Gå til innhold

Hvorfor vaske hendene etter dobesøket?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg lurer faktisk litt på dette, for jeg er verken i direkte kontakt med avføringen/urinen eller kroppen min når jeg er på do. Man bruker jo papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig et veldig godt spørsmål. Lurt på det samme selv, jeg.

Og jeg tror at grunnen til at folk er så flinke til å vaske hendene er at de synes tanken på at ANDRE lar være å vaske hendene er ekkel. Og så satser de på at "vasker jeg hendene, så følger sikkert resten av verden mitt eksempel".

Det er iallefall hovedgrunnen min.. jeg ville ikke likt det om andre folk ikke hadde vasket sine, altså vasker jeg mine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg har også tenkt på det der. Jeg vasker alltid hendene mine selvfølgelig, men man er jo ikke borti noe "ulumskheter" direkte.

Men så var det jo hun som spredte salmonella smitte ved for dårlig håndhygiene, så man får kanskje tarmbakterier på hendene likevel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker så klart papir. Og selvom man ikke kommer borti noe da, så tenk på når man trekker ned. Der har alle tatt rett etter de har vært på do. Og en vet jo ikke noe om de før deg har vært borti noe når de har vært på do!

Blir helt kvalm av tanken på at noen ikke vasker hendene. Skjønner ikke at dere har lurt på hvorfor man bør vaske hendene en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest euphermia

ikke for å henge ut oss kvinner, men tenk på menstruerende kvinner som har stikket fingeren inn i sin vagina ved innsettelse av tampong + håndtering av blodige bind? disse tar selvsagt i spyleknappen før de vasker hendene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bruker så klart papir. Og selvom man ikke kommer borti noe da' date=' så tenk på når man trekker ned. Der har alle tatt rett etter de har vært på do. Og en vet jo ikke noe om de før deg har vært borti noe når de har vært på do! [/quote']

Men hva om du bor alene, og vasker hele toalettet en gang i uka? Da vil det jo normalt være relativt rent..

Og om det er "hva de andre som trykker på trekk-ned-knappen har vært borti" som er problemet.. Disse personene har jo også tatt på såpen, vannkrana, dørhåndtaket, etc. Du får like fort disse bakteriene på deg der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Menn er jo de som virkelig bør vaske hendene, som faktisk står og holder snoppen. Men gjør de det? Nei, de slenger den ut nær sagt hvor som helst, ten å vaske hendene etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan jo være at noe komemr igjennom papiret, eller at man er litt uheldig og kommer borti.

man skifter truseinnlegg, bind eller tamong og da er da helt naturlig å vaske hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Jeg lurer faktisk litt på dette' date=' for jeg er verken i direkte kontakt med avføringen/urinen eller kroppen min når jeg er på do. Man bruker jo papir.[/quote']Det er vel kanskje ikke tilfeldig at en "Gjest" har skrevet dette...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På offentlig toalett bruker jeg aldri lufttørken, hvis det er det der. Tar heller med meg dopapir ut til vasken. Når jeg skal skru av krana bruker jeg papir som hanske, den papirbiten går rett i søpla. Og når jeg skal lukke opp døren for å gå ut har jeg jakke/genser over handa, eller bruke albuen. Får litt hetta med tanke på alle folka som har vært der før meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest God håndhygiene

Jeg leste ett sted at selv om man bruker papir, så kan små bakterier smitte igjennom papiret.

Ihvertfall så må det være en grunn for at man på sykehus og helsestasjoner alltid er grundige med å vaske hendene og påstår at dette hindrer smitte?

Jeg tar ingen sjanser og vasker alltid hendene. Dessuten er det deilig å nyvaskede hender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert lurt å vaske hendene ja. Og dessuten har vi ikke vondt av å vaske dem et par ganger i løpet av dagen uansett - like greit å kombinere det med dobesøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn er jo de som virkelig bør vaske hendene' date=' som faktisk står og holder snoppen. Men gjør de det? Nei, de slenger den ut nær sagt hvor som helst, ten å vaske hendene etterpå.[/quote']

Vanligvis er jo snurrebassen renere enn hendene i utgangspunktet, ettersom den ikke har vært borti guffenheter som dørhåndtak, mynter og mye mer. Så egentlig burde man vaske snoppen etter å ha tatt på den med hendene. :wink:

Helt seriøst... en penis er ganske ren den, kanskje med unntak av under forhuden. Men man holder da ikke i penishodet når man pisser!?

Dessuten.. Om det skulle være noe urin der, så er dette helt sterilt... Man kan ikke sammenlikne urin og avføring i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dørhåndtaket bør dere passe dere for.. der bor det mange fæle bakterier! Man tenker kanskje ikke på det, men uansett om man vasker seg på hendene eller ikke så kommer det bakterier på deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å henge ut oss kvinner' date=' men tenk på menstruerende kvinner som har stikket fingeren inn i sin vagina ved innsettelse av tampong + håndtering av blodige bind? disse tar selvsagt i spyleknappen før de vasker hendene.....[/quote']

Jeg vasker hendene FØR jeg trekker ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

:klø:

Så hvis du er på et offentlig toalett så går du ut av båsen for å vakske hendene for så å gå tilbake for å trekke ned.

Hva hvis det er kø og noe skal inn rett etter deg, ber du dem vente til du har vasket på hendene eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er behørig dokumentert at håndvask etter toalettbesøk og før måltider (eller andre annledninger der man har hender i nærheten av munn) er det viktigste vern mot sykdommer som forkjølelse og omgangssyke og influensa. Om man vil holde seg frisk skal man altså heller vaske hendene enn å bruke penger på c-vitaminer og allskens andre greier som fås kjøpt på helsekosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da bruker jeg papir som jeg kaster etter å ha trykket på knappen. Ellers liker jeg ikke å skifte tampong ol. på offentlige plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers liker jeg ikke å skifte tampong ol. på offentlige plasser.

Er det none som skifter tamponger for morro skyld og for kosens skyld, da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...