Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #1 Del Skrevet 13. februar 2005 Hvorfor reiser du? Jeg har ikke reist så mye, bare littegrann. Jeg har tenkt litt på hva jeg kan få ut av å reise. Dersom jeg bare vil slappe av og komme meg vekk synes jeg for eksempel chartertur til Grand Canaria er helt fint. Jeg synes ikke det er noe å reise et sted for å se på gamle hus eller rare dyr. Unntaket måtte være hvis jeg hadde et spesielt forhold til historien til stedet slik at jeg kunne plassere de gamle husa i en sammenheng. Rare dyr kan jeg se bedre på naturprogrammer på TV. Det jeg sitter igjen med er først og fremst det å treffe folk - lokale og andre reisende. Det er den store tingen for meg :-) Deretter det å kunne kjenne en atmosfære - alle de små tingene som ikke lar seg formidle så godt via forskjellige media. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2005 #2 Del Skrevet 13. februar 2005 Hvis jeg skal slappe av klarer jeg det bedre hjemme. Skal jeg reise bort vil jeg helst oppleve noe! Å se "gamle hus" er superspennende, men det er avgjørende at jeg har litt forkunnskaper slik at jeg klarer å plassere huset i en historisk sammenheng. "Føler" meg på en måte i historien, og forstår mer. Dyr ser man nok bedre på TV, men man ser dem ikke ordentlig før man har opplevd dem på nært hold! Å se hvithai på TV er IKKE det samme som å stå i en båt og se dem en meter fra deg. Tro meg! Ellers er det utrolig viktig for meg å treffe mennesker og oppleve ulike kulturer, og ikke minst suge til meg atmosfæren og følelsen av landet! Jeg føler at jeg utvikler meg som person jo mer jeg reiser, og at jeg blir mer åpen og tolerant ovenfor andre. (Reiser mye til steder uten så mye turisme, eller forsøker å finne uberørte steder.) I tillegg så er det moro å shoppe billig og andre ting, da... *elsker å reise!!!!* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyibyen Skrevet 14. februar 2005 #3 Del Skrevet 14. februar 2005 Jeg bodde mye i utlandet under oppveksten pga far i "reisende" jobb. Har innsett at hvis man virkelig vil lære noe om et land så holder det ikke å dra på ferie, men må bo der en stund for å skjønne seg på folk og kultur. Det er nesten umulig å komme igjennom turist-overflatehinnen og inn i hjertet til et fremmed land hvis du blir sett på som "en av dem" i stedet for "en av oss" av lokalbefolkningen. Derfor reiser jeg nå mest for å koble av og skumme toppen av landets turistkultur, kjøpe billig juggel og se på tåpelige men morsomme show, ikke for å lære om nye kulturer. Turist-kulturen er jo litt interessant i seg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #4 Del Skrevet 14. februar 2005 Reiser er opplevelser og inntrykk. Det får man ikke av noe særlig verdi på Gran Canaria. En feriereise kan gjerne være fysisk slitsom, likevel kan den være veldig verdifull for kropp og sjel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #5 Del Skrevet 14. februar 2005 Har innsett at hvis man virkelig vil lære noe om et land så holder det ikke å dra på ferie, men må bo der en stund for å skjønne seg på folk og kultur. Det er nesten umulig å komme igjennom turist-overflatehinnen og inn i hjertet til et fremmed land hvis du blir sett på som "en av dem" i stedet for "en av oss" av lokalbefolkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #6 Del Skrevet 14. februar 2005 Har innsett at hvis man virkelig vil lære noe om et land så holder det ikke å dra på ferie' date=' men må bo der en stund for å skjønne seg på folk og kultur.[/quote'] He he artig post. Jeg tenker at det kan være bedre å være lenge på noen få steder enn å farte rundt hele tida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissJ Skrevet 19. februar 2005 #7 Del Skrevet 19. februar 2005 Hvis man ikke har skjønt hvorfor man skal reise, så kan man bare bli hjemme! Jeg er avhengig av å reise og oppleve nye eksotiske steder, kunne ikke tenkt meg en halvtime engang på grand canaria... godt man er forskjellige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #8 Del Skrevet 19. februar 2005 Hvis man ikke har skjønt hvorfor man skal reise, så kan man bare bli hjemme! Jeg er avhengig av å reise og oppleve nye eksotiske steder, kunne ikke tenkt meg en halvtime engang på grand canaria... godt man er forskjellige Ditto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 20. februar 2005 #9 Del Skrevet 20. februar 2005 Det er da forskjell på å reise og å reise! Selv er jeg svak for storbyer, syns det er deilig å spasere rundt og ta pulsen på et nytt sted, eller komme tilbake og kjenne at jeg faktisk er bittelitt kjent! Også syns jeg det er eksotisk å oppleve ting som er annerledes enn jeg omgir meg med til daglig. Det kan være mat, bygninger, klima, kultur, kunstverk,etc. Og selv om Gran canaria ikke er spesielt spennende reisemål (inbiller jeg meg - har aldri vært der..) så kan jeg si for egen del, at det hender formålet med en reise er å reise vekk fra kulde, kjas, mas og forpliktelser. Og da kan en turistifisert syden-strand gjøre nytten sin (men det er vel litt "ikke politisk korrekt" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå