 3f2e1...c0b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen skal ikke straffes for dette. Det er viktig at smålig hevngjerrighet ikke får gjøre slike saker enda verre enn de er, ved at flere mennesker lider. Å straffe folk for hendelige feil som dessuten også har en side til effektivitetskrav og andre rammebetingelser, vil kunne svekke pasientsikkerheten mer. Plutselig rulles du inn på akuttmottaket og bes underskrive at du er kjent med at all behandling skjer på eget ansvar før noen får finger’n ut og hjelper deg.

Biter meg også merke i at den vesentlige majoriteten av de som hyler om straff og lynsjemobb i denne saken er folk uten høyere utdannelse og i yrker med svært lite ansvar og innflytelse. Det lyser forsmådd misunnelse lang vei. 

Anonymkode: 89fea...6e6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LilleL skrev:

jeg er selv sykepleier og for meg ville det vært straff nok å leve med denne feilen resten av livet. ingen fengselstraff, eller bøter kan fjerne denne hendelsen. jeg ville alltid hatt det med meg. og mest sannsynlig villet jeg ikke jobbet med det lengre, i frykt for å gjøre feilen igjen. trøsten, er at feilen ville aldri skjedd igjen, da man blir hysterisk, og kanskje ikke får gjort jobben man er satt til, nettopp fordi man er redd for å gjøre samme feil. 

 

Jeg er selv sykepleier og er så enig med deg. Jeg hadde aldri klart å legge det bak meg, og ville ha tenkt på det hver eneste dag i lang lang laaaang tid. Jeg ville i lang tid ikke kunne gjøre noe morsomt uten å få dårlig samvittighet, ingen 17.mai feiring eller julefeiring, uten at jeg hadde sliti med tankene. Det er ingenting som noen kan si eller gjøre som kan forandre eller fjerne denne følelsen. 

Jeg hadde også blitt hysterisk i sjekk, og dobbelsjekk og trippelsjekk for å sikre at noe sånt aldri skjedde igjen. Det er vel derfor foreldrene i saken om babyen som døde under fødselen valgte å bruke samme lege ved neste fødsel, fordi han var det sikreste kortet de hadde. En som garantert aldri ville gjort den samme feilen igjen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Peonjenta skrev:

Hadde du følt det samme om det var din sønn som hadde dødd av feilbehandling?

Det haddde selvsagt vært bittert, men det å drive heksejakt, og å legge all skyld på legen blir feil. Alle kan gjøre feil. Jeg hadde nok blitt utrolig sint, og ikke minst forferdelig trist. Dog var det en feil fra legens side, og hen har det nok helt forferdelig med dette. Det er lite hensiktsmessig å straffe legen for dette, hen gjorde en fatal feil, og er selv fullstendig klar over dette. Å straffe legen for dette får ikke guttungen tilbake. 

Anonymkode: b8cb2...8ab

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutten ble myrdet. Legen og sykepleieren fortjener lovens strengeste straff.

Anonymkode: 0dc26...704

Sterke ord! 

Vi er mennesker uansett om vi er leger, søppelkjørere, barnehagepersonell eller kontorpersonell. Felles for alle er at INGEN gjør en jobb UTEN å gjøre feil. For legene, kan en feil dessverre resultere i tragiske utfall. Men det kan skje. Leger er ikke spesielle personer som er fritatt fra å gjøre feil! De er akkurat som oss andre. Å snakke om straff i dette tilfellet er helt sprøtt! Legen handlet i god tro og garantert under tidspress. Kan love denne legen har fått straff nok så det holder! Ansvaret og byrden en lege må bære, er 1000000 ganger verre enn en sekretær som skrev ut feil brev, en renholder som glemte å tømme bosset, en barnehageansatt som talte feil og mistet et barn 20 min på veien, en murarbeider som regnet feil, og betongen rant over og flere måneders arbeid måtte gjøres på nytt osv. Felles for alle, er at de gjør feil de IKKE bør. Sannheten er at mennesker gjør feil! Neste gang kan det være du som rygger på et barn... Du gjorde det ikke med vilje, men folk kan komme til å hate deg fordi du ikke var mer forsiktig. Igjen- menneskelig feil. Klart en lege må vise forsiktighet, men som menneske skjer det feil uansett. For de som rammes, er det selvsagt en tragedie :(

I dette tilfellet må man endre rutiner og regler - ikke gå på person!

Anonymkode: c33ca...059

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid viktig å allokere skyld til de rette personer når lovovertredelser finner sted. Når en person dør og dette kunne vært unngått, må den eller de skyldige identifiseres og straffes for drap.

Anonymkode: 55bcd...6df

Vi får ikke mange leger, hvis de skal personlig straffeforfølges for hver feil de gjør... Feil vil skje uansett så lenge det er mennesker involvert!

Anonymkode: c33ca...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, altflyter skrev:

Det tenker jeg også. Jeg syntes også hele saken er veldig spesiell. Familien mistet all min sympati da de valgte å snakke med dagbladet istedenfor å holde sønnen sin i hånden hans siste timer. Her lukter det griskhet lang vei. Vil de få tilbake sønnen sin ved å ta "hevn" på legen som sikkert er knust? Jeg ville vært mye mer opptatt av å kreve at noe slikt aldri skulle skje igjen og krevd endring i rutiner, noe Haukeland gjorde med en gang feilen ble oppdaget. Hva mer vil de ha? Offentlig gapestokk?

Leger er og blir mennesker og de kan gjøre feil. Det er ikke greit når det skjer, men jeg syntes ikke denne legen fortjener mer straff enn den vedkommende allerede har fått: Å alltid måtte leve med det at hen drepte et annet menneske.  

Og det er faktisk et poeng at denne gutten hadde 4 stadium kreft i hjernen og allerede var døende. Det er ikke greit at det skjedde, men nå syntes jeg faktisk den stakkars legen skal slippe mer. Hen har fått straff nok som det er. 

Edit: Hvis legen straffes kan vi også risikere at leger i framtiden blir så redd for å gjøre feil at pasienter dør fordi leger heller velger å være passiv framfor å handle. Er det virkelig det vi ønsker? Leger som alltid skal være livredd for å bli saksøkt når de gjør feil?

Jeg leste også at han hadde hatt symptomer på svulst i tre måneder før han ble innlagt på Haukeland. Den mest plausible forklaringen her, er at de kom rett fra hjemlandet hvor han ikke hadde fått behandling. Hvis han har oppholdt seg i Norge mens symptomene foregikk stiller jeg spørsmål ved foreldrenes omsorgsevne. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får ikke mange leger, hvis de skal personlig straffeforfølges for hver feil de gjør... Feil vil skje uansett så lenge det er mennesker involvert!

Anonymkode: c33ca...059

Nja. Det kommer an på alvorlighetsgraden. I dette tilfellet leser jeg at legen var advart på forhånd mot at dette var noe som kunne oppstå men at hun likevel ikke tok nødvendige forholdsregler. Sykehuset må også få en reaksjon for at de ikke har bedre rutiner.

det er høy status å være lege, men det er også et yrke med stor fallhøyde. Ikke alle leger egner seg til å jobbe på en akuttenhet. Det krever overvåkenhet og evne til å tilpasse seg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får ikke mange leger, hvis de skal personlig straffeforfølges for hver feil de gjør... Feil vil skje uansett så lenge det er mennesker involvert!

Anonymkode: c33ca...059

Hadde legene arbeidet samvittighetsfullt og vært kompetente, burde vi klart oss med en brøkdel av antallet leger vi har nå. Det er bare bra at de som gjør graverende feil, havner bak lås og slå.

Anonymkode: 55bcd...6df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi får ikke mange leger, hvis de skal personlig straffeforfølges for hver feil de gjør... Feil vil skje uansett så lenge det er mennesker involvert!

Anonymkode: c33ca...059

Det er ikke alle legefeil som bør føre til fengselsstraff. Selv om en diagnose blir stilt et par dager senere enn hva som kunne vært mulig, bør ikke dette i de fleste tilfeller av mindre alvorlig sykdom føre til annet enn at legen dømmes til å betale pasienten noen titusener i erstatning.

