Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan også sende dommen til de som ønsker 😊

Nå er alle vitnene ferdige, og prosedyrene er 4. og 5. februar. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fy søren så hjerteskjærende å lese dommen. 

I en SMS 29. desember skriver A til tiltalte "Hvorfor kaller du meg jævla dritt hele tiden!? Du vil jo bare at jeg skal dø, men inne i mellom vil du jeg skal leve... Jeg skjønner ingen ting?" 

Kilde: Dommen fra Valdres Tingrett

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Focaccia skrev:

Fy søren så hjerteskjærende å lese dommen. 

I en SMS 29. desember skriver A til tiltalte "Hvorfor kaller du meg jævla dritt hele tiden!? Du vil jo bare at jeg skal dø, men inne i mellom vil du jeg skal leve... Jeg skjønner ingen ting?" 

Kilde: Dommen fra Valdres Tingrett

Ganske ille... jeg tør ikke tenke på hva som står i sms’ene som IKKE er offentliggjort....

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vampyrina said:

Ganske ille... jeg tør ikke tenke på hva som står i sms’ene som IKKE er offentliggjort....

Litt naivt av meg kanskje, men jeg tror faktisk ikke at det ligger noen verre sms og lurer i kulissene, for hadde de vært så ille så hadde de blitt lagt vekt på og blitt brukt av aktoratet 🙂 🏳️

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som ønsker dommen: jeg sendte e-post en tirsdag/onsdag kl 03.15 og fikk svar (med dom)  påfølgende morgen kl 08.15. Verre er det ikke. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker100 said:

Jeg tenker bare på familien Til den stakkars jenta. 

Kan ikke tenke meg noe verre enn om noe sånn tragisk skjedde i vår familie og de involverte ble hengt ut og dissekert på kvinneguiden....

Ja jeg håper igrunn for deres del at de ikke leser KG. MEN, det som er enda verre i denne saken er hvordan media har fremstilt det hele. Det kommer fortsatt folk i tråden som mener moren ikke burde straffes, da er det noe som er riv ruskende galt med hva som blir oppfattet der ute. Jeg syns denne tråden gir mye info som man ikke får, eller iallefall ikke fikk i begynnelsen når pressen dekket saken. Hvis mediedekningen hadde vært mere sannferdig i forhold til hva som virkelig foregikk, så hadde nok ikke denne tråden blitt så lang.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dikteren

I brevene kommer det frem at moren har ønsket at datteren skal klare å bli frisk på egen hånd, uten hjelp fra helsevesenet.

I lagmannsretten er det flere ganger kommet frem at den tiltalte moren har et anstrengt forholdt til hjelpeapparatet - og til Drammen sykehus spesielt.

«Jeg orker ikke de gærne legene i Drammen – de var jo fullstendig sprø og helt på jordet», skriver moren til Angelica i et brev datert 5. november 2013.

– Vi ser flere steder i saken at tiltaltes tenkemåte er slik at det er «andres skyld at noe har skjedd». De andre er «koko i huet sitt» eller «idioter», sa Dymbe.

https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/lagmannsretten/tiltalt-mor-skrev-brev-i-frustrasjon/s/5-55-798460

(ABONNEMENT ARTIKKEL)

Ja, jeg har ikke ord for det jeg har utmarkert. Det kommer bare mer og mer fram at dette var et bevisst valg av tiltalte. Hun ønsket ikke at A ville dø, men hun unngikk helsevesenet MED VILJE - fordi hun skulle få A frisk på egenhånd. Hvordan skal en mor uten kompetanse klare å få barnet sitt frisk i fra en så alvorlig og dødelig sykdom? 

Det er ingenting som overrasker meg i denne saken lenger, og det kommer bare fram flere og flere detaljer. Tusen takk for at Budstikka belyser saken så bra. Om noen år håper jeg at denne saken kan bli pensum blant studenter på høgskoler og universiteter, fordi vi har så mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor mente moren hun kunne redde datteren alene ? Hvor var den øvrige familien i alt dette ? Burde ikke de grepet inn?

basert på mange av ytringene her i denne tråden vil jeg si det er naivt å legge all sin tillit til helsevesenet (dessverre) - 

er dere klar over hvor mange i psykiatrien som tar livet av seg? Hvor mange blir ikke verre av medisiner ? 

