Gå til innhold

Hva tror humanetikerne på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 


Men vitenskapelige teorier er ikke absolutte! Det vil si at de kan endre seg når vi får ny kunnskap. Er ikke så uvanlig det. Derfor kan vi ikke si at evolusjonsteorien er mer sann enn Adam og Eva-opplegget. 

Anonymkode: f4929...66a

Håper du ser hvor idiostisk og absurd dette er. Det er sannsynligvis det mest hjernedød jeg har sett på lange tider. Og det sier litt mtp gitte brukere her inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud har heller aldri blitt sett eller bevist vitenskapelig.

Anonymkode: ab9de...834

Nemlig !   Man kan like gjerne tro på Odin og Tor. Eller "Nils og Ronny" for den del. Bare sprøyt alt sammen.

Takk og lov at jeg har evne til å tenke selv.

Anonymkode: 667ba...0da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 


Men vitenskapelige teorier er ikke absolutte! Det vil si at de kan endre seg når vi får ny kunnskap. Er ikke så uvanlig det. Derfor kan vi ikke si at evolusjonsteorien er mer sann enn Adam og Eva-opplegget. 

Anonymkode: f4929...66a

Joda. Vi skal ikke stikke under en gråstein at det er årtusener nærmere sannheten.

Anonymkode: 06b1a...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud har heller aldri blitt sett eller bevist vitenskapelig.

Anonymkode: ab9de...834

Den mest solgte boken i historien vitner om Gud. Er det på tide å lese seg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Midgard skrev:

Håper du ser hvor idiostisk og absurd dette er. Det er sannsynligvis det mest hjernedød jeg har sett på lange tider. Og det sier litt mtp gitte brukere her inne.

Nå er det du som tar gravitasjonen til inntekt for evolusjonsteorien. Wow

Å kalle andre folk hjernedøde er komisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, debatant skrev:

Den mest solgte boken i historien vitner om Gud. Er det på tide å lese seg opp?

Nei det vitner om at noen for 2000 år siden hadde god fantasi. Bibelen beviser ikke Guds eksistens.

At det står i en bok betyr ikke at det er sant.  

Anonymkode: ab9de...834

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som villig venter på vredens dag med ryggen vendt mot Gud, dere skal sannelig frykte Herren når den dag kommer over dere:

«Og de sa til fjellene og berghamrene: «Fall over oss og skjul oss for ansiktet til ham som sitter på tronen, og for vreden fra Lammet. For den store vredesdagen er kommet, og hvem kan da bli stående?»»
‭‭Johannes' åpenbaring‬ ‭6:16-17‬ ‭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gjøksuppe skrev:

Dere som villig venter på vredens dag med ryggen vendt mot Gud, dere skal sannelig frykte Herren når den dag kommer over dere:

«Og de sa til fjellene og berghamrene: «Fall over oss og skjul oss for ansiktet til ham som sitter på tronen, og for vreden fra Lammet. For den store vredesdagen er kommet, og hvem kan da bli stående?»»
‭‭Johannes' åpenbaring‬ ‭6:16-17‬ ‭

Om man skal bevise noe så må man komme med mer en en kilde. Og sitere noe fra bibelen beviser ingenting.

Anonymkode: ab9de...834

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror på mennesket.

likevel forekommer de meg som underlige da de human etikere jeg kjenner er de mest egoistiske menneskene jeg har møtt.....

på samme måte som de mest religiøse menneskene jeg har møtt ofte er de minst empatiske og mest hyklerske 😜

Anonymkode: 86972...8ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man skal bevise noe så må man komme med mer en en kilde. Og sitere noe fra bibelen beviser ingenting.

Anonymkode: ab9de...834

Bibelen er en samling av kilder; mange tusener av kilder gjør grunnlaget til de 66 kanoniske bøkene. Legg til alle apokryfe pseudepigrafiske og gnostisk kilder; flere årtusener med vitnesbyrd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det vitner om at noen for 2000 år siden hadde god fantasi. Bibelen beviser ikke Guds eksistens.