Anonymkode: 55bcd...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen skal ikke straffes for dette. Det er viktig at smålig hevngjerrighet ikke får gjøre slike saker enda verre enn de er, ved at flere mennesker lider. Å straffe folk for hendelige feil som dessuten også har en side til effektivitetskrav og andre rammebetingelser, vil kunne svekke pasientsikkerheten mer. Plutselig rulles du inn på akuttmottaket og bes underskrive at du er kjent med at all behandling skjer på eget ansvar før noen får finger’n ut og hjelper deg.

Biter meg også merke i at den vesentlige majoriteten av de som hyler om straff og lynsjemobb i denne saken er folk uten høyere utdannelse og i yrker med svært lite ansvar og innflytelse. Det lyser forsmådd misunnelse lang vei. 

Anonymkode: 89fea...6e6

 

8 timer siden, sonush skrev:

Jeg er selv sykepleier og er så enig med deg. Jeg hadde aldri klart å legge det bak meg, og ville ha tenkt på det hver eneste dag i lang lang laaaang tid. Jeg ville i lang tid ikke kunne gjøre noe morsomt uten å få dårlig samvittighet, ingen 17.mai feiring eller julefeiring, uten at jeg hadde sliti med tankene. Det er ingenting som noen kan si eller gjøre som kan forandre eller fjerne denne følelsen. 

Jeg hadde også blitt hysterisk i sjekk, og dobbelsjekk og trippelsjekk for å sikre at noe sånt aldri skjedde igjen. Det er vel derfor foreldrene i saken om babyen som døde under fødselen valgte å bruke samme lege ved neste fødsel, fordi han var det sikreste kortet de hadde. En som garantert aldri ville gjort den samme feilen igjen. 

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det haddde selvsagt vært bittert, men det å drive heksejakt, og å legge all skyld på legen blir feil. Alle kan gjøre feil. Jeg hadde nok blitt utrolig sint, og ikke minst forferdelig trist. Dog var det en feil fra legens side, og hen har det nok helt forferdelig med dette. Det er lite hensiktsmessig å straffe legen for dette, hen gjorde en fatal feil, og er selv fullstendig klar over dette. Å straffe legen for dette får ikke guttungen tilbake. 

Anonymkode: b8cb2...8ab

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi får ikke mange leger, hvis de skal personlig straffeforfølges for hver feil de gjør... Feil vil skje uansett så lenge det er mennesker involvert!

Anonymkode: c33ca...059

Jeg forventer da at dere i stor grad er uenige i at mennesker dømmes for uaktsomt drap? For det er jo ikke slik at de gjør det med vilje, må vite? En fyr som rygger på sin egen sønn, tror dere han ønsker å gjøre det? Neppe, men straffet blir han trolig. Generelt er det svært mange som blir straffet for uaktsomt drap i trafikken. Det skulle da også bare mangle. Nei, det bringer ikke de døde tilbake, men det har en avskrekkende effekt, og får andre til å tenke seg om før de selv utfører handlinger med risiko.

Hvorfor skal helsepersonell være immune mot straffeforfølgelse når de gjør feil, når andre yrkesgrupper ikke er det? En bro kollapset i Trondheim for noen år siden, og en person døde. Årsaken var feil fra entprenøren og byggherren. Begge fikk straff.

Også leger og sykepleiere må vite at grove feilhandlinger kan føre til alvorlige konsekvenser for dem. Hvis ikke klarer man aldri å få bukt med slike hendelser. Selvsagt er det en stor påkjenning for de det gjelder, både dem og deres familie, og de må nok leve med dødsfallet resten av livet, men det må ikke gå foran samfunnsansvaret her. Derfor må legen straffes knallhardt, og sykepleieren må også få en straff som svir skikkelig. Og det er jo en selvfølge at begge må miste lisensen for godt.

Og hva slags argumenter er det jeg leser om at gutten var dødssyk, så han hadde dødd likevel? WTF? Så hvis en person skyter ned og dreper en annen på åpen gate, og det viser seg at offeret var dødssyk og likevel hadde dødd om kort tid, skulle drapsmannen fått redusert straff? Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: 2641e...ce2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
14 timer siden, altflyter skrev:

Det tenker jeg også. Jeg syntes også hele saken er veldig spesiell. Familien mistet all min sympati da de valgte å snakke med dagbladet istedenfor å holde sønnen sin i hånden hans siste timer. Her lukter det griskhet lang vei. Vil de få tilbake sønnen sin ved å ta "hevn" på legen som sikkert er knust? Jeg ville vært mye mer opptatt av å kreve at noe slikt aldri skulle skje igjen og krevd endring i rutiner, noe Haukeland gjorde med en gang feilen ble oppdaget. Hva mer vil de ha? Offentlig gapestokk?

