Gå til innhold

Alvorlig psykisk lidelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva regnes egentlig som en alvorlig psykisk lidelse? 

Jeg leste en artikkel der en sakkyndig psykolog uttalte at PTSD ikke er en alvorlig psykisk lidelse. Jeg har alltid tenkt at det er det, men den uttalelsen fikk meg da til å lure på hva som da er det? 

Anonymkode: 102e2...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, bobleplast_ skrev:

Schizofreni, bipolar lidelse, borderline. 

Bare de, eller er det bare eksempler? 

Finnes det en slags oversikt noe sted? 

Anonymkode: 102e2...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir regnet som "standard" alvorlige psykiske lidelser er schizofreni, bipolar lidelse, og alvorlige personlighetsforstyrrelser (cluster B og C, altså schizoid, paranoid, histrionisk (dramatiserende), borderline, dyssosial, narsissistisk) 

Anonymkode: 1e0c8...4ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve lidelsen i seg selv er ikke alvorlig med som følge av ptsd kan man få alorlige lidelser. Jeg har slev kompleks ptds og som følge av den har jeg dissosiativ lidelse i alovlig gard samt anoreksi i den grad at kroppen nå har begynt å svikte. Og anoreksi er definert som en alvorlig psykisk lidese. 

Anonymkode: 8df8c...9f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bipolar lidelse, lidelsen gjør sån at jeg f.eks kan være våken i 3 dager å konstant studere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De eneste jeg mener er alvorlig er schizofreni, bipolar og av personlighetsforstyrrelsene KUN dyssosial pf. 

Anonymkode: dc045...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste vel samme artikkel, og tenkte at rettens sakkyndige fortjener et drittsekk-diplom. Det handler også om kontekst, om å utsette en person med PTSD for ekstra psykisk belastning. PTSD er kjent for å gi økt risiko for selvmord. 

Anonymkode: 6e06c...55b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Læstadius said:

Jeg har bipolar lidelse, lidelsen gjør sån at jeg f.eks kan være våken i 3 dager å konstant studere. 

Huff, det hørtes forferdelig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Læstadius skrev:

Jeg har bipolar lidelse, lidelsen gjør sån at jeg f.eks kan være våken i 3 dager å konstant studere. 

Nysgjerrig her: Har du perioder hvor du ikke tar medisiner da? 

Anonymkode: e31c8...07e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De eneste jeg mener er alvorlig er schizofreni, bipolar og av personlighetsforstyrrelsene KUN dyssosial pf. 

Anonymkode: dc045...d9a

Narsissistisk og borderline er også regnet som alvorlige psykiske lidelser. Man har faktisk større sannsynlighet for å overleve hudkreft enn borderline. 

Anonymkode: 1e0c8...4ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste vel samme artikkel, og tenkte at rettens sakkyndige fortjener et drittsekk-diplom. Det handler også om kontekst, om å utsette en person med PTSD for ekstra psykisk belastning. PTSD er kjent for å gi økt risiko for selvmord. 

Anonymkode: 6e06c...55b

Enig. Syns det argumentet var helt forbanna trangsynt. En som jobber med psykiatri burde da vel vite at enhver psykisk lidelse kan få alvorlige konsekvenser, til tross for at lidelsen i seg selv ikke regnes som det. Merket jeg ble veldig provosert av hele personen og dens uttalelser!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De eneste jeg mener er alvorlig er schizofreni, bipolar og av personlighetsforstyrrelsene KUN dyssosial pf. 

Anonymkode: dc045...d9a

 Men nå lurte jeg ikke på hva du mener.

Anonymkode: 102e2...c50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter artikkelen? Har du link til den?

Anonymkode: 1e0c8...4ce

https://www.dagbladet.no/nyheter/stoler-ikke-en-doyt-pa-rettssystemet-i-norge/69538853

Ja, men det er en pluss-sak. "

Men denne uka avviste de to opprinnelige rettsoppnevnte sakkyndige, psykiaterne Terje Tørrissen og Helge Haugerud, hovedfunnene i begge rapportene. De kommer til at kvinnen ikke lider av PTSD, og at hun selv med en slik diagnose sannsynligvis kunne ha møtt.

«PTSD regnes ikke som en alvorlig psykisk lidelse, og de fleste med symptomer på en slik tilstand vil normalt kunne være i stand til å være til stede i retten», skriver de i sin rapport."

Linket ikke til den da det i utgangspunktet ikke var den jeg ville diskutere, men nå har jeg vel uansett fått svar, så feel free. 

Anonymkode: 102e2...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med psykose? Er det definert som en lidelse?

Anonymkode: dabb4...a94

Gjentakende psykose er vel et trekk i bp1 og schizofreni og ikke en egen lidelse, selv om man kan ha enkeltstående psykoser. 

Bipolar og schizofreni regnes som de mest alvorlige lidelsene fordi de er kroniske og kan være vanskelige å behandle. Det betyr ikke at det er jævligere å ha bipolar lidelse enn en depresjon, sykdommene kommer i grader og varierer i perioder. En person med PTSD er jo tilregnelig med mindre de er psykotiske. Jeg har en alvorlig psykisk lidelse som jeg har vært innlagt for flere ganger, men jeg er fremdeles rettslig tilregnelig. Det kan være forferdelig grusomt å ha en annen lidelse, dette er betegnelser for behandlere og psykiatrien generelt, ikke for pasientene. 

Anonymkode: 40ddf...463

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med psykose? Er det definert som en lidelse?

Anonymkode: dabb4...a94

«Psykoselidelser» er paraplyen, også finnes det mange lidelser under dette, som alle har til felles at pasienten har psykotiske symtomer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er når en er psykotisk og ellers veldig uberegnelig og uforutsigbar.Klart en kan lide av alvorlige psykiske lidelser ellers også,men alvorlighetsgraden blir jo kraftig redusert med medisiner.

Anonymkode: 178c8...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTSD er vel en type angstlidelse, om jeg husker rett.

Det jeg tror h*n mente med utsagnet, er fra et rent faglig perspektiv. Alle lidelser er alvorlige for pasienten, og det er vondt å være psykisk syk.

Med «alvorlige psykiske lidelser» vil jeg tro h*n mente lidelser som er uforutsigbare og vanskelige å behandle, slik som psykotiske lidelser og personlighetsforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuttery skrev:

PTSD er vel en type angstlidelse, om jeg husker rett.

Det jeg tror h*n mente med utsagnet, er fra et rent faglig perspektiv. Alle lidelser er alvorlige for pasienten, og det er vondt å være psykisk syk.

Med «alvorlige psykiske lidelser» vil jeg tro h*n mente lidelser som er uforutsigbare og vanskelige å behandle, slik som psykotiske lidelser og personlighetsforstyrrelser.

Nå var det ikke uttalelsen om at PTSD ikke er en alvorlig psykisk lidelse som var kritikkverdig da. Det var heller den bagatelliseringen av at det å ha PTSD ikke ville være noe problem i retten. 

Anonymkode: 102e2...c50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...