Et betimelig spørsmål er vel hvorfor syntes moren at legene i Drammen var gærne ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker100 said:

Og hvorfor mente moren hun kunne redde datteren alene ? Hvor var den øvrige familien i alt dette ? Burde ikke de grepet inn?

basert på mange av ytringene her i denne tråden vil jeg si det er naivt å legge all sin tillit til helsevesenet (dessverre) - 

er dere klar over hvor mange i psykiatrien som tar livet av seg? Hvor mange blir ikke verre av medisiner ? 

Et betimelig spørsmål er vel hvorfor syntes moren at legene i Drammen var gærne ? 

Fordi de ikke ville la mor ha kontrollen over datterens sykdom, og ville behandle Angelica uten mors innblanding.

Det tålte ikke mor.

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, persondebatt, spekulasjoner og injurierende utsagn, samt svar til dette.

Yvonne (teamleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ops2 skrev:

Jeg synes dette belyser hvor vanskelig det er å ta tak i en veltalende mor fra en ressurssterk familie, som i tillegg har overbevist en lege om at hun er skikket til å ta vare på A.

Jeg har alltid ment at "Likhet for loven" er vakre ord, men hvordan man kler seg og ter seg har noe å si for at en institusjon skal ta kampen opp mot en velpusset fasade.

Med ressurssterk mener jeg at det er offentlig kjent at morens far og morfaren til A. var lege. Noe som gjorde at moren hadde tyngde bak seg.

Det er mulig at det blir slettet som spekulasjon, men jeg er overbevist om at en annen mor, som kom fra en lavstatusfamilie, ville ikke barnevernet og de 13 behandlingsstedene slippe tak i så lett.

Og så hadde ikke noen andre enn A lest disse SMS'ene. Det man vet nå, visste de ikke da. De så bare fasaden.

Innlegget er redigert for persondebatt og spekulasjoner.

Yvonne (teamleder)

Du har nok dessverre veldig rett i dette. Det er nok også årsaken, eller i alle fall en sterkt medvirkende årsak, til at moren i sin tid klarte å få media på sin side og at hun i så stor grad klarte å få omtalen av saken vinklet i sin favør. 

Endret av Christiane_W
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, ops2 said:

Og så hadde ikke noen andre enn A lest disse SMS'ene. Det man vet nå, visste de ikke da. De så bare fasaden.

Jeg må egentlig riste meg selv litt her nå også, for som flere her påpeker, så var det ingen som visste om eller hadde sett disse sms'ene mellom mor og Angelica, før Kripos tok beslag i telefonene 1. januar 2016, etter Angelica var død.

Det var det som gjorde at de tok ut tiltale mot mor.

Ingen så eller hørte noe om disse før den første rettssaken startet. og flere av de ble lest opp og referert, og først da begynte situasjonen å bli belyst.

Og flere deler av det hele, stygge, bildet kom frem...

Vi kan sitte her nå og synse om meldingene og diskutere de oss i mellom, men når det pågikk var det kun Angelica og mor som snakket.

Det gjør det hele egentlig bare jævligere.

6 hours ago, Vampyrina said:

Jeg har tenkt meg litt om, jeg skrev jo at jeg trodde at hvis det var noen verre sms der så hadde de blitt tatt opp.

Men for å prøve å kommentere det jeg tror du var inne på, så vet vi jo ikke hva som faktisk har blitt sagt med ord, mellom mor og Angelica, som ingen andre enn mor og Angelica visste om.

Der tror jeg du er inne på noe, hva som faktisk har foregått mellom dem i ord, og samhandling.

Det får vi aldri vite noe om, for Angelica kan naturligvis ikke fortelle selv (annet enn via sin handling og via sin død), og mor kommer aldri til å innrømme eller fortelle noe utover det som kan dokumenteres.

Men ut i fra hva de sendte til hverandre på sms, så kan jeg umulig tenke meg at de snakket til hverandre noe særlig hyggeligere ansikt til ansikt, (heller verre, tenker jeg), og at spising og kalorier var et tema de både tekstet og snakket mye om, og kanskje snakket om og var opptatt av, begge to, i mye større grad enn det som kommer frem i en håndfull tekstmeldinger.

Så jeg skal sitere og omformulere deg litt @Vampyrina, og si at jeg tør ikke å tenke på hva som har blitt sagt og gjort, som ikke kan dokumenteres skriftlig eller via opptak, altså det ingen vet, bortsett fra mor og Angelica...

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, 282_NaughtySpark skrev:

Jeg må egentlig riste meg selv litt her nå også, for som flere her påpeker, så var det ingen som visste om eller hadde sett disse sms'ene mellom mor og Angelica, før Kripos tok beslag i telefonene 1. januar 2016, etter Angelica var død.

Det var det som gjorde at de tok ut tiltale mot mor.

Ingen så eller hørte noe om disse før den første rettssaken startet. og flere av de ble lest opp og referert, og først da begynte situasjonen å bli belyst.

Og flere deler av det hele, stygge, bildet kom frem...

Vi kan sitte her nå og synse om meldingene og diskutere de oss i mellom, men når det pågikk var det kun Angelica og mor som snakket.

Det gjør det hele egentlig bare jævligere.

Jeg har tenkt meg litt om, jeg skrev jo at jeg trodde at hvis det var noen verre sms der så hadde de blitt tatt opp.

Men for å prøve å kommentere det jeg tror du var inne på, så vet vi jo ikke hva som faktisk har blitt sagt med ord, mellom mor og Angelica, som ingen andre enn mor og Angelica visste om.

Der tror jeg du er inne på noe, hva som faktisk har foregått mellom dem i ord, og samhandling.

Det får vi aldri vite noe om, for Angelica kan naturligvis ikke fortelle selv (annet enn via sin handling og via sin død), og mor kommer aldri til å innrømme eller fortelle noe utover det som kan dokumenteres.

Men ut i fra hva de sendte til hverandre på sms, så kan jeg umulig tenke meg at de snakket til hverandre noe særlig hyggeligere ansikt til ansikt, (heller verre, tenker jeg), og at spising og kalorier var et tema de både tekstet og snakket mye om, og kanskje snakket om og var opptatt av, begge to, i mye større grad enn det som kommer frem i en håndfull tekstmeldinger.

Så jeg skal sitere og omformulere deg litt @Vampyrina, og si at jeg tør ikke å tenke på hva som har blitt sagt og gjort, som ikke kan dokumenteres skriftlig eller via opptak, altså det ingen vet, bortsett fra mor og Angelica...

🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo også flere brev til A fra mor. Uansett hvordan ordlyden er, vet vi ikke hvordan dette har påvirket A. F.eks skriver mor i et brev at hun selv er stygg og feit fordi hun har lavt stoffskifte (uten at det har noen sammenheng, men uansett), og at A må si til seg seg at hun er så fin, sprek, osv, husker ikke helt ordlyden. Dette ble kommentert i retten at var uheldig for As selvbilde. Mor mente det nok ikke vondt, men fokuset for et lite barn ble på det ytre og det perfekte. Det ble også kommentert at fokuset på belønning for å spise og å telle kalorier var svært uheldig for en anorektiker.

Endret av Lady T
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av tekstmeldingene er så drøye at jeg nesten ikke tror det jeg leser. Å skrive sånne ting til sitt eget barn, et barn som sliter. Nei, det er bare grusomt! Bare det å sende så mange meldinger til hverandre når de, tilsynelatende, skal være i samme hytte er jo rart. Men så bra i ettertid. Hadde de ikke skrevet sms så hadde ikke bevisene vært så gode. De er virkelig fellende for tiltalte. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, 282_NaughtySpark skrev:

Fordi de ikke ville la mor ha kontrollen over datterens sykdom, og ville behandle Angelica uten mors innblanding.

Det tålte ikke mor.