Leger er og blir mennesker og de kan gjøre feil. Det er ikke greit når det skjer, men jeg syntes ikke denne legen fortjener mer straff enn den vedkommende allerede har fått: Å alltid måtte leve med det at hen drepte et annet menneske.  

Og det er faktisk et poeng at denne gutten hadde 4 stadium kreft i hjernen og allerede var døende. Det er ikke greit at det skjedde, men nå syntes jeg faktisk den stakkars legen skal slippe mer. Hen har fått straff nok som det er. 

Edit: Hvis legen straffes kan vi også risikere at leger i framtiden blir så redd for å gjøre feil at pasienter dør fordi leger heller velger å være passiv framfor å handle. Er det virkelig det vi ønsker? Leger som alltid skal være livredd for å bli saksøkt når de gjør feil?

Jeg er helt uenig i at det er av betydning om han var døende eller ikke. Det er ikke relevant. Han kunne ha overlevd, det vet man ikke nå. 

Legen gjorde en grov feil, men bedre systemer kunne også ha bidratt til bedre rutiner slik at man kunne unngått feilen. 

Jeg synes ikke det på generelt grunnlag skal føre til straff hvis man gjør feil, for feil kan skje. Samtidig har jeg jobbet som sykepleier før, og jeg har jobbet med slurvete folk som gjør en del feil. Små feil, store feil, unødvendige feil. Mange burde faktisk ikke jobbe i helsevesenet, og jeg mener at man bør miste autorisasjonen sin ved gjentatte feil eller svært grove feil som dette.

En flyger som gjør en grov feil vil som regel miste sertifikatet. Jeg synes dette bør kunne skje ved feil i helsevesenet også. Jeg vil ikke sitte på med slurvete piloter, og jeg vil heller ikke behandles av slurvete leger eller sykepleiere.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg forventer da at dere i stor grad er uenige i at mennesker dømmes for uaktsomt drap? For det er jo ikke slik at de gjør det med vilje, må vite? En fyr som rygger på sin egen sønn, tror dere han ønsker å gjøre det? Neppe, men straffet blir han trolig. Generelt er det svært mange som blir straffet for uaktsomt drap i trafikken. Det skulle da også bare mangle. Nei, det bringer ikke de døde tilbake, men det har en avskrekkende effekt, og får andre til å tenke seg om før de selv utfører handlinger med risiko.

Anonymkode: 2641e...ce2

Nå må du holde tungen beint i munnen, for de som rygger på barnet sitt på gårdsplassen blir ikke tiltalt etter straffeloven om uaktsomt drap men for brudd på veitrafikkloven om forsvarlig kjøring. Veldig stor forskjell.  Hvilken paragraf helsepersonellet i denne saken blir tiltalt etter vil også avgjøre reaksjonsmuligheten, sannsynligvis tiltales de ikke etter straffeloven men for brudd på hpl.

 

For øvrig er det foretaket som burde få straff. Når det hele tiden skal kuttes i personell og gjennomføres flere behandlinger på kortere tid med færre folk, så blir det feil. Dette har folk gitt beskjed om i flere år, uten at det er gehør for det i ledelsen. Jeg jobber selv  i helsevesenet og er en av dem som har sendt titalls med avvik på dårlig bemanning og manglende kompetanse, men svarene er stort sett "det skal være fem på jobb, og det var dere" (at tre av de fem kommer rett fra sykepleieskolen og er i opplæring oversees glatt), eller da jeg skrev et lengre avvik på veien av flere i avdelingen om at mangefulle retningslinjer og dårlig kommunikasjon mellom avdelinger utgjorde en fare for pasientsikkerheten, var svaret "du er nå ikke alltid så grei å snakke med du heller".  Dette var svaret fra klinikksjefen, altså den som jobber rett under adm.dir. Har utrolig mange sånne eksempler. Ofte vet vi at avvikene ikke blir gjort noe med, men ved å gi beskjed kan man i en situasjon som denne smelle massevis av avvik i bordet og la ledelsen ta ansvar for manglende forsvarlighet. Syns utrolig synd på både lege og sykepleier i denne saken, den strengeste straffen er nok den de daglig gir seg selv.

