Gå til innhold

Djabrail døde - hvor lang straff bør legen og sykepleieren få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nå fastslått at legen og sykepleieren gjorde grove feilvurderinger som kostet Djabrail livet. Dette må selvsagt få konsekvenser. Hva tenker dere er en passende straff?

Her er det legen som har overordnet ansvar, så jeg tenker 15 år for uaktsomt drap må til slik at dette ikke skjer igjen. Men sykepleieren har også gjort grove feil, men bør få noe minndre enn legen pga mindre ansvar, jeg vil anta at 10 år er passende.

https://www.nrk.no/hordaland/legen-og-sykepleieren-har-rekonstruert-feilen-som-kostet-djabrail-_6_-livet-1.13936298

Anonymkode: 2641e...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uavhengig av hva du mener så får de maks 3 måneders fengselsstraff. Jeg mener at det er nok med en advarsel. Alle kan gjøre feil. 

Anonymkode: b8cb2...8ab

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uavhengig av hva du mener så får de maks 3 måneders fengselsstraff. Jeg mener at det er nok med en advarsel. Alle kan gjøre feil. 

Anonymkode: b8cb2...8ab

Men da må det samme gjelde personer som ikke jobber i helsevesenet, som er skyldige i uaktsomt drap!

Jeg har ikke lest saken, men uttaler meg på generelt grunnlag. Det er ikke mer greit å drepe noen bare fordi du er lege.

Endret av N-Nøff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at alle som begår uaktsomt drap får 15 års fengsel altså.. relativt få.

Anonymkode: 090ac...448

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var en liten gutt som kjempet mot uhelbredelig hjernesvulst. Han var dødssyk og ville dødd uansett. Feilen som ble gjort bare forkortet livet hans. Det er viktig å ha i bakhodet. 

Likevel må feilbehandling straffes, selv om jeg er sikker på at å gjøre noe sånt er straff nok. 

 

Endret av Pipaluk
  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Pipaluk skrev:

Denne var en liten gutt som kjempet mot uhelbredelig hjernesvulst. Han var dødssyk og ville dødd uansett. Feilen som ble gjort bare forkortet livet hans. Det er viktig å ha i bakhodet. 

Likevel må feilbehandling straffes, selv om jeg er sikker på at å gjøre noe sånt er straff nok. 

Det jeg stiller spørsmål om er om man kan ha en høyere toleranse for slike feil når det gjelder dødssyke kontra de hvor man fortsatt har et håp om bedring eller noen gode år?

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde få lovens strengeste straff, hva det enn er.

Anonymkode: 0dc26...704

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Pipaluk said:

Denne var en liten gutt som kjempet mot uhelbredelig hjernesvulst. Han var dødssyk og ville dødd uansett. Feilen som ble gjort bare forkortet livet hans. Det er viktig å ha i bakhodet. 

Likevel må feilbehandling straffes, selv om jeg er sikker på at å gjøre noe sånt er straff nok. 

 

 

 

 

 

 

 

Selv om det kanskje er en slags trøst i å tenke dette, er det ikke gitt at han ville dø uansett. Det er riktignok høy dødelighet ved den type kreft han hadde, men den er ikke 100%. 

Anonymkode: 9129f...a88

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det kanskje er en slags trøst i å tenke dette, er det ikke gitt at han ville dø uansett. Det er riktignok høy dødelighet ved den type kreft han hadde, men den er ikke 100%. 

Anonymkode: 9129f...a88

Ut fra dette er lite trolig at han hadde overlevd. Moren sa at hun hadde kjøpt skolesekk så han kunne starte på skolen i august. Det er lov å drømme! 

Jeg mener at en må se litt mildere på feilbehandling i slike tilfeller. Om han var helt i startløpet for hjernesvulst så er det klart at fremtidsutsiktene kan være større. 

4A3130EB-46A8-4887-B0A3-630F59856629.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten ble myrdet. Legen og sykepleieren fortjener lovens strengeste straff.

Anonymkode: 0dc26...704

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten ble myrdet. Legen og sykepleieren fortjener lovens strengeste straff.

Anonymkode: 0dc26...704

For å si at han ble myrdet så må det ligge et fortsett bak! Hva er i såfall grunnen til at helsepersonell ønsker å drepe?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her lukter det av misunnelse av NAV brukere lang vei. Denne feilen er blitt gjort en rekke ganger i utlandet. Ingen er blitt dømt for det der. Feil kan skje, I legeyrket kan feil få slike konsekvenser. Det er anbefalt at denne medisinen ikke gis med 2 sprøyter men med pose og sprøyte, slik at man ikke tar feil. Dette gjorde ikke sykehuset, så vil si at det er en ledelsesfeil også, der man går imot "best practice" på området.

Skulle man gått inn med 15 års fengsel i slike saker hadde det ikke vært mange som ville blitt leger. 

Anonymkode: 11234...914

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man I helsevesenet kan bli dømt for drap ved å gjøre feil er jeg redd for at ingen vil jobbe der mer.

Anonymkode: c9f19...12b

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Advarsel, syntes jeg er passende straff.

 

Anonymkode: cb5d4...357

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er selv sykepleier og for meg ville det vært straff nok å leve med denne feilen resten av livet. ingen fengselstraff, eller bøter kan fjerne denne hendelsen. jeg ville alltid hatt det med meg. og mest sannsynlig villet jeg ikke jobbet med det lengre, i frykt for å gjøre feilen igjen. trøsten, er at feilen ville aldri skjedd igjen, da man blir hysterisk, og kanskje ikke får gjort jobben man er satt til, nettopp fordi man er redd for å gjøre samme feil. 

 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå fastslått at legen og sykepleieren gjorde grove feilvurderinger som kostet Djabrail livet. Dette må selvsagt få konsekvenser. Hva tenker dere er en passende straff?

Her er det legen som har overordnet ansvar, så jeg tenker 15 år for uaktsomt drap må til slik at dette ikke skjer igjen. Men sykepleieren har også gjort grove feil, men bør få noe minndre enn legen pga mindre ansvar, jeg vil anta at 10 år er passende.

https://www.nrk.no/hordaland/legen-og-sykepleieren-har-rekonstruert-feilen-som-kostet-djabrail-_6_-livet-1.13936298

Anonymkode: 2641e...ce2

Det eneste sykepleieren gjorde var å legge sprytene på et brett (som var riktig merket). Brettet ble plassert i rommet, men ikke på den vanlige plassen. Hun ble ikke innkalt til rutinemessig dobbeltsjekk (som skal skje). De har konlkudert med at hun såklart ikke kan klandres for å ha gjort noe riktig. 

Anonymkode: cb5d4...357

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Neinøff said:

Men da må det samme gjelde personer som ikke jobber i helsevesenet, som er skyldige i uaktsomt drap!

Jeg har ikke lest saken, men uttaler meg på generelt grunnlag. Det er ikke mer greit å drepe noen bare fordi du er lege.

Du må sette deg inn i hva du snakker om.

Anonymkode: 4d834...280

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...