Nettopp. A spiste og gikk opp i vekt mens hun var innlagt på Drammen sykehus og hun gikk ytterligere opp i vekt de to månedene hun ukentlig ble fulgt opp poliklinisk av sykehuset. Mens A var innlagt klaget mor over "alt" (for lite rom, uappetittlig mat, manglende utsikt fra senga til A) og ville ha A hjem. Behandlingen fungerte den, men i følge mor spiste A kun for komme seg ut fra sykehuset fortest mulig, for det var stedet hun hatet og fryktet mest. (https://www.budstikka.no/valdres-saken/aasmund-olav-sandland/kriminalitet-og-rettsvesen/tiltalt-mor-om-sykehus-stedet-angelica-fryktet-og-hatet-mest/s/5-55-793937)

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

I videoen sier moren at de har spøkt litt om behandlerne for å ufarliggjøre de litt. 

https://www.nrk.no/norge/_-det-er-som-a-vaere-i-et-mareritt-1.13151233

Her er et utvalg av andre "spøkene" hun formidlet:

"Problemet er at jeg hater BUPA like sterkt som deg. Jeg har ingen tro på behandlingen deres"

"Havner du på sykehus, vil jeg aldri se deg mer, du blir lagt i remmer og tvangsforet (....). Du vil aldri se familien din igjen (....) Det er så mange historier om disse stedene. Jeg vet at disse behandlerne er koko i hodet. Men er det eneste måten jeg kan redde deg på, gjør jeg det."

"Jeg ber deg om å tenke deg grundig om, Angelica. Se for deg et lite rom på RASP, vi to innesperret, gruppesamtaler med psykologer, kurs med psykologer."

"Du blir sperret inn, lagt i remmer og tvangsforet og du risikerer å måtte bli der i mange år. Det vil ikke gjøre deg noe bedre. Vi vil miste deg og du vil miste oss."

Ved siden av dette hadde hun kallenavn som "dritten" og "hurpa" osv. på behandlerne. Og i rettssaken fremholdt hun at Angelica ikke likte disse behandlerne og stedene, derfor måtte hun få slippe. Derfor dro de på hytta.

Ja, jeg tror Angelica hatet disse stedene, og jeg tror jeg skjønner hvorfor.

Kilde: Budstikka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, chisandra skrev:

I videoen sier moren at de har spøkt litt om behandlerne for å ufarliggjøre de litt. 

https://www.nrk.no/norge/_-det-er-som-a-vaere-i-et-mareritt-1.13151233

Her er et utvalg av andre "spøkene" hun formidlet:

"Problemet er at jeg hater BUPA like sterkt som deg. Jeg har ingen tro på behandlingen deres"

"Havner du på sykehus, vil jeg aldri se deg mer, du blir lagt i remmer og tvangsforet (....). Du vil aldri se familien din igjen (....) Det er så mange historier om disse stedene. Jeg vet at disse behandlerne er koko i hodet. Men er det eneste måten jeg kan redde deg på, gjør jeg det."

"Jeg ber deg om å tenke deg grundig om, Angelica. Se for deg et lite rom på RASP, vi to innesperret, gruppesamtaler med psykologer, kurs med psykologer."

"Du blir sperret inn, lagt i remmer og tvangsforet og du risikerer å måtte bli der i mange år. Det vil ikke gjøre deg noe bedre. Vi vil miste deg og du vil miste oss."

Ved siden av dette hadde hun kallenavn som "dritten" og "hurpa" osv. på behandlerne. Og i rettssaken fremholdt hun at Angelica ikke likte disse behandlerne og stedene, derfor måtte hun få slippe. Derfor dro de på hytta.

Ja, jeg tror Angelica hatet disse stedene, og jeg tror jeg skjønner hvorfor.

Kilde: Budstikka.

Finner ikke dette på budstikka. Har du link? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
24 minutter siden, Lady T skrev:

Finner ikke dette på budstikka. Har du link? 😁

Bl.a. fra aktors prosedyre kl. 10:10, 10:20 og 11:24 her: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfkq0ue8003309e9z8dr0ika

13:40 her: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjf0sb86u00av09gbizi6f0w6?mode=static

Aktors prosedyre samler forsåvidt det horrible bildet. Håper det blir referert tett fra prosedyrene denne gangen også.

Endret av chisandra
La til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...