Anonymkode: 75081...e85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Det er en del av legens ansvar at slike "uhell" aldri skal skje. Dette legeansvaret er stort, og det brukes stadig som unnskyldning for å gi legene lønn som ruinerer sykehusene.

Anonymkode: 55bcd...6df

Legene har lønn som ruinerer sykehusene? Hvor har du dette fra? De som har lønn som «ruinerer» sykehusene, sitter i øverste ledelse, med betydelig kortere utdanning og intet direkte ansvar for liv. Man har ikke spesielt fet lønn som ansatt på sykehus - man tjener langt mer privat.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 den 8.21, Pipaluk skrev:

Denne var en liten gutt som kjempet mot uhelbredelig hjernesvulst. Han var dødssyk og ville dødd uansett. Feilen som ble gjort bare forkortet livet hans. Det er viktig å ha i bakhodet. 

Likevel må feilbehandling straffes, selv om jeg er sikker på at å gjøre noe sånt er straff nok. 

 

Jeg går ut fra at du ikke har barn. Du bør skamme deg. Bare fordi gutten hadde dårlige utsikter å overleve, betyr ikke det at å drepe ham og frata foreldrene og gutten mer tid sammen, er en formidlende omstendighet. ''Bare forkortet livet hans''. Du gjør meg kvalm og alle andre som har likt innlegget ditt.

På 1.3.2018 den 7.44, AnonymBruker skrev:

Det er nå fastslått at legen og sykepleieren gjorde grove feilvurderinger som kostet Djabrail livet. Dette må selvsagt få konsekvenser. Hva tenker dere er en passende straff?

Her er det legen som har overordnet ansvar, så jeg tenker 15 år for uaktsomt drap må til slik at dette ikke skjer igjen. Men sykepleieren har også gjort grove feil, men bør få noe minndre enn legen pga mindre ansvar, jeg vil anta at 10 år er passende.

https://www.nrk.no/hordaland/legen-og-sykepleieren-har-rekonstruert-feilen-som-kostet-djabrail-_6_-livet-1.13936298

Anonymkode: 2641e...ce2

Jeg kan stille meg bak dette.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.3.2018 den 22.27, AnonymBruker skrev:

 

Biter meg også merke i at den vesentlige majoriteten av de som hyler om straff og lynsjemobb i denne saken er folk uten høyere utdannelse og i yrker med svært lite ansvar og innflytelse. Det lyser forsmådd misunnelse lang vei. 

Anonymkode: 89fea...6e6

Kilde, takk, eller innrømmer du at du lyver.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene som drepte min far ved å feilbehandle ham går fri og andre pasienter risikerer å bli drept av dem. Min far døde ung og jeg ble fratatt mange år med ham, han ble fratatt mange år av sitt liv og muligheten å oppleve å få barnebarn og dø med verdighet som pensjonist. Legene går fri. Jeg håper denne legen sitter i fengsel i mange år for å ha drept gutten.

Anonymkode: fea39...d50

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Det er alltid viktig å allokere skyld til de rette personer når lovovertredelser finner sted. Når en person dør og dette kunne vært unngått, må den eller de skyldige identifiseres og straffes for drap.

Anonymkode: 55bcd...6df

Da må du først påvise at vilkårene i loven er oppfylt. Sett i gang, takk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 den 23.55, AnonymBruker skrev:

Hadde legene arbeidet samvittighetsfullt og vært kompetente, burde vi klart oss med en brøkdel av antallet leger vi har nå. Det er bare bra at de som gjør graverende feil, havner bak lås og slå.

Anonymkode: 55bcd...6df

Du ignorerer igjen at legene faktisk har visse forhold å arbeide under. Når du konsekvent unnlater å kommentere dette og generelt ignorerer det, er det fordi du ikke har mental kapasitet til å ta til deg informasjon, eller er det noe annet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...