AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #1 Skrevet 25. februar 2018 Jeg bor alene, og spiser ikke hvitost på brød, jeg spiser det kun på middagsretter som lasagne, pizza og taco. Da sier det seg selv at en pakke 500 g ost kommer til å få en del mugg på seg, og jeg ender opp med å kaste en del. Er det noen tiltak man kan gjøre for å få mindre mugg på osten? er det f.eks. bedre å oppbevare det på et fat fremfor i en tett pose? Kan man fryse ost? Kan man få mindre mugg av å håndtere osten med plasthansker? Anonymkode: 08885...441
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #2 Skrevet 25. februar 2018 Ost er ferskvare med beggrenset holdbarhet etter brutt embalasje. Smøreoster på tube holder lengre. Riv all osten på rivjern og putt fryseret. Da kan du lett ta opp mindre mengder. Særlig om du ikke kaker osten sammen i en plastpose. Anonymkode: 90be2...377 9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #3 Skrevet 25. februar 2018 Ikke ta på osten, hold rundt plasten etc. Du kan fryse den. Anonymkode: d5363...81a
Ullvott Skrevet 25. februar 2018 #4 Skrevet 25. februar 2018 Det går helt fint å fryse gulost. Riv den først og fordel den i passelige porsjoner i f.eks ziplockposer før nedfrysing, og ta opp ost når du trenger det. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #5 Skrevet 25. februar 2018 Riv osten, men vend den i litt hvetemel før du fryser den. Da kleber den seg ikke sammen når den fryser, og du kan fryse den i én stor boks (altså trenger ikke bry deg om porsjonstørrelser). Anonymkode: c209b...21d
Djungelvrål Skrevet 25. februar 2018 #6 Skrevet 25. februar 2018 Vi har ost liggende i kjøleskapet i plastpose sikkert i 14 dager uten at den mugner.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #7 Skrevet 25. februar 2018 Tusen takk for svar alle sammen, det er veldig til hjelp! Anonymkode: 08885...441
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #8 Skrevet 25. februar 2018 Riv osten å ha de i porsjoner i fryseren. Jeg river alle osterester å putter det i fryseren til vi skal ha pizza feks Anonymkode: 0d01c...a28
Zenobia Skrevet 25. februar 2018 #9 Skrevet 25. februar 2018 Det er forskjell på oster også. Norvegia har jeg ikke kjøpt på lenge. Husker den som en ost som muglet bare jeg så på den. Sveitserost og edamer holder seg lenger, er min erfaring.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #10 Skrevet 25. februar 2018 Med mindre du ikke er allergisk for penicillin så trenger du ikke å hive osten pga litt mugg, du kan bare skjer vekk området det er mugg på. Anonymkode: 850b1...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #11 Skrevet 25. februar 2018 9 minutter siden, Zenobia skrev: Det er forskjell på oster også. Norvegia har jeg ikke kjøpt på lenge. Husker den som en ost som muglet bare jeg så på den. Sveitserost og edamer holder seg lenger, er min erfaring. Vi bruker bare norvegia å den kan ligge i to uker her uten at den mugner lurer på hvorfor det er så store forskjeller. Anonymkode: 0d01c...a28 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #12 Skrevet 25. februar 2018 Jobber med produksjon av hvitost desverre er mugg på ost et problem, da det er ferskvare, har selv samme problem Som mange andre skriver, gjerne riv opp osten og ha den klar til lasagne/pizza og lignende (kan godt has på i fryst tilstand, gjør dette ofte selv). MEN! Skal du ha den på skiva eller i annen usmelta tilstand, anbefales det ikke å fryse den. Konsistensen vil endre seg i forhold til å ha den "fersk" igjen etter tining. Så til taco kan det være en ide å la en liten bit bli liggende i kjøleskapet. Du risikerer noe svinn ja, men bedre kvalitet på taco-ost Anonymkode: 5df9d...21a 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #13 Skrevet 25. februar 2018 Hvis du uansett ikke spiser ost på brødskiven ville jeg heller kjøpt poser med ferdigrevet ost. Anonymkode: b9a93...fbf
Hedy Lamarr Skrevet 25. februar 2018 #14 Skrevet 25. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du uansett ikke spiser ost på brødskiven ville jeg heller kjøpt poser med ferdigrevet ost. Anonymkode: b9a93...fbf Det ville ikke jeg, for det er mye dyrere. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #15 Skrevet 25. februar 2018 2 minutter siden, Amawhatsnot skrev: Det ville ikke jeg, for det er mye dyrere. Jeg så den komme, men det blir nok ikke dyrere enn å kaste store deler av osten. Anonymkode: b9a93...fbf
Hedy Lamarr Skrevet 25. februar 2018 #16 Skrevet 25. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg så den komme, men det blir nok ikke dyrere enn å kaste store deler av osten. Anonymkode: b9a93...fbf Riv selv, frys, det er billigst. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #17 Skrevet 26. februar 2018 3 timer siden, Amawhatsnot skrev: Riv selv, frys, det er billigst. Ja, det er jo skrevet en del ganger i tråden. Anonymkode: b9a93...fbf
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #18 Skrevet 26. februar 2018 3 timer siden, Amawhatsnot skrev: Riv selv, frys, det er billigst. Men hun vil ikke ha ost til tacoen sin, da. Så jeg hadde kjøpt poser til de gangene jeg hadde trengt revet ost. Anonymkode: b9a93...fbf
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #19 Skrevet 26. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber med produksjon av hvitost desverre er mugg på ost et problem, da det er ferskvare, har selv samme problem Som mange andre skriver, gjerne riv opp osten og ha den klar til lasagne/pizza og lignende (kan godt has på i fryst tilstand, gjør dette ofte selv). MEN! Skal du ha den på skiva eller i annen usmelta tilstand, anbefales det ikke å fryse den. Konsistensen vil endre seg i forhold til å ha den "fersk" igjen etter tining. Så til taco kan det være en ide å la en liten bit bli liggende i kjøleskapet. Du risikerer noe svinn ja, men bedre kvalitet på taco-ost Anonymkode: 5df9d...21a Har brukt fryst ost mange ganger på tacoen. Smaker ikke forskjell. Anonymkode: fee79...2c4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #20 Skrevet 26. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber med produksjon av hvitost desverre er mugg på ost et problem, da det er ferskvare, har selv samme problem Som mange andre skriver, gjerne riv opp osten og ha den klar til lasagne/pizza og lignende (kan godt has på i fryst tilstand, gjør dette ofte selv). MEN! Skal du ha den på skiva eller i annen usmelta tilstand, anbefales det ikke å fryse den. Konsistensen vil endre seg i forhold til å ha den "fersk" igjen etter tining. Så til taco kan det være en ide å la en liten bit bli liggende i kjøleskapet. Du risikerer noe svinn ja, men bedre kvalitet på taco-ost Anonymkode: 5df9d...21a Det har jeg aldri opplevd. Mulig det varierer etter hvilken ost det er.. Jeg pleier å hamstre sånn store hushållsoster fra sverige, deler de opp i 6 biter og fryser dem. Smaker like godt etter å ha vært i fryseren. Konsistensen er også lik. Anonymkode: eac51...eac 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå