Gå til innhold

Snakker til meg selv

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei allesammen!

Jeg er ny på dette her, men har endel spørsmål som jeg tenkte å spørre om og setter kjempe stor pris på om dere svarer.
Jeg er ei jente på 19 år, som har et helt ok liv med egen leilighet og kjæreste.
Jeg har slitt mye oppigjennom livet mitt med sykdommer i familien, og har selv hatt/har angst og depresjon. (panikkangst og helseangst)
Jeg har vært veldig selvstendig hele livet og klart meg mye selv, men føler egentlig selv at jeg er en loner.
Er ganske sjenert, og dårlig på å vise meg frem for den jeg egentlig er.
Mitt største ønske er å imponere noen og at folk skal synes jeg er kul, pen osv.
Jeg føler aldri jeg har vært midtpunktet og når jeg er alene så later jeg som jeg er det.

Her kommer "problemet" mitt: Når jeg er alene, så gjør jeg tre ting,
1. ligger å dagdrømmer om andre gutter, et annet liv, at jeg ser annerledes ut og at alt er perfekt.
2. gå rundt i stua, har på musikk, og later som det er noen der og at jeg gjør et bra inntrykk når refrenget kommer. (to be honest, det synes jeg er dødsgøy å gjøre)
3. late som jeg er en youtuber eller vlogger elns og later som at folk elsker meg å snakker til meg selv foran en svart skjerm i intet.

Jeg er SYKT redd for at jeg er gal, psykotisk/psykopat elns, selvom lege og psykologer mener jeg er helt fin.
Dette er noe jeg ikke tørr å snakke om til venner, kjæreste og foreldre pga det involverer jo de, og det høres jo helt på trynet ut.
Har aldri blitt busted før, men om jeg gjør så graver jeg meg selv ned.
Føler meg SÅ unormal og trenger virkelig å høre at jeg ikke er den eneste som driver med sånt.
Får dårlig samvittighet av å gjør sånn for jeg føler meg annerledes, dum og rar.
;Men greia er, jeg kan slutte med de, men vil ikke. Får selvtillit av det. Føler meg bedre.
Og ja, jeg skiller veldig godt mellom fantasi og virkelighet.
Men liker fantasiverden min mye bedre enn den virkelige.
Alle er bare mye bedre og finere enn meg og jeg liker ikke meg selv. Dette holder meg oppe.

Er dette normalt? Rart? Teit spørsmål? Er jeg den eneste? Gjør du det?
Please svar! 

Endret av sannieh
skrev feil
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du skiller mellom fantasi og virkelighet, og er så klar over det som det du skriver her, så er det nok ingen fare. Jeg er ganske lik deg og har alltid hatt et rikt indre liv og dagdrømt mye. Jeg kan ha lange samtaler med venner og familie inni hodet mitt og kan også snakke med meg selv når jeg er alene. For meg er det god terapi og jeg vet jo godt at folkene ikke er der og at jeg kun snakker med meg selv.
Vi får trøste oss med at å snakke med seg selv er tegn på høy intelligens ;)

Anonymkode: 9e057...d1d

• Liker 5
Skrevet

Jeg gjør også dette, synger høyt og snurrer og danser alene. Eller leser høyt for meg selv eller kommenterer ting høyt selv når jeg er alene. Rart er det ikke før noen ser deg:laugh: Så lenge du vet at det er fantasi og det ikke går utover livet ditt, så er det ikke noe problem. Om du fantaserer om et annet liv og dette påvirker deg negativt i forhold til virkeligheten, eller at du innbiller deg at det faktisk er virkelig, da bør du bli bekymret. Men at du tuller og "leker" og dermed prater høyt med deg selv er ikke farlig. 

Anonymkode: 9436a...082

• Liker 2
Skrevet

Åååh, dere aner ikke hvor mye det betyr at dere svarer!
Tusen takk :hjerte:
Har lenge slitt ,med å tenke det er rart og sykt, og skiller selvfølgelig mellom fantasi og irl, hvis ikke hadde jeg blitt redd :huh:
Har gjort dette lenge, har aldri påvirket meg annet enn positivt (pga vanskelige sosiale situasjoner) 
Er bare redd for å nevne dette for folk jeg kjenner hvis de ikke har kjennskap til dette og vil tenke "herregud hva er galt med deg? Få deg et liv heller" 
Så i flere år har jeg slitt hver dag med dårlig samvittighet for føler det bare er merkelig og rart..
Men anyways, takk for svar!! :rodmer:

• Liker 4
Skrevet

Å prate med seg selv er et tegn på galskap.

Anonymkode: 0c299...75c

Skrevet

Hvorfor mener du det? ^

Skrevet

Jeg gjør også dette :fnise: Dog om litt andre ting enn vlogging osv., men likevel ting jeg kanskje ønsker meg innerst inne. Men jeg tror ikke det er veldig uvanlig, jeg vil tro det er en slags forsvarsmekanisme på noe vi har lyst på men som vi ikke kan få? En måte å leve ut noe vi ellers ikke ville turt? Men jeg leste noe om ukonstriktiv dagdrømming eller noe sånt en gang, men det hørtes litt mer alvorlig ut enn hva du beskriver her, og hva jeg selv gjør som er veldig likt.

Anonymkode: 16a6b...9e9

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å prate med seg selv er et tegn på galskap.

Anonymkode: 0c299...75c

Nei det er det ikke. Det er faktisk et tegn på klokskap. 

• Liker 5
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Jeg prater med meg selv iblandt. Noen ganger høyt, andre ganger inni meg. Ofte så er det for å snakke imot meg selv i visse situasjoner for å så reflektere om jeg burde gjøre det sånn eller sånn. Ikke noe galt i det. 

Snakker du til en usynlig person derimot så burde en kanskje vurdere å oppsøke hjelp :P 

Å fantasere om et annet liv er det nok mange som gjør. Men om den drømmen blir til at en ikke klarer å finne lykken i sitt virkelige liv så burde en nok ta et steg tilbake å revurdere livet sitt eller oppsøke noen så en ikke går inn i depresjoner og er ulykkelig fordi en konstant lengter til «fantasilivet» sitt.

Gjest Frankenstein1
Skrevet

Trodde jeg var den eneste som drev med slikt:fnise:

Skrevet

Og prate med seg selv er faktisk ganske lurt. Det er gjort studier på det. 

Jeg kan ha diskusjoner med meg selv, jeg er ikke gal ;)  Jeg kan også synge høyt liksom foran andre, og late som om jeg prater med dataen eller et kamera. Synes det er veldig gøy når jeg lager mat. 

Jeg også dagdrømmer mye, det har jeg gjort bestandig. Jeg er snart 40 år. 

Det du skriver er veldig kjent for meg ihvertfall. Og jeg har ikke bikket over kanten enda. ;) 

Anonymkode: d3f50...8a8

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Å fantasere om et annet liv er det nok mange som gjør. Men om den drømmen blir til at en ikke klarer å finne lykken i sitt virkelige liv så burde en nok ta et steg tilbake å revurdere livet sitt eller oppsøke noen så en ikke går inn i depresjoner og er ulykkelig fordi en konstant lengter til «fantasilivet» sitt.

Wow..??🤔

Anonymkode: da8fb...bd2

Skrevet

Haha, jeg snakker til mitt fiktive kamera hele tiden. Tyder nok på at jeg ser LITT for mye på vloggere på youtube. Jeg snakker høyt om alt mulig hele tiden, gjerne på engelsk. Forteller i vei om alt jeg gjør gjennom dagen:fnise: Spesielt pratsom er jeg når jeg lager mat, da innbiller jeg meg at jeg er tv-kokk, og viser stolt frem resultatet til "kamera crewet mitt.. En gang ble jeg busta, da drev jeg og kledde på meg for en tur med bikkja i veldig kaldt vær.. Da hadde kjæresten stått i døråpningen og fått med seg hele avhandlingen min om hvordan man skal kle seg for å unngå frostskader.. Går fortsatt under kallenavnet  Bear Grylls:laugh: 

• Liker 5
Gjest GoldenLioness
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Wow..??🤔

Anonymkode: da8fb...bd2

Wow hva? Du mener det er sunt å kun eksistere IRL og hovedsakelig leve i en fantasiverden? Eller at om fantasi verdenen er oppnåelig så heller gjøre endringer i livet sitt så en faktisk kan leve ut drømmen?

Skrevet

Det er absolutt ingenting unormalt ved deg:):):) Mange som gjør dette, inkl meg selv😂

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, Wilmus skrev:

Haha, jeg snakker til mitt fiktive kamera hele tiden. Tyder nok på at jeg ser LITT for mye på vloggere på youtube. Jeg snakker høyt om alt mulig hele tiden, gjerne på engelsk. Forteller i vei om alt jeg gjør gjennom dagen:fnise: Spesielt pratsom er jeg når jeg lager mat, da innbiller jeg meg at jeg er tv-kokk, og viser stolt frem resultatet til "kamera crewet mitt.. En gang ble jeg busta, da drev jeg og kledde på meg for en tur med bikkja i veldig kaldt vær.. Da hadde kjæresten stått i døråpningen og fått med seg hele avhandlingen min om hvordan man skal kle seg for å unngå frostskader.. Går fortsatt under kallenavnet  Bear Grylls:laugh: 

Haha :ler:

Sånn kan jeg finne på også når jeg er alene. Om jeg hadde blitt ferska så hadde jeg blitt svææært flau. 

Anonymkode: d3f50...8a8

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, Wilmus skrev:

Å, koselig!

Anonymkode: 351ae...a03

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, GoldenLioness said:

*snipp*

Tja, vet å ikke helt om å ri drager er så oppnåelig uansett hvor mye jeg revurderer livet mitt, men fy faen det er gøy å fantasere om for det:P Men som du sier i et annet innlegg; det er ikke bra å kun leve i en fantasiverden, men da begynner vi vel å snakke om patologisk fantasering, ikke fantasering for underholdning.

Anonymkode: 16a6b...9e9

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet

Du er helt normal. Dessuten : om du snakker med deg selv så får du jo alle svarene du vil ha. Du snakker da med en person som forstår deg ,som er like smart og alltid er enig. 

Blir det mye uenigheter og konflikter når du snakker med deg selv så bør du imidlertid oppsøke hjelp. 

Skrevet

Tror heller det er denne helseangsten din som spiller deg et puss :)

Jeg pleier å late som om jeg er med på et kokkeprogram når jeg lager mat alene, eller late som om jeg er youtuber med sminkekanal når jeg sminker meg eller ordner håret. Tror mange gjør disse tingene :)

Anonymkode: 1767d...e7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...