At det står i en bok betyr ikke at det er sant.  

Anonymkode: ab9de...834

Vel, det er den beste bevarte kilden fra antikken, i tilfelle du er interessert i fakta. Dette er bare fordummende å fortrenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Dere som villig venter på vredens dag med ryggen vendt mot Gud, dere skal sannelig frykte Herren når den dag kommer over dere:

«Og de sa til fjellene og berghamrene: «Fall over oss og skjul oss for ansiktet til ham som sitter på tronen, og for vreden fra Lammet. For den store vredesdagen er kommet, og hvem kan da bli stående?»»
‭‭Johannes' åpenbaring‬ ‭6:16-17‬ ‭

Som utmeldt medlem av statskirken og ikke tilknyttet noe trossystem håper virkelig jeg får møte guden din. Da skal han få oppleve min vrede. Hvem kan tro på en gud som lar spedbarn bli voldtatt? Jeg tror ikke på noe gud og har dessverre særdeles lite tiltro til menneske. 

Anonymkode: dc591...c49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som utmeldt medlem av statskirken og ikke tilknyttet noe trossystem håper virkelig jeg får møte guden din. Da skal han få oppleve min vrede. Hvem kan tro på en gud som lar spedbarn bli voldtatt? Jeg tror ikke på noe gud og har dessverre særdeles lite tiltro til menneske. 

Anonymkode: dc591...c49

«For det er et gjenstridig folk, løgnaktige barn, barn som ikke vil høre Herrens lov.»
‭‭Jesaja‬ ‭30:9‬ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Det morsomme er at kristne ignorerer dette lille faktum her.

b6ffb82550bd621b133029160bffe2d5--richar

Litt av en observasjon som ikke beviser noe som helst, for uten at det i de fleste tilfeller fremdeles er foreldre som oppdrar barna sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tilhører Human-Etisk forbund er både ateister og agnostikere. Humanismen setter mennesket i sentrum, og har en tro på mennesket som grunnleggende godt. Etikken tar utgangspunkt i menneskelig erfaring og fornuft, menneskerettighetene og gjensidighetsprinsippet (den gylne regel).

Virkelighetsoppfatningen er til en viss grad avhengig av om du snakker med en ateist eller agnostiker. En ateist avviser at det finnes noen gud eller en virkelighet utenfor den vi kan oppfatte med våre sanser. Agnostiker brukes ofte feilaktig om mennesker som er åpne for gudstro, eller usikre på om det finnes en gud. Det er litt vanskelig å forklare dette på en god måte, men en agnostiker, i ordets rette betydning, avviser ikke at det kan finnes en virkelighet utover det mennesker kan fatte, men mener nettopp at dette er noe som er umulig for mennesker å vite noe om fordi det ikke kan måles eller oppfattes med sansene. I praksis er dette egentlig av liten betydning, resultatet er likevel at man forholder seg til den virkeligheten vitenskapen kan si noe om.

Anonymkode: e7319...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Humanismen setter mennesket i sentrum, og har en tro på mennesket som grunnleggende godt.

«Dårene sier i hjertet: «Det finnes ingen Gud.» Ond og avskyelig er deres urett, det er ingen som gjør det gode.»
‭‭Salmene‬ ‭53:2‬ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Litt av en observasjon som ikke beviser noe som helst, for uten at det i de fleste tilfeller fremdeles er foreldre som oppdrar barna sine...

Indoktrinering!!??

Er det noen som indoktrinerer, et det ateister. Du forholder deg overhodet ikke til data, men desto mer på fantasi og autoritære teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, debatant skrev:

Indoktrinering!!??

Er det noen som indoktrinerer, et det ateister. Du forholder deg overhodet ikke til data, men desto mer på fantasi og autoritære teknikker.

:klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...